گزارش ماهانه نقض حقوق جوان و دانشجو در اردیبهشت ماه 1396

تهیه و تنظیم نمودار : دلارام دره شوری

گزارش ماهانه نقض حقوق جوان و دانشجو در اردیبهشت ماه 1396

تهیه و تنظیم : احمد هاشمی نژاد

ازادی از زندان : 3 مورد

آزادی امیر امیرقلی زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر

امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بندهشت زندان رجایی شهر ساعاتی پیش از زندان آزاد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران امیر امیرقلی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج امروز چهارشنبه ۲۷۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، با اتمام محکومیت از این زندان آزاد شد.

مجید اسدی به صورت «غیرقانونی» در بازداشت به سر می‌برد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مجید اسدی که از سی‌ام بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در بازداشت به سر می‌برد، همچنان در سلول‌های چندنفره ۲۰۹ زندان اوین به صورت بلاتکلیف محبوس است و دستگاه قضایی پس از هفتاد روز تاکنون قرار بازداشت یک ماهه او را تمدید نکرده است.

عیسی سحرخیز و نوید کامران از زندان اوین آزاد شدند

کمپین حقوق بشر در ایران مطلع شده است که عیسی سحرخیز و نوید کامران، دو زندانی عقیدتی روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه از زندان اوین تهران آزاد شده‌اند.

احکام صادره: 6 مورد

۷۴ ضربه شلاق برای یک زن جوان و ۹۹ ضربه شلاق برای مرد به خاطر ارتباط پنهانی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از آفتاب، زن جوانی که به اتهام رابطه با مرد غریبه دستگیر شده بود با حکم قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری تهران به دو سال شستن مرده‌ها در غسالخانه‌ها و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

صدور حکم حبس و شلاق برای ده تن از شاگردان محمدعلی طاهری

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وحید ابراهیم‌زاده، البرز فتحی، بهروز نجاتیان، علی برمکی، امین ذوقی، میرمحمد مقیمی، ناهید بابازاده، بهارک آذرنیا، زهرا شفیعی و ملیکا کاوندی در دادگاهی که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ برگزار شد، به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات غیرمتعارف و جنجال»، هر یک به تحمل ۹۱ روز حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم گشتند.

حکم قطع دست برای یک متهم از سوی نماینده دادستان تهران

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک زندانی جوان متهم به سرقت برای رسیدگی به پرونده اش در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران حاضر شد، نماینده دادستان خواستار قطع دست او شد

پرونده مدیرمسئول روزنامه ایران به دادگاه ارسال شد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فارس، اتهام مدیرمسئول روزنامه ایران، انتشار مطالب خلاف واقع در خصوص قوه قضائیه و همچنین «نقض قانون تبلیغات انتخابات» بوده است.

صدور حکم حبس و جزای نقدی برای چهار شهروند اهوازی به دلیل فعالیت در فضای مجازی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی مسعود طهماسبی، رحیم شرهانی و سلمان سرخی دو شهروند اهوازی را به ترتیب به تحمل یک سال حبس تعزیری و شش ماه حبس تعزیری و علی پیروی نژاد و عدنان بیانات بنی سکینی را هرکدام به پرداخت ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده است.

سه شهروند ۲۴ ساله به دلیل ابراز عقیده در تلگرام به ۳۶ سال زندان محکوم شدند

کمپین حقوق بشر در ایران مطلع شده است که علیرضا توکلی، محمدمهدی زمان‌زاده و محمد مهاجر، سه شهروند جوان فعال در تلگرام که در شهریور و مرداد سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدند، در دادگاه مجموعا به ۳۶ سال زندان محکوم شده و همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شوند.

اخبار دانشگاه: 3 مورد

شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد توسط دانشجویان در دانشگاه بابل

دانشجو انلاین-روز چهارشنبه صادق زیبا کلام در دانشگاه بابل در جلسه در چارچوب تبلیغات انتخاباتی برای ریاست جمهوری باصطلاح در جمع هواداران روحانی سخنرانی کرد.

در این جلسه دانشجویان وسط صحبت های زیبا کلام شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد را دوبار سر می دهند

عقب‌نشینی مسئولان دانشگاه پردیس هنرهای زیبایی به‌دنبال تحصن دانشجویان

دانشجو انلاین -به‌دنبال تحصن دانشجویان در روز یکشنبه 24 اردیبهشت، مسئولان دانشگاه تهران از اقدام برای انتقال برخی رشته‌ها به خارج از فضای پردیس هنرهای زیبا عقب‌نشینی کرده‌اند.

دانشگاه یا بنگاه اتومبیل؟! مصدوم شدن ۷ دانشجو در دانشگاه ارومیه

دانشجو آنلاین 96/2/4:«در دانشگاه ارومیه روز جمعه اول اردیبهشت 96  برگزاری همایش”اتومبیل های کلاسیک ” و ” موتور ” در دانشگاه ارومیه باعث مصدوم شدن هفت نفر از دانشجویان و یک موتور سوار شد.

اخبار عمومی جوانان: 2 مورد

جوانان اهوازی با پلاکاردهای اعتراضی و با آب و بدن گل آلود در هنگام ورود روحانی به اهواز

دانشجو آنلاین 96/2/27:جوانان اهواز به نشانه اعتراض یک زنجیره انسانی تشکیل دادند و با در دست داشتن آب گل آلود و ماسک اعتراض خود را نسبت به ریزگردها و آلودگی هوا نشان دادند.

مرگ یک کولبر جوان سردشتی پس از یک ماه بستری در بیمارستان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک جوان کولبر به نام عبدالرحمان ابراهیمی که اوایل فروردین‌ماه سال جاری در منطقه مرزی «دشتی کپران» از توابع سردشت مورد هدف تیراندازی نیروهای انتظامی قرار گرفته بود، پس از یک ماه بستری بودن در بیمارستان، روز پنج شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه جان خود را از دست داد.

اعتراض و تجمع: 4 مورد

اعتراض دانشجویان به زنگنه وزیر نفت در اهواز

دانشجو انلاین-دانشجویان دانشگاه صنعت نفت با در دست گرفتن پلاکاردهای اعتراضی که روی آن نوشته شده بود دانشجویان  دانشگاه نفت بیسواد نیستند، در اعتراض به وضعیت استخدامیشان در محل اسکان زنگنه وزیر نفت تجمع کردند.

سومین روز تجمع ۲۰۰ نفر از کارگران فصلی معدن آق‌دره

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، تجمع صنفی جمعی از کارگران سابق معدن طلای آق‌دره برای یافتن کار وارد سومین روز خود شد.

تجمع معلم های نهضت سواد آموزی مقابل وزارت آموزش و پرورش

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، روز گذشته ( ۱۹ اردیبهشت) تعدادی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

کارگران شناورهای لایه‌روبی بندر امام خمینی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم، جمعی از کارگران شناورهای لایه‌روبی بندر امام خمینی به‌دنبال پرداخت نشدن حقوق و بیمه و همچنین بلاتکلیف بودن وضعیت کاری خود مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند ‌تا اعتراض خود را به گوش مسئولان استانی برسانند.

اعتصابیون و تجمع:3 مورد

زینب جلالیان در اعتصاب دارو به سر می‌برد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امیرسالار داودی، وکیل زینب جلالیان، طی نامه‌ای به دادستان کل کشور از اعتصاب داروی این زندانی سیاسی خبر داده است.

حکم حبس وحید صیادی‌نصیری کاهش یافت با تداوم اعتصاب غذا

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وحید صیادی‌نصیری که در اعتراض به بلاتکلیفی، ممنوع‌الملاقاتی و فشارهای وارد شده در زندان اوین از تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد، روز گذشته ۳۰ اردیبهشت‌ماه پس از ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر به اعتصاب غذای خشک خود پایان داد و تا رسیدگی به خواسته دیگر خود که اصل تفکیک جرائم و انتقال به بند زندانیان سیاسی است به اعتصاب غذای تر ادامه خواهد داد.

امتناع آرش صادقی از مراجعه به بهداری به دلیل عدم وجود پزشک متخصص و رسیدگی نامناسب

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش صادقی، زندانی سیاسی، پس از اعتصاب غذا، وزن وی به ۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده و کلیه راست او تا ۷۰% و کلیه چپ نیز تا ۲۰% از بین رفته است؛ قلب وی نیز در زمان اعتصاب غذا دچار آریتمی و همچنین به دلیل ابتلا به آسم باید روزانه سه بار از اسپری تنفسی استفاده کند.

اعدام:2 مورد

اعدام دو زندانی در زندان مرکزی مشهد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خراسان، سحرگاه روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، دو زندانی که با اتهام «قتل عمد» به «قصاص نفس» محکوم شده بودند، در زندان مرکزی مشهد اعدام شدند.

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی مشهد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رکنا، سحرگاه روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه، یک زندانی که با اتهام «قتل عمد» به «قصاص نفس» محکوم شده بود، در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.

بازداشت:5 مورد

بازداشت یک استاد دانشگاه به همراه ۹ نفر دیگر در بوکان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی دو هفتە گذشتە، نیروهای امنیتی بوکان اقدام بە بازداشت گستردە شهروندان کرد کردە است

دو سال بی‌خبری از فعالان بازداشت‌شده در شهر اهواز

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نگرانی خانواده‌های بازداشت‌شده از زمانی شدت گرفته است که خبری مبنی بر کشته شدن یک زندانی زیر شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز توسط برخی رسانه‌های فعال در زمینه حقوق بشر منتشر شد و اکنون این خانواده‌ها به شدت احتمال کشته شدن عزیزان خود را در زیر شکنجه می‌دهند.

دادستان کرمان: یک_باند بزرگ برپایی پارتی‌های شبانه منهدم شد

خبرگزاری  میزان متعلق به قوه قضاییه جمهوری اسلامی از “انهدام یک باند بزرگ برپایی پارتی‌های شبانه” در کرمان و بازداشت ۵۵ نفر در یک مهمانی شبانه در این شهر خبر داده است.

دستگیری ۳۰ شهروند فعال در فضای مجازی در استان هرمزگان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر به گفته مدیرکل اطلاعات استان هرمزگان، سی نفر به اتهام «اخلال در فضای مجازی» دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شدند.

لیلا میر غفاری، فعال مدنی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، لیلا میرغفاری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده است.

بین المللی: 1 مورد

عفو بین‌الملل: صبری حسن‌پور در زندان اوین از رسیدگی درمانی محروم است

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه اعلام کرده است؛ صبری حسن‌پور، زندانی ایرانی هلندی که بیش از یک سال است در بازداشت به سر می‌برد، می‌بایست به دلیل بیماری قلبی در اسرع وقت تحت عمل جراحی قرار بگیرد، بااین‌حال تا کنون مسئولین اقدامی برای رسیدگی به وضعیت وی نکرده‌اند.

خبر: 9 مورد

ممانعت از انتقال احسان مازندرانی به بیمارستان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احسان مازندرانی که به دستور پزشک می‌بایست روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت به بیمارستان اعزام می‌شد، به دلیل جلوگیری مأموران زندان به بیمارستان اعزام نگشته است؛ مسئولان زندان اوین بدون توجه به وضعیت جسمانی آقای مازندرانی و برخلاف آیین‌نامه،‌ تنها شرط اعزام او را به بیمارستان، پوشیدن لباس محکومین قرار دادند.

انفجار مین در قصر شیرین باعث جراحت شدید یک جوان ۲۸ ساله

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، سرهنگ عنایت فلاحی از انفجار مین در شهرستان قصرشیرین خبر داد و گفت: نیمه های شب گذشته  در حوالی پل شیرازی صدایی مهیب شهرستان قصرشیرین را لرزاند.

ضرب و شتم و بازداشت یک وکیل به دستور قاضی در مجتمع قضائی شهید مدنی تهران

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حسین مهراندیش، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، در زمان وکالت در مجتمع قضائی شهید مدنی تهران، به اتهام «توهین به قاضی پرونده» ضرب و شتم و بازداشت شد.

با درخواست «علی خامنه‌ای» اجرای بخش آموزش سند ۲۰۳۰ متوقف شد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، اعلام کرده است: “طبق مطالبه رهبر انقلاب، بخش آموزش سند ۲۰۳۰ در حال حاضر متوقف شده است.”

ممنوع‌الخروجی زهرا نعمتی پرچم‌دار المپیک ریو از سوی همسرش

زهرا نعمتی، پرچم‌دار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان، از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد.

دستگیری ۵۵ زن و مرد در یک مهمانی شبانه در کرمان

به گزارش تارنگارحقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری میزان، دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، گفت: در پی رصد‌های انجام گرفته از سوی پلیس، شب گذشته مکان برپایی پارتی در یکی از منازل واقع در شهر کرمان مورد شناسایی قرار گرفت

بازداشت سارا کمانگر در سنندج به اتهام فعالیت در فضای مجازی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ ماموران اداره اطلاعات با مراجعه به منزل پدری سارا کمانگر او را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند.

آتش‌سوزی در پتروشیمی رجال بندر ماهشهر؛ ده نفر دچار سوختگی شدند

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پیش از ظهر امروز، واحد پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، دچار آتش‌سوزی شد که عملیات مهار آتش، کماکان ادامه دارد

دانش آموزان مناطق عشایری خوزستان دچار سوءتغذیه هستند

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، حمید قنبری در نشست شورای عشایر خوزستان، با اشاره به وضعیت اسف‌بار آموزش عشایر خوزستان خواستار نگاه ویژه مسئولان استان به بخش آموزش‌وپرورش این قشر شد و افزود: در سال گذشته برای احداث مدارس در مناطق عشایری ۶۰ میلیون تومان هزینه کردیم اما از طرف دولت هیچ‌گونه اعتباری به ما داده نشده است.

خودکشی :2 مورد

خودکشی دو دانش آموز زنجانی در منطقه گاوازنگ

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، جعفر رحمتی در گفتگو با  مهر، با تأیید خبر مرگ دو دانش‌آموز زنجانی، افزود: «همه شواهد نشان از خودکشی  دارد و این دو دانش‌آموز نسبت فامیلی دارند و آگاهانه و با میل خود از خانه خارج شده‌اند.»

اقدام به خودسوزی دست‌فروش مریوانی در اعتراض به شهرداری

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زریوار خبر ، یک مرد مریوانی به دلیل توقیف چرخ خود توسط شهرداری با ریختن بنزین قصد خودسوزی داشت که نیروهای شهرداری مانع از انجام این کار شدند.

دانشجویان: 3 مورد

سازمان عفو بین‌الملل: اسماعیل عبدی را آزاد کنید

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه اعلام کرده است: «ما خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط اسماعیل عبدی که تنها به دلیل فعالیت‌های صنفی و تلاش حقوق حق‌طلبانه‌اش زندانی‌شده است، هستیم. ما خواهان رسیدگی بلادرنگ به وضعیت جسمی او بوده و از  مقامات ایران می‌خواهیم که این فعال صنفی را به بیمارستانی در خارج زندان منتقل کرده تا او در انطباق با معیارهای پزشکی، از جمله اصول محرمانه بودن، استقلال و رضایت آگاهانه تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار گیرد.»

مخالفت با آزادی مشروط و مرخصی دانشجوی زندانی در زندان همدان

ناصر توقیری دانشجوی اخراجی دانشگاه بوعلی همدان در رشته فلسفه که از تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۳۹۵ در زندان الوند همدان (زندان مرکزی) به سر می‌برد.

سقوط یک دانشجو دختر از پشت بام خوابگاه در بوشهر

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، زهرا یوسفی نیا مدیر روابط عمومی اورژانس استان بوشهر گفت: براثر وارد شدن ضربه سر سطح هوشیاری مصدوم پائین ولی علائم حیاتی وی نرمال است.

زندانیان: 20 مورد

اعمال فشار بر زندانیان محبوس در زندان مرکزی ارومیه برای شرکت در انتخابات

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه مسئولین زندان ارومیه از طریق بلندگو اعلام کرده‌اند که شرکت در انتخابات برای همه افراد اجباری است و هر کس در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا شرکت نکند به مدت سه بار از ملاقات شرعی، حضوری و پشت کابین محروم خواهد شد.

مهسا رجعتی در بند ۲۴۱ زندان اوین از رسیدگی درمانی محروم است

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان اوین علیرغم دریافت مدارک پرونده پزشکی مهسا رجعتی، فعال مدنی محبوس در بند ۲۴۱ زندان اوین، تا کنون از فراهم کردن امکانات پزشکی برای وی خودداری کرده‌اند؛ این در حالی است که خانم رجعتی برای معالجه و درمان بیماری و شوک‌های عصبی می‌بایست تحت مراقبت‌های درمانی باشد.

بازرس‌ ‘حقوق شهروندی’ خطاب به امین افشار نادری:تو مرتد فطری هستی و حُکمَت اعدام است

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،بازرس‌های حقوق شهروندی قوه قضاییه در بازدید خود از بند چهار زندان اوین در پاسخ به اعتراض امین افشار نادری در خصوص بلاتکلیفی و شرایط اش در زندان، گفته‌اند: «تو مرتد فطری هستی و حُکمَت اعدام است.»

تداوم ممنوع‌الملاقاتی دو زندانی سیاسی در زندان سراوان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت پنج ماه از بازداشت عمادالدین ملازهی و یعقوب جهاندیده، زندانیان سیاسی محبوس در زندان سراوان، و صدور حکم برای این دو زندانی سیاسی، مسئولین این زندان اجازه ملاقات با خانواده‌هایشان را نمی‌دهند.

انتقال شهرام پورمنصوری از رجایی شهر به بند ۲۰۹ زندان اوین

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شهرام پورمنصوری، زندانی امنیتی، صبح امروز ۱۸ اردیبهشت ماه به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و مسئولین وزارت اطلاعات، پس از هفده سال حبس، به او وعده عفو مشروط را داده‌اند.

هنگامه شهیدی همچنان از حق دسترسی به وکیل محروم است

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، هنگامه شهیدی همچنان در بند ۲۴۱ زندان اوین در اعتصاب غذا قرار دارد اما تا کنون از اتهام‌های منتسب به وی اطلاعی به دست نیامده و دادسرای رسانه نیز از تایید صلاحیت مصطفی ترک همدانی، وکیل وی خودداری کرده است.

مسئولان زندان رجایی شهر از اعزام حمید بابایی به بیمارستان خودداری می‌کنند

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولان زندان رجایی شهر به حمید بابایی گفته‌اند که تنها در صورت وخامت حالش او را به بیمارستان اعزام خواهند کرد؛ این در حالی است که این زندانی سیاسی از حدود دو هفته پیش از درد قفسه سینه‌ رنج می برد و بهداری زندان نیز معاینه ی وی خودداری می کند.

وضعیت وخیم محمدرضا سیف‌زاده پزشکان، زندانی سیاسی در زندان برازجان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدرضا سیف‌زاده پزشکان از چهار سال پیش به زندان برازجان تبعید شده است و مسئولان زندان از انتقال وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند.

تداوم بازداشت هیوا کیایی و مهدی صلاحی، فعالان تلگرامی در مهاباد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک منبع مطلع در خصوص وضعیت هیوا کیایی و مهدی صلاحی، دو شهروند مهابادی، به کمپین بین‌المللی گفته است که هنوز خانواده‌های آنان از اتهامات، محل نگهداری و نهاد بازداشت کننده این دو شهروند اطلاعی ندارند و مسئولان قضایی و امنیتی نیز مسئولیت این بازداشت را نپذیرفته و اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

مهرناز حقیقی در زندان اوین نگهداری می‌شود

یک منبع مطلع به خبرنگار تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: مهرناز چند روز بعد از دستگیری از بندرعباس به انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و پس از تکمیل روند بازجویی طی روزهای گذشته به بند نسوان زندان انتقال یافته است

آغاز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در اعتراض به «عدم استقلال قوه قضاییه»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، اسماعیل عبدی، فعال صنفی که برای تحمل محکومیت حبس خود در زندان اوین به سر می‌برد، در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح «خروج روند پیگیری پرونده‌اش از حالت امنیتی به عادی» از روز  دهم اردیبهشت ۱۳۹۶ اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

گزارشی از وضعیت ماهر کعبی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اردبیل در ششمین سال حبس

ماهر کعبی، فعال مدنی، با حکم ده سال حبس، هم‌اکنون ششمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان مرکزی اردبیل سپری می‌کند.

آرش شعاع شرق، مدیرمسئول سایت گیلان نو، به حبس و شلاق مجدد محکوم شد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش شعاع شرق، خبرنگار و مدیرمسئول سایت گیلان نو، با شکایت مدیر کل معزول کتابخانه‌های استان گیلان به اتهام «نشر اکاذیب از طریق درج خبر» و «انتشار عکس شاکی در وبسایت» از سوی شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت به سه ماه حبس تعلیقی و ۷ ضربه شلاق محکوم شده است.

اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در اعتراض به فقدان استقلال قوه قضائیه و امنیتی شدن فعالیت‌های صنفی

اسماعیل عبدی، معلم زندانی، با نوشتن نامه‌ای از زندان اوین اعلام کرده است که از دهم اردیبهشت در اعتراض به «عدم استقلال قوه قضاییه در صدور احکام امنیتی برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران» دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

بیانیه کانون صنفی معلمان البرز در حمایت از اسماعیل عبدی

دانشجو آنلاین 96/2/4:«نامه اخیر اسماعیل عبدی عضو کانون صنفی معلمان تهران از بند ۳۵۰ زندان اوین خطاب به قوه قضائیه بار دیگر دستگاه قضایی را در جایگاه متهم نشانده است.

وخامت حال زندانی سیاسی حمید بابایی در زندان

دانشجو آنلاین 96/2/4:«روز گذشته، 3 اردیبهشت 96 حمید بابایی، زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر، به دنبال درد شدید در ناحیه قفسه سینه به بهداری زندان منتقل و بدون معاینه و رسیدگی درمانی مناسب به بند بازگردانده شده است.

وحید صیادی‌نصیری؛ تداوم تهدیدهای جانی از سوی زندانیان بند چهار اوین و بی‌توجهی مسئولین

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وحید صیادی‌نصیری، زندانی سیاسی، علیرغم تهدید شدن به «مرگ» از سوی یکی از زندانیان بند چهار، همچنان در این بند نگهداری می‌شود و مسولین از انتقال وی به بندهای دیگر خودداری می‌کنند.

حمید بابایی؛ انتقال به بهداری رجایی شهر و خودداری از رسیدگی پزشکی علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حمید بابایی، زندانی سیاسی، روز یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه، در پی احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه به بهداری انتقال یافته است؛ با این حال مسئولین بهداری از معاینه و رسیدگی پزشکی به وضعیت وی خودداری و تنها به تجویز سه عدد قرص آ.اس.آ که تاریخ گذشته بوده است، اکتفا کرده‌اند

اعلام اعتصاب غذای زندانی سیاسی اسماعیل عبدی از روز دهم اردیبهشت

دانشجو آنلاین 96/2/3:«زندانی سیاسی اسماعیل عبدی طی نامه ای اعلام کرد که از روز 10 اردیبهشت 96دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

خانواده زندانی سیاسی اسماعیل عبدی خواستار بررسی مجدد پروند وی شدند

دانشجو آنلاین 96/2/3:«به گفته اعضای خانواده اسماعیل عبدی، در حال حاضر این فعال صنفی در شرایط مناسبی قرار ندارد و بهتر است که مسئولان قضایی در پرونده او که در مقام دبیرکل پیشین کانون صنفی معلمان به فعالیت در امور مربوط به حقوق صنفی معلمان و دانش‌آموزان مشغول بوده است، تجدید نظر کنند.

کارگر:10 مورد

دو کارگر معدن زغال‌سنگ البرز مرکزی کشته و زخمی شدند

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، صبح امروز (دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه) دو کارگر واحد زغال‌سنگ البرز مرکزی در منطقه لله بند پایین از توابع شهر زیرآب  بر اثر ریزش تونل دچار حادثه شده‌اند.

مرگ یک کارگر در کوره آجر پزی در مشهد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، ساعت ۱۱:۵۱ صبح امروز دوشنبه، با اعلام حادثه گیر کردن کارگر کوره آجرپزی در دستگاه خشت زنی به آتش‌نشانی، نجاتگران ایستگاه هشتم مشهد به همراه تجهیزات کامل روانه محل حادثه واقع در جاده ابلغ، روستای شترک شدند.

تجمع اعتراضی کارگران فاز ۱۲ کنگان نسبت به قراردادهای شغلی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، صبح دیروز، ۲ اردیبهشت ماه، جمعی از کارگران شاغل در واحدهای تعمیرات و بهره برداری پروژه‌های فاز ۱۲ کنگان نسبت به آنچه که تصمیم کارفرما و پیمانکار برای کاستن از مبلغ دستمزدها در قرار دادهای جدید می‌نامند، اعتراض کردند.

مرگ یک کارگر حفاری شمال روی سکوی نفتی

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، عصر روز گذشته (نوزدهم اردیبهشت)، یک کارگر حفاری شمال براثر حادثه شغلی جان خود را از دست می‌دهد.

مرگ کارگر ساختمانی در اثر سقوط از ارتفاع در سمنان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، آتش‌باد سعید اسماعیل‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: این حادثه روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در یکی از پروژه‌های در حال ساخت در سمنان رخ داد.

یک کارگر معدن البرز شرقی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، این حادثه در حدود ساعت ۱۱ ونیم صبح امروز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت ماه) در تونل رزم جای غربی معدن طزره اتفاق افتاده است.

مرگ کارگر ساختمانی در ایلام به دلیل فقدان ایمنی در محیط کار

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، این حادثه در حالی مقابل دیدگان عمومی در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر ایلام اتفاق افتاد که مالک ساختمانی که این کارگر در آن مشغول بکار بود بدون توجه به ایمنی کار ساخت‌وساز با دور زدن مقررات اقدام به توسعه و تغییر فضای داخلی این ساختمان برای تبدیل آن به واحدهای تجاری کرده بود.

پنجمین تجمع کارگران رنگین نخ سمنان در اعتراض بی توجهی مسئولین

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، صبح دیروز شنبه (۱۶ اردیبهشت ماه) کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان برای پنجمین بار در سال جاری در اعتراض به  آنچه که پرداخت نشدن مطالبات مزدی و سنوات پایان خدمت آنها عنوان شده است، مقابل ساختمان فرمانداری سمنان تجمع کردند.

معدن «یورت»؛ همه کارگرانی که محبوس شده بودند جان باختند

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طبق گزارش خبرگزاری‌های دولتی، در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ یورت در آزادشهر ۳۳ کارگر جانشان را از دست دادند و ۶۹ کارگر هم مجروح شدند. به این ترتیب همه ۳۳ کارگری که در عمق ۱۸۰۰ متری زمین محبوس بودند، کشته شده‌اند. خبرگزاری فارس تعداد کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرده.

خسارت میلیاردی به مردم همزمان با نرخ بالای بیکاری در قوچان

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، اسدالله قاسمی، صبح امروز در تالار آبگینه سازمان آبفا با اشاره به مشکلات شهرستان قوچان اظهار کرد: این شهرستان با مشکلات بسیاری روبروست که امیدواریم مسئولان دولتی دستورات لازم را برای پیگیری مشکلات و رفع آنها صادر کنند.

محرومیت تحصیل:2 مورد

کمبود ۲۵ هزار کلاس درس در طرح‌های مسکن مهر

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، محمد تقی نظرپور گفت: علاوه بر کمبود کلاس‌های آموزشی، در شرایط کنونی ۲۷۰۰ کلاس درس غیر مقاوم در سراسر کشور داریم که تبدیل این تعداد به کلاس درس ایمن و مناسب، به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محرومیت یک دانش‌آموز نخبه افغان از شرکت در جشنواره خوارزمی به دلیل ملیت

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران یک دانش‌آموز نخبه افغانستانی که در ایران تحصیل می‌کند، به دلیل ملیت خود از شرکت در جشنواره خوارزمی محروم شده است

مسئولین دولتی: 1 مورد

گزارشگران بدون مرز: بیش از ۵۵ میلیون رأی دهنده از اطلاعات آزاد و مستقل محروم هستند

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، متن کامل بیانیه گزارشگران بدون مرز در پی می‌آید:

«۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ابزار پخش زنده اینستاگرام با دستور دستگاه قضایی مسدود شد. از هفته‌ها پیش استفاده از این نرم‌افزار کاربردی به ویژه از سوی کاربران اینترنتی نزدیک به اصلاح‌طلبان که از رسانه‌های رسمی محروم هستند، افزایش پیدا کرده بود. اینستاگرام در ایران به شدت مهار می‌شود اماهنوز به شکل کامل مسدود نشده است.

نامه های زندانیان:1 مورد

قوی باش رفیق / از انتشار نامه فرزاد کمانگر خطاب به معلمان در بند به مناسبت هفته معلم

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صدور و اجرای حکم اعدام فرزاد کمانگر در حالی صورت گرفت که روند پرونده وی موارد متعدد نقض حقوق از جمله «بازداشت مغایر قانون»، «نگهداری بلندمدت در سلول‌های انفرادی»، «عدم اجازه دسترسی به وکیل در ایام بازداشت»، «اعمال شکنجه‌های جسمی و روحی» و همین‌طور موارد متعدد نقض آیین دادرسی دیده می‌شد.

نقض حقوق بشر:2 مورد

وخامت حال وحید صیادی‌نصیری در اعتصاب غذای خشک؛ کاهش شدید فشار خون

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وحید صیادی‌نصیری که در اعتراض به ممنوع‌الملاقاتی‌اش و فشارهای وارد شده در زندان اوین از تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد، پس از جلوگیری مسئولان از ملافات وی با خانواده‌اش در روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه اعتصاب غذای خشک خود را آغاز نموده و در حال حاضر با کاهش شدید فشارخون مواجه شده است.

سازمان آموزش بین‌الملل بار دیگر خواستار آزادی فوری اسماعیل عبدی شد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران٬ سازمان آموزش بین الملل که برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت جهانی را برای تمامی رده‌های سنین آموزشی ارائه می‌دهد٬ بار دیگر در فراخوانی خواستار آزادی اسماعیل عبدی٬ معلم زندانی٬ شد.

جمع بندی اماری از گزارشات:

ازادی از زندان : 3 مورد

احکام صادره: 6 مورد

اخبار دانشگاه: 3 مورد

اخبار عمومی جوانان: 2 مورد

اعتراض و تجمع: 4 مورد

اعتصابیون و تجمع:3 مورد

اعدام:2 مورد

بازداشت:5 مورد

بین المللی: 1 مورد

خبر: 9 مورد

خودکشی :2 مورد

دانشجویان: 3 مورد

زندانیان: 20 مورد

کارگر:10 مورد

محرومیت تحصیل:2 مورد

مسئولین دولتی: 1 مورد

نامه های زندانیان:1 مورد

نقض حقوق بشر:2 مورد

کانون دفاع از حقوق بشردر ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram