اطلاعیه 949 کمیته دفاع از حقوق کودک و نو جوان در خصوص محرومیت از حق کودکان

بعد از پدیده هایی چون:

کودک آزاری، 7میلیون کودکان کار، کارتن خوابی، گورخوابی کودکان، اعزام کودکان به جنگ در سوریه، کودکان حاشیه نشینی، 135هزار کودک باز مانده از تحصیل. کودکانی که در جمهوری اسلامی از کودکی محرومند و

گویی که: اکنون از حق حیات هم محروم هستند

چند روزیست که نوجوانان  به همراه مردم ایران بر علیه فساد، کمبودها و … دولت جمهوری اسلامی ایران از سر حق خواهی بپا خواسته اند.

اما این بار اول نیست که مردم به دولت اعتراض می کنند در سالهای گذشته هر بار برای سرکوب معترضین از حقه های زیادی برای تحریک احساسات مردم و سرکوب آنها استفاده می کردند .

اما آمار کشته و زخمی و بازداشت شدگان کودک و نوجوان نشانگر قربانی این قشر بی دفاع و حربه های دولت جمهوری اسلامی ایران است .

با تاسف ماموران دولتی در متروی تهران به صورت نوزاد شش ماهه اسپری فلفل میزنند و کودکان را هدف گلوله قرار میدهند، عده ی زیادی از دانش آموزان دستگیر شده اند و به مکانهای نامعلوم برده شده اند و عده دیگر هم در خیابانها مورد ضرب و شتم قرار میدهند. به گفته مسئولین دولتی تا کنون 4 نوجوان کشته شده اند این در حالیست که فرمانده نیروی انتظامی ایران اعلام کرد هنوز یک گلوله از سمت مامورین دولتی شلیک نشده اما شواهد و ویدیو های ارسال شده از معترضین  گواه چیز دیگریست..

براستی چه کسانی و چه مرجعی پاسخگوی این جنایات دولت جمهوری اسلامی ایران هستند کودکان ایرانی برای گرفتن حق خود باید به کجا مراجعه کنند که کشته نشوند؟

سالهاست که فعالین حقوق بشر در عرصه کودک در مورد نقض حقوق کودکان در ایران فریاد میزنند اما نه تنها مشکلات آنها برطرف نشد بلکه اینبار برای حفظ نظام از قربانی کردن کودکان استفاده کرده است .

ما فعالین حقوق کودک کانون دفاع از حقوق بشر در ایران خطاب به رهبر و مسئولین دولت جمهوری اسلامی ایران، کشتن و ضرب شتم کودکان را شدیدا محکوم میکنیم واعلام میداریم،  قربانی کردن کودکان یک جنایت بزرگ و بر خلاف معاهدات و قوانین بین المللی می باشدو ما خواستار اجرای قوانین حقوق بشری در قبال کودکان معترض هستیم :

ماده 15کنوانسیون حقوق کودک:آزادی تشکیل انجمن و گروه:دولتها حق کودک برای شرکت در اجتماعات را به رسمیت می شناسند. اجرای این حق نباید با امنیت ملی و نظم عمومی مبادرت داشته و منافی اخلاق عمومی و یا برخلاف حقوق اولیه و آزادی دیگری باشد.

ماده ٣٧کنوانسیون حقوق کودک-ممنوعیت شکنجه، تضمین قانونی در اجرای مجازات:دولت ها تضمین می کنند که:

الف– هیچ کودکی مورد شکنجه قرار نگیرد و رفتار غیرانسانی و توهین آمیز با او نشود. اجرای مجازات اعدام و حبس های طولانی مدت برای کودکان تا قبل از پایان سن هجده سالگی ممنوع است.

ب– توقیف و حبس های غیرقانونی و بر پایهی تصمیم های شخصی، ممنوع است. حکم زندانی شدن برای کودکان مطابق قانونی و بعنوان آخرین امکان و آنهم برای مدتی بسیار کوتاه، صادر می شود.

ج– با هر کودکی که در حبس بسر می برد باید رفتاری انسانی و بدون تحقیر و توهین و متناسب با سن او داشت. این کودکان را باید در زندان از بزرگسالان جدا نمود، مگر اینکه این عمل به نفع کودک نباشد. هر کودکی حق دارد با خانواده خود به صورت ملاقات و یا نامه ارتباط داشته باشد، مگر در شرایط فوق العاده استثنایی.

د– هر کودک زندانی حق استفاده از وکیل را برای دفاع از خود دارد و باید در دادگاه قانونی و ناوابسته که جانبدار دولت، حزب، فرقه یا آیینی نباشد، محاکمه شود. کودک حق دارد به دیگر مراجع صلاحیت دار قانونی در مورد حکم خود شکایت کند و به کار او سریع رسیدگی شود.

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر:(حق حیات برای همه)هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد.

949

کانون دفاع از حقوق بشردر ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram