گزارش نقص حقوق جوان و دانشجو در تیر ماه 1397

تهیه و تنظیم سید اشکان حسینی Said Ashkan Hosseini

احکام صادره

1.دادگاه تجدیدنظر؛ سید جمال موسوی‌نژاد به یک سال حبس محکوم شد

حکم محکومیت سید جمال موسوی‌نژاد فعال ترک (آذربایجانی) اهل سراب که در بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در اردیبهشت ماه سال جاری در دادگاه بدوی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد در شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید شد.

2.بازداشت شدگان درگیری های عفرین سوریه در دادگاه ارومیه به ۲۲ سال حبس محکوم شدند

مصطفی قادر زینب و رحیم محمودی دو تن از شهروندان اهل ارومیه که در نبرد عفرین کردستان سوریه زخمی، بازداشت و به ایران منتقل شده بودند، توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب به اتهامات “عضویت در گروه‌های معاند نظام، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” جمعا به ۲۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

3.محکومیت شاپرک شجری‌زاده به دو سال زندان

شاپرک شجری‌زاده، یکی از زنان مشهور به دختران خیابان انقلاب، در گفت‌وگوی زنده با مخاطبانش در اینستاگرام‌‌لایو خبر داد که به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
بر اساس قوانین ایران حبس تعزیری اجرا خواهد شد اما حبس تعلیقی در صورتی اجرا خواهد شد که فرد محکوم شده در دادگاه به دلیل اتهام مرتبطی با حکم قبلی بار دیگر محکوم شود.

4.دادگاه تجدیدنظر، سه زندانی سیاسی را به تحمل ۲۸ سال حبس محکوم کرد

احکام مجید اسدی و پیام شکیبا دو تن از فعالان سابق دانشجویی و محمد بنازاده امیرخیزی از زندانیان سیاسی شناخته شده در زندان رجایی شهر کرج که پیش‌تر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به تحمل ۲۸ سال حبس تعزیری و ۴ سال تبعید محکوم شده بودند، پس از ۱۷ ماه بلاتکلیفی، در مرحله تجدیدنظر عینا تایید و به آنان ابلاغ شد.
احکام سه زندانی سیاسی که از بهمن‌ماه ۱۳۹۵ به صورت بلاتکلیف در بازداشت به‌سر می‌برند، در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۷ به آنان ابلاغ شد.

5.صدور حکم یک سال و نیم حبس برای فرشته طوسی، فعال دانشجویی

فرشته طوسی، دانشجوی دانشگاه علامه که پیشتر به دلیل حضور در مراسم ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۵ در تجمع “انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش” بازداشت شده بود، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به «یک سال و نیم حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم شد.

6.اعتراضات دیماه؛ روح‌الله مردانی، معلم زندانی به ۶ سال حبس محکوم شد

روح الله مردانی، معلم و دانشجوی دانشگاه تهران که در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته به دلیل حضور در اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات دی ماه” بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، در دادگاه بدوی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و ” اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به تحمل ۶ سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

اخبار دانشگاه

1.پرکردن صندلی‌های خالی رشته‌های ریاضی و علوم انسانی با داوطلبان تجربی

نایب رئیس اتحادیه‌ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: خالی ماندن صندلی داوطلبان علوم انسانی و تجربی در دانشگاه‌ها تهدید جدی برای آینده کشوراست،
لذا پیشنهاد می‌شود داوطلبان بتوانند پس از انتخاب رشته‌های تجربیدر رشته‌های ریاضی و علوم انسانی نیز انتخاب رشته کنند.

اعتراض وتجمع

1.دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

دختران شین آبادی مقابل نهاد ریاست‌جمهوری، دو نفر از رانندگان بازنشسته «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» مقابل ساختمان صندوق ذخیره کارکنان شهرداری، جمعی از کارگران راه‌آهن تبریز، جمعی از کشاورزان و باغداران غرب و شرق استان اصفهان و جمعی از هواداران تیم فوتبال استقلال بار دیگر مقابل وزارت ورزش در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

2.دستکم ۶ تجمع اعتراضی برگزار شد

گروهی از کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه زاگرس، حدود هشتاد نفر از کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو، جمعی از نمایندگان کارگران سراسر کشور مقابل ساختمان وزارت بهداشت، شماری از کارگران سازمان عمران شهری شهرداری اصفهان، جمعی از بازنشستگان شرکت مخابرات استان ایلام و جمعی از کشاورزان استان اصفهان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

3.تجمعات قلعه بابک؛ شمار بازداشت شدگان به حدود ۸۰ تن رسید
همزمان با مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده به‌خصوص در استان‌های آذربایجان و اردبیل روز شنبه ۱۶ تیرماه دستکم سیزده فعال ترک (آذری) دیگر نیز بازداشت شدند، با احتساب این بازداشت‌ها تعداد بازداشت‌شدگان روزهای اخیر مناطق شمال غرب کشور به حدود ۸۰ تن رسید.

4.دومین روز بحران آب، اعتراض و خشونت در خرمشهر / ویدیو

شهروندان خرمشهری امروز برای دومین روز متوالی در اعتراض به بحران آب در این منطقه به خیابانها آمدند. تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان که به شیوه ای مسالمت آمیز اعتراض میکردند به خشونت کشیده شد. گزارشات پرشماری از تیراندازی، تخریب اموال، آتش سوزی و زخمی شدن معترضان طی درگیری با قوای انتظامی منتشر شده است.

اعتصابات

1.اعتصاب غذای قاسم آبسته، زندانی مبتلا به سرطان در زندان رجایی شهر کرج

سید قاسم آبسته زندانی سنی مذهب مبتلا به سرطان در زندان رجایی شهر کرج از روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی از جمله ممانعت از اعزام به مراکز درمانی دست به اعتصاب غذا زده است.
سید قاسم آبسته زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج از روز سه شنبه ۲۶ تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و عدم اعزام به مراکز درمانی دست به اعتصاب غذا زده است.

2.فرشید ناصری؛ ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن در بیست و چهارمین روز اعتصاب غذا

فرشید ناصری، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از روز شنبه ۲۶ خردادماه در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است، در سایه‌ی بی‌توجهی مسئولان همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد و طی این مدت دست‌کم ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته است.

3.انتقال اورژانسی فرشید ناصری، زندانی در اعتصاب غذا به بیمارستان

فرشید ناصری، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از روز شنبه ۲۶ خردادماه در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است، در دوازدهمین روز از اعتصاب غذای خود به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان مدنی کرج منتقل شد.

اعدام

1.صدور حکم اعدام، شلاق و زندان برای یک متهم در تهران

مردی که متهم است بچه‌های نوجوان را فریب داده و در کانال آبی در شرق تهران آزار و اذیت می‌کرده، دیروز با حکم قضایی به اعدام، ۱۰۰ ضربه شلاق و ۱۴۴ سال زندان محکوم شد.

2.رهایی یک جوان از چوبه دار همزمان با تائید یک حکم اعدام در دیوان‌عالی کشور

زندانی زنی که به اتهام “قتل همسرش” به اعدام محکوم شده بود، در دیوان‌عالی کشور حکمش تأیید شد. بدین ترتیب اگر او نتواند رضایت اولیای دم مقتول را جلب کند، به‌زودی اعدام خواهد شد. در خبری دیگر، یک جوان محکوم به اعدام پس از شش سال و ۸ ماه حبس با رضایت اولیای دم نجات یافت.

3.حکم اعدام در ملاءعامِ و شلاق یک زندانی در مشهد تایید شد

حکم اعدام در ملاءعامِ و شلاق متهم به قتل کودک ۶ ساله مشهدی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور تایید شد.
مجید علیمردانی وکیل مدافع اولیای دم ندا علیزاده کودک ۶ ساله مشهدی اظهار کرد: “حکم اعدام در ملاءعام و شلاق قاتل کودک ۶ ساله افغانستانی ساکن مشهد، به تایید شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور رسیده است.

4.یک زندانی در زندان شیروان اعدام شد

یک زندانی که با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان شیروان (خراسان شمالی) اعدام شد و یک زندانی دیگر موفق به اخذ رضایت از شکات پرونده خود شد.
صبح روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۷، حکم اعدام یک زندانی در زندان شیروان به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود “سلمان
خدایاری” اهل بروجرد احراز شده است.

5.صدور حکم اعدام برای دو متهم در تهران

دو زندانی متهم به “قتل” توسط شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شدند.
مورخ ۲۱ تیرماه ۱۳۹۷، دو زندانی مرد که یک مرد دیگر را کشته و جسدش را در یکی از باغ‌های حاشیه تهران سوزانده بودند صبح دیروز با حکم قضات شعبه هشتم
دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شدند

6.یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد

یک زندانی متهم به “قتل” در زندان مرکزی زاهدان که روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، سحرگاه امروز اعدا صبح امروز یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۷، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.م شد.

بازداشت

1.بازداشت و انتقال میرمحمد میری به زندان گچساران جهت گذراندن دوران محکومیت

روز شنبه ۳۰ تیرماه، میرمحمد میری، فعال سیاسی که پیشتر توسط دادگاه انقلاب گچساران به اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به تحمل دو سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده بود در حاشیه مراسم تدفین عمو زاده اش در شهرستان گچساران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیت دو ساله اش به زندان گچساران منتقل شد.

2.ادامه‌ی بازداشت و بلاتکلیفی شش شهروند سنندجی

ماموران وزارت اطلاعات و افراد لباس شخصی ارگان‌های امنیتی در شهرستان سنندج، شش شهروند از جمله یک خانم را به صورت جداگانه بازداشت کرده‌اند.

3.بازداشت ۴۶ تن از شهروندان هرمزگانی به دلیل فعالیت در زمینه مدلینگ

فرمانده انتظامی هرمزگان از دستگیری ۴۶ تن از شهروندان خبر داد که در زمینه مدلینگ در فضای مجازی فعالیت می کردند.
سردار عزیزالله ملکی روز دوشنبه افزود: “کارشناسان پلیس امنیت عمومی هرمزگان در پی رصد و کنترل فضای مجازی مطلع شدند افرادی به صورت گسترده و سازمان یافته اقدام به فعالیت در شبکه مدلینگ در سطح شهر بندرعباس کرده و تصویرها و کلیپ های آنان در اینستاگرام توسط خودشان منتشر شده است.

4.بازداشت یک شهروند در مهاباد توسط نیروهای امنیتی

روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه یک شهروند کرد اهل مهاباد به نام “عبدالواحد امین‌پور” به ظن “ارتباط با احزاب کرد مخالف نظام” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

5.اعتراضات اخیر خوزستان؛ تداوم بازداشت معترضان به وضعیت آب در خرمشهر

اعتراضات اخیر مردم خرمشهر به وضعیت آب در این منطقه به سرعت به شهرهای دیگر جنوب استان خوزستان نیز کشیده شد. در پی این اعتراضات شهروندان زیادی بازداشت شدند. از جمله این بازداشت شدگان چند تن از اعضای یک موسسه فرهنگی به نام “رساله” در شهر آبادان است. علیرغم گذشت زمان کماکان تغییری در وضعیت بازداشت شدگان دیده نمی شود.

6.تجمعات قلعه بابک؛ تعداد بازداشت شدگان به ۲۹ تن رسید

همزمان با مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده بخصوص در استان های آذربایجان و اردبیل امروز پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ دوازده فعال ترک (آذری) دیگر در شهرهای اردبیل، کلیبر، سراب و سلماس بازداشت شدند، با احتساب این بازداشت تعداد دستگیر شدگان روزهای اخیر مناطق شمال غرب کشور به دست کم ۲۹ تن می‌رسد.

7.چهار فعال اردبیلی بازداشت شدند

روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چهار تن از فعالان ترک (آذری) ساکن اردبیل به نامهای “عسگر اکبرزاده”، “علی واثقی”، “سعید صادقی‌فر” و “عباس لسانی” توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. احتمال می رود این بازداشت های قسمتی از تلاش دستگاه امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمعات سالانه “قلعه بابک” در این منطقه باشد.

8.بازداشت و بی‌خبری از یاشار توحیدی، دانشجوی دانشگاه علوم تحقیقات تهران

یاشار توحیدی دانشجوی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران در تاریخ ۲۰ خردادماه توسط مأموران اطلاعات سپاه مقابل منزل پدری‌اش بازداشت و به
زندان اوین منتقل شده است.

9.محکومیت دو نوکیش مسیحی در تهران به حبس

مجیدرضا سوزنچی کاشانی و فاطمه محمدی، دو نوکیش مسیحی که آبان ماه سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند، به ترتیب به پنج سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. آقای کاشانی اکنون در زندان اوین در انتظار دادگاه تجدید نظر به سر می برد، خانم محمدی نیز با پایان دوران حبس به تازگی از بند نسوان زندان اوین آزاد شده است.

خبر

1.سهیلا جورکش؛پرونده‌ام مختومه نشده و در حال پیگیری است

سهیلا جورکش قربانی اسید پاشی ضمن تشریح آخرین وضعیت درمانی خود، به خبر مختومه شدن پرونده “اسید پاشی اصفهان” واکنش نشان داد و گفت که فردی در مورد پرونده قربانیان اسیدپاشی صحبت کرده و گفته پرونده مختومه شده است اما این فرد وکیل را نمی‌شناسم و پرونده من هم مختومه نشده و طبق روال در حال پیگیری است.

2.زخمی شدن یک شهروند بلوچ در اثر تیراندازی بی ضابطه ماموران

“داوود گرگیج” ۴۰ ساله، در مسیر زهک به میلک در تیراندازی بی ضابطه ماموران مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت.

دانشجویان

1.دادستان تهران؛ حکم ۵ نفر از دانشجویان بازداشتی اعتراضات دیماه صادر شد

دادستان تهران از صدور حکم برای پنج نفر از دانشجویان در اعتراضات دی‌ماه سال گذشته خبر داد و در این خصوص گفت “احکام صادره متفاوت و از یک تا پنج سال حبس است. البته برخی از این‌ها چند فقره اتهام دارند و تا هشت سال حبس هم گرفته‌اند؛ بنابراین اشد محکومیت که پنج سال است، اجرا می‌شود”

زندانی سیاسی

1.گزارشگران بدون مرز؛ جمهوری اسلامی ایران به سرکوب خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران ادامه می‌دهد

“در تاریخ ۵ تیرماه ۱۳۹۷ در حالی که تهران شاهد تعطیلی بخش هایی از بازار و تظاهرات علیه گرانی و کاهش ارزش پول ملی بود، شماری از شهروند خبرنگاران با خشونت پلیس روبرو و برخی از آنها بازداشت شدند.

2.اتهام جدیدی به اتهامات “نسرین ستوده” اضافه شده است

رضا خندان همسر نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر گفت که اتهام جدیدی به اتهامات همسرم اضافه شده و هفته گذشته به وی تفهیم شد.
هفته گذشته همسرم نسرین ستوده را برای تفهیم یک اتهام جدید به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به دلیل عضویتش در کمپین لگام (لغو گام به گام اعدام) احضار کردند”

3.گزارشی از آخرین وضعیت بهزاد محمودی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین

بهزاد محمودی، زندانی محبوس در بند ۸ زندان اوین که دی ماه سال گذشته بازداشت و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل حبس محکوم شده است، چندی پیش درخواست آزادی مشروط خود را ارائه کرده اما با گذشت بیش از سه ماه کماکان مسئولان قضایی پاسخی به این درخواست نداده‌اند.

4.انتقال محمد مظفرى از قرنطینه زندان اوین به بند عمومی

محمد مظفری فعال سیاسی که روز دوشنبه ۲۸ خردادماه برای اجرای حکم ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق راهی زندان اوین شده بود، امروز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ از بند قرنطینه زندان اوین به بند ٨ سالن ١٠ این زندان منتقل شد.

شکنجه در زندان

1.افزایش محرومیت های درمانی با ممانعت از اعزام زندانیان زندان رجایی شهر کرج به مراکز درمانی

مدیریت زندان رجایی شهر کرج اخیرا با نامه‌نگاری به بیمارستان‌های تهران خواستار خودداری آنها از نوبت دهی ویزیت و خدمان درمانی به زندانیان این زندان شده است. در حالی که زندانیان با هزینه شخصی خود اقدام به گرفتن نوبت در بیمارستان‌های تخصصی می کنند ریاست این زندان بر این موضوع پافشاری می کند که فارغ از جدیت بیماری و نیاز تخصصی بیمار وی صرفا باید به بیمارستان‌های رجایی یا مدنی در کرج اعزام شود. علاوه بر زندانیان عادی سلامت تنی از زندانیان سیاسی نیز از بابت محدودیت مورد اشاره در معرض آسیب قرار گرفته است.

2.ضرب و شتم بهزاد محمودی، زندانی سیاسی در زندان اوین

بهزاد محمودی، زندانی سیاسی که در بند ۸ زندان اوین بواسطه حضور در اعتراضات سراسری دیماه تحمل حبس می کند، توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بدون رسیدگی پزشکی به بند دیگری در زندان تبعید شد. شدت ضربات موجب آسیب دیدگی بازو و مچ هر دو دست این زندانی شده است.

3.شکستن دست و پای زندانی توسط پرسنل زندان رجایی شهر کرج

یک زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز شنبه ۱۶ تیرماه توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرقت. طی این ضرب و شتم دست چپ وی از ناحیه مچ و پای راستش از ناحیه ساق شکسته شد.

4.محرومیت از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان در زندان

محمد حبیبی، فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران که در جریان تجمع معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود، پس از گذشت حدود دو ماه همچنان در این زندان نگهداری می‌شود. آقای حبیبی طی این مدت دچار تنگی نفس و تپش قلب شدید بوده و مشکوک به ابتلا به عفونت ریه شده اما همچنان از دریافت خدمات پزشکی لازم و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

5.زن بودن و بی‌اخلاقی‌های بازجو؛ رنج‌نامه فاطمه محمدی، نوکیش مسیحی از دوران بازجویی

خبرگزاری هرانا – فاطمه محمدی نوکیش مسیحی ۱۹ ساله‌ای است که آبان ماه سال گذشته بازداشت و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد، خانم محمدی با پایان دوران محکومیت خود به تازگی از بند نسوان زندان اوین آزاد شده است. این نوکیش مسیحی با نگارش نامه‌ای از درد و رنج‌های متحمل شده‌اش در دوران بازجویی گفته است. او در این نامه تاکید کرده است در ایام بازجویی به واسطه جنسیت خود مورد بدرفتاری، توهین و ناامنی در اتاق های بازجویی قرار گرفته است.

صدور وثیقه

1.محمود اعرابی، شهروند ساکن اهواز با تودیع وثیقه آزاد شد

محمود اعرابی (عموری) شهروند ساکن شهر اهواز که در تاریخ ۵ بهمن ماه سال گذشته در شهر اهواز همراه با مائده شعبان‌نژاد بازداشت شده بود، روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷ پس از گذشت بیش از ۵ ماه با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی ازاد شد.

2.عرفان رشیدی، فعال محیط زیست با تودیع وثیقه آزاد شد

عرفان رشیدی از فعالان سرشناس محیط زیست استان کرمانشاه، که در تاریخ ۱۳ تیرماه توسط نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات در منزل خود در شهرستان پاوه بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.

3.یاشار توحیدی، دانشجوی زندانی با تودیع وثیقه آزاد شد

یاشار توحیدی، دانشجوی زندانی که در تاریخ ۲۰ خردادماه از سوی مأموران اطلاعات سپاه مقابل منزل پدری‌اش بازداشت شده بود، روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه با تودیع وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

4.دو تن از معترضان عرب در خوزستان با تودیع وثیقه آزاد شدند

دو تن از شهروندان عرب ساکن خوزستان که در فروردین‌ماه سال جاری در اعتراض به سیاست نادیده گرفتن شهروندان عرب ایرانی توسط رسانه‌های دولتی به عنوان قسمتی از سیاست‌های “تبعیض آمیز و حذفی” حکومت ایران بازداشت شده بودند، با تودیع وثیقه به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی آزاد شدند.

نامه های زندانیان

1.نامه جمعی از زندانیان سیاسی زندان اردبیل در واکنش به تخریب و ضبط اموال زندانیان سیاسی این محل

جمعی از زندانیان سیاسی که به صورت تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند، با توضیح اینکه نهادهای امنیتی با متولی گری سازمان زندانها برنامه های منظمی برای آزار زندانیان سیاسی دارند به تخریب و به یغما رفتن وسایل شخصی خود اعتراض کرده اند. این زندانیان در بخشی از نامه خود گفته‌اند که از روز جمعه گذشته به دلیل قطع تلفن‌ها بند نتوانسته‌اند با خانواده‌هایشان تماس بگیرند و مسئولان زندان در جواب خانواده‌های آنها که جویای حال این زندانیان شده بودند، به آنها گفته‌اند که مشکلی وجود ندارد و خودشان مایل به تماس نیستند.

2.نامه سرگشاده حمزه درویش از زندان در اعتراض به نقض حقوق زندانیان

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج، با اشاره به نقض حقوق شهروندان سنی مذهب، در اعتراض به عدم ارائه خدمات درمانی مناسب در خصوص زندانیان عقیدتی سیاسی زندان رجایی شهر نامه‌ای نوشته و گفته است “کجایند مسئولان قوه قضائیه و ارگانهای امنیتی ایران که ببینند زندانیان عقیدتی سیاسی زندان رجایی شهر از چه مریضی‌ها و کمبودهای بهداشتی درمانی رنج می‌برند و یا می‌بینند و می‌شنوند اما خود را به تغافل و تجاهل زده‌اند و بدین امر خشنودند.”

3.نامه مجید اسدی در اعتراض به کارشکنی مسئولان در روند درمان آرش صادقی

مجید اسدی، زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به کارشکنی مسئولان زندان در روند درمان آرش صادقی که به تازگی مشخص شده به سرطان استخوان مبتلاست، نامه‌ای نوشته و گفته است “او نیاز فوری به بستری شدن دارد و بهداری زندان بارها درخواست بستری او را داده اما دادستانی تمام قد در برابر آن ایستاده است تا شاید همچون محسن دگمه‌چی انتقام گفتن یک نه را از او بگیرند.”

وخامت حال

1.وکیل رامین حسین پناهی: «امروز با من از زندان تماس گرفت و گفت او را به بند عمومی بازگردانده‌اند اما حالش خوب نیست
»
وکیل رامین حسین پناهی زندانی محکوم به اعدام به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او به دلیل انتشار گسترده حکم اعدامش در رسانه‌‌ها از سوی مسوولان زندان تحت فشار قرار گرفته است. به گفته حسین احمدی‌نیاز مسوولان زندان سنندج، موکلش را روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه بدون هیچ توضیحی از بندعمومی به سلول انفرادی برده و به خانواده‌اش تماس گرفته‌اند تا برای ملاقات با او به زندان بروند: «ما فکر می‌کردیم می‌خواهند حکم اعدام را اجرا کنند که او را به انفرادی برده و از خانواده‌اش خواسته‌اند برای ملاقات با او بروند اما ظاهرا برای تحت فشار قرار دادن او بوده است.»

2.زندانی در اعتصاب غذا؛ انتقال مجدد فرشید ناصری به بیمارستان

فرشید ناصری، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از روز شنبه ۲۶ خردادماه در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است، روز یکشنبه در شانزدهمین روز از اعتصاب غذای خود برای دومین بار به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان مدنی و سپس بیمارستان رجایی در کرج منتقل شد. این در حالی است این زندانی گفته است تا زمان رسیدگی قوه قضاییه به وضعیتش از دریافت خدمات درمانی ممانعت به عمل می‌آورد.

3.رامین حسین پناهی؛ محرومیت زندانی بیمار از رسیدگی پزشکی

رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج از شرایط جسمانی نامناسب و عدم رسیدگی پزشکی لازم رنج می برد و از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است.

4.محرومیت سعید شیرزاد از دریافت خدمات درمانی علیرغم تاکید پزشکان

سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از چندی پیش دچار دیسک کمر و التهاب شدید اسپاسم در ناحیه پایین کمر است، با وجود تاکید پزشک متخصص و بهداری زندان مبنی بر نیاز به تحت درمان بودن، کماکان از دریافت خدمات درمانی محروم است. طی هفته گذشته مسئولان زندان سه مرتبه از اعزام این زندانی سیاسی به مراکز درمانی جلوگیری کردند.

احکام صادره 6مورد
اخبار دانشگاه 1مورد
اعتراض و تجمع 4 مورد
اعتصابات3 مورد
اعدام 6 مورد
بازداشت9 مورد
خبر 2 مورد
دانشجویان 1 مورد
زندانی سیاسی 4 مورد
شکنجه در زندان 5 مورد
صدور وثیقه 4 مورد
نامه زندانیان3 مورد
وخامت حال 4 مورد

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram