گزارش نقض حقوق جوانان و دانشجویان در آبان 92

خوشبختانه در آبان ماه امسال شاهد کاهش آمار نقض حقوق دانشجویان در دانشگاه های ایران بودیم. البته در خصوص دلایل این امر می توان به این نکته اشاره کرد که آبان ماه امسال مقارن با ایام ماه محرم شده بود و همچنین در این ماه تمام تمرکز دستگاه های اطلاعاتی ایران معطوف به مذاکرات بین المللی ایران با کشورهای غربی و همچنین مناسبت روز دانش آموز یعنی 13 آبان و اجرای شکوهمند آن بود.

در اکثر دانشگاه های ایران بدلیل تبعیض های گسترده در تخصیص امکانات به تشکل های دانشجویی، آبان ماه صحنه جولان نیروهای اسلامی در دانشگاه ها بود و در اکثر نقاط کشور بسیج دانشجویی اقدام به برگزاری سخنرانی هایی در خصوص محکومیت مصالحه با آمریکا کرده بود.

نکته مهم در خصوص اخبار آبان ماه، حضور نیروهای امنیتی لباس شخصی در دانشگاه اصفهان و بازداشت 3 دانشجوی این دانشگاه بود. مشابه این عمل غیر قانونی در ماه گذشته در دانشگاه شیراز اتفاق افتاده بود و طی آن 2 دانشجوی این دانشگاه بازداشت شده بودند. تکرار این عمل غیرقانونی از سوی مراجع امنیتی این واهمه را در بین فعالان دانشجویی بوجود آورده که نیروهای امنیتی قصد اجرای پاکسازی کامل فعالین دانشجویی را دارند و احتمالا پروسه ای جدید در سطح دانشگاه های ایران در حال آغاز شدن است.

در بحث جوانان تلخترین خبر ماه گذشته قتل آوین عثمانی در شهر بانه بدست ماموران نیروی انتظامی به وحشیانه ترین وجه ممکن بود که بسیار دردناک بود و بار دیگر ماهیت خشونت آمیز رژیم جمهوری اسلامی و عدم تعهد آن به حقوق بشر را به همگان نشان داد.

  1. دانشجو نیوز 24 آبان: چهار جوان درمسجدسلیمان حین جابجایی علم عزاداری امام حسین(ع) ، براثربرخورد با سیم های انتقال برق شهری دچاربرق گرفتگی شدند که تاکنون سه تن از آنان جان باخته و نفرچهارم دربیمارستان درکمابسرمی برد.
  2. دانشجو نیوز 22 آبان: جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دوره‌های شبانه دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به افزایش ۷۰ درصدی شهریه ورودی‌های جدید انتقاد کردند.
  3. دانشجو نیوز 17 آبان: ۴ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ۷ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. امیرحسین علی بخشی به دو ترم محرومیت از تحصیل و سها مرتضایی، رسول احمدی و کسری گودرزی نیز هر کدام به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده اند. کمیته انظباطی دانشگاه همچنین مرتضایی و احمدی را به یک ترم محرومیت از تحصیل معلق نیز محکوم کرده است.
  4. دانشجو نیوز 17 آبان: از سوی کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۳ نشریه دانشجویی تکاپو، چکامه و غیاث به دلیل بیان انتقادات خود علیه مدیریت دانشگاه توقیف شده اند.
  5. دانشجو نیوز 11 آبان: آرمان پرویزی دانشجوی معماری دانشگاه رشت و از فعالان کرد شهر مهاباد، در دادگاهی در رشت به اعدام محکوم شد. بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید» اتهام آقای پرویزی که از اواخر سال ۹۱ در بازداشت به سر می برد، «اقدام علیه امنیت ملی و محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد» اعلام شده است.
  6. دانشجو نیوز 9 آبان: به گزارش «کمیته گزارشگران حقوق بشر»، سعید لعالی، امیر یاری و محمد پولادی، سه فعال دانشجویی و وبنگار منتقد، روز دوشنبه در اصفهان بازداشت شدند. بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی لباس شخصی، بعد از ظهر روز دوشنبه ششم آبان ماه ۱۳۹۲، سعید لعالی، امیر یاری و محمد پولادی را در محوطه خوابگاه دانشگاه اصفهان مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار دادند.
  7. دانشجو نیوز 9 آبان: دانشجویان دانشگاه هرمزگان در اعتراض به شرایط بد رفاهی دانشگاه بویژه وضعیت نابسامان سرویس رفت و برگشتشان، طی هفته ی گذشته ۴ روز پیاپی دست به تجمع اعتراض آمیز جلوی درب ساختمان ریاست دانشگاه و درب خروجی دانشگاه زدند.
  8. دانشجو نیوز 7 آبان: از روز یکشنبه ۵ آبان ۹۲ ، محوطه دانشگاه صنعتی اورمیه بار دیگر صحنه تجمع و اعتراض دانشجویان به مدیریت دانشگاه خود بود. این تجمع که دومین تحصن دانشجویان دانشگاه صنعتی اورمیه بود از مقابل سلف سرویس واقع در بیرون دانشگاه شروع شد سپس دانشجویان با سر دادن شعار هایی به سمت حیاط دانشگاه حرکت کردند.
  9. دانشجو نیوز 6 آبان: ماموران انتظامات دانشگاه امیرکبیر با حمله به یکی از دانشجویان دختر دانشگاه، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بنابر گزارش های رسیده ، روز شنبه ۴ آبان ماه، زهرا خندان دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  پس از ورود به داخل دانشگاه توسط ماموران انتظامات مورد حمله قرار گرفت. مامورین انتظامات به دلیل شرکت این دانشجو در مراسم جشن مرخصی مجید توکلی سعی داشتند که وی را از صحن دانشگاه اخراج نمایند. پس از تجمع دانشجویان در محل این حادثه مامورین انتظامات محل را ترک نمودند.

10. دانشجو نیوز 1 آبان: مهدی امانی فعال دانشجویی دانشگاه یزد در کمیته انضباطی این دانشگاه حکم یک ترم محرومیت از تحصیل دریافت کرد. گفتنی است که او معاون سیاسی ستاد دانشجویی آقای روحانی در یزد بوده است. این فعال دانشجویی چندی پیش نیز به علت شکایت رییس دانشگاه یزد از وی به پلیس فتا احضار شده بود.

11. خبرگزاری هرانا 1 آبان:  امیر ناظری و افشین برزگر جمشیدی، از فعالین دانش‌جویی دانشگاه‌های تبریز توسط شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه جزایی دادگستری تبریز به ریاست قاضی شکوه‌تازه به ۶ ماه زندان محکوم شدند. گفتنی است این دو فعال دانش‌جویی به همراه آرش محمدی دیگر فعال دانش‌جویی در تجمعات عصر روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده و پس از۲ روز با قرار وثیقه‌ی ۱۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.

آبان 92

5

اخراج، تعلیق و محرومیت استفاده از امکانات

3

اجتماع و تظاهرات

3 مورد درمجموع 36 ماه

صدور حکم زندان

3

توقیف نشریه دانشجویی

11

بازداشت وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و دانشجویان

1

برخورد نیروی انتظامی با دانشجویان

1

صدور حکم اعدام

1

قتل جوانان

گزارش آماری نقض حقوق جوان و دانشجو آبان 92

تهیه و تنظیم:

سعید پژوهیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram