اطلاعیه شماره 966 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص فرمان قتل زندانیان عقیدتی و دگراندیش

فرمان قتل زندانیان عقیدتی و دگراندیش بطور رسمی و قانونی

حق زندگی  و حیات جزو اصلی ترین حقوق انسانی است و هر عملی که جان انسان و حق زیستن وی را نقض کند محکوم است، اما نه در ایران امروز، کشوری که از نخستین امضا کنندگان این بیانیه در سال ۱۳۲۷ بوده است و اینک در زمرۀ کشورهایی است که پیوسته عملکردش در زمینه رعایت حقوق بشر مورد انتقاد و هشدار جهانیان قرار گرفته و بارها محکوم به نقض حقوق بشر شده است.

قتل قانونی (اعدام‌) در ایران یکی از برجسته موارد نقض حقوق انسانهاست که آمار بلند بالایی را دراختیار دارد:

 اعدام افراد مجرم زیر سن قانونی، اعدام زندانیان عقیدتی، اعدام با اتهاماتی نظیر: مرتد، مفسد فی الارض، زانی یا زانیه، باغی، اقدام علیه امنیت نظام، محاربه، قصاص نفس، تبلیغ و ترویج عقیده، و…

چوبه های دار در نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای بین المللی و در تضاد با کلیه قوانین و میثاق های جهانی، همچنان استوار و پابرجاست، و نه تنها زندانیان عادی را پوشش میدهد بلکه قربانگاهی است برای زندانیان سیاسی و عقیدتی.

دهم بهمن ماه کریم زرگر مدیر سابق شبکه اول سیما، رییس سابق دانشکده صدا و سیما و مسئول موسسه «راه معرفت» با اتهاماتی از جمله تبلیغ و ترویج جنبش نوپدید عرفانی “اکنکار” و فساد فی الارض،  در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

بگفته وکیل خانم مرجان داوری حکم اعدام ایشان نقض شده است اما با توجه به اینکه این حکم باید در دادگاه انقلاب مجددا مورد بررسی قرار بگیرد نمیتوان از لغو این حکم ضد بشری اطمینان حاصل کرد.

برغم آنکه حکم اعدام آقای محمدعلی طاهری بنیان‌گذار مؤسسه فرهنگی هنری عرفان حلقه نقض گردیده و زمان محکومیت موقت ایشان نیز در روز 18بهمن ماه به پایان رسیده و می بایست آزاد می گردید اما وی در اعتراض به جلوگیری از آزادی، حبس غیرقانونی و عدم پذیرش وکلایش توسط دادگاه، اقدام به اعتصاب غذا کرده است، گفته میشود در پنجم اسفند نیز باردیگر بمنظور باز نگری در پرونده ایشان را به دادگاه انقلاب فراخوانده اند، و این در حالیست که ۲سال از پایان دوره محکومیت وی می گذرد اما بدون ارائه دلایل و استناد قانونی در زندان نگه داشته شده است.او مدت ۷سال حبس خود در زندان اوین بیش از شانزده بار اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

و بر این جمله بیفزائیم:

 اعدام آقای محسن امیر اصلانی زنجانی  را به جرم تفسیر متفاوت از قرآن، بدعت در اسلام، ارتداد و توهین به یونس نبی، در مهر ماه 1393 در زندان رجائی شهر

و اعدام ۳۰ زندانی اهل سنت را،  بدون اجازه آخرین دیدار با خانواده در مرداد ماه 1395

اخرین اقدام به حمله، دستگیری و قتل دراویش گنابادی به بهانه دگراندیشی در پاسداران، گلستان هفتم  تهران

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مواد 3، 18و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی، و درخواست آزادی کلیه زندانیان عقیدتی، سیاسی. خواهان برقراری کلیه مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران بوده نگرانی خود را نسبت به اعدامهای گسترده ، گروهی و مخفیانه که بدون برگزاری دادگاه‌های عادلانه برگزار میشود ابراز می دارند.

966

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram