گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در خرداد 1396

گزارش اماری نقض حقوق کودکان و نوجوانان در خرداد ۱۳۹۶ به زبان نمودار

 تهیه کننده نمودار: لیدا اشجعی

  تهیه و تنظیم گزارش از فرهاد نصیری

   گزارش خبری نقض حقوق کودک در خرداد 96

اسیب های اجتماعی

ؤمرگ غم‌انگیز نوزاد 3 روزه در بیمارستان . غفلت کارکنان دو بیمارستان در رسیدگی به وضع زن حامله سبب شد تا سه روز بعد از زایمان، جسد کودک تحویل خانواده‌اش شود.به گزارش جوان، مرد جوان روز گذشته وارد شعبه ششم بازپرسی دادسرای امور جنایی شد و از دو بیمارستان شکایت کرد. او در شرح شکایت خود به قاضی محسنمدیر روستا گفت:شغل من آشپز است و امورات زندگیام را با سختی میگذرانم.

 تحقیق جدید نشان می دهد زندگی شهری به مغز و روان نوجوانان آسیب می رساند.

 مطالعه جدید شامل بیش از ۲۰۰۰ نوجوان ۱۸ ساله در انگلستان و ولز بود که در مورد تجربه  بیماری های روانی از سن ۱۲ سالگی نظیر شنیدن اصوات و احساس پارانوئید شدید مورد مصاحبه قرار گرفتند.

تیم تحقیق از کالج کینگ لندن و دانشگاه دوک دریافتند نوجوانان بزرگ شده در شهرهای بزرگ در مقایسه با نوجوانان بزرگ شده در مناطق روستایی، ۴۰ درصد بیشتر بیماری های روانی را تجربه کرده بودند. (گزارش خبرنگار مهر)

سی سال پس از وقوع قتل؛ اعدام در ندامتگاه مرکزی کرج. خبرگزاری هرانا ـ مرد میانسال که به اتهام قتل پسر ۱۲ ساله همسایهشان بازداشت شده بود، بعد از ۳۰ سال تعقیب و گریز از بابت این واقعه دیروز در ندامتگاه مرکزی کرج به دار آویخته شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جامجم، مرد اعدامی نخستین روز فروردین سال ۶۷ به دلیل کینه و حسادتی که نسبت به پسر ۱۲ ساله همسایهشان مهرداد در شهر قدس داشت، او را به خانهشان کشانده و با ضربههای چاقو به قتل رساند. ( خبرگزاری هرانا)

شناسایی 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور : شناسایی 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور. سلامت نیوز: نشست علمی بازماندگی از تحصیل کودکان در ایران با موضوع بررسی تجربه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل در کشور توسط پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی و جهاد دانشگاهی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سالجاری برگزار شد. ( سلامت نیوز)

بازدید بیش از ۷ میلیون و ۲۰ هزار دانشآموز از سرزمینهای نور. ، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر دیروز سرتیپ پاسدارعلی فضلی، دراولین نشست قرارگاه راهیان نور امام حسن عسگری (ع) که با حضور اعضا در ساختمان علاقه مندان برگزار شد، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهارکرد: حضور حماسی مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت بار دیگر بر اقدامات نظام اسلامی صحه گذاشت  (گزارش خبرگزاری مهر).

۷۳۰ میلیون کودک در جهان نمیدانند کودکی چیست. سازمان خیریه “کودکان را نجات دهید” گزارشی را منتشر کرده که در نوع خود بیسابقه است. به گفته این سازمان کودکی ۷۳۰ میلیون کودک در جهان از آنان دزدیده شده است. ایران در رده ۸۰ فهرست کودکیهای دزدیده شده قرار دارد.

ندانستن شنا و مرگ یک نوجوان/ آموزش شنا طرح شکست خورده در آموزشوپرورش.  فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که صحنه مرگ نوجوانی را نمایش میدهد که به دلیل بلد نبودن شنا در رودخانهای جان میدهد و هیچ یک از همراهان او (معلمان و دانشآموزان) نیز به دلیل عدم تسلط به شنا نمیتوانند به او کمک کنند. ( گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم))

کودکان طعمه باندهای سودجو برای تکدیگری در متروها/ متکدیان باید به صورت دائمی جمع آوری شوند. روح الله بابایی صالح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از فعالیت متکدیان و باندهای فعال تکدیگری  در کلانشهرهای کشور با یادآوری اینکه تکدی گری چهره کلان شهرها را مخدوش می کند، گفت: متاسفانه امروزه در وسایل حمل ونقل عمومی، معابر و پایانه ها شاهد تکدی گری برخی افراد سودجو هستیم این در حالی است که این افراد با سوء استفاده از احساسات و عقاید مذهبی مردم چهره شهر را مخدوش می کنند. (خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،)

شناسایی110هزار کودک بازمانده از تحصیل/نیمی از این کودکان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. به گزارش ایسنا، احمد میدری در چهارمین جلسه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان که ظهر امروز در محل وزارت رفاه برگزار شد؛ گفت: معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی را در سال ٩۵ اجرا و نتایج را به دبیرخانه این شورا ارائه کرده است.( گزارش ایسنا)

سخت گیری بیش از حد به کودک دردساز می شود. سیما منادی روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛اظهار کرد: یکی از رفتارهای آزار دهنده کودکان برای والدین این است که فرزندشان بخواهد با توسل به خشونت به خواسته خود برسد که در این موقعیت پدر و مادر هرگز نباید از موضع خود کوتاه بیایند و درخواست او را اجابت کنند. (باشگاه خبرنگاران جوان)

عاقبت تلخ ازدواج اجباری؛ مادر زاهدانی با قتل نوزاد ۶ ماهه اش خودکشی کرد. خبرگزاری هرانا – زنی در زاهدان که از ازدواج اجباری در رنج بود نوزادش را کشت و خودش را هم از بین برد. در ادامه تحقیقات تخصصی پلیس مشخص شد مقتول به دلیل اختلافات خانوادگی، به بهانه شیر دادن کودک شیر خوار خود را داخل اتاق برده و پس از اینکه وی را با چاقو به قتل رساند، خودکشی می کند”.  (خبرگزاری هرانا)

بکارگیری 300 هزار کودک در منازعات مسلحانه/اشتغال 120 میلیون کودک در مشاغل پرمخاطره. شیرین احمدنیا در گفتوگو با ایسنا، در خصوص کودکان کار و خیابان، با بیان آنکه خیلی از مسائل اجتماعی که روزانه با آنها سر و کار داریم برای این تداوم مییابند که با آنها به عنوان شرایط عادی، طبیعی یا بهنجار برخورد میکنیم گفت: برای مثال خشونت خانگی یکی از این موارد است به طوریکه در بسیاری از مواقع خشونتی که زنان یا کودکان در خانه متحمل میشوند نیز در جامعه به عنوان رفتار عادی تلقی شده و در نتیجه پذیرفته میشود.

بازی مرگبار کودکان با عقرب های سیاه/ لبهایی که دیگر نمی خندد.  – گروه استان ها: راحیل ، محمد طاها، الناز، فاطمه، رودابه، سارا و حالا در هفته گذشته فاطمه ثنا  کودکانی هستند که قربانی داستان تلخ عقرب گزیدگی در جنوب کرمان شده اند. کرمان – مرگ و میر کودکان که هر از چند گاهی به دلیل نیش عقرب در جنوب کرمان رخ می دهد دل بسیاری از مردم این منطقه را به درد آورده و این داستان تلخ در روستاهای دور افتاده به پایان نمی رسد. (خبرگزاری مهر)

آسیبهای روانی تحقیر و مسخره کردن کودک. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، رابطه امن والد ـ فرزندی یک عشق بیقید و شرط برای مراقبت و نگهداری است. در رابطه عاطفی سالم با کودک، شما پیوندی عمیق و مثبت با کودک ایجاد میکنید. والدینی که واقعا فرزندشان را دوست دارند اشتباه کودک را با ارائه یک الگوی رفتاری درست اصلاح میکنند. آنها کودک را بخاطر اشتباه، تحقیر نمیکنند و او را نادیده نمیگیرند. پیام آنها به فرزندشان این است: «رفتارت را نمیپسندم اما همچنان دوستت دارم».‏ (سلامت نیوز)

درآمد ۴۰۰ هزار تومانی مرد کارگر، معادله نا برابری را پیش روی درمان فرزند ۲۴ انگشتی اش قرار داده است.سفره خانواده اش خالی است و اگر یارانه شان را قطع کنند دیگر مشخص نیست تکلیف فرزندانش چه خواهد شد.

مرد ۲۷ ساله این روزها با به دنیا آمدن نوزاده تازه متولد شده اش، مشکلات تازه تری را نیز تجربه میکند. نوزادی که روز تولد امام حسن مجتبی (ع) به دنیا آمد و حسن نام گرفت، ۴ انگشت اضافی دارد یعنی هر دست و هر پایش به جای ۵ انگشت، میهمان ۶ انگشت است و به او لقب نوزاد ۶ انگشتی داده اند.

شکنجه کودک سه ماهه توسط والدین؛ سوزاندن کودک با سیگار و آب داغ. دادستان کرمانشاه گفت که کودک سه ماههای که به دست والدین خود مورد اذیت، آزار و سوختگی از جمله سوزانده شدن با سیگار و آب داغ قرار گرفته بود به علت عدم صلاحیت والدین به بهزیستی معرفی و پرونده قضایی برای والدین کودک تشکیل شد. (خبرگزاری هرانا)

امروز همه همدرد بشیر بودند / کوروش مومن زاده. خبرگزاری هرانا – در پی بازداشت های اخیر شهروندان بهایی، کوروش مومن زاده، در نامه ای سرگشاده تحت عنوان “امروز همه همدرد بشیر بودند” از سه شهروند بهایی که پدرو مادرشان در حبس هستند، سخن گفته است. (خبرگزاری هرانا)

مرکز متخلف اوتیسم موافقت اصولی وزارت بهداشت را داشته است/ اعلام شکایت خانوادهها از وزارت بهداشت. خیامی درگفت و گو با خبرنگار جامعه خبرگزاری در خصوص پیگیری پرونده قضایی شکنجه کودکان در مرکز نگهداری اوتیسم مشهد گفت: تاکنون هیچ مجوزی مبنی بر راه اندازی مرکز اوتسیم درشهر مشهد صادر نشده است و مرکز متخلف بدون داشتن مجوز به صورت غیر قانونی فعالیت می کرده است. (خبرنگار جامعه خبرگزاری)

( -تهران کودکان اوتیسم، حسرت شادی در بازی های کودکانه.(پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران)

معاون بهزیستی: تعداد والدین پشت نوبت فرزندخواندگی ۹ برابر کودکان است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت که تعداد والدین دارای صلاحیت پشت نوبت فرزند خواندگی، ۹ برابر کودکانی است که در مراکز این سازمان، نگهداری می شوند و اغلب خانواده های متقاضی فرزندخوانده، فقط کودک زیر یک سال می خواهند این در حالی است که شمار اینگونه کودکان فوق العاده کم است، وی در ادامه افزود “اگر زوج های متقاضی فرزندخوانده، سرپرستی کودکان ۶ تا هفت سال را برعهده بگیرند، زمان انتظار آنان برای داشتن فرزندخوانده کمتر می شود”. (خبرگزاری هرانا)

اعلام آمار تنبیه بدنی در ۳ سال اخیر؛ ۱۵۲۶ شکایت اثبات شد. خبرگزاری هرانا – مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش آمار تنبیه بدنی در مدارس طی ۳ سال اخیر را اعلام کرد. وی گفت “آمار تنبیه بدنی در سال ۹۴، ۶۷۵ مورد بود و این آمار در حالی است که در سال ۹۳، ۱۲۴۹ مورد شکایت داشتیم . (خبرگزاری هرانا)

اخبار    

نهایی شدن لایحه تشکیل پلیس اطفال در ایران. مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان این که پیش بینی نهاد مددکاری اطفال در کشور انجام شده است، گفت: لایحه تشکیل پلیس اطفال در کشور نهایی شده است.

سیدعلی کاظمی در آیین اختتامیه کارگاه دادرسی ویژه کودکان و نوجوانان یزد که به میزبانی استان یزد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهدافی که چنین کارگاههایی برگزار میشود، آشنایی با موازین اسلامی مربوط ببه حقوق کودک و نوجوان است.(گزارش ایسنا)

دوره ضمن خدمت «واژههای آسمانی» ویژه معلمان قرآن. به گزارش خبرگزاری تسنیم، دوره ضمنخدمت الکترونیکی «واژههای آسمانی» از ششم خرداد ماه سال جاری برای مدیران، معاونان و معلمان قرآن و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزار میشود.

ثبت نام این دوره ضمن خدمت 16 ساعته از 26 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 4 خرداد ماه ادامه دارد و آغاز آن نیز از روز شنبه هفته آینده ششم خرداد ماه، همزمان با اولین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود.(خبرگزاری تسنیم)

سقوط مرگبار و مرموز دختر جوان از طبقه پنجم در غرب تهران. دختر جوانی به طرز مرموزی از طبقهپنجم ساختمان مسکونی در غرب تهران به داخل خیابان سقوط کرد و جان باخت.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رکنا، بامداد جمعه – دیروز- مأموران پلیس با تماس شهروندی در جریان سقوط مرگبار دختر جوانی از ساختمان مسکونی حوالی بلوار فردوس در غرب تهران قرار گرفتند و راهی محل شدند. (جام جم آنلاین به نقل از رکنا)

مأموران در محل حادثه با جسد خونین دختر 25ساله ای به نام پرستو روبهرو شدند که از طبقه پنجم ساختمان مسکونی به داخل خیابان سقوط کرده و جان باخته بود

بررسی سند ۲۰۳۰ با حضور وزیر اطلاعات در مجلس. حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از بررسی سند 2030 در این کمیسیون خبر داد و گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است در جلسه فردا(7 خرداد) کمیسیون آموزش با حضور حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات ابعاد گوناگون سند 2030 بررسی شود.( خبرگزاری تسنیم)

گزارش مسمومیت ۱۲۰۰ کودک با موادمخدر. به گزارش کودک مدیا به نقل از خبرگزاری ایسنا: حسین اسدبیگی با اشاره به ماموریت های اورژانس اجتماعی درخصوص کودکان مبتلا به مسمومیت با مواد مخدر اظهار کرد: سال گذشته همکاران ما با کمک مردم، نهادهای مردمی و منابع مختلف و بخصوص مراکز درمانی وارد امر رسیدگی به وضعیت کودکان مسموم شده با مواد مخدر که عمدتا از مادران معتاد بدنیا می آیند، شدند.(خبرگزاری ایسنا)

سلب حضانت کودکان کار و خیابان از والدینشان. رییس سازمان بهزیستی کشور از افزایش مستمری مددجویان نیازمند در دولت دوازدهم خبر داد و درباره برنامه های دولت دوازدهم درباره کودکان کار و خیابان گفت: تولیت کودکان کار و خیابان در برنامه ششم توسعه برعهده سازمان بهزیستی قرار داده شده است، اما دستگاه های همکار نیز ما در این راه همراهی می کنند.

سند آموزشى ٢٠٣٠ یونسکو و سند تحول آموزش و پرورش/ قهرمان قنبری. رهبر انقلاب اسلامى ایران در دیدارى که با معلمان و فرهنگیان به مناسبت روز معلم در هفدهم اردیبهشت امسال داشت، از تصویب سند آموزشى ٢٠٣٠٠٠ یونسکو و سازمان ملل در ایران به شدت انتقاد کرده و در ادامه گفته است که جمهورى اسلامى تسلیم ارادهی سازمانى که تحت سلطه و نفوذ قدرتهاى بزرگ است، نخواهد شد و تاکید کرد که “اینجا جمهورى اسلامى ایران است و در این کشور مبنا قرآن و اسلام است و اینجا جایى نیست که سبک زندگى ویرانگر، معیوب و فاسد غربى بتواند اعمال نفوذ کند”.( ماهنامه خط صلح)

یک کودک مجرم دیگر از اعدام رهایی یافت / وقتی اقرارگیری پلیس با ضرب و شتم است. برگزاری هرانا – ده سال پیش سیاوش، دانش آموز سال دوم دبیرستان در حالی که کمتر از ۱۷ سال سن داشت به ارتکاب قتل متهم شد، او می گوید در بازداشتگاه پلیس آگهی آنقدر کتک خورد که ارتکاب جرم را پذیرفت. وی در گفتگوی پیش رو به بیان سرگذشتش و تجربه اش بعنوان نوجوانی تحت حکم اعدام و رفتن و بازگشتن از چوبه دار می گوید.  او پس از یک دهه تحمل حبس و زندگی زیر حکم اعدام سرانجام با رضایت اولیای دم امکان آزادی یافت.(خبرگزاری هرانا)

شهادت تلخ دختر10 ساله از کشته شدن مادرش به دست پدرش/بابا تلفن راقطع کرد که به کسی خبر ندهیم.دختر 10 ساله که تنها شاهد قتل هولناک مادرش بود، با حضور دردادسرای جنایی تهران به تشریح جزئیات شب جنایت پرداخت.

تحقیقات پلیسی دراین باره از صبح 28 آذر سال گذشته و به دنبال تماس مسئولان بیمارستانی درغرب تهران با مأموران کلانتری 142 کن آغازشد.پس ازحضورمأموران دربیمارستان مشخص شد زن جوان با ضربات چاقو به قتل رسیده است.(جامعه > حوادث – ایران)

نجات کودک-مجرم از اعدام پس از ۱۲ سال حبس. محکوم به قصاص که ١٢ سال پیش در زمانی که کمتر از ۱۷ سال سن داشت در یک درگیری، میانجی را به قتل رسانده بود؛ موفق شد نظر اولیای دم را برای گذشت جلب کند و دیه بپردازد. او به این طریق از طناب دار فاصله گرفت.به گزارش هرانا به نقل از شرق، سال ٨۴ بود که به مأموران پلیس خبر دادند بین چند جوان درگیری اتفاق افتاده و یکی از آنها به قتل رسیده است.(خبرگزاری هرانا)

با کمبود نیروی انسانی مواجهیم/بازنشستگی ۴هزار معلم تا پایان سال. علیرضا کمرئی در رابطه با وضعیت نقل و انتقال معلمان، اظهارکرد: این مسئله امسال به استانها واگذار شده و با توجه به حجم نیاز و مازاد و نیروهای مازاد این امر اجرایی میشود.مدیرکل آموزش و پرورش تهران ادامه داد: چنانچه استان مبدا و مقصد تمایل به این نقل و انتقال داشته باشند کار تحقق پیدا کرده و پس از مراحل اداری نقل و انتقال صورت میگیرد که امسال از اول خرداد ماه این مسئله شروع به کار کرده است.(گزارش خبرگزاری مهر)

ممنوعیت فعالیتهای قرآنی در پیش دبستانیها کذب است. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با رد برخی ادعاهای مبنی بر ممنوعیت فعالیتهای قرآنی در پیش دبستانیها، عنوان کرد: فرمایشات رهبری همواره فصل الخطاب و روی چشم ماست و همه کسانی که در آموزش و پرورش فعالیت می کنند از مربیان و اساتید گرفته تا مسئولان، قرآن را به عنوان بالاترین سطح فعالیتهای ارزشی مدنظر دارند و هرگونه کاهش و ممنوعیت آموزش قرآن در آموزش و پرورش کذب است و صحت ندارد.

حضور آموزش و پرورش درنمایشگاه بین المللی قرآن با ۱۵ غرفه. به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،محمدرضا مسیب زاده اظهارکرد: دردولت تدبیرو امید فعالیت های قرآنی همواره در اولویت برنامه ها قراردارد و بسیاری از این فعالیت ها، خلاقانه و برای اولین بار است که در سطح دانش آموزی اجرایی می شود.مدیرکل قرآن، عترت ونماز وزارت آموزش و پرورش افزود: حضور در نمایشگاههای بین المللی قرآن کریم یکی از فعالیت های جدید قرآنی است که امسال آموزش و پرورش باایجاد۱۵ غرفه،حضور پررنگی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن دارد.

رشد 19.8 درصدی صدور مجوز سقط جنین درمانی در سال گذشته. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، مجوز سقط درمانی بر اساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال 138444 مجلس شورای اسلامی و آییننامه اجرایی آن بر عهده  سازمان پزشکی قانونی کشور است و بر اساس آنچه در قانون مورد تأکید قرار گرفته تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می شود که مهمترین آن سن بارداری کمتر از 19 هفته است به بیان دیگر اگر سن باردای از 19 هفته گذشته باشد به دلیل ولوج روح در جنین، امکان صدور مجوز سقط به هیج وجه وجود نخواهد داشت( گزارش خبرگزاری صداوسیما)

اقدام خودجوش جمعی از ماموران راهنمایی و رانندگی؛ هدیه هایی برای کودکان نابینا. خبرگزاری هرانا – ماموران منطقه ۱۰ راهنمایی و رانندگی تهران در اقدامی خودجوش با هزینه شخصی خود اسباب بازی هایی خریدند و به دیدار کودکان روشن دل رفتند.(خبرگزاری هرانا) )

ضرورت آموزش دیدگاههای قرآنی امام خمینی(ره) به دانش آموزان. مهدی فیض در مراسمی که به مناسبت بیست و هشتمین سالروز ارتحال جانگداز حضرت امام خمینی (ره) در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک بهار عبادت رمضان و تسلیت ایام ارتحال ملکوتی بنیانگذارجمهوری اسلامی اظهارکرد: دوران حیات حضرت امام خمینی(ره)بسیار شیرین و برای دوستداران انقلاب دورانی خاطره انگیز است.( گزارش ایسنا

«فهمیدهها، ایثار و شهادت» با نسخه دشمن از کتابهای درسی حذف نمیشوند. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کتابهای درسی در طول چند وقت اخیر با کش و قوسهایی همراه بوده اند و تغییر و تحولات صورت گرفته در آنها از سوی برخی کارشناسان با نگرانیهایی همراه بود، نگرانیهایی که از حذف تدریجی برخی مفاهیم ارزشی از جمله فرهنگ ایثار و شهادت خبر میدهد.(خبرگزاری تسنیم)

تنفر دانش آموزان پژوهشگر از جشنواره خوارزمی. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدعلی دشتی پور در خصوص پژوهش محور شدن آموزش اظهار کرد: پژوهش سراها بدون ساختار، حمایت و اختصاص بودجه فعالیت می‌کنند و کاملاً خودگردان هستند متاسفانه در کشور ما کمتر از یک درصد بودجه به مسئله پژوهش اختصاص مییابد. (خبرگزاری تسنیم)

تدوین الگوهای درمان اعتیاد کودکان/9 درصد معتادان زن هستند.

دانش آموزان استثنایی استان قم کمبود سرانه فضای تحصیلی دارند. سید احمد آقامیری، با اشاره به اینکه یک هزار و 766 دانشآموز استثنایی با نیازهای ویژه آموزشی در 28 مدرسه و 181 کلاس درس در قم مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: از این تعداد 321 تن آسیبدیده شنوایی، یک هزار و 164 تن آسیبدیده ذهنی، 134 تن آسیبدیده جسمانی، 96 تن آسیبدیده بینایی و51 تن نیز جزو طیف اختلال رفتاری اوتیسم قرار دارند.(خبرگزاری تسنیم)

صدها دختر جنوب کرمانی، پایشان به مقطع متوسطه باز خواهد شد! در شرایطی که بسیاری از دانش آموزان کلانشهرها با امکاناتی فوق استثنایی و در مدارسی با امکانات عالی مشغول به تحصیل هستند و ساختارهای جدید آموزشی کشور نیز به اشکال گوناگون از آنها درآمدزایی می کند، دانش آموزانی در کشور داریم که به دلیل نبود حداقل امکانات آموزشی در محل زندگی شان، از ادامه تحصیل صرف نظر می کنند. مثل صدها دانش آموز دختر در بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب که حالا و به مدد مردم محلی شاید صاحب مدرسه شوند (گزارش «تابناک)

سیاسی کاری خورهای در پیکره آموزش و پرورش/ برخی معاونان، در دوره معاونت کارورزی میکنند. اود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با  اشاره به اهمیت وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش در توسعه کشور نقش بنیادین و مهمی دارد و سرنوشت کشورها به آموزش و پرورش پیشرفته و بابرنامه گره خورده است. ( خبرگزاری فارس)

وزیر آموزش و پرورش: برنامه های قرآنی باید به متن کتب درسی وارد شود. فخرالدین احمدی دانش آشتیانی عصر امروز با حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، درباره افزایش بودجه قرآنی که از سوی وزارت ارشاد اعلام شده که آیا این بودجه شامل آموزش و پرورش هم میشود؟ اظهار کرد: هر ساله براساس فعالیتهای صورت گرفته در حوزه قرآن در آموزش و پرورش هم بودجهای برای فعالیتهای قرانی درنظر گرفته میشود ( گزارش ایسنا،)

۹۰ درصد معلمان دانش آموزان پسر، زن هستند. «سعیده ساجدی نیا»،  یک استاد دانشگاه تهران با بیان این که «۹۰ درصد معلمان مقطع ابتدایی مدارس زن هستند»، معتقد است که «با توجه به این که سن بلوغ در کشور کاهش یافته است شایسته نیست برای پایهی پنجم و ششم دانش آموزان پسر از معلم خانم استفاده شود». (انصاف نیوز)

تضمین قبولی در کنکور؛ کلاهبرداری آموزشگاههای غیرمجاز. مرضیه گرد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به  فعالیت آموزشگاههای  غیرمجاز در کشور، درباره علت عدم برخورد قاطع با این آموزشگاهها اظهار کرد:  متاسفانه آموزشگاهها دارای صنف و اتحادیه نیستند و ما شاهد هستیم که اگر در سایر مشاغل تخلفاتی رخ دهد اصناف و اتحادیه ها با آنها برخورد میکنند. خوشبختانه  با تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی مصوب سال 1395 ، طبق قانون من بعد شورای موسسان مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی رسمیت یافته و از اختیارات قانونی بیشتری برخوردار شدند. (گفت وگو با ایسنا،)

گفت وگوی ایسنا با مادر معروفترین نجات یافته حادثه تروریستی مجلس. مادر عماد گفت ما ساکن استان گلستان و شهر گرگان هستیم، پسرم عماد مبتلا به بیماری MPS است و حدود 20 روز قبل از حادثه از  طریق مسئول دفتر نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی نامهای را خطاب به وزارت بهداشت دریافت کردیم تا روند درمان عماد تسهیل شود. اما آن روز دوباره به مجلس رفتم تا از آنها بخواهم که سفارش دیگری بکنند تا روند درمان عماد با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. با آقای بهرامی مسئول دفتر نماینده گرگان قرار گذاشتم و حوالی ساعت 10 بود که با هماهنگی او وارد مجلس شدم.(گفت وگو با ایسنا،)

روز جهانی مبارزه با کار کودکان و بی توجهی ها به کودکان کار در ایران. بر اساس آماری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان منتشر شده، شمار کودکان کار از سال ۲۰۰۰ میلادی تا امروز (در طول ۱۷سال گذشته) کاهش یافته و از ۲۴۶ میلیون نفر به ۱۶۸ میلیون نفر رسیده است: کاهشی به میزان یک سوم.

خودکشی مادر سنگدل پس از قتل نوزادش. با تلاش شبانه روزی کاراگاهان پلیس آگاهی سیستان وبلوچستان، راز قتل نوزاد شش ماهه توسط مادر سنگدل، کشف شد.

به گزارش جام جم، رئیس پلیس استان سیستان وبلوچستان در گفت و گو با میزان گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی از طریق مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ از قتل زن ۳۲ ساله و نوزاد شش ماهه اش در منزلی در یکی از خیابانهای شهرستان زاهدان در حالی که بر اثر ضربات چاقو به قتل رسیده بودند، مواجه شدند.( گزارش جام جم،)

قتل ناموسی؛ پدری دخترش را جلوی چشم مردم خفه کرد و جنازه را تحویل پلیس داد. مردی در خیابانهای شیراز دخترش را خفه کرد و جنازه را به پلیس تحویل داد. متهم مدعی است که از مدتی قبل به دخترش درباره رفتارهایش تذکر داده اما وقتی دیده که او دست بردار نیست، تصمیم به قتل وی گرفته است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی که مرتکب قتل های ناموسی می شوند از مجازات های سنگین معاف می کند. ( خبرگزاری هرانا)

حمایت تحصیلی از 360 هزار دانشآموز افغان. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دیدار با همتای افغانستانی خود در جلسه کمیسیون همکاری های مشترک ایران و افغانستان گفت: افتخار می کنیم که براساس دستور مقام معظم رهبری و حمایت ریاست محترم جمهور، ضمن ثبت نام کودکان لازم التعلیم در دبستان های ایران، میزبان 360هزار دانش آموز افغانستانی هستیم.

حمایت از کودکان

زوم کاهش آسیبهای حوزه کودکان با اجرای قوانین حمایتی. نماینده یونیسف در ایران با اشاره به این که اقدامات بسیار خوبی در زمینه حقوق ویژه کودکان و نوجوانان در ایران انجام شده، گفت: کاهش آسیبها حوزه کودکان و نوجوانان مستلزم اجرای قوانین حمایتی است.

 ویل پارکس در آیین اختتامیه کارگاه دادرسی ویژه کودکان و نوجوانان استان یزد با اشاره به این که اسناد متعددی در زمینه حمایت از حقوق کودکان تدوین شده، اظهار کرد: اسناد بینالمللی حداقلهای استاندارد ویژه کودکان را در نظر گرفته اند. (گزارش ایسنا)

سینمای کودک یک تعهد اخلاقی است. سینمای کودک و نوجوان پس از پشت سر گذاشتن یک دوره طلایی در دهه 60 وارد دورهای از افول شده و همچنان با این افول دست و پنجه نرم میکند. در آستانه برگزاری سیامین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان، «جوان» با نادره ترکمانی، فیلمساز کودک گفت وگویی انجام داده که پیشروی شماست.

چرا با وجود اینکه ظرفیت های بالفعل و بالقوه فراوانی در سینمای کودک ایران وجود دارد و توفیق این ژانر در سینمای ایران را تجربه

کردهایم، ولی پس از یک دوره چشمگیر و برجسته دچار افت شدید سینمای کودک در کشور شدیم؟

نیکوکاران گنابادی سرپرستی 120 کودک یتیم را پذیرفتند. هادی آریان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح حامی یابی ایتام برای سرپرستی کودکان یتیم توسط خیران از اقدامات کمیته امداد است که امسال با استقبال بسیار خوب خیران گنابادی مواجه شد. ( خبرنگار ایرنا)

گسترش واگذاری کودکان بیسرپرست با اصلاح قانون حمایت از کودکان/آمار واگذاری به خانواده ها رضایتبخش نیست. یحیی کمالی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره واگذاری 15 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های متقاضی، افزود: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، مجلس در تلاش است تا فراخور نیازهای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست قوانین را وضع کند تا در این زمینه با خلاء قانونی مواجه نشویم. (خبرگزاری خانه ملت)

آذربایجان شرقی: ۱۰ هزار دانش آموز نیازمند این استان بدون حامی هستند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، محمد کلامی یکشنبه در آیین حامیان اکرام و محسنین با بیان اینکه اکنون ۱۰ هزار دانش آموز خانواده های نیازمند بدون حامی هستند، افزود: “این فرزندان نیازمند حمایت هستند و نباید بگذاریم به خاطر فقر مالی خانواده ترک تحصیل کنند. از خیران استان می خواهیم چتر حمایتی خود را بر این دانش آموزان نیازمند بگسترانند”.(خبرگزاری هرانا)

شکل گیری حاشیه ای جدید در جنوب تهران/ «فقر»، با یک کیسه آذوقه رفع نمیشود. زهرا رحیمی، مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) در آستانه برگزاری هجدهمین آیین کوچه گردان عاشق که توسط جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی (ع) برگزار می شود،در گفت و گو با ایسنا گفت: سال جاری هجدهمین سال اجرای طرح«کوچه گردان عاشق» است طرحی که برای نشان دادن ابعاد مختلف فقر در جامعه ایران و البته در دو سال اخیر در خارج از کشور هم به طور خودجوش اجرا می شود؛ این طرح سال گذشته در کمپ آوارگان جنگی ساکن در کردستان عراق برگزار شد و امسال نیز برای نخستین بار با همت و حمایت برخی از مردم کشور سوریه، این طرح برای آوارگان جنگی سوریه نیز گزار می شود. ( گفت و گو با ایسنا)

مریم نشیبی با کودکان کار سخن میگوید. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه رادیویی ایران، نشیبی با همون لحن آرامی که شبها برای کودکان قصه تعریف میکند، در جواب پسر بچهای که میگوید: «ما غصه این را  می خوریم که تا چهارم بیشتر درس نمیخونیم»، می گوید: مهم اینه که درستون را خوب بخونید. (گزارش ایسنا))

فرزند پروری موفق در گرو احترام به کودک است. اهید ازغندی روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اظهار داشت: احترام به کودک از سوی والدین، یکی از اصول و مهارت های مهم فرزند پروری است که باعث حفظ شخصیت و در نتیجه رشد اجتماعی و روانی بهتر کودک می شود. (خبرنگاران جوان)

MPS؛ یکی از 6000 بیماری نادر شناخته شده در دنیا. در جهان بیماریهای نادری وجود دارد که افکار عمومی اطلاع چندانی از آن ندارند برخی از آنها با چالشی مانند چالش آب سرد شناخته میشوند و برخی دیگر نیز پس از ابتلای یکی از سلبریتیها معروف میشوند. در آخرین نمونه هم حادثه تروریستی هفته گذشته سبب توجه افکار عمومی به یک بیماری شده است بیماری به نام MPS که عماد کودک نجات یافته حمله تروریستی داعش به آن مبتلا است.

از مازاد نیرو تا تنبیه بدنی دانش‎آموز در لرستان. به گزارش ایسنا، خدانظر دریکوند در این نشست که در سالن کنفرانس خانه معلم خرمآباد برگزار شد، اظهار کرد: پیشرفت، سعادت و توسعه هر جامعهای به دست آموزش و پرورش است و این در حالیست که در هر جامعهای آموزش و پرورش تلاش میکند تا انسان آرمانی مرتبط با فرهنگ خود را پرورش دهد.( گزارش ایسنا)

دانشگاه پزشکی مشهد برای نگهداری کودکان اُتیسم مجوزی صادر نکرده است. مشهد- ایرنا- دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واکنش نسبت به طرح مواردی از آزار و اذیت کودکان مبتلا به اُتیسم اعلام کرده که هیچ مجوزی مبنی بر راه اندازی مرکز نگهداری و درمان این کودکان، تا کنون از سوی این دانشگاه در مشهد صادر نشده است.(خبرگزاری ایرنا)

کمپینی برای تهیه شیرخشک نوزادان/ “فرشته فروشی نیست” با کمک ورزشکاران و هنرمندان اجرایی شد. ساعت 24-ورزشکاران و هنرمندان برای ترک اعتیاد مادران معتاد و تامین شیرخشک نوزادانی که از مادر معتاد متولد میشوند کمپینی را تحت عنوان “فرشته فروشی نیست” به راه انداخته اند.

دولت غیر مسئول

کمبود ها و موانع نشر کتاب کودک و نوجوان. مهدی الماسی که قرار است به زودی مجموعه غزلیات خود را به چاپ بسپرد از وضعیت نشر کتاب‌های کودک و نوجوان به‌ویژه بخش دولتی آن گله کرد. این شاعر و نویسنده  به ایسنا گفت:‌ بیش از یک دهه است که وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان اصلا شورانگیز نیست و این مساله در حوزه تالیف بیشتر خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که توجه ناشران خصوصی این بخش همچنان متوجه  مسائل تجاری بوده و هست. (ایسنا)

 زندانیان زن و کودک در زندانهای جمهوری اسلامی ایران. طبق گزارشات دریافت شده توسط جمعیت حقوق بشر کوردستان،  تعداد زنان محبوس در بند زنان زندان مهاباد، نزدیک به ۵۰ زندانی زن است که همراه  تعدادی از انها کودکان زیر سه سال نیز در بند زنان نگه‌داری می‌شود همچنین  در زندان مرکزی ارومیه حدود ٣٠٠ زندانی زن دارد که  بنا بر اخباری کە  چمعیت حقوق بشر بدست اوردە است  ، ١٠٠ نفر از آن‌ها با حکم اعدام مواجه هستند، در زندان سنندج  بیشتر از ٣٠ زندانى زن  وجود دارد.(جمعیت حقوق بشر کوردستان))

خودکشی ۳ نوجوان در بند کانون اصلاح تربیت زابل. ۳ نوجوان در بند به اصطلاح کانون اصلاح و تربیت زابل خودکشی کردند٬حال یکی از نوجوانان وخیم گزارش شده است.

بنا به گزارشات دریافتی به دنبال سرکشی رئیس حفاظت اطلاعات زابل غلامرضا رضایی به بند کانون اصلاح و تربیت نوجوانان زابل و دستور انتقال تنها خط تلفن بند از درون بند به محوطه هواخوری ، نوجوانان زندانی به این امر اعتراض کردند

شناسایی 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور. گزارش کودک مدیا ،روزنامه ایران نوشت: نشست علمی «بازماندگی از تحصیل کودکان در ایران: ارائه و بررسی تجربه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی» با حضور دکتر احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، دکتر گلنار مهران عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، دکتر رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموز ش و پرورش و دکتر مریم صداقت عضو هیأت علمی جهاد‌دانشگاهی برگزار شد.(گزارش کودک مدیا)

محرومیت ۳۸ ساله روستاهای «بن‌دشت» و «چاه‌زبر» از آب/ زرین‌دشت آب شرب ندارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکی از برکات انقلاب اسلامی توجه به روستاها بوده است و شاید به ندرت پیش آید که روستایی از ابتدای انقلاب تاکنون تغییر و تحولی را پشت سر نگذاشته باشد اما در استان فارس در شهرستان زرین‌دشت 2 روستا وجود دارد که بنا به گفته حمید یزدان‌پناه فرماندار زرین‌دشت در طول 38 سال گذشته آبی برای شرب نداشته‌اند(.خبرگزاری تسنیم)

200 هزار کودک زیر6 سال از «سوء‌تغذیه» رنج می‌برند. مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد با بیان اینکه طرح سوء تغذیه کودکان زیر شش سال که با وزارت بهداشت و کمیته امداد از سال ۸۶ تاکنون بر اساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت در سراسر کشور جهت حمایت از کودکان زیر شش سال انجام می شود، گفت: تعداد کودکان زیر شش سال مبتلا به سوء تغذیه به علت شرایط اقتصادی کشور قابل تغییر است و اکنون ۵۰درصد از آنان به علت فقر و ابتلاء به سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی می شوند تا از خدمات حمایتی این نهاد بهره مند شوند

کودکان زباله گرد، نان را به قیمت جان می خرند. تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گزارشی نوشت: این کودکان دست از زندگی شسته‌اند و خود را مسئول تام تأمین هزینه‌های خانواده خود می‌دانند، آنها نه تنها آرزوهای‌شان را فراموش کرده‌اند، بلکه وقتی پای حرف‌های‌شان می‌نشینی، در کمال تأسف می‌بینی که بسیاری‌شان حتی نمی‌دانند آرزو چیست؟!( ایرنا)

گسترش اعتیاد بین کودکان حاشیه‌نشین/ رواج مصرف داروهای اعتیادآور میان دانش‌آموزان. جامعه > آسیب‌ها – ایلنا نوشت: رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: هر جا حاشیه‌نشینی گسترش پیدا کند به همان اندازه اعتیاد در کودکان و نوجوانان نیز گسترش پیدا می‌کند، زیرا این اقشار جامعه در معرض آسیب‌های اجتماعی بالایی قرار دارند. (ایلنا)

سومین محاکمه دختر ۱۶ ساله به اتهام قتل پدرش. خبرگزاری هرانا – دختری که در ۱۶ سالگی با همدستی مادرش پدر خانواده را با ۴۴ ضربه چاقو به قتل رسانده است، برای سومین مرتبه در دادگاه محاکمه شد. او پیش از این یکبار به اعدام و بار دیگر به حبس محکوم شده بود که هر دو حکم نقض شد. این مادر و دختر دلیل قتل پدر خانواده را مخالفت او با ازدواج دختر ۱۶ ساله عنوان کردند. پزشکی قانونی معتقد عنوان کرده دختر نوجوان از اختلالات شخصیت و یادگیری و عدم‌رشد عقلی رنج می‌برد. (خبرگزاری هرانا)

خداحافظی تلخ زن اعدامی با نوزادش در مشهد. خبرگزاری هرانا – مادر ۶ کودک در حالی که ۲۹ سال سن دارد به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده است.او که به همراه کودک یکماه خود به زندان برده شد اکنون پیش از اجرای حکم قریب الوقوع اعدام خود با فرزندش خداحافظی می کند. این زن که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده فقر و مشکلات خانوادگی را زمینه ارتکاب عمل خود دانسته(خبرگزاری هرانا )

زندگی ۱۱ میلیون ایرانی زیر خط فقر است/حمایت از محرومان و طبقات آسیب پذیر جامعه به یک گفتمان عمومی و ملی تبدیل شده/امیدواریم شعارها عملیاتی شود. رئیس کمیته امداد در خصوص آمار افراد زیر خط فقر در جامعه گفت: درصورتی که حداقل حقوق وزارت کار را ٩٢٠ هزار تومان در نظر بگیرم، ١١ میلیون نَفَر در کشور زیر خط فقر زندگی می کنند

اهالی روستای گزاب از فقدان آب، مدرسه و شناسنامه رنج می برند. خبرگزاری هرانا ـ مردم روستای گزاب بخاطر نبود آب اجبارا از آب هایی که با بارش باران جمع می شوند و حیوانات نیز از آن استفاده میکنند می نوشند. اهالی این روستای بخش زرآباد شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان از نداشتن شناسنامه و نبود مدرسه و فقر شدید نیز رنج می برند. (خبرگزاری هرانا)

فروش نوزاد در کنار سطل زباله. در معتاد برای رهایی از فرزندش، نوزاد چند ماهه خود را به بهای ۵۰ هزار تومان فروخت

به گزارش ابتکار، نوزاد سومین فرزند یک خانواده معتاد است. تنها چند روز از تولدش نگذشته که از سوی پدر فروخته میشود

مرد معتاد، زیر قیمت تمام خرید و فروشهای نوزاد در این چند وقت اخیر، نوزادش را به بهایی اندک میفروشد. رقمی معادل ۵۰ هزار تومان. خرید و فروش در کنار سطح زباله انجام میشود (.به گزارش ابتکار)

آویزان‌شدن روی‌رودخانه خروشان برای‌درس‌خواندن!این روستا که به لحاظ محدوده جغرافیایی جزو استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود دارای مدرسه نیست و دانش آموزانش مجبورند برای رفتن به مدرسه هر روز راه طولانی و سختی را تا روستای انجو طی کنند و چون میان این دو روستا رودخانه قرار دارد تنها راه عبور از آن استفاده از وسیله ای به نام جره است که بربالای رودخانه قرار دارد

هشدار سه نماینده مجلس درباره افزایش کودک‌ فروشی در ایران. سه نماینده مجلس روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در مورد «گسترش پدیده خرید و فروش کودکان در ایران» هشدار دادند و خواستار افزایش مجازات‌های قضایی در این زمینه شدند عفو بین الملل؛ بی اعتنایی ایران به حقوق کودکان با اعدام مردی که در ۱۶ سالگی بازداشت شده بود. – سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ایران با اعدام مردی که در ۱۶ سالگی بازداشت شده بود بی اعتنایی گستاخانه خود به حقوق کودک و قوانین بین المللی حقوق بشر را به نمایش گذاشته است. (خبرگزاری هرانا)

زندانیان زن و کودک در زندانهای جمهوری اسلامی ایران. طبق گزارشات دریافت شده توسط جمعیت حقوق بشر کوردستان،  تعداد زنان محبوس در بند زنان زندان مهاباد، نزدیک به ۵۰ زندانی زن است که همراه  تعدادی از انها کودکان زیر سه سال نیز در بند زنان نگه‌داری می‌شود همچنین  در زندان مرکزی ارومیه حدود ٣٠٠ زندانی زن دارد که  بنا بر اخباری کە  چمعیت حقوق بشر بدست اوردە است  ، ١٠٠ نفر از آن‌ها با حکم اعدام مواجه هستند، در زندان سنندج  بیشتر از ٣٠ زندانى زن  وجود دارد. (جمعیت حقوق بشر کوردستان)

خودکشی ۳ نوجوان در بند کانون اصلاح تربیت زابل. ۳ نوجوان در بند به اصطلاح کانون اصلاح و تربیت زابل خودکشی کردند٬حال یکی از نوجوانان وخیم گزارش شده است. بنا به گزارشات دریافتی به دنبال سرکشی رئیس حفاظت اطلاعات زابل غلامرضا رضایی به بند کانون اصلاح و تربیت نوجوانان زابل و دستور انتقال تنها خط تلفن بند از درون بند به محوطه هواخوری ، نوجوانان زندانی به این امر اعتراض کردند.

شناسایی 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور. گزارش کودک مدیا ،روزنامه ایران نوشت: نشست علمی «بازماندگی از تحصیل کودکان در ایران: ارائه و بررسی تجربه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی» با حضور دکتر احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، دکتر گلنار مهران عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، دکتر رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و دکتر مریم صداقت عضو هیأت علمی جهاد‌دانشگاهی برگزار شد.(گزارش کودک مدیا )

محرومیت ۳۸ ساله روستاهای «بن‌دشت» و «چاه‌زبر» از آب/ زرین‌دشت آب شرب ندارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکی از برکات انقلاب اسلامی توجه به روستاها بوده است و شاید به ندرت پیش آید که روستایی از ابتدای انقلاب تاکنون تغییر و تحولی را پشت سر نگذاشته باشد اما در استان فارس در شهرستان زرین‌دشت 2 روستا وجود دارد که بنا به گفته حمید یزدان‌پناه فرماندار زرین‌دشت در طول 38 سال گذشته آبی برای شرب نداشته‌اند.(خبرگزاری تسنیم)

200 هزار کودک زیر6 سال از «سوء‌تغذیه» رنج می‌برند. به گزارش ایسنا، جعفر رحیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر۲۰۰ هزار کودک زیر شش سال  به خاطر فقر در کشور از سوء تغذیه رنج می برند، افزود: امسال ۹۲هزار کودک زیر شش سال تحت حمایت کمیته امداد قرار می گیرد که در مقایسه با سال گذشته و حمایت از ۸۸ هزار نفر ، چهار هزار کودک دیگر با توجه به افزایش بودجه ای این نهاد در سرفصل تغذیه حمایت خواهند شد.(گزارش ایسنا)

کودکان زباله گرد، نان را به قیمت جان می خرند. : این کودکان دست از زندگی شسته‌اند و خود را مسئول تام تأمین هزینه‌های خانواده خود می‌دانند، آنها نه تنها آرزوهای‌شان را فراموش کرده‌اند، بلکه وقتی پای حرف‌های‌شان می‌نشینی، در کمال تأسف می‌بینی که بسیاری‌شان حتی نمی‌دانند آرزو چیست؟! (ایرنا)

گسترش اعتیاد بین کودکان حاشیه‌نشین/ رواج مصرف داروهای اعتیادآور میان دانش‌آموزان. مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان این مطلب گفت: کودکان و نوجوانان که سوءمصرف مواد مخدر دارند را به دلایلی نمی‌توان در مراکزی که بزرگسالان حضور دارند، نگهداری کرد و آنها نمی‌توانند در مراکز اقامتی حضور داشته باشند. به همین دلیل ما مدل اقامتی مراکز درمان و بازتوانی سوء مصرف مواد مخدر کودکان و نوجوانان را برای اولین بار در زاهدان راه‌اندازی کردیم و اکنون ۲ سال از آغاز این طرح می‌گذرد.

سومین محاکمه دختر ۱۶ ساله به اتهام قتل پدرش.  دختری که در ۱۶ سالگی با همدستی مادرش پدر خانواده را با ۴۴ ضربه چاقو به قتل رسانده است، برای سومین مرتبه در دادگاه محاکمه شد. او پیش از این یکبار به اعدام و بار دیگر به حبس محکوم شده بود که هر دو حکم نقض شد. این مادر و دختر دلیل قتل پدر خانواده را مخالفت او با ازدواج دختر ۱۶ ساله عنوان کردند. پزشکی قانونی معتقد عنوان کرده دختر نوجوان از اختلالات شخصیت و یادگیری و عدمرشد عقلی رنج میبرد. (خبرگزاری هرانا)

خداحافظی تلخ زن اعدامی با نوزادش در مشهد.  مادر ۶ کودک در حالی که ۲۹ سال سن دارد به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده است. او که به همراه کودک یکماه خود به زندان برده شد اکنون پیش از اجرای حکم قریب الوقوع اعدامخود با فرزندش خداحافظی می کند

 این زن که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده فقر و مشکلات خانوادگی را زمینه ارتکاب عمل خود دانسته.(خبرگزاری هرانا)

زندگی ۱۱ میلیون ایرانی زیر خط فقر است/حمایت از محرومان و طبقات آسیب پذیر جامعه به یک گفتمان عمومی و ملی تبدیل شده/امیدواریم شعارها عملیاتی شود. رئیس کمیته امداد در خصوص آمار افراد زیر خط فقر در جامعه گفت: درصورتی که حداقل حقوق وزارت کار را ٩٢٠ هزار تومان در نظر بگیرم، ١١ میلیون نَفَر در کشور زیر خط فقر زندگی می کنند

اهالی روستای گزاب از فقدان آب، مدرسه و شناسنامه رنج می برند. خبرگزاری هرانا ـ مردم روستای گزاب بخاطر نبود آب اجبارا از آب هایی که با بارش باران جمع می شوند و حیوانات نیز از آن استفاده میکنند می نوشند. اهالی این روستای بخش زرآباد شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان از نداشتن شناسنامه و نبود مدرسه و فقر شدید نیز رنج می برند. (خبرگزاری هرانا)

فروش نوزاد در کنار سطل زباله. پدر معتاد برای رهایی از فرزندش، نوزاد چند ماهه خود را به بهای ۵۰ هزار تومان فروخت.به گزارش ابتکار، نوزاد سومین فرزند یک خانواده معتاد است. تنها چند روز از تولدش نگذشته که از سوی پدر فروخته میشود

مرد معتاد، زیر قیمت تمام خرید و فروشهای نوزاد در این چند وقت اخیر، نوزادش را به بهایی اندک میفروشد. رقمی معادل ۵۰ هزار تومان. خرید و فروش در کنار سطح زباله انجام میشود

آویزان شدن روی رودخانه خروشان برای درس خواندن!ین روستا که به لحاظ محدوده جغرافیایی جزو استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود دارای مدرسه نیست و دانش آموزانش مجبورند برای رفتن به مدرسه هر روز راه طولانی و سختی را تا روستای انجو طی کنند و چون میان این دو روستا رودخانه قرار دارد تنها راه عبور از آن استفاده از وسیله ای به نام جره است که بربالای رودخانه قرار دارد. تصور اینکه چگونه این دانش آموزان برای رفتن به مدرسه از این وسیله ارتباطی بربالای رودخانه ای خروشان آویزان می شوند و خود را به هزار مشقت وسختی به آن طرف رودخانه می رسانند چندان آسان نیست چه برسد به اینکه در عمل آن هم توسط چند کودک بخواهد انجام شود

“فقر” درد بیماری ناشناخته زهرا را مضاعف کرد/ کار ناچیز دختر دلفانی برای تأمین هزینههای درمان. به گزارش خبرگزاری تسنیم از دلفان، زهرا مبتلا به بیماری نادری ریوی به نام (تراکئو پاتیا برانکو استوکندری پلاستیکا) است که 17 سال با درد و رنج نفس میکشد و به دلیل بیماری دیگری که پزشکان از آن به نام “رینیت اتروفیک” یادکردهاند از ناحیه بینی نیز دچار مشکلات جدی شده است بهطوریکه غضروف بینیاش را ازدستداده و تاکنون هشت بار تحت عمل جراحی قرارگرفته است این شرح مختصری از ماجرای زندگی یک دختر 28 ساله از شهرستان دلفان است که به دلیل فقر و تنگدستی این روزها برای تأمین دارو و هزینههای درماناش به فروش خوراکی روی آورده تا شاید با این پولهای اندک بتواند هزینههای درمانش را تأمین کند.(خبرگزاری تسنیم)

سرانه مدارس کفاف هزینههای آب و برق هم نمیدهد/ مدارس با پول اولیا اداره میشوند. عضو هیات موسسین کانون صنفی معلمان کردستان با اشاره به اینکه مدارس با پول اولیا اداره میشود، گفت: اگر یک مدیر بخواهد با سرانه اختصاصی، مدرسه را اداره کند، باید ماه دوم مدرسه را تعطیل کند

«فقط یک سوم کودکان کار تحت پوشش بهزیستی قرار دارند»فرانک ایمانی، رییس گروه امور آسیبدیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: متأسفانه به دلیل عدم وجود همکاری بین سازمانهای مرتبط در حال حاضر تنها یک سوم کودکان کار تحت نظر سازمان بهزیستی قرار دارند. در طول سال کودکان کار به سازمانهای خود بنیاد ( NGOها) و همچنین دیگر مراکز تحت نظر بهزیستی مراجعه میکنند و  به صورت مقطعی و چرخشی آموزشهایی میبینند. آمارهای مراجعه به این مراکز نشان میدهد که در سال گذشته در مجموع ۲۶۰۰ کودک کار به مراکز ما مراجعه کردهاند.» (ایلنا)

246 هزار تومان؛سرانه ماهانه دریافت نقدی هر یتیم/ 1000 کودک بدون حامی هستند. به گزارش ایسنا، محمدهادی سیف با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 94 هزار حامی در دو طرح اکرام ایتام و محسنین از حدود 17 هزاریتیم و غیریتیم حمایت میکنند، اظهار کرد: یک هزار کودک که سرپرست آنان بیمار یا وضعیت نامساعد اقتصادی دارند بدون حامی هستند و امید است تا پایان ماه مبارک رمضان با همکاری و مشارکت خیران برای این تعداد کودک نیازمند حامی یابی شود (ایسناا)

روایت یک نوجوان متهم به قتل؛ «عقل کاملی نداشتم و نمیدانستم چه میکنم». پسری که متهم است در ۱۵ سالگی فردی را به قتل رسانده، وقتی برای چندمینبار پشت تریبون قرار گرفت تا در برابر اتهام قتل از خود دفاع کند، درخواست بخشش کرد. قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در اکثر قریب به اتفاق در اینگونه موارد که بازماندگان مقتول از خونخواهی چشم پوشی نکنند، برای متهم حکم قصاص را صادر و این حکم را پس از رسیدن مجرم به سن ۱۸ سال اجرا میکند

جشن تولد دختر نازنین زاغری؛ دور از پدر و در کنار مادر زندانی. نازنین زاغری، مادر گابریل، که فروردین سال گذشته پس از سفر به ایران برای دیدار خانوادهاش توسط سپاه پاسداران بازداشت شد،از سوی دادگاه به پنج سال زندان متهم شد. اگر چه اتهام خانم زاغری، کارمند موسسه خیریه خبرگزاری رویترز، از سوی دستگاه قضایی اعلام نشد اما سپاه پس از بازداشت او را به «تلاش برای براندازی نرم» متهم کرد. (خبرگزاری رویترز)

نامه ۱۵۱ نماینده به رئیس جمهور برای ملغی کردن سند ۲۰۳۰. ۱۵۱ نماینده مواردی را درباره سند ۲۰۳۰ مطرح کرده و در پایان اعلام کردند که این سند به دلیل عدم تصویب در مجلس، اعتبار ندارد. همچنین با توجه به اینکه مقام معظم رهبری صریحا بر ضرورت الغای این سند به دلیل نقض استقلال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کردند، انتظار می‌رود در راستای اجرای جزء ۱ بند الف ماده ۶۳ در قانون برنامه ششم ملغی اثر بودن این سند به صورت رسمی اعلام شود

جای فعال حقوق کودک زندان نیست- حمایت فعالان حقوق بشر از سعید شیرزاد. آقای سعید شیرزاد از فعالان حقوق کودک در ایران بیش از سه سال است در زندان به سر می‌برد. نامبرده سابقه فعالیتهای داوطلبانه در انجمن حمایت از حقوق کودکان، خانه کودک شوش، و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را داشته است و در این مراکز اقدام به کمکهای آموزشی، تحصیلی، و بهداشتی برای کودکان کار و آسیب دیده، و نیز ارائه داوطلبانه همین خدمات به کودکان مهاجر و پناهنده و همچنین اقدام به برگزاری کلاسهای مددکاری برای خانواده‌های آنان و انجام کارهای حقوقی و گرفتن وکیل برای نوجوانان بزهکار می‌نموده است (حمایت فعالان حقوق بشر)

کمبود معلم و تجهیزات ورزشی در مدارس/وجود دانش‌آموز «تنبل» ناشی از ضعف سیستم آموزشی است. به‌ گزارش ‌ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه ستاد عالی ورزش دانش‌آموزی با تبریک صعود تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به رقابت‌های جام جهانی 2018 روسیه و ایجاد شور و نشاط در جامعه به واسطه این موفقیت، گفت‌: یکی از دروس مهم سند تحول که محور برنامه‌های  وزارت آموزش و پرورش است، استعدادیابی و شایستگی است. رویکرد کلی آموزش و پرورش نسبت به گذشته تغییر کرده است، به این معنا که ما باید در برنامه‌هایمان به استعدادیابی و شایسته سالاری بپردازیم  که لازمه آن تغییر در شیوه‌ها و محتواهای آموزشی است تا در این جهت گام برداری( گزارش ‌ایسنا) .

وجود ۱۰ تا ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین در کشور. به گزارش ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی امروز در چهارمین جلسه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان با اشاره به  تغییرات رشد جمعیتی، موضوع کودکان کار را حائز اهمیت دانست و گفت:حاشیه‌نشینی عوارض زیادی برای کودکان در این مناطق دارد و ایجاد ١٠تا ١٢ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین تغییرات سریع جمعیتی را در این مناطق ایجاد کرده است. ( گزارش ‌ایسنا)

جزئیات شکنجه تعدادی کودک اوتیسم در مشهد. عده‌ای از خانواده‌های کودکان اوتیسم از شکنجه و آزار این کودکان در یک مرکز توانبخشی در مشهد شکایت کردند؛ خبری کوتاه و تکان‌دهنده که معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی آن را اعلام کرده است. آزار و اذیت کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم آن هم در یک موسسه بازتوانی که گفته می‌شود مجوزی برای فعالیت نداشته است

مادر چهارقلوهای شاهین دژی: مسئولان در کنار تشویق برای فرزندآوری تسهیلات بدهند. نسیبه ولی زاده’ مادر ۳۱ ساله چهارقلوها که در بیمارستان شهید راثی شاهین دژ به دنیا آمدند، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر چهار قلو پسر هستند و وضع عمومی این نوزادان خوب است اما نگران آینده هستم. (خبرنگار ایرنا)

صدور حکم یکصد ضربه شلاق برای یک کودک-مجرم. پسر ۱۷ ساله ای که متهم است پسر ۱۴ ساله ای را پس از درگیری در دنیای مجازی به منزل خود کشانده و آزار داده است به اتهام ادم ربایی و آزار با حکم دادگاه به پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و صد ضربه شلاق محکوم شد. حکم شلاق از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا مجازاتهای غیرانسانی و موهن را ممنوع کرده است. ( خبرگزاری هرانا)

فقط 25 درصد کودکان ایرانی به مهدکودک می روند. تهران –  معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: فقط 20 تا 25 درصد کودکان ایرانی تا پایان پنج سال به مهدکودک می روند؛ این درحالی است که جامعه پذیری کودکان در مهدها رشد قابل ملاحظه ای پیدا می کند (ایرنا)

یک کودک-مجرم در تهران به اعدام محکوم شد. خبرگزاری هرانا – پسر جوان که متهم است شش سال قبل در ایام نوجوانی دوست افغانستانی اش را قربانی سرقت طلاهایش کرده است پس از عدم شناسایی اولیای دم به درخواست رئیس قوه قضاییه به اعدام محکوم شد. اعدام کردن افرادی که در دوره کودکی یا نوجوانی مرتکب تخلف میشوند با نگرانی و اعتراض جامعه جهانی همراه است

ایران در زمینه اعدام کودک-مجرمان رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص داده است (خبرگزاری هرانا)

 کمبود امکانات و تجهیزات در فضاهای ورزشی آموزشوپرورش لرستان. به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ بهرامی گفت: کمبود امکانات ورزشی در بخشهایی از جمله کاکاوند، سپیددشت زز و ماهرواز مشکلات اصلی دانش آموزان است. وی افزود: بسیاری از فضاهای ورزشی آموزش و پرورش لرستان از نظر سیستم گرمایشی و سرمایشی با مشکل مواجه هستند و در حالی که ۲ سالن ورزشی شهید «کردی» در ناحیه یک خرم آباد و سالن شهیدان «علی پناهی» ناحیه دو خرم آباد افتتاح شده اند، این سالنها نیز از نظر سیستم گرمایشی و سرمایشی مشکل دارند و هزینه انشعابات گاز، برق  آنها نیز زیاد است. (خبرنگاران جوان)

دانشآموزان ۶ روستای شهرستان دهگلان هنوز “داخل کانکس” درس میخوانند. خبرگزاری هرانا – مدیر آموزش و پرورش شهرستان دهگلان گفت که کلاسهای درسی دانشآموزان ۶ روستای شهرستان دهگلان داخل کانکس برگزار میشود. به گزارش خبرگزاری هرانا ه نقل از تسنیم، صالح نادری پیشاز ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان دهگلان اظهار داشت: “انتظار داریم که به وضعیت و مشکلات دانشآموزان این شهرستان توجه شود”.

آموزش و پرورش دچار «هرج و مرج» شده است. جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو باخبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «موضوع شائبه لو رفتن سؤالات امتحان نهایی دانشآموزان»، اظهار داشت: امتحانات تمام شده است و نیازمند بررسی موضوع هستیم (خبرگزاری فارس)،

زیرساخت هایی که نداریم، بلای جان مردم است نه گرمای هوا/ فوت دو نوجوان تراژدی تلخ مشکلات زیرساختی ماست. زیرساخت هایی که نداریم، بلای جان مردم است نه گرمای هوا/ فوت دو نوجوان تراژدی تلخ مشکلات زیرساختی ماستدر هفته جاری دو نوجوان اهل شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان که به دلیل نقص فنی خودرو در راه ماندند و اسیر گرمای سوزان منطقه شدند، در نهایت و بر اثر گرمای شدید و تشنگی زیاد جان خود را از دست دادند؛ اتفاقی غم انگیز که به اوج رسیدن دامنه مشکلات و مصائب مردم استان سیستان و بلوچستان را به خوبی آشکار کرد

برنامهای برای توانمندسازی معلمان و دانشآموزان مناطقمرزی. رویا جدیدی دکترای علوم تربیتی و تهیهکننده برنامه «مسیربرتر» در گفت وگو با ایسنا با اشاره به بند ١۶سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «عدالت تربیتی در ابعاد کمی، همگانی و الزامی و عدالت کیفی با رعایت تفاوتهای فردی، جنسیتی، فرهنگی و جغرافیایی»، اظهار کرد: بیشک قابلیتهای رسانه یکی از پیش شرطهای غیرقابل انکار تحقق این مهم به شمار میآید. تلاش امروز ما در شبکه آموزش سیما که البته مرهون نظارتهای موشکافانه دکترساری  مدیریت محترم این رسانه است، گامی در جهت ایجاد فرصتهای برابر آموزشی در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران است. (ایسنا)

فروش کودکان

سه نماینده مجلس روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در مورد «گسترش پدیده خرید و فروش کودکان در ایران» هشدار دادند و خواستار افزایش مجازات‌های قضایی در این زمینه شدند.

این سه نماینده در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، خرید و فروش کودکان را عملی «مجرمانه» دانستند و خواستار تشدید مجازاتهای بازدارنده در این مورد شدند. (خبرگزاری خانه ملت،)

کودک ازاری

 راننده سرویس یک موسسه آموزشی که پیش از این به اتهام آزار و اذیت دانش‌آموزی 12 ساله به دو بار اعدام محکوم شده بود پس از رد این احکام در دیوان عالی کشور برای سومین بار در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و این بار به دو سال تبعید و 99 ضربه شلاق محکوم شد.

شکایت تعدادی از خانواده‌های کودکان اوتیسم در پی شکنجه این کودکان در یکی از موسسات. خبرگزاری هرانا – معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی با اشاره به شکایت تعدادی از خانواده‌های کودکان اوتیسم مبنی بر شکنجه این کودکان، گفت که پس از اعلام نتیجه تحقیقات از سوی بهزیستی، اقدامات قضایی لازم از سوی دادستانی صورت خواهد گرفت. (خبرگزاری هرانا)

برنامه دولت روحانی برای پیش‌گیری از آزار جنسی کودکان. آزار جنسی کودکان یکی از پدیده‌های دردناک جامعه ایران است که زیر پوست شهر و به دور از توجه مسئولان و نگاه رسانه‌ها و نهادهای مردمی جریان دارد. حال از تهیه طرحی برای پیش‌گیری از آزار جنسی کودکان در استان تهران سخن می‌رود

فعال مدنی: هم اکنون با کودک آزاری ساختاری مواجه هستیم. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘ فاطمه قاسم زاده’ روز سه شنبه در چهارمین نشست شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان که در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: کودک آزاری از سطح خانواده تا موسساتی که به نوعی با کودک ارتباط دارند در برخی از مواقع مشاهده می شود. غفلت ساختاری از دیگر انواع آزار است که به کودکان اعمال می شود. (به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،)

کتمان واقعیت ها چیزی را عوض نمی کند؛ کودکان را در برابر آزارهای جنسی مقاوم کنیم. تهران – ایرنا – زمان و جامعه پیوندی دیرینه و مستقیم با هم دارند، درون زایی های حوزه جامعه و فرهنگ یک رخداد تدریجی اما همیشگی است و در مقابل نیز گاه گروههای مرجع، رهبران افکار و سنت های نهادینه شده جامعه در مقابل هرگونه تغییر و نوشدن سخت ترین موانع هستند. (ایرنا)

اعلام آمار تنبیه‌بدنی در ۳ سال اخیر/۱۵۲۶ شکایت اثبات شد. سید رحیم میرشاه‌ولد، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از کاهش تنبیه بدنی در مدارس خبر داد و گفت:  آمار تنبیه بدنی در سال ۹۴، ۶۷۵ مورد بود و این آمار در حالی است که در سال ۹۳، ۱۲۴۹ مورد شکایت داشتیم.( گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا) 

کودکان کار

فعالان حقوق کودک از وجود هفت میلیون کودک کار در ایران خبر دادند. فعالان حقوق کودکان در ایران میگویند آمارهای غیررسمی حاکی از وجود هفت میلیون کودک کار٬ سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ترک تحصیل کرده و استفاده از تعداد قابل توجهی کودک در ایران به منظور خرید و فروش مواد مخدر است. (فعالان حقوق کودکان)

168 میلیون کودک، در دام مافیای کار گرفتارند. مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با وجود  همه تلاشها و کاهش ۵۰ درصدی بدترین اشکال کار کودک و کاهش ۳۰ درصدی کار کودک، هنوز ۱۶۸ میلیون کودک گرفتار در دام باندهای مافیای کار کودک هستند که بیش از ۴۰ درصد از آنها را دختران تشکیل داده و ۷۲ درصد آنها در سنین بین ۵ تا ۱۴ سال و بقیه بین ۱۵ تا ۱۷ سال می باشند که وسعت این دام گستری عمدتاً در منطقه آسیا -اقیانوسیه است

کودکان کار در ۴ سطح طبقه بندی میشوند. انشور با تاکید بر اینکه کودکان کودکان در ۴ سطح طبقه بندی شده اند، گفت: نمیتوان برای مداخله در هر سطح یک نسخه در نظر گرفت و در واقع هر سطح مداخله خاص خود را میطلبد که عمدتا همان خدمات کاهش آسیب است که بسته به هر سطح تنوع آن فرق میکند.

فعال مدنی: 85.1 درصد کودکان زباله جمع کن افغان هستند. ه گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘ سوسن مازیان فر’ روز سه شنبه در چهارمین نشست شورای ساماندهی کودکان خیابانی که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: جمعیت امام علی(ع) پژوهشی از میان 658 کودک زباله گرد انجام داده که نتایج آن خیلی تاثر آور است. (به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،)

نمایشگاه عکس درباره کودکان کار در مشاغل سخت. تصاویری از ده عکاس با موضوع زندگی کودکان درگیر با مشاغل سخت در تهران به نمایش در آمده است. طبق آمارهای غیررسمی بیش از ۷ میلیون کودک کار در ایران وجود دارد

کودکان فقر

فقر تنها دلیل به‌وجودآمدن کودکان‌کار نیست، اما مهم‌ترین است. جامعه > آسیب‌ها – مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه می‌گوید: جزو معدود کشورهایی هستیم که سیاست‌های خوبی برای سامان‌دهی کودکان کار داریم.

امید کریمی: تعداد کودکان کار سرچهارراه ها زیاد شده است؟ احتمال پاسخ بیشتر شهروندان به این سوال مثبت است. و البته بسیاری هم می گویند این کودکان، مهاجرانی هستند که از کشورهای دیگر به ایران آمده اند. اما مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه چنین چیزی را قبول ندارد: «البته ما آنچه که مردم میبینند را انکار نمیکنیم.».( جامعه)

حاشیه نشینی عوارض زیادی برای کودکان دارد/ فقرکودکان بدترین شکل فقر. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ابوالحسن فیروز آبادی» روز سه شنبه در چهارمین جلسه شورای ساماندهی کودکان خیابانی که درمحل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به تغییرات رشد جمعیتی، موضوع کودکان کار را حائز اهمیت دانست

وی گفت: وجود ١٠ تا ١٢ میلیون جمعت حاشیه نشین، تغییرات سریع جمعیتی را در این مناطق ایجاد کرده است. گزارش خبرنگاراقتصادی ایرنا))

وضعیت اموزشی کودکان 

وضعیت اموزشی کودکان    تعمیر مدرسه روستایی توسط آموزگار گیلانغربی. به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضا خسروی آموزگار مدرسه روستای شهید شاهرخ ثابت نژاد روستای میاندار قروتگ شهرستان گیلانغرب از توابع کرمانشاه، مبلغ یک میلیون و سیصد هزار تومان جهت تعمیر آموزشگاه محل خدمت اهدا کرد. (خبرگزاری فارس)

امتحانات مدارس حاشیه ساز شد/ دو امتحان دینی در یک روز. گروه جامعه: خرداد سال ۹۵ حاشیه هایی همچون لو رفتن سئوالات امتحانی چندین درس، سختی  سوالات امتحان نهایی، فروش سوالات امتحانی در شبکه های مجازی و تجمع دانش آموزان در جلوی اداره کلهای آموزش و پرورش گریبانگیر وزارت آموزش و پرورش شد

امسال نیز امتحانات خالی از حاشیه نیست. امتحاناتی که از روز گذشته دوم خرداد ۱۳۹۶ آغاز شده و در همین زمان کوتاه دانش آموزان از حاشیه های امتحانات میگویند

شناسایی ۱۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران. یک مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران میگوید ۱۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سطح کشور شناسایی شدهاند. سهم کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق شهری بیشتر از کودکان روستایی است

۸ هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر از تحصیل محرومند/ قطع یارانه نقدی و بیمه درمان ۷۶۲ کودک. ۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۵ هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتهاند اما با این وجود هنوز ۷ هزار و ۲۱۷ کودک به دلیل معلولیت و ۸ هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر از تحصیل بازمانده اند

برنامه های دانش آموزی در روز قدس. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حامد علامتی در نشست خبری  اعلام برنامه های روز قدس اظهار کرد: این طرح با هدف ایجاد روحیه نشاط و حماسه دانش آموزی با محوریت حمایت از ملت مظلوم فلسطین، ایجاد تقویت و حفظ روحیه دشمن ستیزی در بین دانش آموزان، ایجاد میدانی برای نقش آفرینی دانش آموزان در راستای استکبار ستیزی و تقویت بیداری اسلامی و بستری برای تعامل دانش آموزان در سطح ملی و فراملی با محوریت بیداری اسلامی تدارک دیده شده است. (خبرگزاری تسنیم)

  (جمع خبر ۱۱۷ مورد)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram