گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در تیر ماه 1396

 

تنظیم نمودار : لیدا اشجعی   Lida Ashjaei

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در تیر ماه ۹۶

فرهاد نصیری    Farhad Nasiri  

با توجه به سانسورخبری حاکم در جمهوری اسلامی این گزارش خبری که گویای بحران و نقض اشکار حقوق کودکان و نوجوانان است؛ نمیتواند بازگو کننده همه زاویای نقض حقوقی باشد که در رابطه با کودکان و نوجوانان روزانه اتفاق میافتاد .

اسیب های اجتماعی

لرستان؛ ۱۰۷ مدرسه خشتی گلی و کپری در این استان وجود دارد. – مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان گفت که ۴۳ مدرسه خشتی گلی و ۶۴ مدرسه کپری در استان وجود دارد، وی یادآور شد “در مناطق صعب‌العبوری که این مدارس وجود دارد از مصالح بومی برای ساخت مدارس استفاده خواهد شد”.( خبرگزاری هرانا )

کودک-مجرمی از مجازات اعدام فاصله گرفت: جوانی ام در زندان گذشت.  یکم اردیبهشت ماه سال ۸۳، مأموران پلیس از قتل جوانی در رباط‌کریم باخبر و راهی محل شدند. جسد متعلق به جوان ۲۷ ساله‌ای به نام سعید بود که با ضربات چاقو کشته شده بود. برادر مقتول در حالی‌که به شدت گریه می‌کرد، به مأموران گفت: “من و برادرم به خاطر اختلافی که با یکی از دوستانمان داشتیم با هم درگیر شدیم. در آن لحظه پسر نوجوانی رسید و قصد میانجیگری داشت. برادرم به خاطر دخالت او عصبانی شد و با هم درگیر شدند”.( خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین ) 

اعتراض کودکان به سند ۲۰۳۰ در راهپیمایی روز قدس/ نگاهی به آثار مرتبط با شهدا در آخرین جمعه ماه رمضان. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، از نکته‌های قابل توجه در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس حضور پرشور شرکت کنندگان همراه با اعضای خانواده خود بود به گونه‌ای که حتی  در مورادی کودکان کوچک و حتی نوزادانی هم دیده می شدند..(به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان)

کودکان اولین قربانیان آسیب های اجتماعی /کودکان کارنیازمند توجه جدی مسوولان هستند. تهران- ایرنا- مشکلات تامین معیشت و فقربرخی خانواده ها و یا حضور والدین بدسرپرست و بی سرپرست زمینه ساز سواستفاده از کودکان توسط برخی ازصاحبان کارگاه های زیرزمینی و یا بانده های ثروت اندوزی به بهانه نان آوری و ارتزاق موجب می شود تا ما درخیابان ها و حاشیه کلانشهرها شاهد قربانی شدن آنان باشیم.( تهران- ایرنا-)

دوپسر نوجوان که به ارتباط خارج از ازدواج با دختری متهم بودند به مجازات متفاوتی محکوم شدند. ، چندی پیش تعدادی از اهالی خیابانی در تهران با پلیس تماس گرفتند و از دو پسر و یک دختر نوجوان شکایت کردند. با حضور ماموران در محل مشخص شد، دو پسر ۱۴ و ۱۷ ساله به نامهای سعید و امیر، دختری نوجوان به نام پونه را به خانه آورده و قصد برقراری ارتباط پنهانی داشتند که همسایه ها به رفتارهای آنها مشکوک شدند و پلیس را باخبر کردند. هر سه نوجوان به کلانتری منتقل شدند و پونه مدعی آزار و اذیت نسبت به خود شد. او گفت: «از قبل، سعید و امیر را میشناختم. آنها امروز به بهانه های مختلف مرا به خانهشان کشاندند و مورد آزار و اذیت قرار دادند. من نمیخواستم همراهشان باشم، اما آنها به زور مرا وادار به انجام این کار کردند.» ( خبرگزاری هرانا  به نقل از رکنا )

مجرم بودن معتاد؛ علت کم گزارشدهی آمار معتادان است/ تعداد کودکان معتاد زیر ۱۵ سال باید مشخص شود. محسن روشنپژوه (معاون مرکز پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با چگونگی پایش و اعلام آمار رسمی تعداد معتادین کشور که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است، بیان داشت: در آخرین آماری که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد تعداد معتادان کشور دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر اعلام شد؛ اما باید توجه داشت که این تعداد مربوط به مصرفکنندگان مستمر مواد مخدر است. (  خبرنگار ایلنا )

نرخ رشد اعتیاد زنان و دانشآموزان در اصفهان نگران کننده است. استاندار اصفهان گردش سالانه مالی مواد مخدر در جهان را یک هزار و ۶۰۰میلیارد دلار اعلام کرد و افزود:  ۸۴ درصد از تریاک جهان در افغانستان تولید میشود و یکی از راههای اصلی ترانزیت مواد مخدر نیز کشور ایران است که به دنبال این جریان دچار آسیبهای زیادی میشود .(  خبرنگار مهر،)

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: راه اندازی پلیس اطفال درصورت مجهز نبودن کانون اصلاح و تربیت نتیجه معکوس می دهد.. یحیی کمالی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ضرورت راه اندازی پلیس اطفال، افزود: باید قبل از آنکه پلیس اطفال تشکیل شود، برای دادسرای ویژه اطفال سازوکار مناسبی لحاظ شده تا از لحظه کشف جرم، دستگیری مجرم و محاکمه آن بتوان شیوه و راهبرد درستی را تعریف کرد (خبرگزاری خانه ملت )

گزارشی از برگزاری یک نمایشگاه عکس در تهران که رنجهای کودکان کار را روایت میکند.  گالری نشر ثالث واقع در خیابان کریمخان تهران بیش از یک هفته است که میزبان عکسهای کودکان درگیر در مشاغل سخت است. نمایشگاهی که همزمان با ۱۲ ژوئن (روز جهانی مبارزه با کار کودک) به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان با عنوان «یکی بود، یکی نبود…» برگزار شده و برای اولین بار روایت تصویری از زیست کودکان کار در شرایط سخت را پیش روی بازدیدکنندگان قرار میدهد ( خبرگزاری هرانا )

افزایش رسمی معتادان کشور از ۱.۳ میلیون نفر به ۲.۸ میلیون نفر/ مرگ ومیر ۳۱۹۰ معتاد در سال گذشته. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس طرح شیوع شناسی سال ۹۰، یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد داشتیم، گفت: بر اساس آمار سال ۹۴ و شیوع شناسی آن و تجزیه و تحلیل اطلاعات کلیه دستگاهها این رقم به صورت رسمی به 2 میلیون و ۸۰۸ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس،)

بسیاری از دانش آموزان تیزهوش کشور را ترک میکنند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش گفت: بسیاری از دانش آموزان تیزهوشی که غربال شده و به مدارس استعدادهای درخشان میروند کشور را ترک میکنند و اگر آماری در این رابطه بگیریم، وضعیت هیچ کشوری مانند ما نیست. ( به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم )

« قلعه نو چمن» در محاصره فقر/ منطقه ای با آب آشامیدنی شور ، بدون مدرسه و بیمارستان در چند قدمی پایتخت. به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آخرین آمار منتشر شده فقط ٢٣ درصد از جمعیت تهران در محله های توسعه یافته زندگی میکنند که در پنج منطقه حائز بیشترین رتبه توسعه یافتگی به ترتیب شامل مناطق شش، سه، یک، دو و هفت ساکن هستند. در مقابل ۶٠ درصد مناطق تهران و اطراف آن دارای کمترین سطح رفاه و توسعه هستند، بطوریکه سطح بهداشت عمومی در این مناطق پایین است و با استانداردها بسیار فاصله دارد. (  گزارش خبرنگار ایلنا،) 

افزایش ٢٣درصدی مراجعان پزشکی قانونی برای دریافت مجوز سقط جنین. استان کهگیلویه وبویراحمد با توجه به نسبت جمعیت زنانش در سنین بارداری، بیشترین میزان سقط های جنین دارای مجوز را دارد. پس از کهگیلویه وبویراحمد، استان یزد بیشترین میزان دریافت مجوز سقط جنین را داشته است  ( روزنامه شرق )درآمد روزانه ۴ میلیون تومانی متکدیان در برخی چهارراههای تهران/ افزایش آمار دانش آموزان معتاد. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص متکدیان در شهر تهران گفت: برخی متکدیان روزانه بین ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان درآمد دارند و وقتی به آنها شغل دیگری پیشنهاد میکنیم، نمیپذیرند ( به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس)

خودکشی دختر ۱۵ ساله در رودخانه کارون.  دختر ۱۵ ساله با پرش به رودخانه کارون به زندگی خود پایان داد. روز گذشته یکی از مسئولان پزشکی قانونی شیوع خودکشی در نوجوانان ایرانی را بیش از ۷ درصد عنوان کرده بود.( خبرگزاری هرانا )

قتل دختر نوجوان توسط برادر به دلیل تن ندادن به ازدواج اجباری. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۲ تیرماه سال جاری، نرگس علی شجاعی، دختر ۱۷ ساله ساکن حومه بهبهان در پی تلاش خانواده برای اجبار او به ازدواج با پسردایی خود دست به خودکشی زد، ساعاتی بعد در حالی که از خودکشی نجات یافته بود به دست برادر خود با شلیک مستقیم سه گلوله به قتل رسید. ( خبرگزاری هرانا )

  سومین خودکشی دختران نوجوان؛ خودکشی دختر ۱۳ساله در گچساران.  یک دختر نوجوان ۱۳ ساله در شهر گچساران خود را در اتاق حلق آویز کرد و جان سپرد. در روزهای اخیر دست کم دو دختر ۱۵ ساله دیگر در لاهیجان و اهواز دست به خودکشی زدند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است . ( خبرگزاری هرانا )

تکاندهنده ترین ویدئو امروز اینستاگرام / کودک کار که نمی داند آرزو چیست.  حوزه اخبار داغ ؛ کودکان کار به دلیل مشکلاتی که از نظر سرپرست دارند مجبور به کار و کسب درآمد از کودکی هستند .( به گزارش خبرنگارحوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان)

خودکشی دختر نوجوان روستایی پس از اینکه قربانی تجاوز شد.  دختر ۱۴ ساله ای در استان گلستان که مورد تچاوز مردی از آشنایان قرار گرفته بود دست به خودکشی زد و در بیمارستان جان باخت. علاوه بر این مورد چهار دختر پانزده ساله در شهرهای نیشابور، لاهیجان، اهواز و گچساران در هفته های اخیر اقدام به خودکشی کرده اند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی ها سالانه بیش از ۷درصد برآورد می شود. ( خبرگزاری هرانا )

اخبار                  

کمبود آموزگار و فضای آموزشی در تیران و کرون. از اصفهان علیرضا مرزبان مدیر آموزش و پرورش شهرستان تیران و کرون گفت: با توجه به بازنشستگی 65 معلم در پایان سال تحصیلی فعلی ،بازنشستگی بیش 50 معلم در این سال تحصیلی، ترخیص سربازان معلم و درخواست انتقالی برخی از معلمان با کمبود معلم در تیران و کرون روبرو شده ایم. گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان) 

محمد صابر ملک رئیسی؛ بلاتکلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین.  محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی بلوچ که حکم محکومیت حبس ۱۵ ساله خود را بصورت تبعیدی در زندان اردبیل سپری می کرد، فروردین ماه سال جاری از این زندان به زندان اوین منتقل شد. بنابر آخرین گزارشات دریافتی وی در حال حاضر در سلول های عمومی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود. دلیل انتقال او از زندان اردبیل به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین مشخص نیست با اینحال کوتاه مدتی پس از آغاز اعتراضات این زندانی به وضعیت زندان و زندانیان سیاسی محبوس در آن محل این انتقال صورت گرفت( خبرگزاری هرانا )

بازداشت های پرتعداد در قلعه بابک؛ بازداشت ۱۲ تن از جمله یک کودک. روز گذشته در پی برگزاری مراسم سالانه بابک خرمدین در قلعه بابک در شهرستان کلیبر واقع در استان آذربایجان شرقی، ۱۲ تن از حاضرین از جمله فعالین ترک (آذری) همراه با یک کودک یازده ساله، توسط ماموران امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و همینطور زندان اهر منتقل شدند. اسامی بازداشت شدگان در پی خواهد آمد. ( خبرگزاری هرانا )

اعلام مناطق پرآسیب پایتخت/ وضعیت کودکان بی هویت. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نباید دربحث آسیب های اجتماعی متاثر از جریانات سیاسی عمل کرد گفت: هم اکنون محلاتی از مناطق ۱۵ تا ۲۲ بیشترین آسیب را در حوزه اجتماعی دارند.، فاطمه دانشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و به ویژه اعتیاد زنان و کارتن خواب ها در محلات شهر تهران اظهار کرد: متاسفانه این اقدامات مقطعی بوده و در برخی مواقع متوقف می شود.  (به گزارش خبرنگار مهر)

پیشگیری از «کودک همسری» با اصلاح قانون. زنان در کسب کرسیه ای دانشگاهی و تحصیلی موفق هستند، اما در کسب موقعیتهای شغلی، اجتماعی و اقتصادی ناموفق، طوری که نتایج جدیدترین بررسی ها نشان میدهد بهطور میانگین، بین ۵۰ تا ۶۰درصد کرسیهای دانشگاهی در اختیار زنان است و سهم زنان در آزمون دکتری به ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است. (خبرگزاری تابناک)

دستگیری نوجوان ۱۶ ساله یزدی به علت راه اندازی کمپین اخراج اتباع بیگانه در تلگرام.  نوجوان ۱۶ ساله یزدی به علت راه اندازی کمپین اخراج اتباع بیگانه در تلگرام دستگیر شد. کانال تلگرامی که این نوجوان از طریق آن اقدام به نفرت پراکنی می کرد بیش از ۱۰ هزار عضو داشت. ( خبرگزاری هرانا )

شرکت ۶هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمد در کارگاه های آموزشی حجاب.  هادی زارع پور روز جمعه در همایش یکروزه «حجاب برتر؛ الگوی اسلامی – ایرانی» با حضور ۲۰۰ بانوی فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: حجاب در دین مبین اسلام از فضیلت و جایگاه ویژهای برخوردار است. ( خبرگزاری ایرنا)

اورژانس اجتماعی برای محافظت از کودکان محدودیت دارد.،لیلا ارشد (مددکار اجتماعی) در رابطه با حادثه اخیر که برای کودک هفت ساله پارس آبادی”آتنااصلانی” اتفاق افتاد، بیان داشت: نیازمند یک سیستم هستیم که اطلاعات افراد در مورد کودکآزاری در آن ثبت شود و از حضور این افراد در مکانهایی نزدیک به کودکان جلوگیری شود. کسی که آتنااصلانی را مورد آزار قرار داد و به قتل رساند، سابقه آزار داشته است؛ اما چون هیچگونه مرکز اطلاعرسانی و ثبت اطلاعات در مورد این افراد وجود ندارد پدر و مادر آتنا ناآگاهانه فرزند خود را برای خوردن آب به مغازه این فرد میفرستادند که در نهایت این اتفاق تلخ و غمانگیز رخ داده است.( به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا )

خشونت علیه دختران ۲ برابر پسران. فرشته سلجوقی امروز، ۲۲ تیرماه، در سمینار تخصصی «آسیب شناسی ازدواج کودکان در مشهد»، با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده در کودک آزاری بسیار غیر واقعی است، عنوان کرد: بر اساس آمار بهزیستی میزان کودک آزاری در سال گذشته ۹۴ مورد است، اما آیا ۹۴ مورد کودک آزاری در یک سال بیانگر واقعیتهای حوزه کودکان است؟ قطعا نیست البته در همین آمار خشونت علیه دختران، دو برابر پسران است.( به گزارش ایسنا،)

سرنوشت “درمان” کودک خبرساز حادثه تروریستی تهران. “عماد” و خانواده اش به شهرشان بازگشته اند و شنبه دوباره به تهران میآیند تا شاید یکی از آن شش نفری که برای پیوند مغز استخوان او اعلام آمادگی کرده اند، برای این جراحی مناسب باشند؛ البته مشکل اینجاست که این جراحی انجام نمیشود تا زمانی که آنزیم مخصوص درمان “ام پی اس” برای وی پیدا شود؛ آنزیمی که مدتها است نتوانسته اند آن را پیدا کنند، حتی در تهران ( به گزارش ایسنا،)

افزایش تعداد کودکان کار در ایران/ لزوم اختصاص بیمارستان به کودکان کار. نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان، عنوان کرد: متاسفانه علیرغم آنکه در سطح جهان آمار کودکان کار رو به کاهش بوده اما در ایران شاهد افزایش تعداد کودکان کار هستیم و تا زمانی که ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح و فقر ریشه کن نشود، این روند ادامه خواهد داشت. ( گفت و گو با ایسنا،)

سند ۲۰۳۰ ملغی شده است. به گزارش ایسنا، مصیب زاده در حاشیه مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان کشور و در جمع خبرنگاران، افزود: با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش سند ۲۰۳۰ کنار گذاشته شده و ما موظف هستیم تا براساس اسناد بالادستی نظیر سند تحول بنیادین عمل کنیم، بطوریکه در سال تحصیلی جدید به هیچ وجه این سند در دستور کار آموزش و پرورش نیست. ( گزارش ایسنا،)

قتل آتنا اصلانی: آیا آموزش میتواند مانع فاجعه شود؟یک دختر هفت ساله قربانی خشونت جنسی و آزار شد تا بار دیگر توجه افکار عمومی به موضوع آزار جنسی کودکان، ضرورت آموزش مسائل جنسی به کودکان و آگاهی خانوادهها، شکستن تابوهای عرفی در برخورد با آزار جنسی کودکان و …، جلب شود  (رادیو زمانه)

کودک آزاری در صدر تماس های اورژانس اجتماعی قزوین قرار دارد. به گزارش ایرنا، بهاره رحمانی شنبه شب در نشست مطبوعاتی در جمع اصحاب رسانه استان از طلاق و اعتیاد به عنوان مهم ترین آسیب های اجتماعی در جامعه یاد کرد و افزود: اورژانس اجتماعی که مانع تبدیل شدن مشکلات به بحران می شود در حوزه های مرکز مداخله های بحران فردی و خانوادگی و خدمات اجتماعی فعالیت دارد. (به گزارش ایرنا،)

وجود 4 هزار کودک کار در شهر تهران. خبرگزاری میزان: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران از شناسایی ۴ هزار کودک کار و خیابانی در سطح شهر تهران طی یک سال و نیم گذشته خبرداد. ( خبرگزاری میزان)

متکدی احمد خاکی گفت: جمع آوری متکدیان از سطح شهر تهران بر عهده سازمان بهزیستی کشور نیست و این سازمان در کنار سایر نهادهای فعال در این حوزه اقداماتی را انجام میدهد.

خواب عمیق دانش آموزان گرسنه در مدرسه تک کلاسه روستا/ دانش آموزانی که پا برهنه در کلاس درس حاضر می شوند.  در میان همهمه ثبت نام مدارس غیر انتفاعی و مدارس دو زبانهای که این روزها در کلانشهرها برای شروع سال تحصیلی جدید تبلیغات میکنند، مناطقی هستند که مدرسه شان تنها به یک کلاس درس آن هم با دو نیمکت خلاصه میشود. ( به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان) 

افسردگی کودک فرآیند طبیعی نیست / درمان نکردن افسردگی کودکی،بحران بزرگسالی را به همراه دارد. ناهید ازغندی روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛اظهار داشت: افسردگی در سنین کودکی نیز ممکن است اتفاق بیفتد و آنچه که در افسردگی دوران کودکی از اهمیت برخوردار است شناخت و درمان زودهنگام آن است، چرا که درمان نکردن به موقع، بحران در بزرگسالی را به همراه دارد. (  باشگاه خبرنگاران جوان ) 

در سال گذشته ۷۳ کودک در اصفهان رها شدند. خبرگزاری هرانا – معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت که در سال ۱۳۹۵، ۷۳ کودک رها شده به بهزیستی وارد شدند که تعدادی به فرزندخواندگی پذیرفته شده و عده ای به امین موقت سپرده شدند. (  خبرگزاری هرانا )

تلاش پسر ۱۴ ساله برای خودکشی به دلیل تبعیض جنسیتی در خانواده. پسر ۱۴ ساله ای پس از اینکه تلاش ناموفقی برای خودکشی از طریق پریدن از پل عابر پیاده داشت به ماموران گفت انگیزه او برای خودکشی علاقه پدر او به فرزند دختر است و تبعضی که مابین فرزندان خود به دلیل جنسیت قائل می شود. لازم به ذکر است در هفته های اخیر دست کم ۵ مورد خودکشی نوجوانان ایرانی در شهرهای مختلف و با انگیزه های مختلف گزارش شده است. (  خبرگزاری هرانا )

رئیس اورژانس اجتماعی کشور خبر داد؛ تجاوز به یک دختر خردسال در دروازه غار. رئیس اورژانس اجتماعی کشور از تجاوز به یک دختر خردسال در دروازهغار خبر داد و گفت که “طبق گزارشی که توسط یک سازمان مردم نهاد به اورژانس اجتماعی گزارش شده، این کودک توسط پدربزرگ خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته است”.  (  خبرگزاری هرانا )

در جلسه کمیسیون قضایی و حقوقی بررسی شد؛ بررسی لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان.حسن نوروزی با اشاره به جلسه عصر یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۶،کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: “ماده ۹ از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد که بر اساس این ماده هرگاه بر اثر بی توجهی و سهل انگاری نتایج ذیل رخ دهد، در صورتی که مشمول مجازات حد یا قصاص نباشد مرتکب حسب به مورد علاوه بر پرداخت دیه و جبران خسارت مجازات هم میشود”. (  خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، )

زن ۱۷ ساله بجنوردی در پی مقاومت در مقابل تجاوز جان باخت.دادستان عمومی و انقلاب بجنورد از وقوع قتل زنی در منطقه حصار گرمخان این شهرستان در اثر سقوط از پشت بام و دستگیری دو نفر در این زمینه خبر داد. (  خبرگزاری هرانا ) 

مجید قناد، برنامه ساز تلویزیون: صدا و سیما اجازه دهد در بحث آموزش جنسی فراتر برویم. به  این برنامه ساز پیشکسوت تلویزیون گفت: “تلویزیون رسانه ای است که باید به شکل خاص خود این آموزشها را به کودکان ارائه دهد؛ به عنوان مثال در برنامه هایی که تاکنون داشته ایم تلاش کرده ایم، قدرت نه گفتن را به مخاطب کودک یاد بدهیم؛ اینکه کودک بتواند در برابر درخواستی که از او میشود این قدرت را داشته باشد که پاسخ دهد البته باید این جنس مسائل پله پله شکافته شود” (  خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، )

رئیس اورژانس اجتماعی کشور خبر داد؛ گزارش ۱۳ هزار کودک آزاری به اورژانس اجتماعی. ، حسین اسد بیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور در مورد آخرین اقدامات مددکاری اورژانس اجتماعی در مورد خانواده آتنا اصلانی و خانواده قاتل اظهار کرد: “در روزهای اخیر مدیرکل بهزیستی و معاون اجتماعی بهزیستی استان اردبیل به دیدار خانواده اصلانی رفته و با آنان همدردی کردند و صحبتهای این خانواده را شنیدند اما با توجه به اینکه درگذشت آتنا کاری از دست اورژانس اجتماعی بر نمیآمد” (  خبرگزاری هرانا به نقل از آنا، )

سازمان بهزیستی: زندان ها دارای مهدکودک می شوند.  محمد نفریه مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت “هر زندانی که بیش از ۱۰ الی ۱۵ کودک داشته باشد می تواند مجوز احداث مهدکودک را از سازمان بهزیستی دریافت کند”. آقای نفریه با تاکید بر اینکه سازمان زندان ها معتقد است که مهدکودک ها و شیرخوارگاه ها باید در کنار زندان ها ساخته شود، گفت که به دلیل مشکلات حراستی و حفاظتی در زندان ها این امر تحقق نیافته است و در حال حاضر فقط ۲ زندان این اتفاق افتاده است. (  خبرگزاری هرانا )

توضیحات دانشور در خصوص حادثه «کیمیا»/ پرونده کودک آزاری موجود است. مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین در خصوص حادثه کودک آزاری «کیمیا» دخترک 7 سالهای که توسط ناپدری خود مورد تجاوز قرار گرفته و روز گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره صحت و سقم آن منتشر شد گفت: ماجرای کیمیا مورد تایید بنده است و تمام مدارک آن موجود است. دانشور در گفتوگو با ایسنا، گفت: این ماجرا توسط یکی از پزشکان بیمارستان به موسسه گزارش شد. (گفت وگو با ایسنا، )

فعالیتهای قرآنی پیشانی برنامه های آموزش و پرورش است. به گزارش ایسنا، محمدرضا مسیبزاده در آئین افتتاحیه سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان برگزیده دختر سراسر کشور در اردبیل با بیان اینکه در وزارت آموزش و پرورش پیرامون ارزشهای متعالی تلاش میکنیم و خودمان را هر چه بیشتر به این آموزهها نزدیک میکنیم، گفت: در مجموعه وزارت آموزش و پرورش بر این اصل معتقدیم که در بخش قرآن، عترت و نماز باید برای دختران نیز سرمایه گذاری کنیم؛ چراکه دختران نیمی از جامعه را تشکیل میدهند.  (به گزارش ایسنا،)

بازماندگی از تحصیل، اعتیاد و بحران هویت، تهدیدات مهم حوزه کودکان. مظفر الوندی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان گلستان در گرگان اظهار کرد: راه حل برطرف شدن کامل این مشکلات و نارسایی ها که آسیب های جدی به بدنه جامعه در همه بخش ها وارد می کند، همکاری دستگاه ها و کمک گرفتن از خیرین و سازمان های مردم نهاد است.  ( به گزارش خبرنگار ایرنا )

در ادامه خودکشی نوجوانان؛ خودکشی دختری نوجوان در بابل. عصر روز گذشته در تماس مردم با مرکز پیام اورژانس بابل، خودکشی دختر نوجوانی در شهر امیرکلا گزارش شد. طی هفته های اخیر پنج دختر و یک پسر نوجوان در شهرهای لاهیجان، اهواز، گچساران، نیشابور، تهران، گرگان اقدام به خودکشی کردند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. (  خبرگزاری هرانا )

اعلام بیش از2400 مورد«کودکآزاری» درسال 95 / مراکز«بهاران» عملکرد مطلوبی ندارند.  اصغر باقری در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته بهزیستی در محل بهزیستی استان تهران برگزار شد، گفت: طی سال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ نفر از خدمات سازمان بهزیستی استان تهران بهرهمند شدند که سه میلیون و ۲۰۰ نفر آنها از آحاد جامعه بودند و ۴۵۰ هزار نفر نیز خدمات مداخلهای دریافت کردند. ( گزارش انتخاب به نقل از  ایسنا)

۲ میلیون فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با مرد غیرایرانی  پروانه مافی با اشاره به ضایعه تاسف بار درگذشت مریم میرزاخانی، گفت: چنین رخدادی به دلیل اینکه وی در دوران جوانی بهسر میبرد، واقعا تلخ بود و در این میان نیز باید اذعان کرد در شرایطی که برخی کشورها به دنبال ایرانهراسی هستند وی توانست نام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برافراشته نگاه دارد لذا این امر ضایعهای بزرگ محسوب میشود.  ( گزارش جهان نیوز به نقل از خانه ملت،)

اظهارات تکاندهنده یک وکیل دادگستری از موارد کودک آزاری در تهران. یک وکیل دادگستری میگوید: در رابطه با کودکآزاری اگر جزو منافی عفت باشد، سازمان مردم نهاد نمیتواند بدوا شکایت کند و باید رضایت ولی کودک نیز موجود باشد و این امر پروسه را سخت میکند چون سازمان نمیتواند ورود کند و اگر پدر و مادر رضایت نداشته باشند یا خشونت جنسی توسط اعضای خانواده اتفاق افتاده باشد، کار بسیار سخت میشود بنابراین یکی از اشکالات کار در مرحله اثبات است.

 تأملی بر معضل کودک همسری در ایران/پیگیری اصلاح قانون سن ازدواج توسط مجلس. ، کودکهمسری، امروزه یکی از معضلات پر آسیب جامعه ایران است. اتفاقی پر تکرار و با سابقه که در بسیاری از شهرهای ایران به وقوع میپیوندد و آثار زیانبار بسیاری را هم با خود به همراه دارد. (به گزارش «تابناک» )

وجود ۶۰۰ کودک خیابانی در لرستان.اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان لرستان، با اشاره به اینکه ۶۰۰ کودک خیابانی در لرستان وجود دارد که اکثر آنها کودک کار هستند، گفت: از سال گذشته ۴ مرکز را به کمک بخش خصوصی برای جمع آوری و نگهداری کودکان خیابانی در استان راه اندازی کرده ایم. ( به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان )

کودکان در هر شرایطی باید از خدمات مورد نیاز بهرهمند شوند.های باشگاه خبرنگاران جوان از   انوشیروان محسنی بندپی در مراسم بهرهبرداری از خانه کودک سرای مهر اشکذرگفت: یکی از مسائلی که امروزه در جوامع وجود دارد، ضرورت توجه به کودکان بیسرپرست و یا بدسرپرست است. (به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد)

۹۰ درصد کودکان خیابانی یزد اتباع افغانستانی غیرمجاز هستند.، جلیل عفتی چهارشنبه شب در مراسم افتتاح اورژانس اجتماعی شهرستان تفت با بیان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی استان یزد زاییده مهاجرت ها است، اظهار داشت: بحث کودکان خیابانی که طی چند سال اخیر یزد را درگیر کرده، اغلب به دلیل مهاجرت اتباع افغانستانی غیرمجاز به این استان است. ( به گزارش خبرنگار مهر) 

کودکانی که تنها وارد خاک ایران میشوند /۱۰ درصد کودکانک ار در دام باندها و مافیاها. طاهره پژوهش در گفت وگو با ایسنا،افزود: گزارشهای انجمنهای فعال در حوزه کودکان حاکی از عدم همکاری بیمارستانهای یاد شده است این در حالیست که وضعیت رسیدگی به درمان کودکان کار که عمدتا فاقد کارت مهاجرت هستند به یکی از مشکلات عمده انجمن های فعال حوزه کودکان کار و خیابان تبدیل شده است. ( ایسنا،)

پسر ۷ ساله خوزستانی داماد شد. هدی رشیدی یکی از اعضای گروه همیاران بی نام و برگزار کننده این مراسم در این باره گفت: صالح مدتی قبل به یکی از اعضای گروه، گفته بود که بزرگ ترین آرزویش برتن کردن لباس دامادی است، این کودک هفت ساله در حین درمان درد و رنج زیادی را تحمل می کرد، همین مساله باعث شد که برآورده کردن آرزوی او را در اولویت قرار دهیم.

آزارجنسی کودکان کار زخمی ناسور/ مصادیق کودک آزاری چیست؟جامعه > آسیبها – ایرنا نوشت: خشونت علیه کودکان ذاتا دردآور است اما دردآورتر آن است که شاهد آزار دیدن کودکان کار بی پناه باشی؟ کودکانی که از حداقل حقوق انسانی خود جامانده اند و مرتب استثمار می شوند. کودکانی که سرنوشت برای آنان بد، خواسته است و از محبت پدر و مادر دور مانده اند؛ کودکانی که بچگی نمی کنند بلکه یک شبه رویاهای کودکی خود را با کار کردن و التماس برای فرار از تنبیه سرکرده خود با هزار حسرت و آرزو با دنیای بزرگسالی معاوضه می کنند.  (ایرنا)

ازدواج کودکان     

۱۰نکته با آقای قرائتی درباب ازدواج دختران در ۱۳ سالگی. در مساله ازدواج باید عجله کرد و دختر و پسر باید ازدواج کنند. البته من با ازدواج دانشجویی مخالفم، بلکه ازدواج باید دبیرستانی باشد. زیرا دختران در سن ۱۳ سالگی شوهر می‌خواهند و آن کسی که او را خلق کرده، بهتر می‌داند که برای او چه چیزی بهتر است

حمایت از کودکان  //   دولت غیر مسئول                 

کمبود ۶۷ مدرسه در نقاط حاشیه نشین شهرهای سیستان و بلوچستان. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت که علاوه بر مدارس در حال احداث، آماده کلنگ زنی و آماده افتتاح در حاشیه ی شهر های سراوان، ایرانشهر، چابهار و زاهدان، ۶۷ مدرسه در نقاط حاشیه نشین شهرهای استان مورد نیاز است که هنوز تعیین تکلیف نشده اند که باید سازمان برنامه و بودجه و شورای برنامه ریزی در خصوص تامین اعتبار آنها اقدام نماید.  (خبرگزاری هرانا )

ماجرای زورگیری کودکانی ۱۲ و ۸ ساله با استفاده از چاقو؛ کودک ۱۲ ساله ای که به همراه پسردایی ۸ ساله اش اقدام به زورگیری با چاقوی ضامن دار کرده بودند، درحالی توسط ماموران کلانتری مصلای مشهد دستگیر شدند که پرده از سرقت اموال داخل خودرو نیز برداشتند. (خبرگزاری هرانا )

بحران «مدرسه» در منطقه ۲۲ تهران.وضعیت فضاهای آموزشی در منطقه ۲۲ تهران بحرانی است، این گفته مسئولان آموزش و پرورش تهران از کمبود شدید مدارس در منطقه ۲۲ تهران است. (به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، )

شیوع هفت و نیم درصد خودکشی ها در ایران در بین افراد زیر ۱۸ سال.  رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص آمار خودکشیها در سال گذشته توضیحاتی را ارائه داد. آقای شجاعی در خصوص بیشترین شیوههای خودکشی در کشور، گفت که ۵۲ درصد شیوه خودکشیها حلق آویز، ۱۷ درصد مسمویت با سم، ۷ درصد دارویی، ۶ درصد سلاح گرم، ۶/۵ درصد سوختگی و ۴ درصد سقوط از بلندی بوده است. وی در رابطه با سن خودکشی نیز ضمن ارائه اماری تاکید کرد “۷/۵ درصد زیر ۱۸ سال بوده است” . (خبرگزاری هرانا )

بهزیستی امکان و توان نگهداری ۳ هزار کودک را ندارد.  مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت که ۳ هزار کودک دارای آسیب اجتماعی داریم که بهزیستی امکان و توان نگهداری آنها را ندارد. به گفته آقای قدیمی، هزینه نگهداری هر کودک برای شهرداری ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. (خبرگزاری هرانا )

استاندار کردستان: ثبت ۵۳۲ مورد ازدواج زیر ۱۰ تا ۱۵ سال در کردستان. عبدالمحمد زاهدی چهارشنبه شب در نخستین جلسه راهبردی حیات استان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، با بیان اینکه باید تحولات و آمار جمعیتی را شناسایی، تحلیل و به دیدگاههای مختلف توجه کنیم، اظهار داشت: “لازم است در شورای راهبردی جمعیت از دیدگاههای علمی استفاده شود چرا که آمار و مطالعات تحولات جمعیتی اصلیترین آمار همه برنامه هاست”.  (خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم،  )

صدور یک حکم اعدام برای متهم نوجوان. پسر نوجوانی که با همدستی نامادریاش پدرش متهم است پدرش را کشته است، در دادگاه جنایی به قصاص محکوم شد. قضات دادگاه نامادری وی را نیز به اتهام معاونت در قتل به ١۵سال زندان محکوم کردند.(خبرگزاری هرانا )

هزینه های میلیونی مدارس دولتی و قوانین دستوپاگیر در فصل ثبت نام. اثبت نام دانش آموزان در مدارس عملاٌ از نیمه های خرداد با ثبت نام کلاس اولیها آغاز شده است و در تیر ماه با پایان  امتحانات و اعلام نتایج، شاهد اوج گرفتن بحث ثبت نام دانش آموزان  در مدارس و مشکلات خانوادهها در این رابطه هستیم. ( به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،)

مدارس منطقه ۱۳ فرسوده هستند. رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران گفت: بیشتر مدارس منطقه ۱۳ آموزش و پرورش شهر تهران فرسوده هستند که نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

مافیای پشت پرده آزمون ورودی مدارس تیزهوشان. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: چطور بعد از آموزش کیفی ـ توصیفی، آزمون سختی برای ورود به مدارس تیزهوشان گرفته می شود؟ این مهم مافیای اقتصادی داشته که پشت این قضایا قرار دارد.

روایت ۲۰ سال تشنگی و فقر/ به «کلاته نظر» نگاه کنیم. برای رسیدن به کلاته نظر باید بیش از ۱۵ کیلومتر در سنگلاخ و پستی و بلندی راند تا در انتهای راه چند خانه روستایی رو به ویرانی نمایان شود. اهالی روستا میگویند: شما یکبار برای آمدن به اینجا این همه سختی کشیدید اما این مسیر هر روزه ماست. مسیر هر روزه کودکانمان برای رفتن به مدرسه، مردانمان برای فروش اندک شیر بز و گوسفند باقی مانده و زنانمان برای رسیدن به طبیبی که راه چاره مارگزیدگی و زایمان را بداند.

سی درصد از مدارس استان کرمانشاه فرسوده هستند.  فرهاد تجری عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه طی چندسال اخیر اقدام خاصی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز، نوسازی و بازسازی مدارس استان کرمانشاه صورت نگرفته، از این رویه انتقاد کرد. آقای تجری گفت که ۳۰ درصد از مدارس و فضاهای آموزشی استان کرمانشاه فرسوده هستند و نیاز به بازسازی، تجهیز و ساماندهی دارند. (خبرگزاری هرانا )

قانونی که نگذاشت مریم میرزاخانی برای دخترش تابعیت ایرانی بگیرد. فهیمه حسن میری: شنبه روز بدی بود، این را عکسهای سیاه پروفایل کاربران شبکه های مجازی نشان میداد؛ پیامهای تسلیتی که دست به دست میشد؛ همراه با تصویرهای تقریبا یکسان و مشابهی از یک زن موفق ایرانی با نگاهی نافذ و سکوتی که حالا دیگر برای همیشه است. (خبرانلاین  )

عدم آموزش صحیح به والدین و فرزندان، سبب رخ دادن فجایعی نظیر جنایت پارس آباد میشود/ خانواده متهم نباید بار گناه او را بر دوش بکشند. حجتالاسلام علی محمدی جورکویه، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس ، با اشاره به اتفاق روی داده اخیر در شهر پارسآباد برای یک دختر بچه، در زمینه علل روی دادن چنین فجایعی گفت: جرمشناسان عوامل جرم را به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم میکنند؛ در بخش عوامل فردی بحث اعتماد کودکان ما به افراد بیگانه وجود دارد که باعث زمینهسازی برای بزهکاری میشود یعنی ما به فرزندان خود آموزش نمیدهیم که به افراد بیگانه اعتماد نکنند و همین در بسیاری از موارد باعث بزهدیدگی میشود.( خبرگزاری فارس)

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ۶ سال است در مجلس خاک می خورد.  زمانی که یک کودک قربان خشونت خانگی و یا تجاوز میشود، جای خالی یک قانون در بین قوانین کشور احساس میشود؛ پس از گذشت حدود ۶ سال از ارسال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس، این لایحه همچنان در دست بررسی بوده و هنوز نتوانسته به صحن علنی وارد شود و رأی نمایندگان را کسب کند. یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با شاره به حادثهای که برای آتنا اصلانی اتفاق افتاد به شرح آخرین وضعیت این لایحه و موانع پیش روی تصویب آن پرداخت. (خبرگزاری هرانا )

گشین، کودک قربانی مین، ۴ سال است سرگردان دادگاه ها است.  دختربچه ۹ ساله ای به نام گشین کریمی به همراه ۶ تن از دوستانش در سال ۹۲ در منطقه ای کاملا مسکونی که کیلومترها با مرز ایران و عراق فاصله دارد، طی انفجار مین دچار قطع عضو شد. علیرغم گذشت ۴ سال از زمان انفجار مین پیگیری های خانواده این کودک برای دریافت کمک و حمایت های لازمی که این کودک را به زندگی عادی بازگرداند بی نتیجه مانده است. نبود شفافیت کافی در قوانین و هماهنگی میان ارگان های مختلف باعث شده است در مهمترین زمانی که این کودک به حمایت نیاز دارد سرگردان دادگاهها باشد. (خبرگزاری هرانا )

فروش کودکان

کودکان زیر تیغ اجاره و قاچاق اعضای بدن. یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به خرید و فروش باند کودکان اشاره کرده و افزوده است: «در بسیاری از موارد کودکان ناپدید میشوند و اعضای بدن آنها قاچاق میشود و بعد از مدتها جسد برخی از آنها در بیابانها بدون کلیه و چشم رها شده است. (به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فارس )

هشدار نماینده مجلس نسبت به رواج قاچاق اعضای کودکان. روزنامه بهار طی گزارشی درباره اخبار متناقض از «قاچاق اعضای بدن کودکان»، گزارش داده که روز یک شنبه محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نسبت به رواج قاچاق اعضای کودکان خانوادهه ای معتاد هشدار داده و گفته است: «اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانواده های معتاد وجود دارد، از این رو در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف این افراد از حیث قانونی مشخص میشود.» ( روزنامه بهار) 

بازار گرم فروش کودکان در مناطق پرخطر و حاشیه ای پایتخت / زنان معتاد متهم اصلی کودک فروشی. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ورود جدی به کوچه پس کوچه های مناطق حاشیهای و مبارزه با اعتیاد و کودک فروشی، تصریح کرد: مسئولان اجرایی هرچند مناطقی را پاکسازی کردهاند اما روشهای به کار گرفته به نوعی است که این افراد را از محلهای به محله دیگر انتقال دادند، به عنوان مثال معتادان و متکدیان از محله دروازه غار رانده شده و در کوچه پس کوچه های این محله پخش شدند  ( خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت)

خرید و فروش نوزدان از ۲۰۰ هزار تومان تا قیمت های میلیونی. خبرگزاری هرانا – فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران با اشاره به خرید و فروش نوزادان در جنوب تهران، اظهار داشت “متاسفانه گزارشات نشان میدهد خانمهای کارتن خواب به هنگام زایمان در برخی از بیمارستانهای جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را میفروشند”.  (خبرگزاری هرانا)

کودک ازاری

دختر ۱۲ ساله در گرگان پس از اینکه مورد تجاوز قرار گرفت، خودکشی کرد و جان سپرد.دختر ۱۲ ساله در شب ۲۷ خرداد (مصادف با شب قدر بیست و سوم) با یکی از دوستان خود در خیابان های روستا مشغول گفتگو بودند که با یک مرد ۳۰ ساله مجرد اهل همان روستا روبرو شدند، این مرد با دیدن دو دختر، به وسیله چاقو آن ها را تهدید کرد که دوست این دختر از ترس پا به فرار گذاشت اما دختر ۱۲ ساله در دام این مرد افتاد و در اقدامی زشت و ناگوار، وحشیانه مورد تجاوز قرار قرار گرفت.  (خبرگزاری هرانابه نقل از رکنا، )

پنج مرد در آبادان به دختر نوجوانی در مقابل چشمان نامزدش تجاوز کردند. سحرگاه دوشنبه ٢٢ خردادماه امسال دختر نوجوانی در خانه مادربزرگش در آبادان سرگرم درسخواندن بود و هنوز لحظاتی از ورود نامزدش نگذشته بود که صدای مرموزی از حیاط خانه به گوش رسید. ناگهان چند مرد که چاقو و قمه به دست بودند از بالای دیوار خانه وارد حیاط شده و خودشان را به داخل خانه رساندند. نامزد نسرین با دیدن این صحنه شوکه شده بود که مردان خشن او را هدف ضربات چاقو قرار داده و در ادامه مردان جوان در اقدامی سیاه دختر نوجوان را در برابر دیدگان نامزدش مورد تجاوز قرار دادند.  (خبرگزاری هرانا به نقل از شهروند،   )

پزشکی قانونی خراسان رضوی از ثبت ۷ هزار مورد زن آزاری و ۴۲۶ مورد مرد آزاری خبر داد. خبرگزاری هرانا – مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت که “سال ۹۵حدود ۷هزارو ۳۸۵ فقره همسرآزاری در پزشکی قانونی به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۸۲۱ فقره افزایش داشته است که از این تعداد ۶هزارو۹۲۳ مورد زن و۴۶۲ مورد مرد بوده اند. همچنین سال گذشته ۱۲۳مورد کودک آزاری در پزشکی قانونی استان به ثبت رسیده است”. (خبرگزاری هرانا)

تشکیل پرونده بهخاطر آزار کودکان اوتیست تا حد “شکستگی بدن”. ه گفته قاضی محمد بخشی محبی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی، در پی شکایتهای شماری از والدین کودکان اوتیست، یک پرونده کودکآزاری در دادسرا تشکیل شده است. بخشی محبی روز سهشنبه (۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن) به خبرگزاری ایسنا گفت، به علت این شکایتها از بهزیستی خراسان رضوی خواسته شده تا به تحقیق و بررسی در این مورد بپردازد که بر همین اساس هم جلسهای با حضور نمایندگان بهزیستی و علوم پزشکی تشکیل شده است.  (خبرگزاری ایسنا)

روزانه ۲۵ مورد کودکآزاری در ایران گزارش میشود”. رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، اعلام کرده که در سال ۱۳۹۳ حدود هشت هزار و ۶۶۴ مورد تماس تلفنی با مرکز اورژانس اجتماعی در خصوص کودکآزاری صورت گرفته است. (خبرگزاری آنا )

شکنجه عجیب کودکان در احمدآباد. به گزارش گروه حوادث خبرگزاری برنا، این کودکان 9 ساعت در روز و در گرماى 40 درجه احمدآباد هند به سنگ بسته می شوند تا مادران آنها در خانه هاى مجلل کار کنند ، مادران اجازه ندارند کودکان خود را داخل ببرند. (خبرگزاری برنا )

ماجرای کودک آزاری هولناک. به گزارش خراسان، ماجرای این کودک آزاری اواخر بهمن سال گذشته از آن جا لو رفت که زن جوانی کودک 6 ساله ای را به یکی از مراکز درمانی رساند. پزشکان درمانگاه با دیدن وضعیت وخیم کودک بلافاصله او را با آمبولانس به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) انتقال دادند و بدین ترتیب نوید کوچولو حدود یک ماه در بیمارستان بستری شد.  ( گزارش خراسان، )

کودک آزاری در مشهد؛ ناپدری ام بدن مرا با فندک میسوزاند. رسیدگی به پرونده یک کودک آزاری هولناک در حالی دردادسرای عمومی و انقلاب مشهد ادامه دارد که بنا به گفته خواهر این کودک ۶ ساله وی تاکنون چند بار مورد عمل جراحی پلاستیک قرار گرفته است. کودک خردسال در این رابطه گفته بود “ناپدری ام مرا با فندک می سوزاند و در حمام با تیغ بدنم را می برید و گاهی هم به من سوزن می زد” (خبرگزاری هرانا)

جمعیت انبوه در تشییع جنازه آتنا اصلانی دختری که در پارسآباد به قتل رسید. تشییع جنازه آتنا اصلانی، دختربچه هفت سالهای که در پارسآباد مغان، در استان اردبیل، به قتل رسیده بود، با حضور جمعیتی انبوه برگزار شده است. صدها نفر از اهالی این شهر با حضور در مراسم تشییع جنازه و نصب پارچهنوشتههایی با خانواده آتنا همدردی کرده اند ( بی‌بی‌سی)

ناپدری بیش از ۷۰ بار به کودک ۷ ساله تجاوز کرد/«کیمیا»« آتنا»ی دیگر. به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، داستان آتنای هفت ساله را همه شنیده اند. دختر بچه ای که برای آب خوردن به مغازه ای رفت که صاحبش رسم مهربانی و انسانیت را  از یاد برده بود و … هنوز داغ آتنای پارس آبادی سرد نشده که خبر آزار و اذیت جنسی دخترکی هفت ساله در استان البرز سرزبان ها افتاده. دختری به نام کیمیا که از طرف ناپدری مورد تجاوز قرار گرفت تا این روزها روی تخت بیمارستان روزگار بگذراند. (به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس)

گزارش ۱۲۶ مورد کودک آزاری در اردبیل.  در سه ماهه نخست سال جاری ۱۲۶ تماس کودکآزاری با اورژانس اجتماعی اردبیل یعنی خط ۱۲۳ به ثبت رسیده است. (خبرگزاری مهر)

کودکان کار // کودکان فقر // وضیعت اموزش کودکان                  

تأکید قرآن کریم بر امر به معروف بیش از نهی از منکر است. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد بهشتی در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت آموزش وپرورش که در ساختمان مرحوم علاقهمندان برگزار شد، اظهارکرد: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران، بهره گیری از دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است که این وظیفه برعهده همه مسلمانان از کودک تا بزرگسال نهاده شده و در آیات مختلف قرآن کریم نیز برآن تأکید شده است. ( به گزارش خبرگزاری مهر) 

محرومیت مدارس سیستانوبلوچستان حتی در آبخوریها. تحصیل در مدرسه برای دستیابی به حداقل مدرک از نگاه جوانان امروزی ــ دیپلم ــ آنقدرها که ما شهرنشینها تصور میکنیم، آسان نیست. بسیاری از دانش آموزان این سرزمین برای تحصیل باید رنجها و سختیهایی را به جان بخرند، سختیهایی که به دلیل محرومیتها نصیبشان شده است.( به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم)

رسیدگی به وضعیت امور فرزندان ایثارگران در اولویت است/ دست از تلاش برنمی داریم.   در پی اعتراض کمپین پیگیری امور رزمندگان و جانبازان زیر 25 درصد مبنی بر اجرا نشدن قانون توسعه برنامه ششم، مدیران این کمپین با حسن نوروزی، رییس فراکسیون ایثارگران مبنی بر رسیدگی امور رزمندگان، ایثارگران و جانبازان زیر 25 درصد جلسه ای برگزار کردند.( به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا،)

آیین نامه حمایت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر ابلاغ شد.  مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، پیش از ظهر امروز محمدرضا مسیب زاده در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان مرحوم علاقه مندان برگزارشد، اظهارکرد: تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر درآموزش و پرورش دارای اهمیت خاص است و تلاش می کنیم این جلسات تداوم داشته باشد. (گزارش ایلنا)

وجود بیست نوع مدرسه در ایران نشانه تبعیض است؟در حالی که برخی گزارشها حکایت از وجود بیشتر از بیست نوع مدرسه در ایران دارد، مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش آن را رد کرده و با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفته که “به دنبال مدیریت و کاهش تنوع مدارس هستیم.” (بی بی سی)

جلوگیری خانوادهها از تحصیل دخترانشان به دلیل حضور معلم مرد. فخرالدین دانش آشتیانی در ششمین نشست شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخصهای آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور که به میزبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد، همت دستگاهها و نهادها در رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: باید تلاش کنیم در کوتاه ترین مدت، شاخصهای آموزشی و پرورشی در مناطق محروم ارتقا یابد، ارتقای این شاخصها به ارتقای سایر شاخص ها در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم منجرخواهد شد.  (به گزارش خبرگزاری تسنیم، )

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram