اطلاعیه ۱۱۴۹ نمایندگی ایالت نوردراین وستفالن در خصوص وضعیت زندان ها در ایران

در زندان‌های جمهوری اسلامی چه می‌گذرد؟

وضعیت زندانیان درزندانهای شهر های مختلف ایران  بسیار اسفبار و دور از شان و کرامت انسانیست تا جایی که از سوی  فعالان حقوق بشر و نهادهای حقوق بشری به شدت از عملکرد سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی کشور انتقاد می‌شود.

اما این انتقادها  تا کنون نتوانسته‌ تغییری در این وضعیت نا به سامان حاصل کند، و همه روزه اخبارهای بدتری از ساختمان های زندان، بازداشت های انفرادی، شکنجه های جسمی و روحی و عدم امکانات بهداشتی و درمانی برای زندانیان شنیده می شود

اما سوالی که ذهن همه را در گیر خود میکند، اینست  که در زندان‌های جمهوری اسلامی چه می‌گذرد؟

در گزارشات انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران به مواردی از نقض قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های بین المللی در رفتار با زندانیان در ایران اشاره شده است؛ ازجمله، عدم اعلام بلافاصله دلایل بازداشت و تفهیم اتهام بطور کتبی، اطاله دادرسی و بلاتکلیفی متهم، سلب امکان ارتباط با خانواده، محرومیت از مشورت حقوقی در بدو بازداشت، عدم تفکیک و طبقه بندی زندانیان، ازدحام جمعیت در زندان ها و عدم رسیدگی و بررسی به موارد مرگ های مشکوک در زندان های ایران اشاره شده است که عدم وجود این امکانات صدمات زیادی به زندانیان وارد میکند .        

زندان مرکزی ارومیه(دریا) : طبق گفته این زندانیان بعضی مواقع آمار زندان به اندازه ای بالا میرود که زندانیان مجبورند روی پله ها و بصورت نوبتی و شیفتی بخوابند و بقیه هم سرپا و ایستاده هستند تا نوبت خوابشان فرا برسد.

 زندان شیبان از آن دست زندان‌هاست که لازم است فعالان و مدافعان حقوق بشر توجه بیشتری به آن بکنند.

زندانی که شاید در رتبه بدترین زندان‌های جهان باشد. جایی با آب و هوای گرم و خشک و محروم از هر گونه امکانات رفاهی و حتی راه دسترسی خانواده ها و …. حال فرض کنید یک زندان را در دل حاشیه‌ای این‌چنینی بنا کرده باشند. بر اساس روایت شاهدان عینی زندان شیبان از امنیتی‌ترین و مخوف‌ترین زندان‌های ایران به شمار می‌رود. پروسه زندانی کردن، شکنجه و اعتراف‌گیری و حتی اعدام اکثر فعالان عرب در خوزستان در سال‌های اخیر در این زندان اتفاق افتاده است. موقعیت بیابانی و تعمد در عدم رسیدگی پزشکی از سوی مسئولان زندان، باعث مرگ و مصدومیت شدید زندانیان از بیماری‌ها و مشکلات مختلف از جمله گزش عقرب و رتیل شده است.

شکنجه در زندانهای ایران: شکنجه یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر و یک امر بسیار عادی و از بدیهیات زندان های ایران است (ضرب و شتم، تهدید خانواده ها، لخت کردن، تهدید و حتی تجاوز جنسی به زندانیان و … )

صد ها انسان را میتوان نام برد که در زندان ها دچار شکنجه های روحی و جسمی حتی مرگ هستند. رضا شهابی فعال کارگری ۱۹ ماه انفرادی، سپیده قلیان تهدید به قتل، آرش صادقی با وجود بیماری سرطان عدم انتقال آن به بیمارستان، فردین فرامرزی سکته قلبی وبه علت عدم رسیدگی از سوی مسئولان زندان درگذشت. علاوه بر این ها دراویش گنابادی که مدام تحت شکنجه می باشند و …

اینها موارد بسیار ناچیزی از بی عدالتی و بی توجهی و جنایات مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران در زندانهای ایران است. شواهدی که از داخل زندانهای کشور به دست می‌آید نشانگر وخامت شرایط زندگی روزمره زندانیان است و این طور که مشخص است مسئولان ذی ربط و قانون گزاران تلاشی برای رعایت موازین بین‌المللی  نظیر حداقل مقررات معیار برای رفتار با زندانیان و یا قوانین داخلی خود در ارتباط با شرایط زندانها نمی‌کنند.

دراسناد حقوق بشری نیز افراد به صرف انسان بودن دارای حقوقی هستند از جمله  در اعلامیه جهانی حقوق بشر ماده ۱: حق آزادی و برابری، ماده ۳:حق حیات و امنیت زندگی، ماده ۵:شکنجه ممنوع، ماده ۶: ارزش انسانی در همه جا، ماده ۱۰: حق محاکمه قانونی برای همه، ماده ۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه، و همچنین در اهداف ۱۷ گانه سند ۲۰۳۰ یونسکو بخصوص هدف شانزدهم: ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح اشاره شده است و زندانی بودن نمی تواند تغییری در رعایت این حقوق ایجاد نماید.

در ماده ۱۰میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز به آن پیوسته بیان شده است: با کلیه افرادی که از حقوق خود محروم شده اند باید با انسانیت و احترام به حیثیت ذاتی شخص انسان رفتار کرد.

درماده ۹ مجموعه اصول اساسی مربوط به معالجه زندانیان اشاره شده است که زندانیان باید به خدمات بهداشتی موجود در داخل کشور دسترسی داشته باشند بدون آنکه به خاطر وضعیت قضایی خود دچار تبعیض شوند. ما فعالان حقوق بشر در نمایندگی ایالت نورد راین وستفالن با استناد به این معاهدات بین المللی خواستار اجرای  مطالبات و احقاق حقوق زندانیان در ایران و رعایت کرامت انسانی آنان هستیم

1149                                                  

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

   نمایندگی ایالت نورد راین وستفالن

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram