گزارش نقض حقوق زنان در خرداد ماه 1396

تهیه کننده: بابک میری

یادآوری

این گزارش به صورت کوتاه و فشرده قسمتهایی از نقض حقوق زنان در خرداد 1396 را به اطلاع می‌رساند. علیرغم  سانسور خبری حاکم درایران، تلاش شده است اخبار و اطلاعات از خبرگزاریهای مورد تایید گردآوری گردد.

بازداشت و زندان

عفو بین الملل روز گذشته در بیانیه ای خواستار اقدام فوری براى آزادی مریم اکبرى منفرد شد. خانم اکبرى منفرد به علت نامه هاى سرگشاده اش در مورد کشتار سال ۶۷ تهدید به سه سال دیگر زندان و تبعید به زندانی در سیستان و بلوچستان شده است.(هرانا، 2 خرداد 1396)

در جریان دیدار دیشب تیم‌های استقلال و العین در مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ‌قهرمانان، یک دختر که با ظاهری پسرانه در آزادی حاضر شده بود، توسط ماموران دستگیر شد! (بهارنیوز، 2 خرداد 1393)

تعداد زنان محبوس در بند زنان زندان مهاباد، نزدیک به ۵۰ زندانی زن است که همراه  تعدادی از آنها کودکان زیر سه سال نیز در بند زنان نگه‌داری می‌شود همچنین  در زندان مرکزی ارومیه حدود ٣٠٠ زندانی زن دارد که  بنا بر اخباری کە  چمعیت حقوق بشر بدست اوردە است  ، ١٠٠ نفر از آن‌ها با حکم اعدام مواجه هستند، در زندان سنندج  بیشتر از ٣٠ زندانى زن  وجود دارد. (جمعیت حقوق بشر کوردستان، 2 خرداد 1396)

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار درخواستی فوری نسبت به وخیم شدن وضعیت جسمی آتنا دائمی، زندانی سیاسی ایرانی، هشدار داده است. به گفته این سازمان وی از ۴۶ روز پیش در زندان اوین در تهران در اعتصاب غذا بسر می‌برد. در اطلاعیه عفو بین‌الملل آمده که بدن خانم دائمی در اثر اعتصاب غذا، از جذب آب خودداری می‌کند، ولی مقامات زندان، با وجود هشدار پزشکان، از اعزام او به بیمارستانی در خارج از زندان برای مداوا خودداری کرده‌اند.اعضای خانواده خانم دائمی گفته‌اند که او خون بالا آورده و دچار سرگیجه، تهوع، کلیه درد و افت فشار خون شده است. (هرانا، 3 خرداد 1396)

خانواده هنگامه شهیدی امروز چهارم خرداد ماه اعلام داشتند که قرار ملاقاتشان با این روزنامه نگار زندانی علیرغم موافقت دادستانی لغو شده و از وضعیت این روزنامه نگار در اعتصاب غذا بی خبراند. این خانواده پس از آخرین ملاقاتی که با هنگامه شهیدی داشتند، از وخامت حال وی ابراز نگرانی کرده و گفته‌ بودند که حال عمومی و شرایط جسمی وی به دلیل مشکلات حاد تنفس، بیماری قلبی و همچنین نارسایی کلیوی به شدت وخیم شده است. (سحبانیوز، 4 خرداد 1396)

امروز دادگاه تجدید نظر خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) در شعبه ۴۸ تجدیدنظر استان به ریاست قاضی میراحمدی برگزار شد. پیشتر شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران، هر یک از خواهران دائمی را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرده بود. آتنا دائمی پس از محکومیت خواهرانش در دادگاه به حبس تعلیقی با درخواست «اعلام و ابلاغ برائت آنان» و هم‌چنین «استرداد کفالت ضبط شده» از ۱۹ فروردین ماه تا کنون دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است. خانم دائمی در مدت اعتصاب بیش از ۱۷ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده و افت بسیار شدید فشار خون دارد. (هرانا، 6 خرداد 1396)

هنا (حنا) خرسان، فعال فرهنگی اهل اهواز روز گذشته به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار شد. گفته میشود این احضار در ارتباط با برگزاری مراسم فرهنگی گرگیعان، از آیین های سنتی رایج بین عرب‌های خوزستان است. خانم خرسان، ۳۵ ساله است و یک گروه فرهنگی به نام نوارس را مدیریت می‌کند. گفته میشود این احضار در رابطه با برنامه گروه وی برای فیلمبرداری از مراسم فرهنگی گرگیعان بوده است. (هرانا، 10 خرداد 1396)

آتنا دائمی کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین امروز با محقق شدن مطالبه اش به ۵۴ روز اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داد. خانم دائمی به همین مناسبت نامه ای سرگشاده خطاب به افکار عمومی نوشته است که عینا در پی می آید. او در این نامه از دلایل اعتصاب غذا و آنچه گذشت سخن گفته و از همه افرادی که از او در این مدت حمایت کردند قدردانی کرده است. (11 خرداد 1396)

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، دو روز پس از عمل جراحی دوباره به زندان اوین بازگردانده شد. او در بیمارستان نیز از ملاقات و حتی تماس تلفنی با اعضای خانواده‌اش محروم بوده است. نرگس محمدی، فعال مدنی که سه روز پیش در پی یک ماه بیماری شدید از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، دیروز چهارشنبه (۱۰ خرداد/ ۳۱ مه) دو روز پس از عمل جراحی به زندان اوین بازگردانده شده است.(11 خرداد 1396)

مادر ۶ کودک در حالی که ۲۹ سال سن دارد به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده است. او که به همراه کودک یکماه خود به زندان برده شد اکنون پیش از اجرای حکم قریب الوقوع اعدام خود با فرزندش خداحافظی می کند. این زن که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده فقر و مشکلات خانوادگی را زمینه ارتکاب عمل خود دانسته. (هرانا، 13 خرداد 1396)

پرونده مرجان داوری محقق و مترجم محبوس در ندامتگاه ری (زندان زنان قرچک) که با اتهاماتی از جمله عضویت در جنبش نوپدید عرفانی ”اکنکار“ به اعدام محکوم شده، پس از اعتراض در هفته های اخیر به شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور ارجاع شده است. (هرانا، 15 خرداد 1396)

دبیر قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر سپاه سپیدان، از دستگیری ۹۰ دختر و پسر در تور مختلط تفریحی درسپیدان خبرداد. سرهنگ رستمی دبیر قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر سپاه سپیدان گفت: ”بسیجیان قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر سپاه سپیدان با هماهنگی مراجع قضایی و طی مراحل قانونی به ارتفاعات روستای اردشیری این شهرستان مراجعه کرده و افراد را که در آب مشغول تفریح و آب بازی بودند را بازداشت کردند.“ (هرانا، 17 خرداد 1396)

دادگستری اصفهان با انتشار بیانیه ای درباره پرونده قضایی شهربانو منصوریان ملی پوش ووشو اهل شهرستان سمیرم استان اصفهان توضیحاتی داد. روابط عمومی نهاد در این بیانیه اشاره کرد خانم منصوریان به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق هیاهو و ایجاد تجمع در زمان انتخابات به دادسرا احضار و اتهامات در این خصوص به وی تفهیم شده است. (ایسنا، 22 خرداد 1396)

مصطفی ترک‌همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی می گوید که  تغییری در وضعیت موکلم ایجاد نشده و از طریق علی مطهری پیگیر موضوع هستیم. آقای همدانی در ادامه گفت که با توجه به اینکه وزارت اطلاعات شاکی پرونده هنگامه شهیدی است، آقای مطهری از وزیر راجع به رسیدگی به این پرونده سوال پرسیده و آقای علوی نیز پاسخ ایشان را دادند اما آقای مطهری قانع نشد.(هرانا، 24 خرداد 1396)

تقریباً 90 درصد از زندانیان زن جرایم غیرعمد به دلیل صدور چک بدون پشتوانه یا ضمانت بانکی روانه زندان شده‌اند. بسیاری از این زنان به دلیل عدم تجربه کافی، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید می‌کنند و بعضاً این اقدام آن‌ها با دریافت وام‌های کلان و صدور چک‌های متعدد با مبالغ سنگین همراه است و هنگامی که نمی‌توانند از عهده پرداخت وام‌ها یا بدهی‌های خود برآیند، سر از زندان درمی‌آورند و تعداد این زنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. (پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان، 24 خرداد 1396)

میترا نوری، شهروند بهایی که پیشتر با حکم یک سال و نیم زندان مواجه شده بود، جهت اجرای حکم، خود را به زندان معرفی کرد.این در حالیست که ماموران امنیتی وزارت اطلاعات روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶در دو شهر گرگان و شاهین شهر دستکم ۹ تن از شهروندان بهایی را بازداشت و به زندان منتقل کردند. (آژانس ایران خبر، 25 خرداد 1396)

مریم حسین‌خواه، روزنامه‌نگاری که سال ۱۳۸۶ به مدت ۴۵ روز به دلیل فعالیت‌هایش در رابطه با حقوق زنان در زندان اوین تهران بازداشت بود، در سلسله روایت‌هایی که به مرور در آسو منتشر خواهد شد، زندگی زندانیانی را که در بند عمومی زندان زنان با آنها زندگی کرده به تصویر کشیده است. (سحبانیوز، 27 خرداد 1396)

طی روزهای اخیر سه زن کُرد اهل شهرهای سنندج و روانسر بدست نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شدەاند.روزیکشنبه ٢١خرداد ١٣٩۶، زنی اهل شهر”شاهو“از توابع روانسر بنام ”فریده بهرامی“٢٣ساله، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.در همین ارتباط، روز ٢شنبه ٢٢خرداد نیز نیروهای امنیتی با هجوم به دو روستای ”کانی کوزله“و ”عباس آباد“از توابع سنندج، وارد منزل شخصی چند شهروند کُرد شده و ٢ زن با مشخصات ”سهیلا زندی“و ”نسرین پرشنگدار“را بازداشت کردند.دستگیری این سه زن در ارتباط با گروەهای سلفی و وهابی می‌باشد.(کردپا، 27 خرداد 1396)

نامه اعتراضی جمعی از زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت به خانم عاصمه جهانگیر: «. . . مدیریت زندان دست به اقدامات ضدانسانی برای بازرسی بدنی زندانیان و خانواده های آنها طی ملاقاتهای هفتگی می‌زند. بازرسی های ملاقات های کابینی هفته چنان توهین آمیز است که نمی توان آن را بازرسی معمولیتلقی کرد. هر هفته زندانیان و همسران و دختران شان از این رفتارهای به شدت توهین آمیز به خشم می‌آیند و نسبت به این بازرسی های بدنی غیر عادی شان شکایت دارند. . .» (ایران خبر، 28 خرداد 1396)

دستگاه قضاییه ارومیه با درخواست لغو حکم اعدام یک زن به نام تهمینه دانش، مخالفت کرد.تهمینه دانش، ۴۰ ساله، دارای سه فرزند، در ۱۳ فروردین۸۴ به اتهام «قتل» و «رابطه نامشروع» دستگیر و در تاریخ۲۰ آبان ۸۵ در شعبه دوم دادگاه کیفری ارومیه به اعدام و ۹۰ضربه شلاق محکوم شد.حکم شلاق وی در سه نوبت متوالی در زندان، اجرا شده است.(ایران خبر، 28 خرداد 1396)

فرهنگی و اجتماعی

دیده‌بان حقوق بشر گفت قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان مزاحم حق اشتغال زنان ایرانی می‌شوند. زنان با مجموعه‌ای از محدودیت‌ها، مثل محدودیت سفر به خارج از کشور، ممنوعیت اشتغال در حرفه‌هایی خاص، و نبود حفاظت‌های قانونی اولیه روبه‌رو هستند. (هرانا، 4 خرداد 1396)

حبیب الله دهمرده با اشاره به ضرورت ایجاد شرایط مناسب برای ادامه تحصیل دختران در مناطق محروم، روستایی و عشایری، گفت: اگرچه پس از انقلاب اسلامی، به واسطه تغییر فرهنگ جامعه، خانواده‎ها در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان به دختران خود اجازه ادامه تحصیل دادند اما به دلیل ضعف امکاناتی و زیرساختی همچنان بسیاری از دختران در این مناطق از تحصیل باز می‌مانند.(پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان، 6 خرداد 1396)

رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد کشف حجاب و روزه‌خواری در خودروی شخصی جرم است و پلیس راهور متخلفان را به دستگاه قضایی تحویل می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، سه شنبه، ۹ خرداد، تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در رابطه با کشف حجاب و روزه‎خواری در خودروی شخصی گفت:«درست است که خودرو از مصادیق حریم شخصی محسوب می‌شود، اما حکم آن حکم خانه نیست.» (مهر، 9 خرداد 1396)

از ماه آینده (تیرماه) بازرسی از ادارات استانی و شهرستانی در حوزه عفاف و حجاب توسط گروه‌های بازرسی ستاد صیانت استان آغاز شود. این بازرسی ها شامل اداراتی چون دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و بانک‌های دولتی و خصوصی خواهد بود. (هرانا، 10 خرداد 1396)

سخنگوی وزارت کشور می‌گوید برنامه‌ای برای بازرسی وضعیت پوشش زنان در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در دستور کار نیست. یک روز پیشتر روزنامه خراسان نوشته بود این کار از اول تیرماه آغاز می‌شود. (10 خرداد 1396)

معرفی کارزار منع خشونت خانوادگی، ۴ آذرماه ۱۳۹۵ در آستانه‌ی روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، ما تعداد انگشت‌شماری از فعالان حقوق زنان کارزار “منع خشونت خانوادگی” را به راه انداختیم. این کارزار هدف ساده‌ای را تعیین کرد که در حرکت‌های پیشین بسیاری از فعالان حقوق زنان مستتر بود؛ حساسیت سازی جامعه نسبت به مسئله‌ی خشونت خانگی علیه زنان. این هدف را با دو اقدام مشخص پیگیر شدیم. ابتدا جمع‌آوری روایت‌های زنان خشونت‌دیده و شاهدان خشونت خانوادگی از این پدیده‌ی اجتماعی تا در نبود آمار نشان دهیم چقدر این مسئله جدی و غیرقابل پوشش است و گواهی است بر ضرورت سازمان‌دهی همه‌جانبه برای پیشگیری از آن. دوم، جمع‌آوری نظرات افراد، به‌ویژه زنان خشونت‌دیده برای پیش‌نویس قانونی جهت منع خشونت خانوادگی علیه زنان. (13 خرداد 1396)

مسئولان از ارائه آمار مصرف کنندگان مواد مخدر و دخانی خودداری می کنند. نگاه سیاسی مشکل اصلی مبارزه با اعتیاد است. (تابناک، 15 خرداد 1396)

روز گذشته و در حین مراجعه به سامانه بلیت فروشی رقابت های لیگ جهانی والیبال برای نخستین بازی ایران مقابل بلژیک مشخص شد که گزینه‌ای هم برای خرید بلیت توسط بانوان برای نخستین بار در نظر گرفته شده است. با این حال اندک زمانی پس از آغاز فروش بلیت ها بسیاری از بانوانی که برای خرید بلیط تلاش می‌کردند با پیامهایی مبنی بر تمام شدن سهمیه زنان روبرو شدند.(هرانا، 17 خرداد 1396)

شهیندخت مولاوردی، در مراسم افتتاح مرکز «مهر مادر» در منطقه سیاه سنگ شهرستان پردیس با بیان این که زنان، 10 درصد معتادان کل کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: هم برای پیشگیری و هم در جهت درمان این بانوان نیازمند توسعه مراکز بهبودی و مراقبتی هستیم. (ایسنا، 17 خرداد 1396)

دقایقی پس از انتشار گزارش‌هایی از اسیدپاشی به ۱۶ نفر از شهروندان تهرانی، سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه فردی ۴۰ ساله به دلایل «کاملا شخصی» و پس از یک دعوا به این افراد اسید پاشیده است. به گفته محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران، این فرد دستگیر شده است. این حادثه تنها ساعاتی پس از آن رخ داد که چند عضو گروه حکومت اسلامی، داعش، در دو حمله همزمان به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در جنوب تهران بیش از ده نفر را کشته و ده‌ها نفر را روانه بیمارستان کردند. (فارس/ایسنا، 18 خرداد 1396)

در واکنش به اجرای دستور «منع قانونی اقامت زنان تنها یا مجرد در هتل‌ها»، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت چنین دستوری صادر نشده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی رحمانی موحد روز دوشنبه ۲۲ خرداد گفت: «این سازمان هیچ محدودیتی برای حضور بانوان به هر شکلی، در اماکن اقامتی قائل نیست و دستوری در این راستا صادر نکرده است.» (ایسنا، 24 خرداد 1396)

«سعیده ساجدی نیا»، انصاف نیوز: یک استاد دانشگاه تهران با بیان این که «۹۰ درصد معلمان مقطع ابتدایی مدارس زن هستند»، معتقد است که «با توجه به این که سن بلوغ در کشور کاهش یافته است شایسته نیست برای پایه‌ی پنجم و ششم دانش آموزان پسر از معلم خانم استفاده شود». (انصاف نیوز، 24 خرداد 1396)

وزارت بهداشت، نسبت به رونمایی از لباس جدید پرستاری در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، واکنش نشان داد. معاون پرستاری وزارت بهداشت در این رابطه گفت: تصمیم مذکور درسطح وزارت بهداشت به هیچ عنوان مورد تایید نیست و توصیه می شود از این گونه تصمیمات شخصی و سلیقه ای در مسائلی با ابعاد کشوری پرهیز شود. (هرانا، 24 خرداد 1396)

دانشجویان دختر خوابگاه معصومه دانشگاه چمران اهواز، دومین شب اعتراض خود را پشت سر گذاردند. پس از اعتراض شب اول، مسئولان تعدادی پنکه میان دانشجویان توزیع کردند و گفتند برای۲۰۰ نفر محل اسکان دیگری درنظر گرفته شده اما دانشجویان حاضر به ترک خوابگاه‌ نشدند.خبر ناکارایی سیستم سرمایشی خوابگاه‌ معصومه در هوای۵۰ درجه اهواز انعکاس گسترده‌اییافت. در فضای مجازی هشتگ ”دانشجوپزی“ترند شد.(رادیو زمانه، 27 خرداد 1396)

حسین الله ‌کرم، رئیس کنونی شورای هماهنگی حزب‌الله، در صفحه‌ی اینستاگرام خود بیانیه‌ی این شورا درباره‌ی”دانشجویان حزب‌الله نماز جمعه“را منتشر کرده است. در بخش پایانی بیانیه، از وزارت ورزش و جوانان شکایت شده که ”صدها تماشاگر دختر و زن را بطور غیرقانونی و غیرشرعی به مسابقات اخیر والیبال مردان کشانده است“ و از قوه‌ی قضاییه خواسته شده که برای موضوع ورود بانوان به مسابقات والیبال دستور رسیدگی صادر کند و هشدار داده شده که ”والا مجبوریم بر اساس بند (م) وصیت‌نامه امام راحل و امر آتش به اختیار امام خامنه‌ای جلوگیری کنیم“. (ایلنا، 28 خرداد 1396)

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد، تاکید کرد که زنان تا همین ۳ سال پیش بدون هیچ مشکلی وارد ورزشگاه‌ها می‌شدند و با بیان این‌که نظرات همه نهادهای فرهنگی، مذهبی و سیاسی دریافت شده است، گفت: بنابر قانون ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است.(28 خرداد 1396)

لاله افتخاری نماینده سابق مجلس در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس بر زمین ماندن بیمه زنان خانه‌دار را از جمله مطالبات بر زمین مانده زنان خانه دار عنوان کرد.وی با بیان اینکه موضوع بیمه زنان خانه‌دار در برنامه پنج توسعه دیده شده بود و  در سال 92 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید گفت: بیمه زنان خانه دار لایحه گره گشایی برای زنان و خانواده بود که در دولت یازدهم به آن توجهی نشد.(فارس، 30 خرداد 1396)

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش در پیامی به مناسبت روز جهانی حذف خشونت جنسی اظهار داشت: سازمان ملل متحدد همه تلاش خود را به منظور حل بنیادی خشونت جنسی مرتبط با مخاصمات با استفاده از دیپلماسی پیشگیرانه، ترویج برقراری صلح و توسعه، تشویق اقدام ملی و پایان دادن به تبعیض جنسیتی به کار خواهد گرفت.(ایرنا، 31 خرداد 1396)

ورزشی

دارنده مدال برنز مسابقات جودو قهرمانی آسیا گفت: سر صحبت من با رئیس‌جمهور و وزیر ورزش و جوانان است که چرا به بانوان در ورزش رسیدگی نمی‌شود. زهرا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس با انتقاد از اینکه نام او در بین نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا نیست‌، گفت: «طی چند روز گذشته اسامی نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد اما نمی‌دانم که چرا نام من در بین نفرات نیست . . ..» (فارس، 1 خرداد 1396)

بازیکن تیم والیبال بانوان شهرداری ارومیه گفت: در شهر ارومیه که عنوان پایتخت والیبال آسیا را یدک می‌کشد بانوان والیبالیست از امکان انجام تمرین تدر بسیاری از ایام سال محروم هستند. (تسنیم، 17 خرداد 1396)

خبر ناگهانی محرومیت‌های سنگین برای دختران تیم ملی والیبال امید ایران، شائبه‌های زیادی را برای این سه بازیکن ایجاد کرد.حکمی که طی آن نگین شیرتری ، پاسور تیم زیر 23 سال را 2 سال، شقایق شفیع را 3 سال و منا رمضانی را به مدت یک سال از تمام فعالیت‌های ورزشی محروم شده بودند. آن هم تنها با یک توضیح مختصر : «ایجاد حاشیه‌های نامناسب برای تیم!»(باشگاه خبرنگاران جوان، 27 خرداد 1396)

تیم چمران لارستان، قهرمان لیگ برتر هندبال زنان کشور که نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا است به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولین این تیم از حضور در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا انصراف داد.(برنا، 28 خرداد 1396)

بهداشت و سلامتی

سلامت زنان ایرانی در معرض تهدید دو عامل خطر بسیار ساده قرار دارد؛ کم تحرکی و تغذیه نامناسب. طرح این موضوع تازگی ندارد، اما همچنان آمارهای چاقی و تغذیه زنان تغییری را نشان نمی‌دهد.(ایسنا، 2 خرداد 1396)

جامعه پرستاری کشور که پیشقراول نظام سلامت کشور است، آنطور که باید مورد توجه تصمیم گیران حوزه سلامت قرار نگرفته و از همین رو، از وضعیت و جایگاهی که دارند، گله مند هستند. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در تابستان سال ۱۳۸۶ با اکثریت آرای نمایندگان خانه ملت به تصویب رسیده است، هنوز در حال خاک خوردن است. (مهر، 6 خرداد 1396)

عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران با بیان آنکه نرخ عفونت اچ آی وی با سرعت بیشتری نزد زنان در مقایسه با مردان در حال افزایش است و درمیان زنان هم زنان جوان، بیشتر در معرض خطر قرار دارند گفت: آنچه نگرانی ها را در مورد ایدز در کشور ایران افزایش می دهد نسبت به سرعت رو به رشد تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در مقایسه با سایر روش‌های انتقال ویروس است که با آغاز ”موج سوم ایدز“ در ایران شناخته شده است. (ایسنا، 9 خرداد 1396)

”فقر“ درد بیماری ناشناخته زهرا را مضاعف کرد/ کار ناچیز دختر دلفانی برای تأمین هزینه‌های درمان، زهرا دختر بیمار دلفانی به دلیل بیماری و نداشتن هزینه‌های درمان این روزها خوراکی فروشی می‌کند و پس از ماه‌ها درد و رنج همچنان منتظر عملی شدن وعده مسئولان برای درمان بیماری‌اش است.(تسنیم، 19 خرداد 1396)

دکتر ژاله عزتی از معاونان سازمان نظام پرستاری، در مورد شرایط کاری پرستاران گفت: «سال گذشته ١۵ پرستار تحصیل‌کرده ما ضمن کار فوت کردند. همه آنها به دلیل فشار کاری، کمبود نیرو و نیاز شدید مالی مجبور هستند دو شیفت کار کنند … اجبار برای ساعات اضافی کار و این فشارها موجب شد تا هر دفعه در یکی از استان‌ها یکی از پرستاران‌مان را از دست بدهیم. آخرین مورد نیز در استان کرمان بود که پرستار ٣۵‌ساله در بیمارستان به دلیل سکته قلبی فوت کرد». (24 خرداد 1396)

اینجا زنان بالغ قادر به تامین حداقل نیازهای بهداشتی نیستند. با یک روسری سبز موهاییکدست سفیدش را پوشانده؛ با فشار می‌سابد تا چرک از لباس کم شود، در کنارش یک گودال پر از آب گل آلود است، بیشتر می‌سابد و در آخر با همان آب؛ لباس را آب می‌کشد. در دنیای او جریان پیدا می‌کنم؛ می‌خواند و با فشار می‌سابد . . . (هرانا، 30 خرداد 1396)

خانواده

هیات عمومی دیوان عالی کشور با بررسی پرونده اصراری به علت عدم تعادل روانی زوج، رای شعبه پانزدهم دیوان عالی را مبنی بر متارکه زوجین ابرام کرد. (ایسنا، 19 خرداد 1396)

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به اجرای طرح همسرانه در استان، گفت: ارتقای یادگیری مهارت همسرداری و ماردانه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «مجید جوادیان‌زاده» در جریان بازدید از روند اجرای طرح همسرانه و مادرانه در شهر یزد، با اشاره به نقش زنان در خانواده، اظهار کرد:‌ ارتقای سطح آگاهی و یادگیری مهارت‌های مختلف همسرداری و مادری نقش مهمی در توسعه اجتماعی و کاهش آسیب‌های خانوادگی ایفا می‌کند. (ایسنا، 24 خرداد 1396)

قتلهای ناموسی

مردی در خیابانهای شیراز دخترش را خفه کرد و جنازه را به پلیس تحویل داد. متهم مدعی است که از مدتی قبل به دخترش درباره رفتارهایش تذکر داده اما وقتی دیده که او دست بردار نیست، تصمیم به قتل وی گرفته است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی که مرتکب قتل های ناموسی می‌شوند از مجازات های سنگین معاف می کند.(هرانا، 30 خرداد 1396)

متفرقه

مدیر بخش عفاف و حجاب کارگروه ساماندهی مد و لباس با اعلام خبر اجرای طرح نذر حجاب در بخش عفاف و حجاب بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: امسال حدود 75 هزار چادر نماز با قیمت نازل و در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب عرضه خواهد شد. به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، نشست خبری «نذر حجاب – چادر نماز» در جهت ارتقای کیفیت چادر اماکن متبرکه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در محل خبرگزاری فارس با حضور علی‌اصغر زیلایی مدیر بخش عفاف و حجاب کارگروه ساماندهی مد و لباس و امیر خناسی تولید کننده چادرهای نماز برگزار شد. (فارس، 8 خرداد 1396)

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: چشم و هم چشمی برای عقب نماندن از همسالان و دوستان، تلاش عوامانه و غیرعلمی برای لاغری و رفع چروک پوست از علل اصلی افزایش اعتیاد در زنان است. به گزارش ایسنا، دکتر مجید ابهری درباره تاثیر رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در اجتماع گفت: فعالیت در زمینه‌های پیشگیری اگر با حضور پررنگ و فعال اقشار جامعه نباشد، نتایج موثر و مفیدی نخواهد داشت.  (ایسنا، 10 خرداد 1396)

شیوا گنجی، مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار مقیم آمریکا بهبود وضعیت حقوق بشر در دولت روحانی را بعید می‌داند. آژانس خبررسانی کُردپا طی مصاحبه‌ای با شیوا گنجی، مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار مقیم آمریکا وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد بررسی قرار داده است. شیوا گنجی و همسرش چند روز پیش به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری از سوی وزارت اطلاعات مورد تهدید قرار گرفتند. این فعال حقوق بشر چند سال پیش به‌همراه همسرش به دلیل فشار نیروهای اطلاعاتی مجبور به ترک ایران شدند. (کردپا، 15 خرداد 1396)

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت که این معاونت به سخنان حاشیه‌ساز امام جمعه ساوه واکنشی نشان نخواهد داد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیر موضوع خواهد بود. شهیندخت مولاوردی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای حضور وزیر زن در کابینه تلاش می‌کنیم اما اینکه چند نفر و کدام وزارتخانه‌ها شامل این موضوع شوند، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. (ایسنا، 18 خرداد 1396)

سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ در وهله اول باید متذکر شد که مردم عملکردها را می‌بینند و بر اساس این عملکردها، ارزیابی می‌کنند. بخش عمده‌ای از علت عدم راه‌یافتن کاندیداهای زن به دوره پنجم شورای شهر اهواز، محقق نشدن مطالبات بانوان اهواز به طور جدی است.(ایسنا، 24 خرداد 1396)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram