اطلاعیه شماره ۱۰۵۲ نمایندگی‌ اسکاندیناوی (دانمارک) در خصوص حکم اعدام و نقض حق حیات

حکم اعدام و نقض حق حیات و عدم امنیت زندگی در ایران همچنان ادامه دارد

حق حیات  و امنیت زندگی موضوعیست که در دولت جمهموری اسلامی ایران بی اهمیت، و جان انسانها برای مسئولان آن بی ارزش است. و افراد زیادی بر اثر بی عدالتی به سودای اعدام دچار شدند، بعضی قربانی سلیقه قاضی و بعضی با قانون مجازات اسلامی. در معاهدات بین المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر به حق حیات برای همه تاکید دارند و به مهمترین حق هر انسانی، یعنی «حق زندگی کردن» اشاره می کند. در این بند به صراحت بیان می شود که هر انسانی، باید از حقوق مشخصی مانند حق زندگی و آزادی و امنیت، برخوردار شود .

  اما اعدام های بی رویه در ایران نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به قوانین بین المللی پایبند نیست و هرجا که مسئولان احساس خطر کنند به راحتی و بهانه های مختلف اعدام میکنند.

دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان جز معدود کشورهایی است که مجازات اعدام را لغو نکرده است. این در حالی است که کشور ایران از نخستین امضا کنندگان این بیانیه در سال ۱۳۲۷ بوده اما عملکردش در زمینه رعایت حقوق بشر در دهه‌های اخیر همسو با اعلامیه جهانی حقوق بشر نبوده و بار‌ها در مسائلی همچون اعدام‌، شکنجه، سرکوب اندیشه وعملکرد دستگاه های دولتی در زمینه هایی چون عدم تامین حق آزادی بیان و عقیده، معرف ایران به عنوان یک کشور ناقض حقوق بشر است.

_اعدام کریم زرگراز زندانیان عقیدتی‌ و مسئول موسسه  راه معرفت,

_اعدام بهمن ورمزیار در زندان‌ همدان, 

_تغییر حکم محمد ثلاث به سه بار اعدام , 

_حبس و تائید حکم اعدام رامین حسین پناهی در دیوان عالی کشور 

اما نقض حق حیات فقط با اعدام افراد بزرگسال ختم نشده وایران در اعدام کودکان هم رتبه اول جهان قرار دارد. 

 هنوز افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال بودند را اعدام می‌کند و این بیانگر این است که مفاد مربوط به محکومیت نوجوانان, مصوبه سال ۱۳۹۲ قانون مجازات اسلامی و با پذیرش کنوانسیون‌ حقوق‌ کودک‌ در متوقف کردن اعدام نوجوانان ناکام مانده است. 

برای مثال چند حکم اعدام و اعدام در روزهای اخیرمی‌توان به:

_ اعدام علی کاظمی کودک مجرمی که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب قتل شده  بود,

 _اعدام یک زن در نوشهر که در ۱۷ سالگی مرتکب قتل همسرش شده بود, 

_ صدور حکم اعدام برای یک متهم ۱۶ ساله بر اساس  مراسم قسامه اشاره کرد.

یادآوری: که طبق آمار سازمان عفو بین الملل در چها دهه گذشته حدود 61 هزار نفر در ایران اعدام شده اند که این آمار با توجه به کشتار مخفیانه جمهوری اسلامی ایران به طور قطع بیشتر هستند .

اعضای نمایندگی‌ اسکاندیناوی (دانمارک) کانون دفاع از حقوق بشر در ایران با استناد به مواد 20، 9 و 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین با استناد به ماده ۶ میثاق‌ بین‌المللی‌ حقوق‌ مدنی‌ و سیاسی‌ ضمن محکوم نمودن صدور احکام غیر انسانی، نسبت به اعدام های گسترده، گروهی در ملاء عام یا مخفیانه که بدون برگزاری دادگاه‌های عادلانه برگزار میشود و همچنین اعدام کودکان زیر 18 سال ابراز نگرانی کرده و از مردم آزاده، سازمان عفو بین الملل و دیگر سازمانهای فعال در زمینه منع اعدام خواهان پیگیری و برقراری کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران می باشد.

1052

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی‌ اسکاندیناوی (دانمارک)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram