اطلاعیه شماره ۱۰۲۳ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص سرکوب گسترده دراویش گنابادی

سرکوب گسترده دراویش گنابادی با صدوراحکام ناعادلانه و ضرب و شتم زنان زندانی 

اقشار جامعه و زندانیان هم باید از حقوق بشر و آزادی های مطروحه در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی آن برخوردار باشند. ازآنجائی مسئولان جمهوری اسلامی ایران همواره ادعا می‌کنند که کسی را به دلیل باورهایش به زندان نمی‌اندازند ولی دراویش گنابادی که بر حسب حرکات تحریک آمیز نیروهای امنیتی دراطراف منزل دکترنورعلی تابنده مسبب حادثه گلستان هفتم پاسداران دراسفند ماه سال 1396 شدند و اقدام به سرکوب این دسته از شهروندان نمودند. 

 طبق اصل 23 قانون اساسی جمهوری اسلامی  تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد. 

با توجه به این نکته که در روند محاکمه دراویش قضات دادگاه اقدام به پرسشهای عقیدتی پیرامون دراویش از آنها میکنند و با توجه به این نکته که تفتیش عقیده جرم تلقی میشود بسیاری دیگر از دراویش از حضور در جلسه دادگاه سر باز میزنند. اما کارکرد نیروهای امنیتی در جمهوری اسلامی برای مقابله با آنچه آن را فرقه‌های انحرافی می‌خوانند نیز مصداق بارز نقض حقوق بشر میباشد که میتوان به رفتار دولت جمهوری اسلامی ایران با دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی اشاره کرد . 

 بنا به گفته دادستان تهران 258 نفر از دراویش محکوم به حبس, شلاق و تبعید شده اند و یا اخیرا صدور حکم 65 سال زندان برای 10 تن از دراویش گنابادی و همچنین صدور احکام تبعید برای برخی از آنها و همچنین محکومیت این شهروندان به حکم شلاق که از منظر حقوق بشر و با استناد به ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر شکنجه محسوب میشودکه همه احکام توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاءالله احمد زاده که ایشان هم دستی باز در صدور احکام سنگین برای پیروان سایر ادیان و نقض حقوق بشر دارد صادر گردیده است . 

توضیح اینکه دراویش گنابادی اتهاماتی از جمله اجتماع ‌و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تمرّد از دستور پلیس صادر شد. 

این دراویش، در حادثه گلستان هفتم ابتدا با ضرب و شتم شدید، دستگیر و در فرآیندی غیرعادلانه در روند دادرسی و بررسی پرونده به صورت غیرقانونی که میتوان بعنوان مثال به محرومیت دراویش از حق انتخاب وکیل را مورد تاکید قرار داد محاکمه و به مجازات های سنگین محکوم شده‌اند.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به :

 ماده 5اعلامیه جهانی حقوق بشر ( هیچ‌ کس نمیبایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.)، 

ماده 9 اعلامیه جهانی بشر(هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد.) 

و ماده 10اعلامیه جهانی حقوق بشر( هر انسانی سزاوار و محقّ به دسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط داد گاهی بیطرف و مستقل است تا در برابر هر گونه اتهام جزایی علیه وی ، به حقوق و تکالیف وی رسیدگی کند.) ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی، خواهان: آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی و رسیدگی به شرایط وخیم زندانیان در زندانها، 

همچنین خواهان حقوق برابر برای شهروندان، پیروان سایر ادیان و رعایت کامل مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر هستیم.

1023

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram