اطلاعیه شماره 819 کمیته دفاع ار محیط زیست در خصوص پساب آلوده پتروشیمی‌های ماهشهر

عدم مدیریت بی کفایتی و مهمتر از همه بی تفاوتی مسئولین حفاظت از محیط زیست در ایران یعنی:

تخلیه روزانه 156 هزار مترمکعب ماهانه4.7میلیون مترمکعب و سالانه حدود 56 میلیون و200 هزار مترمکعب

پساب آلوده فقط از طریق  پتروشیمی‌های ماهشهر به دریا.

9 سال پیش در جریان سفر رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست به بندر ماهشهر و بازدید او از واحدهای پتروشیمی، رئیس شبکه بهداشت این شهرستان از تولد 270 کودک ناقص الخلقه و درصد بالای مردان عقیم شده به دلیل آلودگی آب دریا و آبزیان به پساب‌های جیوه شرکت‌های پتروشیمی خبر داد.

اینک پس از گذشت 9 سال از این اظهارات نه تنها بهبود چشمگیری در وضعیت خروجی پساب واحد های  پتروشیمی ایجاد نشده است بلکه بگفته ضیاءالدین الماسی  مدیر کل دفتر بررسی آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست روزانه 156 هزار متر مکعب  پساب توسط 22 واحد پتروشیمی در ماهشهر در دریا. تخلیه میشود.  پساب‌هایی که بار آلوده گی بسیاربالایی را به همراه دارد و وضعیت محیط زیست آبزیان در خورموسی را نا مناسب و سبب بالا رفتن میزان جیوه سرطان زا در بافت بدن ماهی‌های دریا فراتر از استاندارد جهانی شده است..

بسیاری از واحدهای پتروشیمی ایران سیستم مدیریت محیط زیست منطبق براستانداردهای ایزو14001 را در واحدهای خود مستقر کرده اند اما  اجرایی نمی‌کنند و در نتیجه وضعیت پساب‌ها همچنان آلوده و زیانبار برای سلامت انسان و محیط باقیست.

بزودی و در ادامه موافقت سازمان محیط زیست با احداث یک واحد پتروشیمی جدید در نزدیکی خلیج چابهار در استان سیستان و بلوچستان اندک ذخایر مرجانی باقیمانده ایران در دریای عمان نیز در معرض تهدیدات ناشی از پساب‌های آلوده واحد های تازه احداث شده نابود خواهند شد و این یعنی :

یک فاجعۀ زیست محیطی دیگر

اعضای کمیته دفاع از محیط زیست بمنظور پیشگیری از نابودی این ثروت های طبیعی از مسئولین نهادهای بین المللی حافط محیط زیست درخواست میکنند تاهم صدا با آنان، نسبت به هشیاری و آگاه سازی مسئولین امر در ایران  تمامی اقدامات لازم را بعمل آورند.

819

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از محیط زیست

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram