گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو در آبان ماه 1396

Bildergebnis für ‫اعتراض و اعتراضدانشجویی‬‎

تهیه کننده احمد هاشمی نژاد –AHMAD HASHEMI NEJHAD

آزادی از زندان

صدیقه وسمقی به قید وثیقه آزاد شد

صدیقه وسمقی که پس از بازداشت به کشور مورخ ۳۰ مهرماه به محل دادگاه انقلاب احضار و بازداشت شده بود امروز با تودیع قرار وثیقه از محل بند نسوان زندان اوین آزاد شد.

احسان مازندرانی آزاد شد

به نقل از ایلنا، هوشنگ پوربابایی وکیل مدافع احسان مازندرانی، با اعلام این خبر گفت: “ظهر امروز ۱۳۹۶/۰۸/۰۹، مطلع شدم، موکلم آقای مازندرانی با اتمام دوران محکومیتش از زندان اوین آزاد شدند”.

احکام صادره

حکم اعدام برای یک متهم به قتل صادر شد

به نقل از خراسان، ماجرای آدم کشی کریم شیره ای از آن جا لو رفت که ساعت ۲۰:۳۰شب بیست و چهارم تیر سال ۱۳۹۴ مردی با مراجعه به کلانتری شهید باهنر مشهد پرده از راز یک قتل برداشت.

صدور حکم جمعاً ۱۵ سال حبس برای سه جوان بهایی

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران روحیه صفاجو، تارا هوشمند و سرمد شادابی را جمعاً به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

صدور حکم اعدام؛ درخواست قطع انگشتان دست متهم

به نقل از جوان آنلاین، پسری که هنگام میانجیگری در جریان درگیری چهار انگشت دستش را از دست داده است برای عامل حادثه درخواست قصاص کرد.

حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ساکن سوئد ابلاغ شد

به نقل از رادیو فردا، شبکه دولتی تلویزیون سوئد، «اس‌وی‌ت»، ۳۰ مهر ماه، از ویدا مهرنیا، همسر آقای جلالی نقل کرده‌ که وکیل این پژوهشگر زندانی با او تماس گرفته و گفته او به اعدام محکوم شده‌است.

اخبار دانشگاه

دستور ولایتی برای “اخراج فوری” استاد دانشگاه آزاد اراک

به نقل از تسنیم، پس از دریافت اطلاعاتی از دانشگاه آزاد اسلامی اراک مبنی بر اینکه یکی از اساتید این دانشگاه در هنگام تدریس و در حضور دانشجویان به پیامبر اسلام و سایر مقدسات اسلامی اهانت کرده است، علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد طی نامه‌ای به رئیس واحد اراک از او خواست “بدون درنگ” نسبت به اخراج این فرد اقدام شود.

اعدام

اعدام چهار زندانی در زندان ارومیه

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امروز ۱۶ آبان ماه چهار زندانی با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان ارومیه اعدام شدند؛ این زندانیان روز گذشته از بند ۱۵ این زندان به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

یک زندانی در زاهدان اعدام شد

امروز ۷ آبان ماه ۱۳۹۶، یک زندانی که به اتهام “قتل” به قصاص محکوم شده بود در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

بازداشت

بازداشت یک شهروند بهایی دیگر در رشت

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز شنبه، مورخ ۲۰ آبان ماه یک شهروند بهایی ساکن رشت به نام نادیا اسدیانهمسر سیامک پور عبدالحمیدی، دیگر شهروند بازداشت شده به محل اداره اطلاعات این شهر احضار شد.

مرگ و مصدومیت ۹ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷، در گناباد یک کارگر در اثر سقوط داخل سنگ‌کوب جان خود را از دست داد.

به گزارش میزان مورخ ۱۸ آبان ۱۳۹۶، در پی وقوع یک مورد آتش سوزی در کارگاه مواد شیمیایی در روشن دشت اصفهان ۸ اتش نشان مصدوم شدند.

سپاه پاسداران بیش از ۳۰ دوتابعیتی را در ایران بازداشت کرده است

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، رقم بازداشت شدگان نشانه افزایش فعالیت سپاه در این زمینه از سال ۲۰۱۵ بدین طرف است، یعنی زمانی که با امضای برجام انتظار می رفت حکومت ایران گام هائی در مسیر تنش زدائی با جهان غرب بردارد. تا پیش ازآن تاریخ هرگز شمار بازداشت شدگان دو تابعیتی به ۱۰نفر هم نمی رسید.

متهم به فعالیت ضداسلامی در اردبیل دستگیر شد

به نقل ازسبلان‌ما، نیروهای سایبری سازمان اطلاعات سپاه استان اردبیل، فردی که در فضای سایبری اقدام به ایجاد صفحه و انتشار گسترده “محتویات ضددین و براندازانه و تشویش اذهان عمومی و توهین به مقامات ارشد نظام و ساب النبی می‌کرد”، شناسایی و با اخذ حکم قضایی از دادستان مرکز استان دستگیر شد.

دهها بازداشت، احضار و پلمب محل کسب شهروندان بهایی در سراسر کشور

به نقل از ایران وایر، بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی جهان از جمله جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، ترزا می نخست وزیر بریتانیا، نخست وزیر تایلند، رئیس جمهور اتریش، نخست وزیر استرالیا، دالایی لاما و رئیس مجلس بومیان کانادا، پیام‌های تبریکی را به جامعه جهانی بهائی ارسال کردند

بین المللی

انجمن قلم سوئد: صدای وسمقی نباید ساکت شود

انجمن قلم سوئد با انتشار بیانیه ای به بازداشت خانم وسمقی اعتراض کرد و خواهان آزادی بی قید و شرط وی شد.

نرگس محمدی برنده جایزه ساخارف انجمن فیزیک آمریکا شد

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر و نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر به‌عنوان یکی از برندگان جایزه انجمن فیزیک آمریکا در سال ۲۰۱۷ اعلام شد

ده‌ها برنده جوایز نوبل خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند

به نقل از رادیو فردا، نامه ارسالی به غلامعلی خوشرو، نماینده ارشد جمهوری اسلامی در سازمان ملل را ریچارد رابرتس، زیست‌شناس و بیوشیمیست بریتانیایی، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال ۱۹۹۳ نوشته‌است. ۷۴ برنده جایزه نوبل در رشته‌های مختلف از شیمی و پزشکی تا اقتصاد و صلح، نیز آن را امضا کرده‌اند.

زندانیان

تبعید ۵ زندانی از جمله محمد نظری

به گزارش خبرگزاری هرانا، پس از اینکه محمد نظری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در بیست و چهارمین سال حبس که دوره اعتصاب غذای طولانی خود را به تازگی پایان داده است جهت رسیدگی به وضعیت پزشکی در بهداری زندان به سر می برد مورد بی احترامی ماموری به نام “ملازاده” قرار گرفت.

کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد اصفهان / مصدومیت شدید یک کارگر در تهران

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۲۵، صبح امروز پنجشنبه (۲۵ آبان ماه) شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان مقابل ساختمان دفتر امام جمعه اصفهان تجمع کردند.

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۲۵، این حادثه در بلوار خوردین منطقه سعادت آباد تهران هنگامی رخ داد که کارگری حین انجام کار در یک ساختمان در حال ساخت از روی تیرکهای فلزی سقوط کرد.

دو تجمع اعتراضی برگزار شد؛ کارگران تحت فشار با نخوردن غذا معترض شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۲۳، جمعی از کارگران کاشی گیلانا، صبح روز (۲۳ آبان ماه) با سفر به تهران در اعتراض به بلاتکلیفی، خود و همکارانشان مقابل ساختمان دفتر مرکزی کارخانه تجمع کردند.

مرگ و مصدومیت ۱۲ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

به نقل از ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۰۱، در روزهای گذشته یک دانشجوی ترم دو تربیت بدنیِ دانشگاه آزاد خاش، بر اثر حادثه کار دچار سوختگی شد و جان باخت

نامه های زندانیان

نامه سهیل عربی در پی دریافت جایزه سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز اعلام کرد جایزه بخش «شهروند خبرنگار» به سهیل عربی عکاس و وب‌نگار زندانی ایرانی رسیده است

نامه چهار تن از زندانیان سیاسی بند هشت اوین در حمایت از علیرضا گلیپور

سهیل عربی، علی‌اکبر اردشیر، بهفر لاله زاری و علیرضا توکلی، چهار تن از زندانیان سیاسی بند هشت اوین، در نامه‌ای سرگشاده ضمن اشاره به وضعیت نامساعد علیرضا گلیپور در زندان و حکم ناعادلانه‌اش، اعلام کردند که در صورت عدم رسیدگی فوری به درخواست این زندانی سیاسی، در حمایت از وی دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

نامه سرگشاده علیرضا گلی‌پور و تدام اعتصاب غذا

علیرضا گلی پور، زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد. آقای گلی پور که به عدم اعمال نظر پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل کیفر معترض است با نگارش نامه ای سرگشاده جزییات و دلایل خود برای این اقدام را توضیح داده است.

نامه ای از گلرخ ایرایی؛ سازمان زندانها در خدمت ارگانهای بازداشت کننده است

گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین که در روزهای اخیر با تبعید آرش صادقی، همسر زندانی اش از اوین به رجایی شهر کرج روبرو شده با نگارش نامه ای به این مسئله واکنش نشان داده است. خانم ایرایی در نامه پیش رو از عدم استقلال نهاد سازمان زندانها و رفتار غیرانسانی با زندانیان سیاسی توسط عوامل زندان سخن گفته است.

نقض حقوق بشر

حکم ۱۷۴ ضربه شلاق و تبعید برای دو متهم در تهران

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلایندو پسر جوان که برسر موضوعی ساده دوستشان را در بیابان‌های ورامین کتک زده بودند به تبعید و شلاق محکوم شدند

وخامت حال

وضعیت نامناسب پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت محمد صابر ملک‌ رئیسی

به گزارش خبرگزاری هرانا، محمد صابر ملک‌ رئیسی زندانی سیاسی بلوچ از دریافت خدمات درمانی کافی محروم مانده است.

رضا شهابی به مرکز درمانی اعزام شد و پس از معاینه دوباره به زندان بازگردانده شد

به نقل از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، علی رغم اینکه با پیگیری های همسر رضا شهابی، پیش از این دادستانی اعلام کرده بود این راننده شرکت واحد بدون دستبند و پابند به بیمارستان اعزام خواهد شد. ولی متاسفانه این کارگر را با دستبند از زندان آورند و اعتراض ایشان به مسئولان زندان در این مورد آنان را از زدن دستبند به دست این کارگر منصرف نکرد.

خطر حمله قلبی علیرضا گلیپور را تهدید می‌کند/ ممانعت مسئولان زندان از انتقال به بیمارستان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته ۱۷ آبان ماه از اعزام علیرضا گلیپوربه بیمارستان به بهانه امتناع وی از پوشیدن لباس زندان خودداری شد؛ این در حالی است که پزشکان اعلام کردند خطر حمله قلبی این زندانی سیاسی را تهدید می‌کند.

محمود صالحی به بیمارستان منتقل شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، محمود صالحی، فعال سرشناس کارگری بامداد امروز جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶، در پی وخامت حالش به بیمارستان منتقل و در بخش قلب بستری شد.

جمع بندی اماری از گزارشات:

ازادی از زندان : 2 مورد

احکام صادره: 4 مورد

اخبار دانشگاه: 1 مورد

اعدام:2 مورد

بازداشت:5 مورد

بین المللی: 3 مورد

زندانیان: 1 مورد

کارگران:3 مورد

وخامت حال: 4 مورد

نامه های زندانیان:4 مورد

نقض حقوق بشر: 1 مورد

کانون دفاع از حقوق بشردر ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram