کتابهای انتشار یافته ماه دوم و سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کتاب «اساطیر ایرانی»
ترجمه‌ای است از بخش‌های اساطیری کتاب اوستا. این اسطوره‌ها از دل بخش‌های گوناگون اوستا همچون فروردین‌یشت، آبان‌یشت، مهریشت، یسنا و وندیداد استخراج شده و با توضیحاتی کامل، کهن‌ترین اسطوره‌ها و افسانه‌های ایرانی / آریایی را احیا نموده است. همچنین در بخش دوم این کتاب، چند متن قدیمی ایرانی برای نخستین‌بار به فارسی ترجمه شده است. این متون شامل موارد زیر است:
ترجمه رساله ماتیکان یوشت فریان
ترجمه داستان بازمانده از رستم در منابع چینی
ترجمه اسطوره عاشقانه زریادرس و اوداتیس بازمانده از دوران مادها

________________________________________________________

کتاب «عروسک و کوتوله»

اثر والتر بنیامین با ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان است؛ والتر بنیامین غالبا به عنوان متفکری مرموز با آرایی نبوغ آمیز در مورد ادبیات، به ویژه جریان های حاشیه ای و فراموش شده ادبی، معرفی شده است. تفاسیر گوناگونی که از ایده های او صورت گرفته همراه با تأثیر مقطعی چهره های برجسته ای همچون گرشوم شولم و تئودور آدورنو و برتولت برشت، و همچنین خصلت قطعه وار و ناتمام آثار او، مجموعا به این تصور دامن زده است که تفکر بنیامین فاقد انسجام و پیوستگی درونی است و احتمالا علت جذابیت او برای جریان های پست مدرنیستی در نقد ادبی و مطالعات فرهنگی را نیز باید، در کنار دیگر موارد، در همین امر جست.اما واقعیت آن است که بنیامین در طول حیات فکری خویش با سماجتی چشم گیر به مضامین واحدی پرداخته است،
________________________________________________________
کتاب«زندان زنان آمریکا»
الینور ، دختری که در خانواده ی فقیری بزرگ شده است در اثر ماجرایی مجبور به ترک زادگاه خود می شود و تنها ، بدون هیچ پول و کاری ، سرگردانِ شهری غریب می گردد. در آنجا تحت تاثیر دختری که اتفاقی با او آشنا شده برای اولین بار دست به سرقت و کلاهبرداری کوچکی می زند. بعد از آن پشیمان شده و کاری پیدا می کند ولی پلیس او را به جرم سرقت دستگیر و زندانی می کند و از آن به بعد زندگی او به کل تغییر کرده و با زندگی و قوانین پشت پرده ی زندان های آمریکا آشنا می شود….و تلاش برای زنده ماندن…
________________________________________________________
کتاب«هوسهای سرخ»
این کتاب ، سعی دارد تا با مرور پژوهشهای انجام شده در حیطه روانشناسی جنسی ، به بررسی چندین رفتار جنسی در دو جنس و ارتباط آنها با یکدیگر بپردازد . زنان ، تغییرات و نوساناتی را در ترجیحات و رفتارهای جنسی شان و همگام با چرخه قاعدگی نشان می دهند. بدین صورت که در مراحل مختلف چرخه قاعدگی ، از نظر جنسی ، خصایص چهره ای ، بدنی و رفتاری متفاوتی را در مردان ، جذاب می یابند. این نوساناتِ مرتبط با چرخه قاعدگی، شامل احتمال خیانت زناشویی نیز می¬شود. از طرف دیگر، میزان انعطاف¬پذیری جنسی در زنان بیشتر است. بدین معنی که آنها در شرایط زمانی و مکانی متفاوت، تغییرات بیشتری را در نگرشها، ارزشها و رفتارهای جنسی شان نشان می دهند. مسائل جنسی با مسائل زیبایی شناختی ما آدمیان ، پیوند گسست ناپذیری خورده ا ند. چرا از نظر جنسی ، هر جنس ، بعضی از خصایص چهره ای ، بدنی و رفتاری را در جنس مقابل خود زیبا و برانگیزاننده می یابد؟ چرا زیبایی و جذابیت ، برای افراد ، اینچنین شهوت انگیز و افسونگر است؟ اصولاٌ ، چرا زیبایی زیباست؟! تبیین ارتباط زیبایی و جذابیت در مردان در ارتباط با نوسانات چرخه قاعدگی و خیانت زناشویی در زنان و ریشه های تکاملی چنین تغییرات و ترجیحاتی ، از مباحث محوری این کتاب است. اینکه زیبایی و جذابیت ، چه پیام هایی را به ذهن جنسی تکاملی ما متبادر می کنند و اینکه آمیزش جنسی با افراد زیبا ، احتمالاً چه منافع تکاملی را برای نیاکان ما و خود ما ، در بر داشته و دارد.

________________________________________________________

کتاب «موفقیت در زندگی زناشویی»
دکتر دیوید میس: من به عنوان مشاور امور زناشوئی ، در پنج قاره ی جهان یعنی اروپا و آسیا و استرالیا و آمریکا ، به مشکلات زناشوئی عده ی زیادی گوش فرا داده ام . در همه جا کوشیده ام در این مورد روش های جدیدی ارائه دهم و روش های موجود را اصلاح کنم . با توجه به مراتب فوق در مورد شرایط موفقیت در زناشوئی اطلاعات کافی دارم و از روش های سعادتمند شدن در زندگی آگاه هستم . در این کتاب نتیجه ی تجارب و مطالعات من در این رشته به زیانی ساده و قابل درک به شما خوانندگان گرامی تقدیم می گردد .

________________________________________________________

کتاب صوتی «عروسی کریچنسکی»
قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

________________________________________________________

نمایش_صوتی
الکساندر سوخاووکابیلی
خانواده مورونسکی، به شهر مهاجرت می‌کنند تا بتوانند با طبقه اعیان و اشراف نشست و برخاست کنند، ثروت سرشار لیدیای جوان سبب می‌شود که مرد قماربازی به نام کریچنسکی، با هدف تصاحب اموالش و با نقشه‌ای طرح‌ریزی شده برای ازدواج، به او نزدیک شود!

________________________________________________________

کتاب «ابوالفتح میرزا سالارالدوله»
نویسنده: فاطمه معزی
ابوالفتح میرزا، پسر سوم مظفرالدین شاه در ۸ ذی الحجه ۱۲۹۸ه . ق. در دارالسلطنه تبریز دیده به جهان گشود. او نیز چون دیگر فرزندان مظفرالدین میرزا در تبریز به تحصیل و فراگیری فنون نظامی مشغول شد. در سال 1306هـ . ق. از سوی ناصرالدین شاه به منصب سلطانی فوج امیریه و قراولی مخصوص همایونی منصوب شد و در سال ۱۳۱۲ به سالارالدوله ملقب شد. سالارالدوله پس از به سلطنت رسیدن مظفرالدین شاه، در سال 1314 به حکومت کرمانشاه منصوب شد ولی یک سال بعد به علت بی کفایتی از این حکومت برکنار شد و به تهران بازگشت. از سال ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۸ هـ . ق. با وساطت امین‌السلطان حکومت خمسه به وی واگذار و از ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۲ه . ق. به حکومت عربستان و لرستان و بختیاری منصوب شد. پس از عزل از حکومت عربستان و لرستان و بختیاری در تهران بی هیچ منصبی حضور داشت و با میرزا نصرالله خان ملک‌المتکلمین آشنا شد، این آشنایی پای سالارالدوله را به محفل مخفی انجمن ملی یا «مجمع آزادمردان» باز کرد. او در ۱۳۳۸ در اسکندریه مصر درگذشت و برطبق آداب و آیین ماسونها به خاک سپرده شد.

________________________________________________________

کتاب «آخرین نامه»
نویسنده: نسیم خاکسار
کتاب آخرین نامه شامل دو نمایشنامه از زنده یاد نسیم خاکسار است.
آخرین نامه و حقیقت را باید به مردم گفت. نخستین یک نمایشنامه دونفره بین زن و مردی است که به خاطر مشکلات سیاسی اواره ی غرب میشوند و پس از چند سال دوری بهم میرسند.
و دومی یک نمایشنامه کمدی و ملودرام و صد در صد سمبلیک از زندگی مدیر مدرسه است که از سوی اهالی یک جایی به مدیریت مدرسه نوبنیادی انتخاب میشود و او نیز در پی انتخاب آموزگارانی است این مسئولیت خطیر را به عهده بگیرند.
________________________________________________________

کتاب«نماد گمشده »
اثر : داون براون
نماد گمشده نیز همچون دیگر کتاب‌های براون مملو از اطلاعات جدید، رمزگشایی نمادهای آشنا و زاویه‌ای تازه برای نگاه کردن به حقایق مسلم پنداشته در خصوص مذهب، انسان، معنویت، ادیان، سیاست، فرقه‌های مخفی و… است، که در قالبی معماوار و در بستر ماجرایی جنایی روایت می‌شود. بسیاری از مطالب طرح شده در کتاب مابه‌ازای عینی در جهان خارجی دارند.

________________________________________________________

کتاب «تفسیر خواب»
فروید، در این کتاب به معرفی نظریه خود از تعبیر خواب با توجه به ذهن ناهشیار فرد می‌پردازد.
کتاب تفسیر خواب، در بردارنده تلاش فروید در رمزگشایی خواب و به نوعی دربردارنده بخش‌های بزرگی از اصلی‌ترین نظریات فروید در زمینه سرکوب، سانسور، نظریه جنسی و رابطه خودآگاه و ناخودآگاه وی است.

________________________________________________________
کتاب«عشق لرزه»
اریک امانوئل اشمیت
دوست داشتن یعنی اولویت دادن یک نفر ، ترجیح دادن . درست برعکس علم و آگاهیه ، آدم کور می شه .

________________________________________________________

کتاب «لایه های بیابانی»
نویسنده: محمود دولت آبادی
این کتاب اولین مجموعه داستان نویسنده است که در سال 1347 منتشر شد و آقای دولت آبادی به عنوان نویسنده بومی نگار با خصوصیات مخصوص خودش شناخته شد . بعداز اینکه آوسنۀ بابا سبحان چاپ شد که سبک خاص ایشان مورد توجه زمانه خودش قرار گرفت

________________________________________________________

کتاب«آرامش و توانگری »
نویسنده مریم_فروغی
ذهن نیمه هوشیار دارای رابطه نامرئی با کائنات است. در واقع فکر ما پوشه ای است که به ذهن نیمه هوشیار می دهیم و ذهن نیمه هوشیار این پوشه را از ما دریافت می کند و از محتویات آن باخبر می شود و به کائنات دستور می دهد

________________________________________________________

کتاب صوتی «مهپاره (داستان های عشقی هندو)»
قسمت اول
قسمت دوم
نویسنده: “ف. و. بین” (اولین ترجمه از زبان سانسکریت در سال ۱۸۹۸)
مترجم: صادق چوبک (بر اساس نسخه منتشر شده در سال ۱۳۷۰)
گویندگان: پروین محمدیان و ناصر زراعتی
ناشر: نیلوفر
این کتاب صوتی در دو فایل تقدیم میشود.
از پیشگفتار مترجم انگلیسی:
“وقتی نویسنده حرفی برای گفتن ندارد، ناچار از خلاقیت باز میماند و به جمله ها و عبارتهای پر زرق و برق روی میاورد. ولی نویسندۀ «مهپاره» – بی گفتگو- حرفی برای گفتن دارد و از این رو، آن را ساده و پوست کنده عرضه میکند و این نمونه ایی است از ادبیات کهن. ”
“در زبان #سانسکریت، ماه و خورشید هردو نَرینه (مذکر)، هستند. شاعران هندو هرگاه بخواهند در آثارشان، ماه مادینه‌ایی به کار ببرند، قرص ماه را شانزده پاره می‌کنند و پاره‌ای از آن را به نام «زن» برمی‌گزینند. از این روست که زن زیبا را «مهپاره» می‌گویند.

________________________________________________________

کتاب صوتی «فاجعه خاموش (قتل های ناموسی)»
قسمت اول
قسمت دوم
نویسنده: پروین بختیار نژاد
گوینده: #ناصر_زراعتی
نویسنده کتاب متولد سال ۱۳۴۱ خورشیدی ,وفات هفدهم مهرماه ۱۳۹۷ ، پژوهشگر، روزنامه نگار، نویسنده و از کنشگران با سابقه ی جنبش زنان . در رشته گرافیک فارغ التحصیل شد، از وی دو فرزند باقی مانده است. فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خود را از سال ۱۳۵۶ ـ وقتی که در کلاس اول دبیرستان مشغول تحصیل بود ـ آغاز می کند.
وی در سال ۱۳۶۳ با رضا علیجانی فعال ملی مذهبی ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند است که هم‌اکنون با پدرشان دراروپا زندگی می‌کنند.
پروین بختیارنژاد از سال ۱۳۷۴ به طور مداوم و حرفه ای، کار روزنامه نگاری را آغاز می کند.
________________________________________________________

کتاب «موفقیت به عمل برآید »
نوشته‌ی محسن صادقی نیه، تلاش‌های فردی است که تجارب خود را به زبان ساده با شما در میان می‌گذرد. او آنچه را عمل کرده با شما می‌گوید. این کتاب کمک می‌کند تدوین فیلم زندگی شما بهتر انجام شده و کارگردانی زندگی شما فقط دست شما باشد. موفقیت کامل کردن یک پازل است. اگر مثنوی زندگی شما یک بیت برای شاهکار شدن کم دارد، کتاب موفقیت به عمل برآید آن تک بیت است. مدیر پروژه این کتاب خانم ملیکا ملک ارا و ویراستار آن خانم الهام خورسند است.

________________________________________________________

کتاب «تاریخ مبارک غازانی»
تاریخ مبارک غازانى، اثر فارسی رشیدالدین فضل‌الله بن عمادالدوله ابواخیر، هسته اصلى «جامع التواریخ» بوده و در بردارنده تاریخ ایلخانان در ایران، از هولاکو تا غازان خان مى‌باشد. ظاهراً کتاب به فرمان غازان و با دریافت مبلغ یک میلیون دینار و در زمان او نوشته شده است. مؤلف به خوبى توانسته وضع مردم، مشکلات زندگى آنان، طرز معیشت، اوضاع مذهبى و طرز سلوک عمّال دولت با کارگزاران را منعکس کند که این باعث اهمیت کتاب شده است. کتاب با مقدمه مؤلف، در اشاره به تقسیمات آن آغاز و مطالب در سه قسمت ارائه شده است.
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
اثر #جورج_اورول یکی از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان می‌باشد که تأثیر زیادی در فرهنگ عامه و رسانه‌ای جهان گذاشته است.
کتاب صوتی 1984 را جورج اورول در سال ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۱۳۲۷ شمسی نوشت، زمانی که جنگ دوم جهانی به تازگی به اتمام رسیده بود و جهان خطر تسلیم شدن در مقابل حکومتی ظالم و دیکتاتوری را به خوبی فهمیده بود. داستان این اثر را میتوان تا حدود زیادی به شرایط حاکم بر تمام جوامع تحت سلطه ی حکومتهای استبدادی تعمیم داد.
۱۹۸۴ رمانی است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و داستان آن برای ابد تازه جلوه می‌کند و هر کسی گمان می کند که کتاب برای عصر او نوشته شده است. با کتاب ۱۹۸۴، اصطلاحاتی مانند «برادربزرگ» به واژه‌های روزمره مردم و مطبوعات تبدیل شدند.
کتاب ۱۹۸۴ تا به حال به بیش از ۶۵
 زبان مختلف برگردان شده و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رسیده است و در نتیجه آن، جورج اورول (George Orwell) به جایگاه ممتازی در ادبیات جهان رسید.

________________________________________________________

کتاب«دیوان بابا طاهر»
باباطاهر عریان عارف و شاعر قرن پنجم هجری قمری و معاصر با طغرل شاه سلجوقی است. البته در باب حوادث زندگی و احوالات بابا طاهر اطلاعات مبسوطی در دست نیست. برخی تذکره‌نویسان وی را معاصر عین‌القضات همدانی (یعنی حدود سال ۵۲۵ هجری قمری) و برخی وی را هم عهد خواجه نصیر (۶۷۲ هجری قمری) دانسته‌اند. از باباطاهر علاوه بر دوبیتیهای معروف او، مجموعه کلمات قصاری نیز به زبان عربی به نام “اشارات” به جای مانده است. از اشعار باباطاهر مجموعۀ موثقی در دست نیست، به همین جهت نمی‌توان در صحت انتساب تمام اشعاری که به او نسبت می‌دهند به یقین حکمی کرد.

________________________________________________________

کتاب«سرگذشت بهروزه خانم»
شاه اسماعیل صفوی در جنگ چالدران (۱۵۱۴ میلادی)علیرغم رشادتهای سپاهیانش شکست سختی از سلطان سلیم عثمانی خورد به نحوی که لشکریان ایران منهدم گشته و حرم شاه اسماعیل به دست ترک ها افتاد و بخشهای زیادی از کشور از جمله آذربایجان و تبریز اشغال شد و تعداد زیادی کشته و تجاوزات زیادی به نوامیس مردم شد. اسارت سوگلی شاه، «بهروزه خانم»، به دست ترکها سخت بر او گران آمد. پس هیئتی نزد سلطان عثمانی فرستاد و از موضع مروت و انسان دوستی خواهان آزادی همسرش شد. سلطان سلیم اما آزادی بهروزه خانم را مشروط به تجزیه بخشی از خاک ایران و «پذیرش رود ارس به عنوان مرز ایران و عثمانی» از سوی شاه اسماعیل نمود. در ادامه داستان, سرگذشت دو زن اسیر ایرانی در دربار عثمانی بازگو می‌شود. تاجلی اندکی بعد موفق می‌شود به ایران برگردد, اما بهروزه همچنان در اسارت و با احترام باقی می‌ماند…

________________________________________________________

کتاب«جاناتان مرغ دریایی»
خب، از این به بعد چه اتفاقی می افتد؟
به کجا می رویم؟
آیا مکانی به نام بهشت وجود دارد؟
▫️نه جاناتان، چنین مکانی وجود ندارد.
بهشت یک مکان نیست،و یک زمان هم نیست.
“بهشت یعنی به تکامل رسیدن”

________________________________________________________

کتاب«چهار میثاق»
در این کتاب از قوانین شخصی، قضاوت‌های درونی و خشونت‌هایی که نسبت به خود نشان می‌دهیم، صحبت می‌شود و چهار پیشنهاد (میثاق) برای بهبود کیفیت زندگی و سعادت ارائه‌شده است

________________________________________________________

کتاب«رازهای خنوخ»
خنوخ (یا: اخنوخ) نزد اهل کتاب یکی از پیامبران پیش از توفان نوح علیه السلام است که علوم وکتابهای فراوانی را به او نسبت داده اند. علمای اسلام وی را با حضرت ادریس علیه السلام که خدای متعال وی را در قرآن مجید ستوده و به معراج او اشاره کرده است، برابر می دانند. واژه خنوخ در زبان عبرى به معناى «آزموده» است. نام وى حدود ۴۴ بار به لفظ اخنوخ و چندین بار به لفظ احنوخ، احنوح، خنوخ، خنوح و… در کتاب بحارالانوار آمده است و صحیفه‏‌اى منسوب به او در جلد ۹۵ آن کتاب وجود دارد.

________________________________________________________

کتاب«نقاب آپولون»
تئودوروس یکی از بزرگ ترین ستاره های نمایش در یونان بوده است. او نیز چون دیگر بازیگران مجبور بوده که به هر نحو رضایت تماشا گران را جلب کند؛ اما معروفیت او بیش تر مربوط به نقش قهرمانان زنی است که در تراژدی ها ایفا می کرد. وقتی او در مقابل الکساندر فرایی نقش «مروپه» را ایفا می کرد، آن راهزن خونخوار مجبور شد از سالن بیرون برود، چون خجالت می کشید کسی اشک های او را ببیند. باید به خاطر داشت که نقاب های تخت تراژدی و کمدی که در هنرهای تجاری امروز رایج شده اند، هیچ مشابهتی با نقاب های نمایشی در یونان آن روزگار ندارند. آن نقاب ها تمام سر را می پوشانده و شامل کلاه گیس پارچه ای نیز می شده است. نیکراتوس، بازیگر با استعداد تراژدی های کلاسیک در قرن چهارم پیش از میلاد است که با گروه بازیگرانش در سرتاسر یونان سفر می کند

________________________________________________________

کتاب«داستان‌های آقای کوینر»

که پس از مرگ برتولت برشت در 1958 منتشر شد؛ به باور بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران، آقای کوینر فرزانه‌ای است که جهان خود را در قالب قصه، تمثیل، حکمت و تصویر برای ما تشریح می‌کند. ما را با خود به جهان خود ‌می‌کشاند و در داوری‌های خود درباره انسان‌ها، طبیعت، جنگ، رویدادها، موضوعات و احساسات بسیار متفاوت، جدا از هم، یا پیوسته مشارکت می‌دهد. کتاب حاضر از سر داوری و شناخت فلسفی برشت فراهم شد. پیداست که برشت با واژه داشته است.

________________________________________________________

کتاب«کالیگولا»
من می دانستم نومیدی هست اما نمی دانستم یعنی چه. من هم مثل همه خیال می کردم که نومیدی بیماری روح است. اما نه، بدن زجر می کشد. پوست تنم درد می کند، سینه ام، دست و پایم. سرم خالی است و دلم به هم می خورد. و از همه بدتر این طعمی است که در ذهنم است. نه خون است نه مرگ نه تب، اما همه ی اینها با هم کافی است زبانم را تکان بدهم تا دنیا سیاه بشود و از همه موجودات نفرت پیدا کنم. #چه_سخت_است_چه_تلخ_است_انسان_بودن

________________________________________________________

کتاب«نامه به فیلسه»
نویسنده: فرانتس کافکا
مترجم: مرتضی افتخاری
خسته، حتماً، فلیسه‌ی من، وقتی این نامه را برمی‌داری خسته هستی، و من باید به خاطر چشم‌های خواب‌آلود تو هم که شده، سعی کنم روشن و واضح بنویسم. آیا بهتر نیست نامه را همین الآن نخوانده کنار بگذاری، دراز بکشی، و بعد از این هفته‌ی پر سر و صدا و ازدحام چند سا…عتی به خواب بروی؟ نامه در نخواهد رفت و حتی خیلی هم خوشحال خواهد شد اگر تا بیدار شدن تو روی تخت در انتظار بماند.

________________________________________________________

کتاب «اینجا همه آدم‌ها این‌ جوری‌اند»
نوشته‌ی « لوری مور» و ترجمه‌ی «مژده دقیقی» است. در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «داستان‌های این مجموعه همه در دهه ۱۹۹۰ منتشر شده‌اند و هر یک به مناسبتی جایزه‌ای ادبی به دست آورده‌اند. سنت برگزاری مسابقه‌های ادبی برای انتخاب بهترین داستان‌های کوتاه سابقه‌ای طولانی دارد، از آن جمله است جایزه ا.هنری که در بزرگداشت این استاد داستان کوتاه در سال ۱۹۱۸ بنیان گذاشته شد. داوران این مسابقه ادبی همه ساله از میان بهترین داستان‌های کوتاه منتشر شده در نشریات امریکایی و کانادایی بیست داستان را بر می‌گزینند و در مجموعه‌ای منتشر می‌کنند که سه داستان از آن میان مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص می‌دهند. در مجموعه حاضر، داستان‌های مردی با کت و شلوار مشکی، زندگی شهری و اینجا همه آدم‌ها این جوری‌اند، برنده مقام اول این مسابقه ادبی در سال‌های اخیر بوده‌اند. این قبیل جایزه‌ها نشان می‌دهد که به رغم سلیقه‌ها و نظرهای متفاوت، تک تک این داستان‌ها از فیلترها و صافی‌هایی گذشته‌اند و ملاک‌هایی به لحاظ بافت و پرداخت داستان در انتخاب آن‌ها رعایت شده است

________________________________________________________

کتاب«مکاتبات چرچیل و رزولت»
زمانیکه جنگ جهانی دوم شروع شد ایران کشوری بود بی طرف و نمیخواست در جنگ شرکت کند ولی دولت شوروی و انگلستان بی طرفی ایران را رعایت نکردند و به ایران حمله کردند و این کشور را اشغال نمودند. یکی از علل اصلی اشغال این کشور از طرف دولت انگلستان و شوروی این بود که کاروانهای دریایی دولت انگلستان و شوروی که از شمال اروپا برای روسیه کالاهای جنگی و غیر جنگی حمل می کردند دائم در معرض خطر بمب بارانهای هوائی و حملات زیر دریایی المان بودند و فصل عبور کاروانهای دریائی انگلیس و شوروی از دریاهای شمال اروپا فصلی بود که خورشید هرگز در اسمان اروپای شمالی غروب نمیکرد و شب فرود نمی امد و لذا هواپیماهای المان همواره کاروانهای دریایی را میدیدند و به انها حمله ور میشدند

________________________________________________________

کتاب«زندگی_گالیله»
در دو فایل ,نویسنده برتولت برشت,مترجم:حمید سمندریان,ناشر صوتی : نوین کتاب گویا,کارگردان:معین الدین عشاقی,دستور صحنه خوان:راحیل فضل اللهی
برای اینکه درک بهتری در خصوص اهمیت نمایشنامه‌ی #زندگی_گالیله (Life of Galileo) داشته باشیم بهتر است کمی بیشتر درباره‌ی شخصیت اصلی داستان بدانیم:
او دانشمند و مخترع بنام ایتالیایی در قرن‌های 16 و 17 میلادی بود. دلیل اصلی شهرت گالیله به دفاع علمی او از نظریه‌ی کوپرنیک مربوط می‌شود. کوپرنیک ادعا کرده بود که خورشید به گرد زمین نمی‌چرخد. همین موضوع برای گالیله دردسرهای زیادی به وجود آورد چرا که مرکز کائنات و هستی بودن کره‌ی زمین برای کلیسا حقیقتی محض و مقدس بود که این دانشمند ایتالیایی زیر سؤال برد. پای گالیله به دادگاه تفتیش عقاید کشیده شد اما توبه کرد و توانست از خطر سوزانده شدن رهایی یابد.
#برتولت_برشت (زاده ۱۰ فوریه ۱۸۹۸ – درگذشته ۱۴ اوت ۱۹۵۶)، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی با گرایش‌های سوسیالیستی و کمونیستی بود.
برتولت برشت را بیشتر به عنوان برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویس تئاتر روایی (که نقطه مقابل تئاتر دراماتیک است)، و به‌خاطر نمایشنامه‌های مشهورش می‌شناسند. اما برتولت برشت گذشته از این که نمایشنامه‌نویسی موفّق و کارگردانی بزرگ بود، شاعری خوش‌قریحه نیز بود و شعرها، ترانه‌ها و تصنیف‌های پرمعنا و دل‌انگیز بسیاری سرود. وی همچنین با ابداع سبک فاصله‌گذاری در تئاتر، انقلابی بزرگ را در زمینهٔ هنرهای نمایشی به پا کرد.
#زندگی_گالیله آخرین نمایش‌نامه #برتولت_برشت نمایش‌نامه‌نویس آلمانی است. او این نمایش‌نامه را در سال ۱۹۳۸ میلادی نوشته است و برای نخستین بار در سال ۱۹۴۳ در شهر زوریخ در سوییس به اجرا درآمد. این نمایش‌نامه درامی است از یک قطعه تاریخی از زندگی مردی دانشمند که اثبات می‌کند خورشید ثابت است و این زمین است که دور آن می‌چرخد. این نمایشنامه در پانزده صحنه پیرامون حوادث تاریخی اواخر قرن شانزدهم ایتالیا سپری می‌شود. خط داستانی نمایشنامه از سپیدی سحر، درخانه کوچک گالیله چهل و شش ساله واقع در ونیز آغاز و در تاریکی شب در خانه بزرگ او در دهی، از حوالی فلورانس در سن هفتاد و هشت سالگی پایان می‌پذیرد. روز در اتاق گالیله با همراهی شاگردش آندره‌آ که همزمان پسر خدمتکار وی خانم سارتی نیز هست شروع می‌شود.
برتولت برشت این نمایش‌نامه را پس از آنکه مارکسیست شد نگاشته است و این آخرین اثر او قبل از مرگش می‌باشد.
#حمید_سمندریان ,کارگردان تئاتر و مترجم بسیاری از نمایشنامه‌های مطرح کلاسیک است. برخی او را به عنوان پدر تئاتر ایران می‌شناسند حتی اگر چنین هم نباشد نمی‌توان منکر زحمات وی برای جان گرفتن هنرهای نمایشی در ایران شد.
او در سال 1310 به دنیا آمد و در همان نوجوانی به تئاتر و هنرهای نمایشی گرایش پیدا کرد. سمندریان پس از پایان دوران دبیرستان به آلمان رفت و در ایام جوانی به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ پیوست. او پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشت و به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد. سمندریان کار خود را با کارگردانی تله تئاتری به نام «جراحی پلاستیک» نوشته‌ی پیر فراری آغاز کرد و یک سال بعد تئاتر «دوزخ یا در بسته» را به روی صحنه برد. از ترجمه‌های سمندریان هم نباید غافل ماند و از میان آن‌ها می‌توان به نمایشنامه‌های ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی، دایره‌ی گچی قفقازی، ملاقات بانوی سالخورده، باغ‌وحش شیشه‌ای، رومولوس کبیر، مکبث و… اشاره کرد. سمندریان در سن 81 سالگی بر اثر بیماری سرطان لوزالمعده در خانه‌ی خود درگذشت.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram