اطلاعیه 930 کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

باهم، در 16 آذر فریاد رسای دانشجویان باشیم و اعتراض کنیم به :

پولی شدن دانشگاه ها و کالایی سازی حیات اجتماعی آن

همزمان با فرا رسیدن 16 آذر روز دانشجو، دانشجویان در تهران (شهید بهشتی،علامه طباطبایی، خوارزمی) و سایر شهر های ایران همچون قم، ارومیه و نیشابور و.. دست به تجمعات اعتراضی زدند که بر چند محور استوار بود و مهمترین آن عبارت بود از؛ پولی سازی دانشگاهها !

در آعاز یکی از شعارهای بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، تحصیل رایگان بود که اینک هیچ خبری از آن شعارهای نوید بخش نیست، در گذشته ای نه چندان دور مسئولان سعی در حفظ ظاهر داشتند و خواست های خویش را به صورت علنی بیان نمی کردند، و اکنون چند سالی است که بی محابا و کاملا شفاف قوانین را  بر محور منافعشان وضع، تغییر و اجرا می کنند، پولی کردن تحصیل در تمامی مقاطع از جمله این تغییرات  است، حتی برای دانشجویان دانشگاه های دولتی تا آنجا که بزرگترین دغدغه ذهنی دانشجویان امروز تامین هزینه های تحصیلشان است.

بگفته یکی از فعالان دانشجویی: با روند  پولی شدن دانشگاه ها، شعارهای جنبش دانشجویی به سمت مشکلات اقتصادی گرایش یافته است، هجوم سیاست‌های لیبرالی دولت و خصوصی‌سازی، سبب رشد شدید هزینه‌های دانشجویان شده است تا روز به روز بیشتر از آموزش رایگان فاصله بگیرند، هزینه غذا، خوابگاه، شهریه و در کنار آن،  وضعیت بیکاری در جامعه شرایط ادامه تحصیل را برای دانشجویان بسیار دشوار ساخته  است.

و براین مجموعه بیافزائیم فضای امنیتی حاکم در دانشگاه‌های سراسر ایران را، خواسته دانشجویان دانشگاهی امن به جای دانشگاه امنیتی، یعنی یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی که گفته بود از دستاوردهای دولتش اینست که اکنون دانشجویان می‌توانند بدون لکنت حرف خودشان را بزنند، در حالیکه بر خلاف ادعای رئیس جمهور، دولت و وزارت علوم اجازه تشکیل هیچ نهاد مستقل دانشجویی را نمی‌دهد و فضای امنیتی ایجاد شده در دانشگاه هم امکان مقاومت و مبارزه با این شرایط را سخت ترکرده است، دانشجویانی که به این وضعیت اعتراض کنند یا در صدد تغییر آن بر آیند با احضار و جلب و احکام کمیته انضباطی روبرو می‌شوند چنانچه  قبل از مراسم ۱۶ آذر امسال نیز احضارهای تلفنی و تهدیدها سبب گردید تا تعدادی از دانشجویان در مراسم و تجمعات شرکت نکنند.

 اعضای کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو همصدا با دانشجویان سراسر کشور، بر اساس مفاد اعلامیه ی جهانی حقوق بشر  و اصل 30 قانون اساسی شرایط حاکم بر دانشگاه های ایران را محکوم دانسته، خواهان رسیدگی به وضعیت دانشگاهها و دانشجویان و همچنین تامین شغل های مرتبط پس از فارغ التحصیلی آنها از دانشگاهها می باشند.

930

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

اصل30 قانون اساسی:

دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram