گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در شهریور ماه ۱۳۹۷

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان درشهریور ماه 1397

تنظیم گزارش : فرهاد نصیری

ازدواج کودکان :

ازدواج دختران ۱۳ تا ۱۶ سال فقط با اذن دادگاه

ایلنا نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح افزایش سن ازدواج که با قید یک فوریت تحویل مجلس شده، دختران بین ۱۳ تا ۱۶ سال برای ازدواج باید حکم قانونی از دادگاه دریافت کنند وطبق آخرین آمار رسمی ثبت‌شده در سال‌های ۱۳۹۱ تا ،۱۳۹۵ از ۴.۹ تا ۵.۶ درصد (حدود ۴۰ هزار) کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله قرار دارد؛وازدواج‌های ثبت نشده‌ای که بین مهاجران، اتباع غیرایرانی و کودکانی که دارای مادر ایرانی و پدر غیرایرانی هستند، روی می‌دهد.

بن‌بست رویاهای کودکانه 

‌به گزارش ایسنا،‌ ازدواج زودهنگام عبارتست از هر ازدواجی که در سنین زیر ١٨ سالگی صورت گرفته، در حالیکه دختر از نظر جسمی، فیزیولوژیکی و روانی برای ازدواج و فرزندآوری آماده نیست و به گفته کارشناسان خانواده دوران عدم ثبات و پختگی فرد است.

ازدواج خانم کوچولوها در یزد زیاد شده ؟

ایسنا : ، پیوندهای زناشویی سنین پایین در سال‏‌های اخیر با افزایش روبرو بوده که علاوه بر پیامدهایی که در زمینه رفتاری، اقتصادی و دیگر مسائل زناشویی برای زوجین به وجود می ‎‎آورد، مشکلاتی از قبیل اختلالات باروری، مشکلات جسمانی و دیگر مسائل را برای آنها به دنبال دارد.

گزارش‌های مردمی در تالار عروسی دختر ۹ ساله را از ازدواج با مرد بزرگ‌سال نجات داد .

جامعه > قضایی – تسنیم نوشت: معاون دادستان خراسان رضوی گفت: در پی خبری مبنی بر برگزاری عروسی یک دختر ۹ ساله در مشهد، دادستانی و اورژانس اجتماعی بلافاصله وارد عمل شدند.

بیوه‌های شانزده ساله/ غمنامه دختران پاکدشت

به گزارش خبرگزاری هرانا : روزنامه ایران طی گزارشی تحت عنوان “بیوه های شانزده ساله” به موضوع ازدواج کودکان و پیامدهای آن از جمله طلاق در سن پایین پرداخته است،کند. هانیه ۱۳ سالگی ازدواج کرده و حالا در ۱۶ سالگی از همسرش جدا شده. برای او هم مثل اغلب دختران نوجوانی که در پاکدشت و در نزدیکی استان تهران زندگی می‌کنند، شیشه، تریاک، خماری و نشئگی و هرچه درباره اعتیاد ناآشنا نیست.

«کودک همسری»؛ طرحی بین موافقان و مخالفان

ایسنا :  طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی با عنوان “کودک همسری” به منظور «افزایش سن ازدواج» خبر داد، طرحی که به نظر می‌رسد همچنان در کنار موافقانش، مخالفانی نیز داشته باشد.

ازدواج بیش از ۴ هزار کودک زیر ۱۴سال در آذربایجان شرقی در سال ۹۵ .

به گزارش ایلنا، آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد آذربایجان‌شرقی رتبه‌ دوم کودک همسری را به‌خود اختصاص داده و در سال ۹۵ بیش از ۴ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴سال ثبت شده است.

ازدواج ۳۴۴ دختر زیر ۱۴ سال در استان البرز 

کارشناس ارشد مشاوره خانواده سعیده السادات دهقان می‌گوید سال گذشته ۳۴۴ مورد ازدواج دختران زیر ۱۴ سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر ۱۲ سال در استان البرز ثبت شده است. در سال ۹۵ هم ۲۱۲ پسر زیر ۱۵ سال و ۴۲۵ دختر زیر ۱۴ سال در استان ازدواج کرده‌اند؛ این رقم در مقایسه با جمعیت البرز و ازدواج هایی که هر سال در استان به ثبت می‌رسند نگران کننده است . سن قانونی برای ازدواج دختران در ایران ۱۳ و برای پسران ۱۵ سال در نظر گرفته شده است .

کودکانی که پای سفره عقد می‌نشینند؛ فقر عامل رشد کودک همسری

خبرگزاری هرانا – مسئولان و کارشناسان خوزستان معتقدند که رشد کودک همسری رابطه مستقیمی با فقر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. رجوع به آمار موجود نشان می‌دهد، در سال ۹۴ تعداد دختران و پسران ۱۴-۱۰ ساله ازدواج کرده به ترتیب ۴۸ هزارو ۵۱۹ نفر و ۱۴ هزارو ۷۱ نفر بوده، و ازدواج دختران زیر ۱۵ سال از ۴.۵۵ درصد در سال ۹۰ به ۵.۴۱ درصد در سال ۹۴ افزایش پیداکرده است؛ در بعضی استان‌ها مانند استان زنجان شیوع آن به ۱۲.۵ درصد رسیده است؛ جدیدترین آمار از ثبت ۲۹ هزارو ۷۱۰ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در ۹ ماهه اول سال ۹۵ در سراسر ایران خبر می‌دهد. بهنام مریدی مدیرکل ثبت‌احوال استان خوزستان در رابطه با آمار کودکان دختر زیر ۱۵ سال در استان اظهار کرد که در سال ۹۶ تعداد ۲۳ ازدواج در گروه سنی ۱۱ سال داشتیم، تعداد ۱۰۵ ازدواج در گروه سنی ۱۲ سال، تعداد ۷۴۹ ازدواج در گروه سنی ۱۳ سال، تعداد یک هزارو ۳۷۳ در گروه سنی ۱۴ سال و تعداد ۲ هزارو ۴ در گروه سنی ۱۵ سال ثبت‌شده است.

ماجرای دختری که در پنج سالگی نامزد شد .

به گزارش ایسنا، ایران نوشت: دخترک پاهایش را محکم روی زمین می‌کوبد تا سرعت تاب را بیشتر کند. تاب دست ساز به جای حرکت رو به جلو، مثل آویزی دور خودش می‌چرخد. گرد و خاک بلند می‌شود. می‌گویند حرف ازدواجش که پیش می‌آید، خودش را می‌زند و به مادرش حمله می‌کند.

دو هزار ازدواج زیر ۱۴سال در خوزستان ثبت شده است .

مدیرکل ثبت‌ احوال استان خوزستان اعلام کرده در سال۱۳۹۶ تعداد ۲۳ ازدواج در گروه سنی ۱۱ سال، ۱۰۵ ازدواج در گروه سنی ۱۲ سال، ۷۴۹ ازدواج در گروه سنی ۱۳ سال و یک هزار و ۳۷۳ در گروه سنی ۱۴ سال ثبت شده است. به گفته بهنام مریدی، «در سال گذشته دو مورد ازدواج زیر ۱۰ سال نیز ثبت‌ شده که مربوط به شهرهای شادگان و خرمشهر است.

سال گذشته دو ازدواج زیر ۱۰سال در خوزستان ثبت شده است .

رادیو زمانه : فرانک موسوی، سرپرست اداره‌ کل امور زنان و خانواده استانداری خوزستان اعلام کرده که سال گذشته دو مورد ازدواج زیر ۱۰ سال در این استان ثبت شده است. او درباره سن ازدواج گفته که با حکم رشد دادگاه، دختران می‌توانند بین سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی عقد کنند و اگر ازدواج زیر ۱۳ سال رخ دهد جرم محسوب می‌شود.

اعتیاد کودکان :

فاجعه انسانی بیخ گوش تهران: در پاکدشت فقر، آسیب اجتماعی و اعتیاد بیداد می‌کند .

جامعه > آسیب‌ها – ایران نوشت: هانیه ۱۳ سالگی ازدواج کرده و حالا در ۱۶ سالگی از همسرش جدا شده. برای او هم مثل اغلب دختران نوجوانی که در پاکدشت و در نزدیکی استان تهران زندگی می‌کنند، شیشه، تریاک، خماری و نشئگی و هرچه درباره اعتیاد فکر کنی، ناآشنا نیست.

کاهش سن تجربه‌کنندگان مخدر «گل» / افزایش نرخ ارز تاثیری در قیمت موادمخدر نداشت .

ایسنا : سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام ورود سالانه ۱۷۰۰۰ معتاد به ۹۰ سرپناه‌ شبانه (شلترها) از تغییر نحوه نظارت بر مراکز ترک و درمان اعتیاد تا پایان امسال خبر داده بود.

ماجرای اعتیاد کودک ۴ ساله و پدر و مادرش 

به گزارش خبرگزری تسنیم، بازهم اعتیاد و اینبار، ماجرای داستان ۳کودک خردسال ریحانه ۷ ساله، محمد ۴ ساله و علی ۴ماهه که علاوه بر بی‌هویتی و فقر، مورد بهره‌کشی بزرگ‌ترها قرار گرفته‌اند.

سیگاری‌های کشور هر روز جوان‌تر می‌شوند .

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر جمالی در خصوص طرح مسائلی از جمله اینکه روزانه ۲۰ میلیون تومان در کشور صرف استعمال سیگار می شود، گفت: به مشکلاتی نظیر اعتیاد و استعمال مواد دخانی نمی توان پاسخ فوری داد.

۱.۸ میلیون ایرانی «تفننی» موادمخدر مصرف می‌کنند/تزریق؛ علت ابتلای ۵۲ درصد معتادان به ایدز 

به‌ گزارش ایسنا : رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی فرید براتی‌سده  کشور با اشاره به تعداد معتادان حاضر در کشور طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، بیان کرد: ۲ میلیون و ۸۰۸ هزارمعتاد و یا مصرف‌کننده دائمی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده تفننی موادمخدر هستند لذا در مجموع جمعیتی حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور داریم.

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram