اطلاعیه شماره 1006کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص صدور احکام ناعادلانه

صدور احکام ناعادلانه, محروم بودن از حق قانونی وکیل و سرکوب سیستماتیک دراویش طریقت نعمت‌ اللهی در ایران همچنان ادامه دارد

زندانی از حقوق و آزادی های اساسی مشروح در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های سازمان ملل برخوردار است، و همچنین مطابق آیین‌ نامه زندان‌ها در جمهوری اسلامی ایران، زندانیان از حقوقی برخوردارند و باید بتوا نند حداکثر ۴۸ ساعت بعد از بازداشت  تفهیم اتهام و حق برخورداری از وکیل را داشته باشد.

پیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامی ایران بدون شک لغزنده ترین جایگاه را در جامعه دارند و همیشه با برخوردهای خشونت بار در زمینه‌های مختلف عملا باعث نقص مستمرحقوق آنها می شوند.

 از جمله پیروان دراویش گنابادی که تحت فشار و حقوق شهروندی آنان نقض میشود . که طی‌ ماههای اخیر این فشارها بیشتر شده تا جای که متاسفانه علی‌ رغم ضرب و شتم و اذیت و آزار این شهروندان طی روزهای گذشته شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، مجید مرادی، از دراویش گنابادی بازداشت‌ شده در جریان حادثه گلستان هفتم را، به اتهامات«اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در فرقه ضد امنیتی دراویش»، « اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، « تمرد از دستور ماموران» و « اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرده است.

اخیرا هشت تن از دراویش گنابادی دیگر به نامهای علی ماشاالله‌ وفایی فرد، حسین آرنگ، غلامرضا خانی، سجاد امیراحمدی، فرهنگ بوذری، صمد دادرس، هاشم آوازه و آقای زهتاب پس از گذشت ۹۷ روز از زمان بازداشت شنبه ۵ خرداد ماه از زندان تهران بزرگ به دادگاه انقلاب تهران اعزام شدند.

این افراد در حالی به دادگاه فرستاده شده‌اند که از حق قانونی انتخاب وکیل محروم بوده‌اند. در مجموع ۲۳ تن از دراویش بازداشت‌ شده در جریان گلستان هفتم جمعا به ۱۱۹ سال حبس محکوم شده ا‌ند.

و یا محمد ثلاث از بازداشت شدگان در حوادث گلستان هفتم که متهم به قتل ۳ مامور نیروی انتظامی است، توسط شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شد.

سوال اینست که آیا انسانهایی با عقاید دیگر سزاوار این  نوع رفتار خشونت آمیز و شکنجه و زندان هستند؟

مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران باید به این موضوع واقف باشند که تمامی انسانها آزاد آفریده شده اند و همه با هم برابرند و هیچ دین و مذهبی بر دیگری برتری ندارد، باید بدانند که رفتار خشن و شکنجه کردن انسانها در جامعه امروزی دگر جایگاهی ندارد و باید بدانند که هر انسانی حق آزادی عقیده دارد و دولت باید به آنها احترام بگذارد.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به ماده ۳: حق حیات برای همه، ماده ۵: شکنجه ممنوع، ماده ۹: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی، ماده ۱۰: حق محاکمه قانونی برای همه و ماده ۱۸: حق آزادی عقیده از اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی و از آنجائی که تمامی زندانیان باید به خدمات درمانی موجود در کشور بدون تبعیض به خاطر وضعیت حقوقی شان دسترسی داشته باشند، خواهان رسیدگی به شرایط وخیم بازداشت شدگان در زندانهای جمهوری اسلامی ایران و همچنین خواهان ضمن حقوق برابر برای شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران و برقراری کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشرهستیم.

1006

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram