اطلاعیه شماره 989 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص صدور احکام سنگین نسبت به دگراندیشان مذهبی

صدور احکام سنگین نسبت به دگراندیشان مذهبی و مسیحیان در ایران

طبق خبرهای بدست آمده 3 شهروند دگراندیش مذهبی به نام های امین افشار نادری ،هادی عسگری و کاویان فلاح محمدی صرف دگراندیشی، در مجموع با 35 سال حبس محکوم شده اند

درهمین پرونده همچنین کشیش کلیسای پنطیکاستی کلیسای شهرآرا آقای ویکتور بِت تًمرز، وهمسرشان خانم شامیرام عیسوی نیز در مجموع به 15 سال حبس محکوم، که در مجموع همه

این شهروندان به 50 سال حبس محکوم شده اند.

همه احکام صادره استناد به ماده 498 قانون مجازات اسلامی که میگوید :

 

هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا ‌اداره نماید که هدف آن بر هم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود مورد محاکمه قرار گرفته اند.

آنچه در این ماده از قانون مورد استناد قرار گرفته و از آن با عنوان تشکیل جمعیت یاد شده برگزاری مراسم مذهبی این شهروندان بوده در قالب کلیسای خانگی که در ماده 18 از اعلامیه جهانی حقوق بشر آزادی افراد در انجام مناسک و تعالیم مذهبی را مورد تاکید قرار داده است.

با استناد به اصل 13 قانون اساسی ایرانیان زرتشتی‌، کلیمی و مسیحی تنها پیروان ادیان ‌شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و دراحوال شخصیه و تعلیمات دینی برطبق آئین خود عمل‌ می‌کنند.

برخورد با پیروان سایر ادیان ریشه در اندیشه دولتمردان دارد

با استناد به اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر مبنی بر احترام به حقوق انسانی‌ و کرامت بشری و با توجه به این که تمام کشورهای عضو سازمان ملل، متعهد به اجرای این اعلامیه میباشند. (ایران از امضا کنندگان اولیه این اعلامیه می باشد)

ماده9  اعلامیه جهانی حقوق بشر : هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد.

ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر : هیچ احدی نمی‌بایست در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله [و مزاحمت] خودسرانه قرار گیرد. به همین سیاق شرافت و آبروی هیچ‌کس نباید مورد تعرض قرار گیرد. هر کسی سزاوار و محق به حفاظت قضایی و قانونی در برابر چنین مداخلات و تعرضاتی است.

ماده 28 اعلامیه جهانی حقوق بشر : هر شخصی سزاوار نظمی اجتماعی و بین‌المللی است که در آن حقوق و آزادیهای مطرح در این «اعلامیه» به تمامی تأمین و اجراء گردد.

با تاسف نوع برخوردهای دوگانه در جمهوری اسلامی ایران، فضایی ایجاد شده که مجرمین واقعی در هیچ گاه محاکمه نشده، ولی افراد جفا دیده و مظلوم همیشه محکوم شده اند .

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان، ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات ضد انسانی قوه قضائی، خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط کلیه زندانیان عقیدتی شده و تاکید بر رعایت حقوق سایر پیروان ادیان در ایران با استناد به اصل برابری وعدم تبعیض که در مفاد 1 و 2 و 28 اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد .

989

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram