گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو در مرداد ماه 1397

 

گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو درمرداد ماه 1397

سید اشکان حسینی   Said Ashkan Hosseini

 آزادی از زندان

۱: سه تن از بازداشت شدگان اخیر در خوزستان آزاد شدند

صبح روز16 مرداد فواد بغلانی ربیعی شهروند ساکن اهواز و از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر خوزستان با قید وثیقه آزاد شد. همچنین 15 مرداد نبی سواعدی و احمد سواعدی دو شهروند اهل حمیدیه که پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل شده بودند روز گذشته با قید وثیقه آزاد شدند.

۲: پیمان عبدی و تحسین دادرس آزاد شدند

روز چهارشنبە ١٠ مرداد ۱۳۹۷، «پیمان عبدی» فعال کارگری با تودیع وثیقە‌ی ۴۰ میلیون تومانی تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه از زندان مرکزی سنندج آزاد شد. او روز ۲۲ تیرماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در مریوان بازداشت شد. تاکنون اتهامات دقیق مطروحه علیه آقای عبدی مشخص نشده‌اند.

همزمان در خبری دیگر یک فعال سیاسی از اهالی روستای سردوش مریوان به نام «تحسین دادرس» روز دوشنبه ۸ مرداد ۹۷ با تودیع وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. او کە ٩ ماه پیش در تاریخ شنبه ۹ آذر ۹۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدە بود، به اتهام «همکاری با احزاب کرد مخالف نظام» بە تحمل ١١ سال حبس محکوم شده و پروندە‌ی وی پس از اعتراض بە دادگاه تجدید نظر استان ارجاع دادە شدە است.

۳: ضیا نبوی آزاد شد

ضیا نبوی دانشجوی ستاره‌دار و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل که روز سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود بعد از ظهر روز10 مرداد آزاد شد.

۴: سجاد شجاعی آزاد شد

سجاد شجاعی پس از دو ماه بازداشت، چهارشنبه 3 مرداد آزاد شد. سجاد شجاعی مدتی پیش همراه با پدرش به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، در خیابان بازداشت شده بود.

احکام صادره

۱: پدرام پذیره نائب رئیس شورای صنفی دانشگاه تهران به حبس و شلاق محکوم شد

پدرام پذیره نائب رئیس شورای صنفی دانشگاه تهران که در ایام اعتراضات دیماه سال گذشته بازداشت شده بود، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

۲: خشایار دهقان، درویش گنابادی به ۷ سال حبس محکوم شد

خشایار دهقان، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ‏۲ سال تبعید به برازجان ‏محکوم شد. وی که دانشجوی سال آخر دکترای برق و الکترونیک دانشگاه تهران است، از دانشگاه نیز اخراج شد.

۳:صدور حکم جایگزین حبس برای دو متهم در ۲ پرونده جداگانه

با رای جایگزین حبس قاضی تربت حیدریه متهم به شکار غیرمجاز به فعالیت در راستای حفظ محیط زیست، ملزم شد. همچنین بنابرخبری دیگر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست آذرشهر از محکومیت متخلف محیط زیست در آذرشهر به کاشت ۵۰ اصله کاج خبر داد.

۴:هفت تن از شهروندان بهایی به حبس محکوم شدند

شعبه سوم دادگاه تجدید نظر یزد هفت شهروند بهایی را به حبس و تبعید به سراوان و دیواندره محکوم کرد.طبق این حکم “مهران اسلامی امیرآبادی” به یک سال و نیم حبس تعزیری و یک سال تبعید به سراوان و “مهران بندی امیرآبادی” نیز به یک سال و نیم حبس تعزیری و یک سال تبعید به دیواندره محکوم شدند.همچنین پنج شهروند دیگر به نام‌های “سرور فروغی مهدی آبادی”، “فرزاد روحانی منشادی”، “رامین حصوری شرف آبادی”، “محمدعلی تدریسی”، “احمد جعفری نعیمی” در این دادگاه هر یک به تحمل سه سال حبس تعلیقی محکوم شدند.“عزت‌الله خرم” دیگر متهم این پرونده بود که از اتهامات وارده تبرئه شد.

۵:فرمان و انجام حکم اعدام در تیرماه ۱۳۹۷

به گزارش خبرگزاریهای حقوق بشری در مردادماه دهها تن از شهروندان به جرمهای مختلف در زندانهای سراوان،تبریز،آذربایجان،ساری و کهریزک اعدام شدند.

۶: صدور حکم شلاق و جریمه نقدی برای بختیار خوشنام

بختیار خوشنام فعال مدنی از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهر سقز به “اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق حضور در تجمع حمایت از همه پرسی اقلیم کردستان عراق و ارسال گزارش (خبر و تصاویر) تجمع مذکور برای رسانه ها” به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد

۷: محمد ثانی، معلم بوشهری به حبس و شلاق محکوم شد

محمد ثانی، معلم مدارس استثنایی در بوشهر در رابطه با فعالیت های صنفی خود به اتهامات نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

اعتراض و تجمع

۱:تجمع اعتراضی خانواده ‌دانشجویان در مقابل وزارت بهداشت

روز سه‌شنبه۲۳مردادماه۹۷ خانواده دانشجویانی که در بلاروس در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند، در اعتراض به حذف ارز دانشجویی از سوی رژیم آخوندی، در مقابل وزارت بهداشت و درمان رژ‌یم تجمع کردند.روز یک‌شنبه۲۱مردادماه ۹۷ جمعی از دانشجویان  در اعتراض به حذف ارز دانشجویی در برابر بانک مرکزی رژیم آخوندی در خیابان میرداماد دست به تجمع زدند.بخش زیادی از دانشجویان به علت حذف این سهمیه و عدم توانایی در تأمین ارز آزاد، باید به کشور بازگردند.

۱: تجمع دانشجویان در اعتراض به حذف ارز دانشجویی

روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه؛ جمعی از دانشجویان در اعتراض به حذف ارز دانشجویی، مقابل بانک مرکزی در تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.
انها دستنوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: ارز دانشجویی حق مسلم ماست.همچنین درروزهای ۲۳و ۲۱مردادنیز تجمعاتی در مقابل بانک مرکزی بود.

 ۳: دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

از آغاز ماه مرداد حدود ۲۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان، رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور، گروهی از سپرده‌گذاران موسسه مالی ثامن‌الحجج، جمعی از کارگران راه‌آهن اسلامشهر و جمعی از کاسبان مجتمع فردوسی مشهد در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

اعتصابات

۱:روح الله مردانی دانشجوی زندانی و درحال اعتصاب غذا لبهایش را دوخت

آقای مردانی دانشجوی رشته دانشجوی ادبیات دانشگاه تهران است.
این دانشجو که معلم نیز می باشد از۴ اردیبهشت سال جاری دراعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است و اکنون در ادامه این اعتراضات لبان خود را دوخته است.

اعدام

۱: صدور حکم اعدام برای یک متهم در تهران

شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران در یک پرونده قتل دو نفر را به اتهام قتل و معاونت در قتل به اعدام و حبس محکوم کرد.

۲: صدور یک حکم اعدام همزمان با رهایی یک محکوم به مرگ

مردی که در جریان نزاع خیابانی مرتکب قتل شده بود از سوی قضات شعبه هشتم دادگاه کیفری به اعدام محکوم شد. در خبری دیگر زندانی محکوم به اعدام در استان مرکزی با گذشت اولیای دم مقتول از اعدام نجات پیدا کرد.

۳: یک زندانی در زندان شیروان اعدام شد

“سلمان خدایاری31 تیرماه و1 مرداد به همراه یک زندانی دیگر به نام “کرم توحیدی” به سلول انفرادی منتقل شده بود. کرم توحیدی در آخرین لحظات موفق شد از شاکیان پرونده خود رضایت بگیرد و به بند خود بازگشت.اما سلمان حکمش باجرا درآمد.

۴: صدور حکم اعدام، شلاق و پزندان برای یک متهم در تهران

مردی که متهم است بچه‌های نوجوان را فریب داده و در کانال آبی در شرق تهران آزار و اذیت می‌کرده، دیروز با حکم قضایی به اعدام، ۱۰۰ ضربه شلاق و ۱۴۴ سال زندان محکوم شد.

بازداشت

۱: یک زوج بهایی اهل شیراز بازداشت شدند

دو شهروند بهایی اهل شیراز به نام‌های نگار میثاقیان و همسرش محبوب حبیبی روز جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز منتقل شدند.

۲: بازداشت شماری از شهروندان اهوازی توسط نیروهای امنیتی

شمارى از شهروندان ساکن اهواز در پی مسابقه فوتبال بین تیم‌های استقلال اهواز و پرسپولیس تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گفتنی است در حاشیه این مسابقه که پنجشبه هفته گذشته در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار شده بود، تماشاگران به سر دادن شعارهایی علیه مسئولین و حکومت پرداخته بودند.

۳: دانشجوی رشته مهندسی عمران در اهواز بازداشت شد

رشته مهندسی عمران و فعال مدنی اهل اهواز روز چهارشنبه ۲۴مرداد ماه توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیرشد.
ماجد سواری ۲۶ساله؛ فرزند عبدالقادر ساکن کوی سید خلف اهواز می باشد.
این دانشجوی ۲۶ ساله در جریان اعتراضات مردمی نسبت به انتقال آب کارون و آلودگی محیط زیست حضور داشت.
نزدیکان این ماجد سواری دانشجوی رشته عمران از دلیل بازداشت اش اطلاع دقیقی ندارند.
شایان ذکر است که خانواده این دانشجو به تازگی از منطقه خشایار به کوی سید خلف منتقل شده اند.
گفتنی است که در طی اعتراضات گسترده مردم خوزستان نسبت به آلودگی هوا و محیط زیست و بی آبی مفرط حاکم بر این استان تعداد زیادی از مردم دستگیر شده اند.
مردم خوزستان بارها در اعتراضاتشان گفته اند تنها چیزی که می خواهند آب است.
منطقه خوزستان به علت سد سازیهای بی رویه سپاه و تغییر مسیر آب رودخانه های این مناطق دچار بحران جدی بی آبی هستند و با وجودیکه اعتراضات زیادی در این زمینه شده اما نه تنها پاسخ جدی از طرف سران نظام داده نشده است بلکه با دستگیری های کور
می خواهند صدای حق طلبانه مردم را قطع کنند.

۴: بازداشت یک شهروند بهایی در یزد

طی روز جاری، مهران بندی امیرآبادی شهروند بهایی ساکن یزد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مورخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، یک شهروند بهایی در یزد به نام «مهران بندی امیرآبادی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

۵: سه شهروند اهل حمیدیه صبح امروز بازداشت شدند

پنجشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ سه تن از فعالان عرب اهل حمیدیه در استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بازداشت شدند.هویت این شهروندان، “علی سیاحی فرزند غانم ، امیر سیاحی فرزند غانم و شهاب سیاحی فرزند جواد” توسط هرانا احراز شده است.

۶: شش دختر در دزفول به علت کشف حجاب دستگیر شدند

حسن دزفولی مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول از بازداشت شش دختر توسط پلیس امنیت اخلاقی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول خبر داد، دزفولی علت این دستگیری را “کشف حجاب و انتشار تصاویر در فضای مجازی” عنوان کرد. پیشتر نیز پنج دختر توسط پلیس امنیت اخلاقی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول بازداشت شده بودند.

۷: بازداشت و انتقال میرمحمد میری به زندان گچساران جهت گذراندن دوران محکومیت

میرمحمد میری، فعال سیاسی اهل روستای دیل منطقه گچساران که پیشتر به اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به تحمل دو سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده بود بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیتش به زندان گچساران منتقل شد.

خودکشی

۱: یک دختر نوجوان در بجنورد خودکشی کرد

یک دختر نوجوان در شهرستان بجنورد با پرت کردن خود از بالای یک ساختمان اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. در روزهای اخیر خبر خودکشی دختربچه آبادانی به دلیل اذیت و آزار پیرمرد همسایه و همینطور خودکشی پسربچه ۱۲ ساله آبادانی که مادرش گوشی موبایل و دوچرخه‌اش را برای پرداخت اجاره خانه فروخته بود در رسانه ها منتشر شده بود. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.

دانشجویان

۱: پریسا رفیعی دانشجوی بیست ویکساله محاکمه می شود

سعید خلیلی وکیل پریسا رفیعی دانشجوی دانشگاه تهران اعلام کرد که موکلش خانم پریسا رفیعی در روز دوشنبه ۲۲مرداد ۹۷ می بایستی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حضور یابد.یادآوری می شود خانم پریسا رفیعی درجریان قیام سراسری دیماه سال ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و قریب به ۲۳ روز در زندان بسر برد.او درروزهای پایانی سال ۹۶ با وثیقه از زندان آزاد شد.

زندانی سیاسی

۱: افزایش نگرانی ها در پی انتقال دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام

شب گذشته رامین حسین پناهی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام محبوس در زندان مرکزی سنندج و کمال حسن رمضان زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند. با گذشت زمان مشخص شده است آقای حسین پناهی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است اما کماکان خبری از سرنوشت کمال حسین رمضان به دست نیامده است.

۲: محمد داوری از فعالان مدنی یاسوج بازداشت شد

محمد داوری، از فعالان مدنی شهر یاسوج، صبح روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ از سوی ماموران وزارت اطلاعات در شهر یاسوج بازداشت و پس از سه روز بی‌خبری صبح امروز به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

۳: تداوم بی خبری از نادر افشاری پس از بازداشت

نادر افشاری که پیشتر در تاریخ ۱۰ مرداد ماه سال جاری در جریان اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف کشور در گوهردشت کرج توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده بود در خانه‌های امن وزارت اطلاعات در گوهردشت کرج نگهداری می‌شود.

۴: سه هفته بی خبری از مرتضی اله‌وردی پس از بازداشت

۱۰ مرداد ۹۷ “مرتضی اله‌وردی“ جوان ۲۳ ساله بازداشت شده، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.

نامبرده دو هفته پیش از انتقال در ایرانشهر بازداشت شد.وی در این مدت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات محبوس بود.علیرغم گذشت ۲۲ روز از بازداشت خانواده همچنان از وضعیت وی ابراز بی اطلاعی می‌کنند.هنوز جزئیات دقیقی از اتهام نامبرده و وضعیت پرونده این شهروند در دست نیست.

۵: انتقال علیرضا توکلی، فعال تلگرامی در بند به بازداشتگاه وزارت اطلاعات

علیرضا توکلی، فعال تلگرامی محبوس در زندان اوین که اکنون بیش از ۲ سال است تحمل حبس می‌کند روز گذشته به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به “بند ۲۰۹” در زندان اوین منتقل شد.

۶: تجمعات قلعه بابک؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ابراهیم نوری و کیومرث اسلامی

ابراهیم نوری از اهالی شهرستان اهر که در پی تجمعات قلعه بابک بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود و کیومرث اسلامی که در همین رابطه در شهر مغان بازداشت شده بود کماکان بصورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند.

زندانیان

۱: انتقال ۶ بازداشت شده شهر حمیدیه به زندان شیبان اهواز

جمعه ۱۲مرداد ماه شش تن از فعالین عرب اهل حمیدیه در استان خوزستان که روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند پس از صدور قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به ازای هر نفر، به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

شکنجه در زندان

۱: سه گزارش از بدرفتاری با ۳ زندانی در زندان ارومیه

آزاد محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه در پی درگیری لفظی با یکی از مسئولین زندان و حسن پیغامی دیگر زندانی سیاسی محبوس در همین زندان در پی درگیری لفظی با یکی دیگر از زندانیان همبند خود از بند ۱۲ به بند روان درمانی ۱و۲ این زندان منتقل شدند. از سوی دیگر عبدالرحمن فتاحی زندانی محبوس در بند ۱۴ زندان ارومیه در روز ۱۲ مرداد ماه توسط یکی از مسئولین زندان به نام «رسول غنی زاده» و دو زندانی دیگر مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفته است که منجر به اعتصاب غذای این زندانی و طرح شکایت علیه ضاربین شده است.

محرومیت از تحصیل

۱: سپیده مرادی دانشجوی اخراجی دانشگاه تربیت مدرس به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

خانم مرادی به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری و به ۲ سال ممنوعیت و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و همچنین خروج از کشور محکوم شده است.

۲: نماینده مجلس؛ آمار بالای بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان

علیم یارمحمدی نماینده زاهدان و عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان مجلس با انتقاد از آمار بالای بازماندگان از تحصیل در این استان، بی‌توجهی به چنین موضوعی را تهدیدی برای امنیت کشور دانست. یارمحمدی با بیان اینکه ادامه بی‌توجهی به بازماندگان از تحصیل تعداد آن‌ها از مرز ۲۰ هزار نفر نیز خواهد گذشت.

مسئولین دولتی

۱: معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت همچنان بلاتکلیف و بدون آینده

ماجرای معلمان و تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش پیچیدگی‌ خاص خود را دارد، از یک سو تا ۱۰سال آینده از ۹۲۸هزار فرهنگی، ۶۴۰هزار نفر بازنشسته خواهند شد و این یعنی بحران نیرو و از سوی دیگر دانشگاه فرهنگیان با روند کنونی حتی توان تأمین حداقل نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را ندارد.

آزادی از زندان 4 مورد

احکام صادره 7 مورد

اعتراض و تجمع 3 مورد

اعتصاب 1 مورد

اعدام 4 مورد

بازداشت 7 مورد

خودکشی 1 مورد

دانشجویان 1 مورد

زندانی سیاسی 6 مورد

زندانیان 1 مورد

شکنجه در زندان 1 مورد

محرومیت از تحصیل 2 مورد

مسئولین دولتی 1 مورد

  

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram