گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه ۱۳۹۷

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه ۱۳۹۷

تنظیم گزارش : فرهاد نصیری

آسیبهای اجتماعی :

معاون رییس‌جمهور: آمار نگران‌کننده‌ای از کودک‌آزاری و سوء‌استفاده از کودکان داریم

دیدبان : معاون رئیس جمهور معصومه ابتکار با بیان اینکه ما کماکان آمار نگران‌کننده‌ای از کودک‌آزاری و سوء استفاده از کودکان داریم گفت: گرچه کارهای خوبی اتفاق افتاده ولی نیازمند یک قانون بازدارنده قوی هستیم .

تجاوز، پهنه ای به وسعت بی قانونی/ اندیشه جعفری

کلاس اول دبستان من با یک مقنعه کج وکوله که حتی به اندازه ای عقب نمی رفت تا بتوانم از گوشه های آن سمت چپ و راستم را ببینم، گذشت. چه داخل مدرسه و چه در راهش، وضع همین بود. هر وقت می خواستم به چپ و راستم نگاه کنم، باید گردنم را کامل به همان سمت می چرخاندم تا آن را ببینم. اوایل برایم شبیه بازی بود.

۷۰ درصد از اختلالات بزرگسالی، نتیجه آسیب‌های کودک‌آزاری است

خبرآنلاین: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، گفت: کودک آزاری باعث می شود فرد در آینده با انواع اختلالات روان شناختی مواجه شود و نتواند به ظرفیت های کامل خود دست پیدا کند.  حبیب الله مسعودی فرید درباره آزار و اذیت کودکان، گفت: آسیب اجتماعی در کودکان از لحاظ تعداد در رتبه بالایی قرار ندارد اما از نظر ماندگاری و اثرگذاری بسیار ماندگار است.

مقابله با همه گیری خشونت و تجاوز/ سعید مدنی.

هرا نیوز: خشونت حالتی از رفتار است که در آن فرد خشن با استفاده از زور فیزیکی یا غیرفیزیکی خواسته خود را به دیگران تحمیل می کند. تقریباً محور تعاریف متعدد راجع به خشونت، زور و اعمال زور است. «خشونت استفاده ناروا، غیرقانونی و تعرض آمیز از قدرت است که در بیش تر موارد با بی حرمتی شدید و خشم زیاد همراه است. هم چنین سوءاستفاده از قدرت بر ضد حقوق عمومی، قوانین و آزادی های همگانی و اعمال زور یا هر نیروی فیزیکی برای صدمه، خسارت زدن و یا سوءاستفاده مصداق خشونت است .»

کودکان کار بدون چتر حمایتی؟

خبر آنلاین: یک فعال حقوق کودک می‌گوید: نمی‌توان ادعا کرد که قصد حمایت از کودکان را داریم ولی سالی یک یا دوبار، ۱۱ نهاد دست به دست هم می‌دهیم و کودکانی را که فال می‌فروشند و شیشه پاک می‌کنند را «دستگیر» و بعد اعلام می‌کنیم که اینها را جذب کردیم. دولت باید برای حمایت از خانوار هزینه کند و بعد انتظار داشته باشد که دیگران هم به حقوق کودکان احترام بگذارند.

کمک به خود بعد از مورد تجاوز قرار گرفتن/ شرر کنور تبریزی

هرا نیوز: تجاوز جنسی به انجام عمل جنسی و برقراری رابطه جنسی با فردی که مایل به آن نیست گفته می شود. البته در مورد کودکان زیر ۱۸ سال هرگونه برقراری رابطه جنسی توسط بزرگسالان یا فردی که دو سال از طرف دیگر بزرگ تر است، تجاوز تعریف می شود .

تجمع گسترده مردم در خیابان کلانتری مرکزی هفتکل بعد اطلاع از خبر دستگیری قاتل ملیکا ۸ ساله .

به گزارش خبرنگار جنایی رکنا، جسد ملیکا دختر ۸ ساله اهل هفتکل در حالی که سه روز از گمشدنش می گذشت در حالی که دستان او از محلی که دفن شده بود، بیرون افتاده بود در یک خرابه کشف شد .

ازدواج کودکان :

ازدواج ۹ دختر کمتر از ۱۰ سال در کهگیلویه و بویراحمد .

به گزارش خبرگزاری هرانا، “علی محمد تقوی” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: “ در خصوص وضعیت سن ازدواج دختران در سطح استان طی سال ۹۶  “دخترانی که زیر ۱۱ سال ازدواج کردند ۱۲ مورد، ۱۲ سال ۲۵ مورد، ۱۳ سال ۶۳ مورد، ۱۴ سال ۱۲۴ مورد، ۱۵ سال ۲۲۵ مورد، ۱۶ سال ۲۵۸ مورد، ۱۷ سال ۳۱۲ مورد و زیر ۱۸ سال ۳۸۴ مورد بوده است .

افزایش ازدواج‌ ۱۴ ساله‌ها در یزد/۷۰ میلیون تومان هزینه مالی هر طلاق.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی صادقی‌پور در نشست خبری پویش ازدواج پایدار، گفت: در یزد دو ازدواج را بیشتر شاهد هستیم که شامل ازدواج در سن بالا ۲۸ تا ۳۰ سال است و ازدواج واکنشی   معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد گفت: ازدواج های واکنشی در سن ۱۴ و ۱۵ سال در یزد افزایش یافته است.

ازدواج ۳۵ دختربچه زیر ۱۳ سال در خنداب استان مرکزی.

به گزارش ایسنا، اکرم حمزه لوئیان در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده و کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به ازدواج دختربچه ها در روستاهای استان گفت: شهرستان خنداب در این زمینه نسبت به سایر شهرستان های استان دارای شرایط ویژه است بطوریکه در این شهرستان ۳۵ دختر زیر ۱۰ الی ۱۳ سال عقد شده اند.

. ثبت ۹۷۰ مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۸ سال در کردستان

‌خبرنگار ایسنا  : مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: از ۴ هزار و ۵۲۰ وقایع ازدواج ثبت شده در استان در ۴ ماهه سالجاری ۹۷۰ مورد معادل ۲۱ درصد زنان کمتر از ۱۸ سال و در آقایان هم ۳۶ مورد معادل ۸ دهم درصد کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند. که ۳ هزار و ۴۹۸ مورد شهری و ۲۲ مورد روستایی بوده است.

گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره وضعیت ازدواج دختران در سنین پایین.

به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است که براساس آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است ۴۷ درصد پاسخگویان مناسبت‌ترین سن برای ازدواج دختران را ۱۶ تا ۲۰ سال و ۳۹ درصد نیز ۲۱ تا ۲۵ سال دانسته‌اند. در سال‌های اخیر نیز بالاترین فراوانی ازدواج دختران در کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال (با ۱۹۶ هزار و ۵۹۲ مورد) و گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال (با ۲۰۴ هزار و ۲۰۲ مورد) ازدواج قرار دارد.

واکنش تندگویان به رواج کودک‌همسری: فروش کودک به بهانه اخد وام ازدواج درست نیست.

جامعه > آسیب‌ها – برنا نوشت: معاون ساماندهی جوانان وزارت ورزش‌وجوانان گفت: «فروش کودک به بهانه اخد وام ازدواج درست نیست چرا که برخی از خانواده‌های فقیر کودک را به فرد دیگری می‌فروشند و موضوع وام ازدواج نیست .»

ازدواج دختران ۱۵ ساله به دلیل بیکاری و فقر.

خبرگزاری ایلنا: حسین اسماعیل‌زهی (عضو شورای شهرستان زاهدان و نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها) در رابطه با سن ازدواج دختران نیز گفت: خوشبختانه سن ازدواج تا حدودی بالا آمده و دختران از ۱۵ سالگی به بعد ازدواج می‌کنند. درست است که ۱۵ سالگی هم سن کمی محسوب می‌شود اما هنوز مناطقی در کشور وجود دارند که در آنها از ۹ سالگی دختران را شوهر می‌دهند.بخشِ کورین در شهرستان زاهدان واقع شده، حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد اما هیچ کدام از روستاهای این بخش به آب دسترسی ندارند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص ازدواج دختران در سنین پایین.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس وضعیت موجود و ابعاد مسئله ازدواج دختران در سنین پایین را مورد ارزیابی قرار داد. دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی وضعیت موجود و ابعاد مسئله ازدواج دختران در سنین پایین پرداخته که نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن ازدواج‌های ثبت نشده در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ از ۴.۹ تا ۵.۶ درصد (حدود ۴۰ هزار) از کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله بوده است .

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram