اطلاعیه شماره 1003 کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان در خصوص فیلم به وقت شام

جنجال حضور داعشی های فیلم به وقت شام در پردیس کوروش

ابراهیم حاتمی کیا یکی از کارگردانان سینمای ایران است که در جشنواره فجر سال گذشته سیمرغ گرفت و در صحبتهای جنجالی، خود را یک کارگردان وابسته به دولت جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد، اما او در اقدامی عجیب و به تقلید از سینمای هالیوود فیلم خودش را اینگونه به مردم معرفی کرد:

حرکتی عجیب اما واقعی: حضور جوزف سلامه و دیگر بازیگران داعشی فیلم به وقت شام با آن ظاهر رعب انگیز و اسب در پاساژ پردیس کوروش!!!؟

 اما این تبلیغ عجیب با انتقادهای فراوانی از سوی مردم و هنرمندان روبرو شد و واکنش های زیادی را دربر داشت و انتقادهای زیادی به این روش تبلیغاتی فیلم به وقت شام مطرح شد و ابراهیم حاتمی کیا کارگردان این فیلم از این اقدام اظهار بی اطلاعی کرد.

در سینمای روز دنیا، مرسوم است که هنرمندان با گریم و لباس فیلم در مکانی که از قبل مشخص شده می روند و با هواداران عکس گرفته یا امضا می دهند، اما نه با تیپ داعش و سر زده و بی خبر در یک مکان عمومی که همه زن و کودک هستند و باعث وحشت همگان شوند این یک بی حرمتی و یک توهین به مردم ایجاد رعب و وحشت در بین جامعه است

این روزها در ایران در پی  اعتراضات مردمی،از سوی ماموران دولت جمهوری اسلامی ایران اینگونه خشونت های داعشی را نه برای تبلیغ فیلم، بلکه در واقعیت و برای سرکوب مردم شاهد هستیم، اما این رفتار از هنرمندان بعید بود، این حرکت تنها باعث عقب نشینی مردم از دیدن این فیلم گردید و مسئله مهم تر اظهار بی اطلاعی کارگردان این فیلم آقای ابراهیم حاتمی کیا از این برنامه ریزی بود.

امروزه سینما مهمترین رسانه ای است که می توان از طریق آن مفاهیم بنیادین و ارزش های یک جامعه را خلق یا تغییر داد.

در پی این اتفاق چهره های سرشناس مطالبی را در فضاهای مجازی انتشار دادند و یکی از این مطالب توسط بانو آناهیتا همتی نوشته شده بود که کاملا بیانگر حال ایران و ایرانی بود.

در ایران و با اهداف مسئولان برای نگه داشتن دولت جمهوری اسلامی ایران واژه هایی همچون کرامت انسانی، حقوق بشر، آزادگی، احترام، انسانیت، عدالت، برابری، شعور و فرهنگ را از مردم دور کرده اند و به خاطر مادیات پا روی حقوق انسان ها گذاشته می شود و در نتیجه هم هیچ کس پاسخگو نمی باشد. اگر فیلم دیگری هم اینگونه تبلیغ می کرد آیا سازمان های ذی نفع به همین صورت  و به همین سادگی واکنش نشان می دادند؟

آیا، فیلمی که در آن تظاهرات بود و قرار بود افرادی با پلاکارد برای گرفتن حق اعتراض نمایند؟ می توانستن !

عملکرد تیم تبلیغات فیلم به وقت شام باعث ترس بر جان افراد گردید و این هنجارشکنی، ناامنی وبی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان بیشتر از قبل کرده است و با توجه به شرایط وخیم ایران و تحریم های جدید علیه ایران، به نظر می آید این ماجرا پیش زمینه ای جهت آماده سازی اذهان مخالفان دولت جمهوری اسلامی ایران باشد.

اعضای کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان با بیان نقض حقوق اولیه انسانی که در تبلیغ این فیلم اتفاق افتاد با تکیه بر ماده 2 (عدم تبعیض) ماده 3 (حق حیات برای همه ) ماده 7 (همه در برابر قانون مساوی هستند) ماده 10 (حق محاکمه قانونی برای همه ) ماده 28 (حق دنیای زیبا و آزاد برای همه) از اعلامیه جهانی حقوق بشر، خواستار اجرای کامل منشورحقوق بشر و کنوانسیونهای آن می باشد.

1003

  کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

   کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram