اطلاعیه شماره 974 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص ازدواج و صیغه کودک

رواج بیشتر ازدواج و صیغه کودک و نوجوان

عدالت پایه داوری در یک جامعه است و نابرابری نقض حقوق بشر آن .

این بار کودکان را رسما با صیغه  دوره ای و با خواندن خطبه محرمیت به بازار فحشا واستفاده جنسی وارد میکنند.

در کشور ایران هنوز با پدیده های قرون وسطایی مثل گورخوابی، کارتن خوابی و چال خوابی کودکان مواجه هستیم والان باید صیغه کودکان هم به آن اضافه کنیم !به راستیچه کسانی پشت پرده سیاه زندگی کودکان در دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند؟

دولت جمهوری اسلامی ایران با امضای کنوانسیون حقوق کودک، ادعای رعایت قوانین حقوق بشر و اجرای قوانین اسلامی هنوز نتوانسته حقوق کودک و کودکی را به رسمیت بشناسد. و همچنان در دادگاه های به اصطلاح صالح  اجازه ازدواج رسمی و صیغه کودکان را صادر میکنند. کودکی که در عالم خود فقط به فکر بازی و شادی است چطور میتوان آن را بر سر سفره عقد نشاند و صیغه کرد.

چطور این کودک برای دادن یک رای باید تا 18 سالگی صبر کند، یا تا 18 سالگی اجازه رانندگی ندارد و حتی از یک حساب بانکی محروم است اما در سن 9 سالگی میتواند یک زندگی را مدیریت کند که به مراتب هزار برابر سخت تر ازاین کارهاست. و همین کودکان آینده سازان جامعه خواهند شد که در این شرایط دچار کمبودها و عدم رشد فکری خواهند بود و اثر منفی در آینده جامعه ایجاد خواهند نمود.

آمار یک میلیون کودک همسری و صیغه کردن کودکان در ایران یک فاجعه بسیار بزرگ است و میتوان از آن به عنوان یکی از بزرگترین نسل کشی(نابود کردن دوران کودکی و کودک) وتجاوز به کودکان در  تاریخ معاصر یاد کرد.

 اخیرا سمیناری به نام خانه ای روی آب در دفتر مرکزی انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد.فرشید یزدانی، مدیرعامل و عضو هیئت

‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در ابتدای این سمینارگفت:

«ازدواج کودکان مسئله بسیار مهمی است که آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است؛ در ایران نزدیک به یک ‌میلیون کودک‌ همسر داریم که ۳۷ هزار نفر از آنها زیر ۱۵ سال و ۱۸۰ هزار نفر زیر ۱۸ سال هستند.

در واقع ۲۴ درصد از کل ازدواج‌ها مربوط به کودکان است.

آمار قابل توجه دیگری مربوط به کودکان مطلقه وجود دارد که نشان می‌دهد که در سال ۹۳، ۱۵ هزار کودک مطلقه داشتیم؛ ۱۳ هزار کودک ۱۵ تا ۱۸ سال و بقیه زیر ۱۵ سال.

متاسفانه نهادهای مرتبط سعی در پنهان‌ کردن آمارها دارد؛ در ثبت‌احوال آمار پسران ازدواج کرده زیر ۲۰ سال و دختران زیر ۱۰ سال به تفکیک لحاظ نشده است. مسئله‌ای که سلطه نظام مردسالارانه را نشان می‌دهد و باید ریشه‌ کن شود.»

«ازدواج کودکان نه تنها نابرابری جنسیتی را شدت می‌بخشد و مانع از رشد کودکی در کودکان می‌شود، بلکه اثرات جبران‌ناپذیری بر روی سلامت جسمی و روانی آنها باقی می‌گذارد. مقابله با بیماری‌هایی مثل ایدز، مرگ ناشی از بارداری زودهنگام و سقط جنین ناشی از سن کم نیز دشوارتر می‌شود.»

در بند دوم ماده 16 کنوانسیون رفع کلیه تبعیضات علیه زنان اعلام میکندکه: نامزدی و ازدواج کودکان از نظر قانون دارای قدرت اجرایی نمی باشد وکلیه اقدامات ضروری منجمله وضع قانون برای تعین حداقل سن مناسب برای ازدواج باید به عمل آید وازدواج دردفاتررسمی باید ثبت گردد. و از نظر ماده 1 کنوانسیون حقوق کودک تمامی افراد زیر 18سال کودک محسوب می شوند.

ما فعالین حقوق کودک از تمامی انسانهای آزاده، نهادها و سازمانهای بین المللی فعال حقوق کودکان خواستار پیگیری و رسیدگی سریع و جدی برای این معضل کودکان و جلوگیری از ازدواج کودکان و اجرای قوانین بین المللی حقوق کودکان در ایران هستیم.

974

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram