اطلاعیه 668 نمایندگی مالزی در خصوص زلزله بم

پس از۱۲سال بم  تنها به امید زنده است

 زمین لرزه ای به شدت ۶٫۶  ریشتر  که در بامداد ۵ دی ۱۳۸۲ یعنی12 سال پیش بم و مناطق اطراف آن را لرزاند که طبق آمار رسمی ۲۶٬۲۷۱ قربانی، یک سوم معلمان و ۱۰ هزار دانش آموز، ۳۰ هزار مجروح، ۵۰۰ معلول ضایع نخاعی، دستکم ۶ هزار کودک یکی از والدین، ۱۸۰۰کودک به کلی یتیم شدند. و در نهایت بیش از صدهزار نفر آوره و بی‌خانمان به در پی داشت. این درحالی است که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود

در آن سپیده‌ دم، حنجره خوش صدای ایرج بسطامی در میان آوار برای همیشه خاطره‌ای ماندگار شد.

ارگ بم بزرگترین سازه گلی جهان با ۲۵۰۰سال قدمت تاریخی به طور کلی ویران گردید.و مطمئنا نهم ترین مطالبات بازماندگان آن حادثه، بازسازی و نوسازی شهر ویران شده بم بود اما ضعف مدیریت، ناهماهنگی میان نهادها، عدم استفاده بهینه از نیروهای متخصص خارجی، عدم آموزش صحیح امدادگران و سوء استفاده در کنار عوامل متنوع دیگر باعث شد تا بازسازی شهر به کندی انجام گیرد و برخی گزارشات تصویری از بم همچنان حکایت از آن دارد که خدمت رسانی و رفاه اجتماعی به صورت تمام و کمال برای همه مردم آن دیار به وقوع نپیوسته است.

Capture

موضوعی که پس از سال ها همچنان به نتیجه نرسیده، بازسازی کامل بنای تاریخی ارگ بم است. ۱۲سال از زمین لرزه بم می‌گذرد و بزرگترین بنای خشتی جهان همچنان در حال بازسازی است، ارگ تاریخی بم در زمین لرزه این شهر به کلی تخریب شد اما نکته جالب توجه اینکه این بنا بعد از تخریب شدنش ثبت جهانی شد و مورد توجه قرار گرفت، ارگ بم بنایی است که لقب بزرگ ‌ترین بنای خشت و گلی جهان را به خود اختصاص داده است .

در اوائل فروردین ۱۳۹۳ زمین لرزه ای با بزرگی 8.2 در مقیاس ریشتر، در شیلی رخ داد که با وجود بزرگی بالا، فقط ۶ نفر جان باختند و خسارات آن نیز بسیار پایین بود. محل وقوع این زلزله  گودالهای اقیانوسی، کمانها و رشته کوههای آتشفشانی و دارای زلزله های متعدد است بطوریکه حدود ۴۵٠ آتشفشان فعال، حدود ٩٠ درصد زلزله های جهان و ٨٠ درصد زلزله های بزرگ در این منطقه رخ می دهد.

حال باید به انتظار نشست و دید آیا در دولت تدبیر و امید این روند بازسازی وخدمت رسانی  به شهر و مردم آن دیار سرعت پیدا خواهد کرد یا مثل سالیان نه چندان دور با بی نظمی و سوء مدیریت توام خواهد شد؟

اعضای نمایندگی مالزی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن گرامیداشت سالگرد و یاد جان باختگان ان حادثه بزرگ  و دلخراش همدردی خود را با مردم عزیز بم ابرازنموده و همراه با هموطنانمان در بم، ارزومند باز سازی مجد، تامین امنیت جان و مال  و آزادی و رفاه مردم،  در سراسر ایران عزیزهستند.

668

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی مالزی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram