اطلاعیه شماره 973 نمایندگی هسن در خصوص فاجعه ای بنام ازدواج کودکان

فاجعه ای بنام “ازدواج کودکان” در ایران

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی در سمینار ازدواج کودکان در ایران:در حال حاضر ۴۳ هزار دختر بچه‌ ۱۰ تا ۱۵ سال” در

کشور ازدواج کرده‌اند و “دو هزار” کودک هم “جداشده و  یا بیوه شده‌ ” داریم که در بیشتر این ازدواج‌ها خانواده، دختر خود را در ازای پول و خانه « بخوانید فقر» معامله می‌کنند.، بیش از۱۷ درصد ازدواج‌ها در سال تعلق به به دختران زیر ۱۸ سال دارد و بیش از ۵ درصد ازدواج ها در سن کمتر از ۱۵ سالگی .

شهلا اعزازی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه: “ازدواج کودکان” درسال ۱۳۹۴نسبت به سال قبل هزارمورد افزایش داشته و طلاق آنها نیز افزونتر بوده است.

“کودک‌همسری” یا کودکانی که تجربه کودکی ندارند، رشد کافی نداشته و  بلوغ فکری هم ندارند.

فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس: بر اساس ‌ماده 1041 قانون مدنی ایران، کودکان در سن شش سالگی بدون منع قانونی می توانند ازدواج کنند.

زهرا کهرام، دبیر سمینار ازدواج کودکان:

تعداد زیادی از این ازدواج ها به هیچ عنوان ثبت نمی شود و کودکان حاصل از این ازدواج ها فاقد شناسنامه هستند، بگفته خانم کهرام “۶۸ درصد ازدواج کودکان به دلیل سنت های قومی، ۲ درصد به دلیل اعتیاد، ۹ درصد فقر، ۱۷ درصد علاقه و ۱۱ درصد دلایل دیگر” است.

 کامیل احمدی، پژوهشگر در حوزۀ مردم شناسی ا که طی یک دوره زمانی یک ساله به موضوع ازدواج موقت پرداخته می گوید: نزدیک به ۳۷ درصد از پاسخگویان به این تحقیق، ازدواج موقت را زیر ۱۸ سال تجربه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی “ایسنا” در سال ۹۰، ۲۲۰ کودک زیر۱۰ سال، سال ۹۱، ۱۸۷ کودک، سال ۹۲، ۲۰۱ کودک، سال ۹۳، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴، ۱۷۹ کودک زیر۱۰سال تن به ازدواج داده‌اند.

کودک-همسران پس از ازدواج، عمدتا از امکان کودکی، ادامه تحصیل محروم، نسبت به حقوق اجتماعی و فردی خود بی‌اطلاع، نا آگاه نسبت به ادارۀ امور و تربیت فرزند، قربانی خشونت های خانگی بیشتر و در نهایت سبب بازتولید چرخه فقر، بزهکاری، اعتیاد و کار کودک می‌شوند.

به استناد ماده۱ کنوانسیون حقوق کودک و ماده ۱۶ کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان،  ما ضمن هشدار نسبت به این فاجعه انسانی و اجتماعی اعلام میداریم که ادامه روند ازدواج کودکان، نه تنها نقض حقوق انان بلکه در زمرۀ کودک آزاری نیز قرار گرفته، خشونت، خیانت، سرخوردگی عاطفی، طلاق رسمی، همسرکشی، افسردگی، رشد سقط جنین و جامعه ای نابالغ را بدنبال خواهد داشت.

973

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی هسن

‌ماده 1041 قانون مدنی ایران: عقد نکاح دختران قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام و پسر ‌قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام منوط است به اذن ولی به شرط رعایت‌ مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram