گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه ۱۳۹۶

با توجه به سانسورخبری حاکم در جمهوری اسلامی ؛این گزارش خبری که گویای بحران و نقض اشکار حقوق کودکان و نوجوانان است؛ نمیتواند بازگو کننده همه زاویای نقض حقوقی باشد که در رابطه با کودکان و نوجوانان روزانه اتفاق میافتاد .

تنظیم نمودار از:  لیدا اشجعی   lida ashjaei  

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه 96

     Farhad Nassiri فرهاد نصیری

 اسیب های اجتماعی

شیوع ناپدید شدن کودکان در ورامین، کرج و مشهد. مناطق آسیب خیز شهری و بافت های فرسوده نشین، مناطقی مانند هرندی و بخش هایی از ورامین گزارش های بیشتری از ناپدیدی دارند. یکی از نگرانی های ما از گزارش هایی است که اخیرا هم زیاد شده و مربوط به وجود نوزادان و کودکان معتاد در مناطقی از استان البرز، به ویژه کرج است. (آفتاب نیوز)

کودک‌ربایی‌های تهران سریالی نیست.  سردار حسین ساجدی‌نیا در حاشیه اجرای طرح مبارزه با خورده فروشان مواد مخدر گفت: به خواست مردم دو طرح در ۲۴ ساعت گذشته اجرا شد و به ۱۰۰ در صد اهداف‌مان رسیدیم؛ بخش اول برخورد با مزاحمان نوامیس بود که ۸۶ نفر دستگیر شدند. همچنین دربارهٔ بحث مواد مخدر و فروشندگان مواد ۱۴۰ نقطه آلوده در سطح شهر تهران رصد شدند و ۶۱۲ نفر از شب گذشته تاکنون شناسایی شده و دستگیر شده‌اند. عزم‌مان را جزم کرده‌ایم که همه ۱۴۰ نقطه آلوده را پاکسازی کنیم. ( گزارش رجانیوز به نقل از مهر )

وجود ۷۶ کودک زیر ۱۸ سال در زندان های استان سیستان و بلوچستان نگران کننده است. معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت که وجود ۷۶ کودک زیر ۱۸ سال در زندان های استان آمار بالا و نگران کننده است که باید علت آن بررسی و ریشه یابی شود. وی همچنین اشاره کرد “بر اساس اعلام اداره بهزیستی هزار و ۲۵۷ کودک کار در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که بیش از هزار نفر آنان پسر هستند.” (  خبرگزاری هرانا  )

کشف جسد بنیتا+ جزییات. مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به ایسنا اعلام کرد:  بدنبال سرقت خودرو فردی در روز پنج شنبه در منطقه مشیریه تهران که پس از خروج از پارکینگ منزلش بمنظور بستن در پارکینگ خودرو را بصورت روشن رها کرده و منجر به سرقت خودرو و نوزاد هشت ماهه‌اش شد. بلافاصله یک تیم از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دستگیری سارق یا سارقین و یافتن کودک ربوده شده را در دستور کار خود قرار دادند. (ایسنا  )

«آسیب‌های اخلاقی و مواد مخدر» در صدر آسیب‌های اجتماعی/ عدم اهتمام دولت برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی. همین چند ماه پیش بود که رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای کار فوق‌العاده، فوق عادت و مضاعف در حوزه رفع آسیبهای اجتماعی مردم تأکید کردند، شدت اهتمام مقام معظم رهبری به مسئله آسیبهای اجتماعی به اندازه¬‌ای بود که معظم‌له توصیه کردند که برای مبارزه با آسیبهای اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند. (به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا )

چرا به اسم بازی حماسی، کودکان را به سمت خشونت میبریم؟  روز دوشنبه دوم مردادماه در اخبار بیست و یک سیما، با آب و تاب از رونمایی عنقریب یک بازی یارانهای خبر داده شد، که به ماجرای دلیرمردان ایرانی در مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن ـ در ورژن ۲ ـ مربوط میشد ( روزنامه اطلاعات )

تشریح وضعیت اوقات فراغت دانش آموزان در مناطق عشایری. نصرالله بازگیران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان عشایری گفت: با توجه به اینکه منبع درآمد عشایر از نظر اقتصادی متکی بر دامپروری است لذا تعداد زیادی از آنان در طول تابستان از فرزندان خود به عنوان نیروی کار استفاده می کنند. وی افزود: اداره آموزش وپرورش منطقه عشایری لرستان به دلیل نداشتن کانون های دانش آموزی و سالن های ورزشی  و استقبال کم دانش آموزان تنها به ایجاد دو پایگاه اوقات فراغت در مدارس (مجتمع شبانه روزی شهید شکارچی پلدخترو مدرسه شهدای قبر موسی) اکتفا کرده است. (خبرنگار مهر)

آخرین آمار مسمومیت نوزادان با مواد مخدر.حسین اسدبیگی گفت: متاسفانه آسیبهای اجتماعی در کشور ما نیز همانند سایر کشورها رو به افزایش است. وی افزود: افزایش آسیبهای اجتماعی طی سالهای اخیر از نظر کمی و تنوعی بوده که از جمله آنها میتوان به کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی و … اشاره کرد. ( به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان)

رئیس اورژانس اجتماعی کشور افزایش جمعیت را یکی از دلایل افزایش آسیبهای اجتماعی دانست و تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۰، جمعیت کشور حدود ۷۵ میلیون نفر بوده که این جمعیت هم اکنون به ۸۵ میلیون رسیده و به همین نسبت، میزان آسیبهای اجتماعی نیز افزایش یافته است.

بررسی حقوقی پدیده کودک آزاری و خلاءهای قانونی در ایران/ نازیلا رستم زاده. اهنامه خط صلح – کودک در فرهنگ ملی و دینی ما هدیه ای است که محبت، ملایمت، مراقبت، رشد و تعالی او وظیفه خانواده است. اما این که برخلاف این تلقی فرهنگی، کودک در خانواده و جامعه از سوی والدین و سایرین مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، نشان از یک مسئله و مشکل اساسی دارد.    (ماهنامه خط صلح )

تلاش برای واگذاری خانه های امن به بخش خصوصی/ افزودن تخت کودک در خانه های امن. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر در سطح کشور ۲۲ خانه امن ویژه زنان خشونت دیده فعال است که از این تعداد ۱۵ خانه امن در اختیار بخش خصوصی و ۷ خانه امن در اختیار بخش دولتی قرار دارد. بیب الله مسعودی فرید در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه هم اکنون ٢٢ خانه امن در کشور فعال است، گفت: افرادی که مورد خشونت قرار می‎گیرند باید جایی برای پذیرش و مراقبت آنها وجود داشته باشد به همین دلیل به دنبال این هستیم تا خانههای امن دولتی نیز به بخش‎های خصوصی و مردم واگذار شود.  ( گزارش ایسنا)

نهادینه شدن فرهنگ قرآنی جامعه را در مسیر تکامل قرار می دهد. پیش ازظهر امروز مهدی فیض در همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی که در اردوگاه تربیتی شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به احادیثی از مولای متقیان حضرت علی(ع)، اظهارکرد: زمانی می توان گفت، فرهنگ قرآنی بر جامعه حاکم شده و توسعه قرآنی به ثمر رسیده، که جوان بتواند بگوید مسائل جدید مطرح شده در جامعه مطابق با آموزه های قرآنی است یا خیر؛ بنابراین، باید فاصله فعالیت های قرآنی در جامعه با آنچه در اهداف کلان آموزش وپرورش تعیین شده را مشخص کنیم و برای تحقق آن اهداف، بیش از پیش تلاش کنیم. به  (گزارش ایسنا )

بر اساس جداول مرکز آمار؛ ۲۴۱ هزار کودک بی سواد داریم.  جداول سرشماری مرکز آمار ایران نشان میدهد در ایران ۲۴۱ هزار دختر و پسر شش تا ۹ ساله بی سواد زندگی میکنند. اطلاعات مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در کل کشور ایران، هشت میلیون و ۷۹۵ هزار و ۵۶۲ نفر بیسواد هستند. (خبرگزاری هرانا )

75 درصد خانوارهای ایرانی آسیبدیده یا در معرض آسیبهای اجتماعی هستند. ه گزارش ایسنا، احمد خاکی در نشست قربانیان خاموش که به منظور بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو با حضور روزبه کردونی مدیرکل آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه، زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)، فاطمه قاسمی زاده فعال حقوق کودک، طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران برگزار شد؛ گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور ایران سه نوع زندگی و خانواده داریم. به طوریکه زندگی 25 درصد خانوادههای ایرانی «بهشتی» بوده یعنی موفق و همراه یکدیگر هستند.  ( گزارش ایسنا)

سیستان وبلوچستان؛ ۷۹ کلاس درس خشتی در نیکشهر نیاز به بازسازی دارد. معاون پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش نیکشهر در جنوب سیستان وبلوچستان گفت که تخریب و ساخت ۱۷ مدرسه با ۷۹ کلاس درس فرسوده، خشتی و چوبی این شهرستان نیازمند توجه خیران و دولت است تا دانش آموزان از مدارس استاندارد و ایمن با امکانات روز بهره مند شوند. ( خبرگزاری هرانا )

ساماندهی کودکان زباله گرد یعنی ضعف مزمن مدیریتی!عضو منتخب شورای پنجم با بیان این که معرفی کاندیداها برای رقابت احراز پست شهرداری تهران نمایشی نیست، گفت: هفت نفر را در این باره انتخاب کردیم که در حال تهیه ی برنامه هایشان هستند و تا رقابت نهایی هیچ چیزی مشخص نیست. دکتر ناهید خداکرمی در واکنش به نمایشی خواندن جلسات منتخبان شورا و معرفی کاندیداها … نوشته ساماندهی کودکان زباله گرد یعنی ضعف مزمن مدیریتی! اولین بار در انصاف نیوز پدیدار شد. ( انصاف نیوز)

عضو فراکسیون زنان مجلس؛ ولایت مطلق پدر و سن قانونی ازدواج باید تغییر کنند.  هرانا به نقل  طیبه سیاوشی در نشست بررسی موارد کودکآزاری با اشاره به مراحل بررسی لایحه حمایت از کودکان در مجلس افزود: “این لایحه در کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون اصلی و در چهار کمیسیون دیگر به عنوان کمیسیونهای فرعی در حال بررسی است”. ( خبرگزاری هرانا  به نقل از رکنا)

حدود ۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان.  به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، علیرضا نخعی اظهار داشت: “حدود ۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که با برنامهریزی انجام شده قرار است همه آنها در سال تحصیلی آینده جذب کلاس درس شوند”. ( خبرگزاری هرانا )

کمالی پور: کودکان با حضور در مهدهای کودک زندان زنان به طور ضمنی خشونت را میآموزند.  درباره راه اندازی مهدهای کودک در زندان های زنان برای نگهداری از فرزندان، افزود: “واقعیت آن است که اگرچه باید مسیری فراهم شود تا زنان در کنار فرزندانشان باشند اما بدون شک ایجاد مهدهای کودک در زندان زنان بهترین راهکار نیست”. ( خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت )

معاون بهزیستی: سالانه ۲ هزار کودک وارد مراکز بهزیستی می شوند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت که سالانه بالغ بر دو هزار کودک وارد سیستم مراکز نگهداری کودکان و مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی می شوند که از کودکان رها شده تا کودکان بی سرپرست و بدسرپرست هستند که البته همه آنها در این مراکز ماندگار نمی شوند. به گفته وی در حال حاضر در مجموع ، ۱۰ هزار کودک در ۵۹۰ مرکز شبه خانواده بهزیستی، نگهداری می شوند. ( خبرگزاری هرانا )

حبس و تبعید برای عامل قتل همسر و فرزند. مردی که پیش تر همسرش را به قتل رسانده بود و با کسب رضایت اعضای خانواده از زندان آزاد شده بود اینبار پسر نوجوانش را به قتل رساند. دادگاه با توجه به نسبت پدری او به مقتول امکان قصاص نداشت بنابراین صرفا او را به چند سال حبس محکوم کرد.  ( خبرگزاری هرانا )

باپنهان کردن آسیبها دربین دانش آموزان نمی توانیم باآن مقابله کنیم. حسن خلیل آبادی با اشاره به از بین رفتن قبح رفتارهای پر خطر در جامعه امروز، درباره علل و عوامل ایجاد انها گفت: یکی از علتهای ایجاد و در عین حال زیاد شدن این رفتارها این است که ما در دوره گذار هستیم. دوره ی گذار یعنی اینکه سنت و مدرنیته با هم در تقابل اند.اگر نتوانیم به خوبی با این تقابل کنار بیاییم و فرایند گذار را منطقی طی نکنیم، دچار مشکل خواهیم شد.   (خبرنگارمهر )

 ۵۰ روز بیخبری از «پارسا»ی هشت ساله.،: «من از زندگی سیر شده ام. کاش همه این کابوسها خواب و خیال باشد. کاش چشمهایم را باز کنم و ببینم پارسا کنارم است. هستی دختر ١٢ سالهام مدام بیقراری میکند. قرار بود مدرسه ها تعطیل شود و دوتایی با هم به کلاس نقاشی و زبان بروند. حالا هستی هر روز به این فکر میکند که کی برادرش به خانه میآید تا تعطیلات تابستانیشان را شروع کنند. عصرها در خیابانهای تهران میچرخم تا شب شود و به خانه برسم. طاقت دیدن بازی بچه ها را توی کوچه ندارم. دوچرخهای که برای پارسا خریده بودم تا تابستان با آن بازی کند، گوشه حیاط افتاده که آتش به جگرم میزند.» ( گزارش ایسناروزنامه اعتماد )

آمار قتلهای خانوادگی در جامعه نگران کننده است. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به علل و عوامل بروز قتلهای خانوادگی گفت: براساس مطالعاتی که در سالهای 85 و 86 انجام شده بود، قتلهای خانوادگی حدود 40 درصد از قتلهای عمد پایتخت را تشکیل میداد که این میزان از قتلهای خانوادگی در میان قتلهای عمد، محل تأمل و اندیشه جدی است.  (گفت‌‌وگو با آنا )

زنگ خطرهای جرایم آسیب زا به کودکان. حسین خطیبی با تاکید بر اینکه برای بازگشت افراد دارای اختلال شخصیتی و روانی به جامعه لازم است تا درمانهای تخصصی انجام شود، افزود: این افراد همچنین سابقه رفتارهای خشن دیگری مثل حیوانآزاری، زد و خورد و تخریب را نیز دارند. گاهی به این رفتارها توجهی نمیشود اما گاهی نیز این افراد (مانند قاتل آتنا) چندین بار بابت این جرایم به زندان رفتهاند. زمانی که در سنین خردسالی والدین یا معلمان شاهد رفتارهای غیرعادی و نابهنجار از کودکان هستند، باید به این رفتارها توجه کافی نشان دهند تا از وقوع جرایم آتی پیشگیری شود. (گزارش ایسنا )

وجود ۲ هزار کودک مطلقه در کشور.  طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در رابطه با آمار کودک بیوه ها در کشور بیان داشت: ۲ هزار کودک در کشور، به صورت مکرر  سقط جنین میکنند و این کودکان با گذشت زمان و مشکلات با پدیده کودکهمسری مواجه شده و تبدیل به کودک بیوهها میشوند. کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴ سال هم بیوه بودند و هم سرپرست خانوار محسوب میشدند. یعنی کودکانی داشتند که باید علاوه قبول مسئولیت آنها معیشت خود را تامین میکردند.( به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا)

تجربه روابط جنسی و استفاده از مواد روانگردان در بین دانشآموزان ایرانی. امیرمحمود حریرچی، میگوید آسیبهای اجتماعی در ایران در حال جوانانه تر و زنانه تر شدن است. طبق تحقیقاتی که مرکز پژوهشهای مجلس هم انجام داده، بالای ۱۵ درصد از دانشآموزان تا قبل از ۱۵ سالگی و دوره متوسطه به نوعی رابطه جنسی را تجربه میکنند یا مواد روانگردان برای آنها به شکلهای مختلف در دسترس قرار دارد و توسط برخی از آنها نیز استفاده میشود. (رادیو زمانه)

طلاق مهمترین آسیب اجتماعی شمیرانات شد؛ / تاییدخریدوفروش نوزادان درتهران.   ناجی یلالی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه وضعیت آسیبهای اجتماعی در شهرستان شمیرانات با سایر شهرستانهای استان تهران متفاوت است، افزود: طلاق مهمترین آسیب اجتماعی در شهرستان شمیرانات است. ( به گزارش خبرنگار مهر)

بی سوادی در خوزستان با فقر ارتباط مستقیمی دارد. محمدصادق کریمی نیا  با انتقاد از بی اهمیتی موضوع بی سوادی برای برخی از مدیران استان عنوان کرد: با وجود۷۵۰ هزار حاشیه نشین و بر اساس شاخص های اجتماعی در استان به هیچ عنوان نمی توان این موضوع که فقر با مسئله بی سوادی ارتباط مستقیمی دارد را کتمان کرد.

وی ادامه داد: نزدیک به اتفاق والدین ۳۵ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی در بی سوادی به سر می برند و این وضعیت نیز در مددجویان کمیته امداد به همین شکل است.( به گزارش خبرنگار مهر)

  اخبار   

«ناپدید شدن کودکان».  فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران، هر چه هست، آمارهای غیررسمی است؛ هر چه مربوط به زنان معتاد، زنان معتاد باردار و زنان آسیبدیده است، هر چه مربوط به نوزادان معتاد، نوزادان درگیر خانوادههای آسیبدیده، نوزادان بدسرپرست، کودکان کار، کودکان حملکننده مواد مخدر و برده- کودک است.(ایرنا- روزنامه شهروند )

کودکان، کیسه پول آموزشگاهها شده اند.  رضوان حکیم زاده در گردهمایی مشترک مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونین آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دکتر دانش آشتیانی بر توسعه و ارتقای دوره ابتدایی اهتمام ویژه دارند و تفاهم نامه امروز با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مصادیق آن است.  ( گزارش ایسنا)

کشف جسد دختر سیزده ساله در باغملک. مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی خوزستان از کشف جسد یک دختر ۱۳ ساله در باغملک خبر داد. رضا رفیعی اظهار کرد: جسد این دختر ۱۳ ساله ساعت ۵:۳۰ بامداد دوشنبه(۲ مرداد) در کوههای منگشت باغملک کشف شد. وی با بیان اینکه جسد این دختر نوجوان در منطقه  سرقوچ در نزدیکی منطقه امامزاده عبدالله پیدا شده است، افزود: علت مرگ این دختر نوجوان هنوز مشخص نیست. ( به گزارش تارنگار حقوق بشر درایران ، گفت وگو با ایسنا  )

جزئیات مرگ ناگوار کودک ۵.۵ ساله زنجان از زبان پدر. مرگ “طه” کودک ۵.۵ ساله زنجانی به دلیل شکم درد در یکی از بیمارستان های این شهر موجب شد تا والدین این کودک به تشریح جزئیات این حادثه بپردازند. ساعت ۱۴ ظهر بود، منتظر میهمان بودیم، درب دفتر خبرگزاری را زدند، زن جوانی داخل شد، غم از دست دادن پسر کوچکش در چشمانش موج می‎زد، پدر! جوان، اما خمیده گام برمی‎داشت، سکوت دفتر خبرگزاری فارس را فرا گرفته بود، کسی در مقابل این پدر و مادر داغ دیده جرأت حرف زدن نداشت، مادر اشک نمی‏ریخت اما چندین بار با دستانی پر از حسرت بر پای خود کوبیده و می‎گفت: «پایم بشکند که طه را به آن بیمارستان بردم»، اندکی آرام می‎شد و دوباره می‏گفت: «حتی یک پزشک هم بالای سر پسرم حاضر نشد»… (  خبرگزاری فارس )

پایان تلخ زندگی کودکی که طعمه گرگ شد. ه گزارش مشرق، پسرک ۳ ساله که ازسوی یک گرگ در روستایی حوالی «سنقر»دریده شده بود، پس از ۱۰ روز جدال با مرگ سرانجام در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه جان سپرد.

آسیبهای جدی ای که ولایت مطلق والدین بر فرزندان به کودکان وارد کرده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نخستین جلسه تبادل نظر کارشناسی در مورد بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با حضور خانمها طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری و سیدهفاطمه ذوالقدر اعضای کمیسیون فرهنگی و با حضور جمعی از حقوقدانان، وکلا و نمایندگان نهادهای مردمی فعال در زمینه کودکان تشکیل شد.  ( به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین)

یاسین ۳ ساله، بزرگ مردی کوچک. به گزارش ایسنا، دکتر “مجید گیلانی” هماهنگ کننده پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح جزییات این خبر گفت: یاسین کودک سه ساله از شهرستان سیرجان است که به دلیل خونریزی و مرگ مغزی در بخش آی سی یو اطفال بیمارستان افضلی پور بستری شد. اعضای وی به سه کودک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.  ( به گزارش ایسنا،)

   ازدواج کودکان

پیامدهای ازدواج زودهنگام کودکان. سنندج- ایرنا- ازدواج، مرحله بسیار حساس و سرنوشت سازی در زندگی هر انسان و مورد تاکید دین اسلام نیز قرار گرفته است؛ اما اینکه این امر مقدس در سنین پایین و کودکی صورت گیرد بدون شک مشکلات و پیامدهای ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت که صاحبنظران در این زمینه بهتر توضیح خواهند داد  (ایرنا)

ازدواج کودکان پیامد فقر فرهنگی و اقتصادی. تهران- ازدواج کودکان از جمله آسیب های اجتماعی و چالش های پیش رو جامعه است که پیامد فقر فرهنگی و اقتصادی محسوب می شود. مقوله ای که ضرورت فرهنگ سازی، آموزش و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی را برای مقابله با این پدیده آشکار می سازد و از نیاز به اصلاح ساختارهای اجرایی و سنت‌های اجتماع حکایت دارد. (ایرنا)

ذوالقدر: باید ازدواج دختران زیر ۱۳ سال حتی با اذن پدر و دادگاه ممنوع شود.  سیده فاطمه ذوالقدر در خصوص اصلاح سن ازدواج دختران، گفت: “فراکسیون زنان مجلس با هدف کاهش ازدواج دختران کمتر از سن قانونی ۱۳ سال به دنبال ارایه طرحی جهت اصلاح این قانون برآمده است، متاسفانه آمار طلاق، افزایش ازدواج کودکان، افزایش فاصله سنی بین دختر و پس در ازدواج‌ها و مرگ‌ومیر تعداد بسیاری از دختران در هنگام زایمان به دلیل فرزند‌آوری در سنین پایین سبب اصلاح این قانون است”.  ( خبرگزاری هرانا  به نقل از خانه ملت )

ازدواج کودکان و پیامدهای آن: زندگی‌هایی که دزدیده می‌شوند. ازدواج کودکان در ایران یک مسئله اجتماعی است که قانون و شرع از آن حمایت می‌کند. ازدواج‌هایی که تاثیر بسیار مخربی بر کودک تا سال‌ها بعد دارد طوری که وقتی پای صحبت بزرگ‌سالی‌شان می‌نشینی هنوز دلشان صاف نیست. قانون‌گذار در ایران از همان نخستین قانون مدنی نه تنها برای سن ازدواج دختران و پسران تبعیض قائل شده بلکه سن هر دو را پایین در نظر گرفته و به این‌گونه بر ازدواج کودکان صحه گذاشته است. ( رادیو زمانه)

مخالفت با اصلاح سن ازدواج دختران و پسران. مهدیه بهارمست: در هفته گذشته بحث هایی برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران در قانون مطرح شد. فراکسیون زنان مجلس تلاش داشت برای پیشگیری از ازدواج کودکان، طرح اصلاح سن ازدواج را تهیه کند. حتی گفته شد با برخی مراجع تقلید هم دراین باره گفتگو شده است. اما طیبه سیاووشی نماینده تهران و عضو کمیسیون زنان مجلس می گوید این طرح با مخالفت هایی روبرو شده است . (خبر انلاین)

باید جلوی ازدواج مردان میانسال با دختربچه‌ها گرفته شود. فاطمه ذوالقدر درباره با طرح اصلاح سن ازدواج دختران گفته: «فراکسیون زنان مجلس با هماهنگی معاونت زنان ریاست جمهوری تصمیم به تدوین طرحی گرفت که به موجب آن سن ازدواج دختران افزایش و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ازدواج در سنین کودکی ایجاد شود. آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با تغییر و اصلاح سن ازدواج دختران موافقت کرده اما برای پیگیری این طرح نیاز به نظر و تایید علما و مراجع بیشتری است.» ( رادیو زمانه)

جمعی از فعال مدنی خواستار منع ازدواج کودکان شدند.  در پی شیوع نگرانکننده ازدواج کودکان در سنین پایین در نقاط مختلف کشور و ضعف قوانین فعلی جهت مبارزه با این پدیده، جمعی از فعالان مدنی و کنشگران زنان و کودکان در بیانیهای با عنوان «به ازدواج کودکان پایان دهید» بر اهمیت ممنوعیت و جرمانگاری ازدواج بزرگسالان با کودکان زیر ۱۸ سال تاکید کردند. ( خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، )

بررسی آماری روند افزایشی ازدواج دختر بچه ها؛ زندگی بازی. دختران لبخندهای ملیحی داشتند و عقبتر نشسته بودند و ظواهر و طلاهایی که به سر و گوش و گردن تعداد دیگری از آنان بود، حکایت از تازه عروس بودنشان داشت. زنی که کنارم بود، با مهربانی دستی به شانه ام زد و گفت چرا ازدواج نکرده ای؟ گفتم، پیش نیامده و اینکه در تهران شرایط با اینجا متفاوت است و ما باید کار کنیم. وقتی گفتم ٣۵ سالم است، چشمانش گردتر شد و «واقعا» را کشیده تر گفت و ادامه داد: «من یک سال از تو کوچکترم و سه دختر دارم». برای اینکه فضا را تغییر دهم، گفتم: «لذت سه دخترداشتن برای من همیشه آرزو بوده؛ چون مادر خودم هم سه دختر دارد». (خبر انلاین)

ممنوعیت ازدواج دختران کم سن با مردان مسن. طرح تغییر قانون ازدواج بعد از رأی اعتماد مجلس یها به وزیران دولت روحانی از سوی فراکسیون زنان مجلس دوباره در دستور کار قرار خواهد گرفت تا آنطور که «فاطمه ذوالقدر» عضو این فراکسیون میگوید: «در گام نخست راه ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال با مردان میانسال بسته شود.» ( اقتصاد آنلاین)

 اعدام کودکان

نوجوانان، مجازات اعدام و ساختار حقوق کیفری ایران. آیا مجازات اعدام می تواند برای نوجوانان کمتر از ۱۸ سال عادلانه و منصفانه باشد؟ از آنجا که هدف عمده نظام های حقوق کیفری در کنار تامین نظم و امنیت، برقراری عدالت و انصاف در جامعه است نظام حقوق کیفری ایران این پرسش طرح شده را چگونه پاسخ خواهد داد؟ وقتی نوبت به کودکان و نوجوانان می رسد و آنها در مقابل نظام حقوق کیفری قرار می گیرند، علاوه بر سوالات بالا چالش های عدیده ای را می توان در مقابل حکومت قرار داد. چالش هایی در حوزه وضع قانون، در حوزه تعیین سیاست های کیفری، در حوزه اجرای قانون و تامین عدالت و …. ( رادیو زمانه )

سازمانهای حقوق بشر: علیرضا تاجیکی اعدام شد.  علیرضا تاجیکی به رغم درخواستهای نهادهای بین المللی اعدام شده است. او در سن ۱۵ سالگی بازداشت شد و تا کنون در زندان به سر میبرد.

 حکم اعدام علیرضا تاجیکی، نوجوانی که در سال ۱۳۹۱ در سن ۱۵ سالگی به اتهام قتل و تجاوز بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادلآباد شیراز به اجرا درآمده است.

(تارنمای “حقوق بشر در ایران” و ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش دادند)

هفت زندانی در کرج برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. هفت زندانی در زندان رجای یشهر کرج برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شده اند. یکی از این هفت نفر در زمان بازداشت تنها ۱۷ سال داشته است. اتهام عمده این افراد قتل گزارش شده است.   هفت زندانی از جمله یک «کودک-مجرم» در زندان رجایی شهر کرج برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. عمده این زندانیان با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شدهاند. بنا بر اطلاعات موجود قرار است صبح روز چهارشنبه حکم اعدام این زندانیان به اجرا درآید.”( به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،)

محراب عیوضی؛ کودک مجرمی که شکنجه و به اعدام محکوم شده. محراب عیوضی کودک-مجرم اردبیلی در سن ۱۷ سالگی به همراه ۹ متهم دیگر بازداشت شد. آقای عیوضی به مشارکت در آدم ربایی و تجاوز به عنف متهم شد. او در بازداشتگاه کلانتری ضرب و شتم شدیدی شد و در حالی که در مقابل دوربین برهنه بود توسط ماموران پلیس آگاهی به تجاوز تهدید شد. آقای عیوضی علیرغم صغر سن به اعدام محکوم شد. او معتقد است اقاریری که از او در شرایطی که از ارتباط با خانواده و وکیل محروم بوده و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داشته اخذ شده تنها زمینه صدور چنین حکمی بوده است.  ( خبرگزاری هرانا )

دست کم ٧ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. از مجموع حدود ۱۱ زندانی که طی روزهای دوشنبه و سه شنبه به سلول های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بودند سحرگاه امروز دست کم حکم اعدام ٧ تن از آنان به اجرا درآمد. اتهام عمده اعدام شدگان “قتل” گزارش شده است.  صبح امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶، دستکم ٧ زندانی که عمدتا متهم به ارتکاب “قتل” بودند، در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.  (  به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،)

شیراز: تلاش پدر یک «کودک-مجرم» در انتظار اجرای اعدام برای نجات فرزند. قوه قضاییه ایران اعدام افرادی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته اند را از سر گرفته است. ۱۹ مرداد ماه بود که علیرضا تاجیکی اعدام شد. او که هنگام اعدام حدود ۲۰ سال داشت متهم بود که وقتی ۱۵ سال داشته، به نوجوان ۱۶ سالهای به نام احسان نیساری تجاوز کرده و او را به قتل رسانده است. او بارها این اتهام را رد کرده بود و گفته بود زیر شکنجه اعتراف کرده است. ( رادیو زمانه )

نامه وکیل مدافع «محمدرضا حدادی» به رییس قوه قضاییه.  حسین احمدی نیاز وکیل مدافع «محمدرضا حدادی» کودک-مجرم در آستانه اعدام در خصوص وضعیت پرونده موکلش به رییس قوه قضاییه نامه نوشت. احمدی نیاز خرداد ماه سال گذشته گفته بود: موکلم در سن ۱۵ سالگی در کازرون مرتکب به قتل شده و تا به امروز که ۲۷ سال دارد، در زندان عادل آباد شیراز بسر می برد. ( خبرگزاری هرانا )

 اموزش و پرورش

هماهنگی نامناسب آموزش و پرورش برای ارائه آموزشهای قرآنی به دانش آموزان. مشاور وزیر در امور قرآن و عترت و نماز گفت: به عنوان مثال اگر یکی از دانشگاههای کشور مراجعه کنید تا ارتباط دانشجویان با قرآن را جویا شویم پیشبینیها نشان میدهد دانشجویان ما توانایی ایجاد ارتباطی قوی با این کتاب آسمانی را نخواهند داشت.( باشگاه خبرنگاران جوان )

بیش از 17 هزار مدرسه کشور فاقد مشاور هستند. مهدی فیض در همایش پایانی مشاوران وهمیاران مشاور 6 استان قطب 3 کشور در یاسوج افزود: هم اکنون بیش از  50 هزار مدرسه کشور بالای 50 دانش آموز دارند که تنها 33 هزار مدارس دارای مشاور هستند. وی بیان کرد: برای جبران کمبود مشاور در مدارس از طرحهای وجود 30هزار همیار مشاور، مراکز مشاوره و مشاورهایی که در دو یا سه مدرسه فعالیت میکنند استفاده میشود. (گزارش ایسنا )

خراسان رضوی؛ ۳۸ درصد مدارس سبزوار فرسوده است.  حسن محراب در نشست خبری با بیان اینکه با احتساب فضاهای فرسوده، آموزش و پرورش سبزوار نیاز به ۴۶۰ کلاس درس جدید دارد، اظهار کرد: “از آغاز سال جاری تاکنون خیرین مدرسه ساز ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد رالس برای نوسازی و بهسازی به آموزش و پرورش این شهرستان کمک کردند که سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریا ل این کمک ها مدرسه یاری بود”.  (  به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل ازایسنا، )

دانش آموزان ۴۰ روستای مهاباد در کانکس تحصیل میکنند. مدیر آموزش و پرورش مهاباد گفت که دانش آموزان نزدیک به ۴۰ روستای شهرستان مهاباد در کانکس تحصیل کرده و با کمک مسئولان، این کانکسها به مدارس هر چند کوچک تبدیل میشود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، سیستم آموزشی هر کشوری مهمترین بخش آن کشور به حساب میآید، زیرا آنچه که باعث پیشرفت یک ملت در تمامی زمینه های علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی میشود، از طریق همین آموزشها صورت میگیرد. (  به گزارش خبرگزاری هرانا )

آموزش و پرورش اولویت دولت نیست/ پاسخ بهانه ها درباره سند بنیادین. حمیدرضا حاجی بابایی ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید اولویت هر دولتی باشد، گفت: اولویت قرار ندادن آموزش و پرورش نشان دهنده تحقیر نظام تعلیم و تربیت است و باید به حال چنین آموزش و پرورشی غبطه خورد. (  خبرنگار مهر)

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز یزد: ۳۵ درصد مدارس یزد غیر استاندارد است. – رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد از غیر استاندارد بودن ۳۵ درصد مدارس این استان خبر داد. امیرحسین رادمنش بعدازظهر روز گذشته در نشستی خبری اظهار داشت: “در حال حاضر ۳۰۰ مدرسه در سطح یزد به صورت غیر استاندارد و غیر ایمن فعال هستند که در این زمینه باید اقدامات لازم صورت گیرد”.وی با اشاره به کمبودها و کاستی های آموزش و پرورش ادامه داد: “۶۰ مدرسه در بافت جدید و در کنار مجموعه های مسکن مهر ایجاد شده که این مدارس نیز دارای کمبودهایی است که باید رفع شود”( به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر)

افزایش ۴۰ درصدی سرانه مدارس در سال ۹۶. حسین فرزانه معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  در خصوص وضعیت پرداخت سرانه دانش آموزی در مدارس دولتی برای سال آینده عنوان کرد: در بودجه سال ۱۳۹۶ مصوب شده که دو افزایش خاص برای سرانههای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. ( خبرنگاران جوان)

.۵۷ درصد کودکان بازمانده از تحصیل البرزی پسر هستند. داریوش بیات نژاد  اظهار کرد: در مجموع ۶۳۳ کودک بازمانده از تحصیل تحت حمایت بهزیستی البرز قرار دارند

وی ادامه داد: ۵۷ درصد این کودکان پسر و ۴۳ درصد نیز دختر هستندکه عمده دلیل بازماندن آنها از تحصیل معلولیت است.

وی با اشاره به پراکندگی این کودکان دراستان افزود: حدود ۱۴ درصد از این کودکان در مناطق روستایی و مابقی در شهرهای استان ساکن هستند. ( خبرنگار ایسنا،)

  بیماریهای کودکان

۵۰ درصدی معلول زایی در کشور به دلیل اختلالات ژنتیکی است.  دکتر انوشیروان محسنی بندپی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اختلالات ژنتیکی قابل پیگیری است، اظهار کرد: تاکنون دو غربالگری موفق در کشور داشتیم. یکی از آنها غربالگری شنوایی سنجی است که برای جلوگیری از ناشنوایی و ورود علمی، تخصصی و به هنگام در بحث شنوایی صورت گرفت. ( خبرنگار ایسنا،)

برخی جوانب افسردگی در کودکان و نوجوانان. بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی حدود ۴/ ۴  درصد مردم  سراسر دنیا دچار افسردگی هستند و بر اساس پژوهشهای این سازمان افسردگی در میان کودکان و نوجوانان  رو به رشد است و دختران بیشتر از پسران در معرض ابتلا به آن هستند.(دویچه وله )

«درسا» کودک بیمار معروف بابلسر درگذشت. پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

درسا نامور کودک بیمار بابلسری که پدرش برای نجات او از پرفسور مجید سمیعی جراح معروف مغز و اعصاب کشورمان تقاضای  کمک کرده بود، در بیمارستان محک تهران درگذشت. (به گزارش بلاغ)

   کودکان بی هویت 

بیش از ۱۸ هزار کودک بی سرپرست در خوزستان.محمد رضا عباسی چهارشنبه اظهار کرد: “۳۲ هزار زن سرپرست خانوار با ۱۸ هزار فرزند که ۱۱ هزار نفر آنها دانش آموز هستند، زیر پوشش دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی قراردارند”. وی افزود: “در دفتر شبانه روزی شبه خانواده بهزیستی نیز ۱۸۰ نفر کودک بی سرپرست در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند که پدر و مادر و خانواده ای ندارند”. ( به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، )

ابوترابی: وجود یک میلیون بی‌هویت در کشور. ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوارها و امور داخلی کشور گفت که با تعیین تکلیف طرح اصلاح قانون تابعیت ۷۰ درصد مشکلات هویتی فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی رفع می شود.   ابوالفضل ابوترابی با یادآوری طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف هویت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی با بیان اینکه متأسفانه قانونی که در سال ۸۵ برای تعیین تکلیف این افراد تصویب شد با مشکلات و موانع بسیاری همراه است، گفت: “پیش بینی وزارت اطلاعات مبنی بر وجود ۳۰۰ هزار نفر فرد بی شناسنامه در کشور است اما به دلیل آمار سیاهی که در این رابطه وجود دارد به نظر می رسد آمار تخمینی آن حدود یک میلیون نفر باشد”.  ( به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل ازخانه ملت،)

مدیرکل ثبت احوال یزد: صدور شناسنامه کودکان بی‌سرپرست با مشکلات قانونی مواجه است. خبرگزاری هرانا – مدیرکل ثبت احوال استان یزد با اشاره به چالش ها و مشکلات صدور شناسنامه گفت که در صدور شناسنامه کودکان بی سرپرست با مشکلات قانونی مواجه هستیم. وی با بیان اینکه هر ایرانی وقتی ولادتی رخ می دهد، مدرک هویتی می گیرد، عنوان کرد “مواردی داریم که با مشکل مواجه است به ویژه در بحث خرید و فروش کودکان که قانونی برای ارائه مدرک هویتی نداریم و باید به بهزیستی یا دادگستری مراجعه کنند و ما بتوانیم سندی را به ثبت برسانیم که مستند آن با حکم قاضی و یا بیمارستان باشد”.

نوروزی: توقف موقت بررسی طرح تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی.  در توضیح جلسه امروز ( یکشنبه ۲۹ مرداد ماه) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: “طرح تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مطرح شد، این طرح با حضور کارشناسانی از وزارت امور خارجه، اطلاعات، بهزیستی و نیروی انتظامی مورد بررسی قرار گرفت”.  ( به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل ازخانه ملت،)

زنان و کودکان بی شناسنامه در تهران. خبرگزاری هرانا – رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به آمار زنان و کودکان بی شناسنامه گفت که تعداد قابل توجهی از این افراد در جنوب تهران زندگی می‌کنند و کودکان برای تحصیل با سد بزرگی روبه‌رو هستند و یکی از دلایل اصلی عدم تحصیل کودکان در کلان شهر و به ویژه تهران نداشتن شناسنامه و اوراق هویتی است که همین امر باعث شده ما با تعداد قابل توجهی از کودکان بازمانده از تحصیل روبه‌رو شویم. (خبرگزاری هرانا  )

 حمایت از کودکان

هشدار یکی از شوراى شهر تهران در خصوص «مفقود شدن کودکان».  ، قاطمه دانشور که همزمان با عضویت در شورای شهر تهران از مدیران موسسه غیردولتی «مهرآفرین» است، به روزنامه شهروند گفته است: «ما خودمان در موسسه مهرآفرین که یک موسسه در ارتباط با نوزادان، کودکان و زنان آسیبدیده است، میبینیم که کودکان در خانواده های در معرض آسیب شرایط خوبی ندارند، بارها هم در مطالعه پروندهها با موارد عجیبی مانند ناپدیدی ناگهانی کودکان مواجه میشویم.  (به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران )

جای خالی آموزش برای کودکان و ممنوعیت تجاوز برای مردان. جامعه > آسیبها – شهروند نوشت: فردین علیخواه گفت : مسئولان به جای ارایه طرحی برای آموزش مسائل جنسی به کودکان، حل بیکاری، دستفروشی، حاشیه نشینی و… تنها به یک دستور ویژه اکتفا میکنند موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان و اجرای حداقل ٣٠درصد آن باعث میشود کشور ما از پیشروترین کشورها در این حوزه شود  (شهروند )

توقف لایحه حمایت ازکودکان و نوجوانان درمجلس شورای اسلامی ۱۰ ساله شد.    فاطمه قاسم زاده روز سه شنبه درنشست بررسی کودک آزاری درمحلات حاشیه و راهکارهای پیش رو که با عنوان « قربانیان خاموش» به همت جمعیت امام علمی برگزار شد، گفت: فقر اقتصادی و فرهنگی دلیل کودک آزاری ها است. ( به گزارش خبرنگاراجتماعی ایرنا،)

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: مجلس لایحه حمایت کودکان و نوجوانان را تصویب کند. تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به ضرورت تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: حتی اگر۳۰ درصد لایحه اجرایی می شد، می توانست از بسیاری کودک آزاری ها جلوگیری کند. (ایرنا )

بهزیستی ایران به هر زندان با ۱۰ کودک مجوز تاسیس مهدکودک میدهد. حمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی ایران میگوید حدود ۲۶۰۰ کودک به دلیل زندانی بودن والدین خود در مراکز بهزیستی به سر میبرند.

بر اساس آیین نامه سازمان زندانها، کودک تا ۲ سالگی اجازه ماندن در زندان را دارد و پس از آن باید به بهزیستی یا خانواده سپرده  آقای نفریه گفته است: “سازمان بهزیستی کشور این آمادگی را دارد که به هر زندان که بیش از ۱۰ کودک در آن حضور داشته باشد مجوز تاسیس مهدکودک ارائه کنشود.(  به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا)

دادستان کرمانشاه: کتک خوردن بی رحمانه دختر بچه کرمانشاهی از مادرش. محمد حسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از مصدومیت دختر بچه ۱۰ ساله کرمانشاهی به علت ضرب و جرح عمدی خبر داد و گفت “دستورات قضایی نسبت به جلب و دستگیری مادر کودک به اتهام کودکآزاری و ایراد ضرب و جرح عمدی صادر شده و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است”. ( خبرگزاری هرانا )

چقدر در نظام قضایی نگران کودکانمان هستیم؟. در نظام حقوقی ایران یکی از مهمترین دادگاه های تخصصی تشکیل شده تاکنون دادگاه اطفال است .این دادگاه که در قانون تشکیل دادکاه اطفال بزهکار نخستین بار مورد شناسایی قرار کرفت از دستاوردهای علوم جنایی تطبیقی برای کشورمان است که در سال 1338 به تایید و تصویب قانونگذار رسید. ( خبر انلاین )

  خودکشی کودکان

خودکشی در کودکان؛ بحرانی که هنوز هم نادیده گرفته میشود. جامعه > آسیبها – مطالعات کمی در زمینه خودکشی دانش آموزان ابتدایی در مدارس انجام شده است، با این حال مطالعه ای که سال گذشته منتشر شد، تفاوت هایی در علل بروز خودکشی در سنین مختلف دوران کودکی و نوجوانی نشان میدهد.

در یکی از روزهای ماه ژانویه، در یکی از شهرهای ایالت اوهایو در آمریکا، گابریل تای 8 ساله پس از بازگشت از مدرسه، خودش را با یک کروات حلق آویز می کند.( به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین )

  سقط جنین 

افزایش نگرانکننده طلاق و سقط جنین بین دختران خردسال ایران. عضو فراکسیون زنان مجلس نسبت به گسترش پدیده کودک همسری و پیامدهای آن ازجمله طلاق و سقط جنین ابراز نگرانی کرد. طیبه سیاوشی میگوید با توجه به این وضعیت طرح افزایش سن ازدواج کودکان در مجلس در دست بررسی است. آمار دقیقی در مورد ازدواج کودکان در ایران در دست نیست و به علت ثبت نشدن برخی از این ازدواجها نمیتوان به آمار قابل اتکایی دست یافت. (دویچه وله)

  فروش کودکان

نوزادانی که در پاتوقها متولد میشوند: تحویل ۶۰۰ نوزاد در معرض فروش به بهزیستی. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خبر میدهد که ۶۰۰ نوزاد در معرض فروش به این سازمان تحویل داده شده است. او میگوید فروش کودکان جرم است، بنابراین نیاز است که دستگاه قضایی به این مساله ورود پیدا کند. ( رادیو زمانه)

  کودک ازاری

نشست آسیب شناسی پدیده کودکآزاری برگزار شد؛ ١٠۴ مورد آزار جنسی کودکان در یکسال. هنوز زمان زیادی از داستان ستایش نگذشته است که ماجرای دردناک آتنا کودک ٧ساله پارسآبادی پیش آمد، ماجرایی که از هفته گذشته بر سر زبانها افتاد و بار دیگر جامعه را عمیقا متاثر و  درگیر پدیده کودکآزاری کرد، زمانیکه فجایع اینچنینی رخ میدهد، افکار عمومی خواهان این است که مسبب یا مسببان سریعا محاکمه شوند و به نوعی به سزای عمل خود برسند.  ( خبرگزاری هرانا )

روند رو به رشد کودک آزاری در کشور در سایه سهل انگاری مسوولان. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، فاطمه دانشور روز گذشته از مسکوت ماندن 6 ساله لایحه حمایت از کودکان در مجلس انتقاد کرد و گفت باید هر چه سریعتر به این لایحه رسیدگی شود تا بخشی از مشکلات کودکان در جامعه مرتفع شود. در واقع این لایحه سالیان سال است که در مجلس معلق مانده و تعیین تکلیف نشده است. (  به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج،)

صدور حکم شلاق برای دو تبعه خارجی. دو مرد افغانستانی که متهم به برقراری رابطه “نامشروع” با دختری ۱۶ ساله از اتباع افغانستان در منطقه ورامین بودند هر یک به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند. آنها در دادگاه اولیه به اتهام تجاوز به اعدام محکوم شده بودند اما در مرحله تجدیدنظر از اتهام تجاوز تبرئه و صرفا از بابت “رابطه نامشرع” محکوم شدند. میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازاتهای غیرانسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.  ( خبرگزاری هرانا )

یک کودک آزاری هولناک/ زندگی دردناک کودک ۴ ساله در قفس. هانیه ۴ ساله در لانه کبوتر می خوابید. دختری رنگ پریده با کتف شکسته، گردنی کج که لنگ لنگان هم راه می رفت. موی سرش را تراشیده بودند و در پشتش آثار داغ گذاشتن با قاشق نمایان بود. پشت این دیوارهای شهر برخی از کودکان مورد آزار و اذیت قرار میگیرند هانیه قربانی یک ازدواج نابسامان است.(  به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛)

کودک آزاری دختربچه ۶ساله را به کما رساند/ تایید ضربه مغزی. اراک- معاون اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: صبح امروز گزارش یک مورد کودک آزاری که منجر به ضربه مغزی و به کما رفتن دختربچه شش ساله در ساوه شده، به بهزیستی استان مرکزی ارجاع شد. عبدالکریم یادگاری اظهار داشت: صبح روز شنبه یک کودک شش ساله که به دلیل ضربه مغزی آسیب دیده بود به بیمارستان مدرس ساوه انتقال داده شد.(  در گفت و گو با خبرنگار مهر)

 واکنشها به موضوع کودک آزاری در فضای مجازی همچنان ادامه دارد. فراخوان طوفان توییتری برای بازتاب “فریاد کودکان” از جمله تازه ترین حرکتها بود. فعالیتهای سازمانی مردم نهاد هم نمونهای از فعالیت در دنیای واقعی است. در روزها و هفته های اخیر اخبار مربوط به کودکآزاری در شبکه های اجتماعی و رسانه های رسمی دست به دست میشوند. داستان کودکانی روایت میشود که قربانی تجاوز جنسی نزدیکان هستند یا با مرگ از آزار جسمی رهایی مییابند.(  دویچه وله)

شکنجه پسربچه١١ساله توسط پدر. روز هشتم مردادماه امسال زنی به کلانتری ١۵٩ بیسیم رفت و از ماموران برای نجات جان پسرش که هدف کتکهای پدرش قرار گرفته بود، درخواست کمک کرد. خیلی زود تیمی از ماموران برای بررسی ماجرا به خانه آنها رفتند و پس از دستگیری پدر معتاد، محسن ١١ساله که نمیتوانست روی پاهایش بایستد، همراه مادر و دو خواهر و برادر دیگرش در اختیار مددکاران اجتماعی قرار گرفتند. محسن که دیگر طاقت شکنجههای پدرش را نداشت، وقتی پیشروی قاضی پرونده قرار گرفت، درحالی که اشک میریخت، خواست بهزیستی سرپرستیاش را برعهده بگیرد. (  به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شهروند)

تشدید کودک آزاری با ورود مخدرهای صنعتی به کشور. زهرا رحیمی در نشست بررسی موارد کودکآزاری با اشاره به تعویق پی در پی در بررسی لایحه حمایت از کودکان افزود: گرچه ممکن است برخی نمایندگان مجلس به طور فردی نسبت به مسائل کودکان دغدغهمند باشند، اما مشخصا مجلس به وظیفه خود در این زمینه آنطور که باید نپرداخته و هنوز به ۲ قانون ابتدایی برای نجات کودکان از خشونت دسترسی نداریم. (  به گزارش خبرنگار مهر)

بررسیها درباره پرونده «آتنا» در دادگاه شروع شده/ جلسه دادگاه هنوز برگزار نشده است. رییس کل دادگستری استان اردبیل گفت: پرونده به دادگاه ارسال شده ولی فعلا جلسهای برگزار نشده است.

حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی قاصدی  گفت: اگر در حکم دادگاه اجرای علنی حکم لحاظ شود و اگر صلاح عمومی در اجرای علنی باشد، حکم به صورت علنی اجرا خواهد شد.وی ضمن یادآوری اینکه هنوز جلسه دادگاه برگزار نشده است، افزود: بررسیها در این پرونده در دادگاه شروع شده است. ( گفت وگو با ایسنا)

آمارهای نگران کننده کودک آزاری در چند شهرستان/تشکیل کمیته ساماندهی کودکان زباله گرد بهزودی.  روزبه کردونی در نشست قربانیان خاموش که به منظور بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو با حضور موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)، فاطمه قاسمی زاده فعال حقوق کودک، طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران برگزار شد؛ گفت: حوادث در کشورها باید به سیاستگذاری اجتماعی منجر شود. این در حالیست که در حال حاضر شاهد این مسئله نیستیم و از فجایع در راستای سیاستگذاری درس نمیگیریم. (  به گزارش ایسنا)

فوت یک کودک ۶ماهه بر اثر کودکآزاری. هنوز داغ قتل «آتنا» و «بنیتا» فراموش نشده که خبر مرگ کودکی ۶ماهه در یکی از شهرستانهای آذربایجان شرقی توسط پدر، آن را تازه کرد. کودکی که این بار بر اثر بیمهری پدر قربانی شده است.

(  به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری فارس)

آگاهی اندک در حوزه کودک مهمترین علل بروز کودک آزاری است. علی ترابی پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان ، در خصوص مهم ترین عوامل بروز فجایع کودک آزاری اذعان کرد: در بروز این موضوع علل و عوامل مختلفی سهیم هستند که از جمله آنها آگاهی اندک و اطلاع رسانی ضعیف در این حوزه است. چه از نظر ارائه آموزش های مناسب به کودک و چه از نظر ارائه راهکارها و شیوه های تربیتی به والدین. در کنار این دو مقوله ، باید به ضعف در اطلاع رسانی نسبت به جرایم و قوانین مربوط به کودک آزاری هم اشاره کرد. چه بسیارند رفتارهایی که قانون گذار آنها را جرم تلقی کرده است ولی به خاطر ضعف در اطلاع رسانی والدین خیال می کنند نمی شود علیه آن اقامه دعوی کرد. ( گفت گو با خبرنگار مهر)

کودک آزاری دلخراش در روستای ایزدآباد سیرجان. یک کودک یک و نیم ساله پنجشنبه شب در حالی به بیمارستان امام رضا(ع) سیرجان منتقل شد که شدت جراحات وی باعث شد تا پزشکان، این کودک خردسال را برای ادامه مداوا به کرمان اعزام کنند.  این کودک یک و نیم ساله با بریدگی بسیار شدید در مچ دست، شکستگی استخوان هر دو دست و آثار کبودی و سوختگی بر روی بدن توسط اورژانس سیرجان به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد. (  گروه اجتماعی آنا )

به کودک ۱۵ ماهه با قمه حمله شد / هشدار تصویر دلخراش.  مدیرکل بهزیستی استان کرمان در تشریح موضوع کودک آزاری در سیرجان گفت که عصر پنجشنبه گذشته یک مادر از روستای ایزدآباد در نزدیکی سیرجان پسر پانزده ماهه خود را توسط اورژانس به بیمارستان امام رضا سیرجان میرساند که این کودک از سه چهار نقطه دچار شکستگی و همچنین پارگی پوست دست و عضلات به ضرب قمه شده بود.(  خبرگزاری هرانا )

تجاوز به دختر ۱۶ ساله در خیابانهای تهران. روز ۱۵مردادماه امسال دختر ۱۶سالهای با لباسهای پاره و چشمی گریان به خانه رفت. او که دست و پایش میلرزید حادثه هولناکی را برای پدر و مادرش تعریف کرد و گفت جوانی افغانستانی او را در محلی خلوت مورد آزار و اذیت قرار داده است. با اینکه دختر نوجوان حال و روز خوبی نداشت اما همان موقع همراه با والدینش نزد مأموران پلیس رفت. او درباره آنچه اتفاق افتاده بود گفت: “سوار بر مترو از خانه یکی از اقوامم برگشته بودم”.(  به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری)

ناپدری چگونه دختر ٧ ساله را دار زد. ناپدری دختر هفت ساله افغانستانی که او را به دلیل ناتوانی مالی دار زده بود، در جلسه رسیدگی گفت “شرایط مالی خوبی ندارم و هزینه زندگی دو همسر و فرزندانم را به سختی تأمین میکنم. در یک گاوداری کار میکنم و درآمدم پایین است. میخواستم پس از کشتن فاطمه، قتل را گردن کارگران گاوداری بیندازم تا آنها اخراج شوند تا به تنهایی در آنجا کار کنم و حقوقم افزایش پیدا کند”. (  خبرگزاری هرانا )

روایت غمبار زندگی دخترانی که در حاشیه های پاکدشت مورد آزار قرار گرفته اند. \نرگس، منیره، سوسن، زینب و شریفه دختران ۶ تا ٢٠ساله پاکدشت، بارها مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند. یک کنشگر مدنی می گوید “برخی از کارگاههای مناطق حاشیهای پاکدشت به محلی برای آزار کودکان تبدیل شده است. کودکان مناطق حاشیهای پاکدشت بشدت آسیب دیده هستند، بیشتر آنها از آزارهای جنسی خارج از خانه رنج میبرند.”(  خبرگزاری هرانا )

سارینا؛ کودک کتک خورده کرمانشاهی تحویل بهزیستی میشود. معاون بهزیستی استان کرمانشاه، از تحویل «سارینا» کودک کتک خورده کرمانشاهی بعد از ترخیص از بیمارستان به بهزیستی خبر داد و گفت “سارینا از طرف مادر معتادش مورد کودک آزاری قرار گرفته و بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شده بود”. (  خبرگزاری هرانا )

هشدار نسبت به وقوع روزانه حداقل یک یا 2 مورد «کودکآزاری»  مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) با بیان آنکه در حاشیه شهرها حداقل روزانه یک یا دو مورد کودک آزاری مشاهده میکنیم؛ بر ضرورت تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند که حتی یک روز تعلل در تصویب این لایحه به معنای وقوع کودک آزاریهای بیشتر در جامعه است و آنها در مقابل این مسائل مسئول هستند. (  ایسنا )

حکم ۱۰۰ ضربه شلاق برای یک متهم در تهران. با حکم قضات دیوان عالی کشور دو متهم از جمله یک کودک-مجرم به حبس، تبعید و تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند. میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازاتهای غیرانسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است. (  خبرگزاری هرانا )

کودک ۱۵ ماهه سیرجانی به خاطر آزار شدید همچنان در بیمارستان بستری است/ اعتیاد برادر ۷ ساله. حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور در رابطه با آخرین وضعیت کودک ۱۵ ماهه سیرجانی که پنجشنبه هفته گذشته بدلیل آزار شدید توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد، بیان داشت: این کودک که شکستگی استخوان هر دو دست و بریدگی شدید در مچ دست داشت همچنان تحت مداوا است و یک نفر از طرف سازمان بهزیستی کرمان به طور تمام وقت بر بالین این کودک حاضر است. ( ایلنا)

فاطمه کوچولو زیر شکنجه های مادر و ناپدری جان داد. ناپدری و مادری که متهم به قتل فاطمه کوچولوی یک ونیم ساله هستند، صبح دیروز در شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز به ریاست قاضی رنجبر پای میز محاکمه ایستادند. رسیدگی به این ماجرای تکان دهنده در حالی آغاز شد که از سوی دادسرا هیچ کیفرخواستی علیه متهمان صادر نشده بود. در این جلسه زن و مرد هر یک دیگری را عامل مرگ فاطمه معرفی کردند و به خاطر روشن نبودن برخی از نکته های مبهم پرونده، رئیس دادگاه از هر دو خواست شاهدانشان را به دادگاه معرفی کنند. ( خبرگزاری هرانا)

  کودکان کار

شمشیر دولبه رفتار با کودکان کار/ توجه یا بی تفاوتی، مسئله این است! رفاه و تعاون گروه اجتماعی  معضل فقر، اعتیاد والدین، حاشیه نشینی و سایر آسیب های اجتماعی به گسترش معضل کودکان کار و خیابان منجر شده است. کودکانی که با این نام خوانده می شوند، بیش از 90 درصد زمان خود را در فضایی غیر از خانه و به دور از امنیت خانواده، یعنی در خیابان ها سپری می کنند، چنین کودکانی با توجه به حساسیت سنی که در آن قرار دارند، خلأ عاطفی سنگینی را تجربه می کنند و این خلأ عواقب جبران ناپذیری را برای آنهابه همراه دارد. ( به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان)

حکایت «کودکان پاکبان»، کودکان رنج و فراموشی. به انگشتان هر دو دستش که نگاه کنید نشانی از ردپای کودکی در آن نمییابید. لابه لای این خطوط کج و معوجِ زُمخت کودکیاش جا مانده در روستایی در حوالی هرات… جایی میان پشت بامهای خاک خورده و آسمان آبی اما دلهرهآور «گازَرگاه». از روستا و مردمانش چیز زیادی به یاد ندارد اما چشم که میچرخاند تصویر مبهمی از زندگی در سیاهی جنگ و بحران را به یاد میآورد. چشم که بازکرد، دید همه مردان فامیل به سمت یک مرز آشنا روان شده اند. ( خبرگزاری هرانا )

فقر علت ۸۸ درصد ترک تحصیل کودکان در مقطع ابتدایی.دیروز، ۲ مرداد ۱۳۹۶، علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، گفت:بررسیها نشان میدهد فقر اقتصادی از دلایل اصلی ترک تحصیل است. مطالعه ای بر روی جمعیت کلاس اول، دوم و سوم که ترک تحصیل کرده بودند داشتیم و ۵۳ درصد علت اصلی ترک تحصیل را فقر اعلام کردهاند. ۳۵ درصد به علل فرهنگی و اجتماعی و ۱۲ درصد به علت نبود . امکانات آموزشوپرورش ترک تحصیلکرده بودند. (به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا )

کودکان آجرپز. گروهی از کودکان کار که در کورههای آجرپزی مشغول به کار هستند در شرایط بسیار نامطلوب به سر میبرند. این کودکان از  تغذیه سالم، بهداشت، تحصیل و سایر حقوق بی بهره اند. آنها در آغاز فصل تحصیل به دور از مدرسه و محیط مناسب آموزشی در این کوره های آجرپزی مشغول کار هستند. ( رادیو زمانه )

کودکان کار، شیوه ای جدید از برده داری که برایمان عادی شده است، پدیده نوظهور کودکان کار که این روزها به میزان قابل توجهی در شهرهای بزرگ کشور افزایش یافته است، از جمله آسیب های اجتماعی اجتماعی دردناک و تلخی است که اگر به سرعت با آن مقابله نشود به زودی خود زمینه ساز بروز آسیب ها و خطرات اجتماعی بیشتری در کشور خواهد شد؛ آسیبی که در شرایط کنونی به مسئله ای عادی تبدیل شده و شهروندان نیز با پذیرش این واقعیت به سادگی از کنار آن عبور می کنند  ۰(به گزارش «تابناک)

کودکان کار و آرزوهای بزرگ. ، امیررضا می گوید؛ از عهده انجام هر کاری برمی آید و حاضر است توانایی خود را اثبات کند به همین خاطر به دوستانش گفته که او را رضا پلنگ صدا بزنند. به

کلاس ششم است و می گوید پدرش کارگر است و او در این ایام تعطیلات مدرسه درخیابان های شهر کار می کند و روزی 10 تا 12 هزار تومان درآمد دارد که آنها را جمع می کند و برای پرداخت قسط یکی از وام هایی که گرفته اند کنار می گذارد. (گزارش ایرنا )

۶۵درصد از کودکان کار در کشور از اتباع هستند. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران گفت: ۶۵ درصد از کودکان کار و خیابان در کشور از اتباع هستند و امکانات بهزیستی پاسخگوی آنها نیست و قوه قضاییه باید ورود کند.احمد خاکی گفت: ۶۵درصد از کودکان کار و خیابان در کشور از اتباع هستند و فقط ۳۵ درصد آنها ایرانی اند.  (در گفت وگو با خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس )

اجرای طرح مددکار اجتماعی مدرسه از مهر/ برآورد وجود ۷۰ هزار کودک خیابانی در کشور. ، حبیب الله مسعودی فرید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان بهزیستی در سالهای گذشته در عرصه های مختلفی ورود کرده و فعالیت داشته است، گفت: بخشی از وظایف در قالب ماموریتهای ذاتی سازمان بوده و بخشی نیز از طریق مصوبات هیئت دولت و مجلس به سازمان بهزیستی محول شده است. (گزارش ایسنا)

نقش شهرداری و پشتپرده زباله گردی کودکان.  دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک: کارت کودکان زباله گرد هر ماه با ٣٠٠ هزار تومان شارژ میشود قائم مقام معاونت خدمات شهری: کار کودکان در تفکیک زباله خلاف است، ببینیم برخورد قضائی میکنیم. یک فعال مدنی میانگین سنی کودکان زباله گرد را ١٢ سال دانست.( خبرگزاری هرانا )

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram