اطلاعیه شماره 969 نمایندگی هامبورگ به مناسبت روز جهانی زن

مبارک و خجسته باد 8 مارس، روزجهانی زن بر کلیۀ بانوان ایرانی بویژه:

 زنان کارگر، کارمند و یا بیکار، بی سرپرست یا بد سرپرست، زنان زندانی یا درانتظار اعدام، مادران داغدار، مادران و یا همسران منتظر که سرپرستشان در زندانند، زنان مطلقه‌، بیوه، دارای شوهر معتاد‌، همسران شهدای جنگ‌، زنان مهاجر بی­سرپرست‌، زنان دارای شوهران بیکار، زنان دارای همسری بیمار، زنان مجرد، زنان خود­­­سرپرست، زنان سالمند و تنها، همسران مردان از کار­افتاده، زنان دارای شوهرانی مجهول­المکان، زنانی که بواسطه ازدواج موقت صاحب فرزند شده‌اند و زنان ….

در آستانه روز جهانی زن و در شرایطی که بحران اقتصادی بزگترین مشکل زنان سرپرست و نان آور خانواده است، تفاهم‌نامه ای مابین سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش به تائید می رسد که در نتیجه گروهی اززنان شاغل در مهد کودک‌های ایران که اکثر آنان را  زنان تشکیل میدهند بیکار و خانه نشین خواهند شد.

گفتنی است براساس این مصوبه دوره پیش دبستانی در۲ سال متوالی برگزار می‌شود و در نتیجه شروع دوره پیش‌دبستانی از ۴ سالگی است .

در اعتراض به این مصوبه اخیر، مدیران مهد‌ کودک‌های تهران مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کرده و می‌گویند:

اگر نگهداری و آموزش کودکان چهار تا شش ساله از مهد کودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش منتقل شود، مهدکودک‌ها دچار بحران خوهد شد و اگر قرار باشد فقط کودکان یک تا سه سال در مهد کودک‌ها نگهداری شوند، تعدیل‌های گسترده آغاز می‌شود و زنان بسیاری بیکار خواهند گردید.

آنان خواستار دیدار با وزیر کار هستند و می‌گویند از وزیر می‌خواهیم صدای ما را بشنود و در جهت حمایت از زنان کارآفرین و نان‌آور، برای لغو تفاهم‌نامه اقدام کند زیرا:

اکثر زنان شاغل در مهد کودک‌ها، زنان سرپرست خانوار و نان‌آور هستند، و این مشکل با اولویت دادن به نقش مادری زنان،توسط دولتمردان جمهوری اسلامی بیش از پیش نمایان شده، بر بحران اقتصادی زنان سرپرست خانوار می‌افزاید.

برغم آنکه دوره پیش دبستانی جزو نظام آموزش رسمی کشور نیست و کودکان با داشتن6 سال تمام میتوانند به نظام رسمی آموزش و پرورش وارد شوند، موضوع واگذاری پرورش کودکان ۴ تا ۶ سال به آموزش و پرورش علاوه بر اینکه مهدهای کودکان را دچار بحران خواهد کرد زمینه سوء استفاده مدارس غیرانتفاعی گردیده موجب افزایش مشکلی بر سایر مشکلات والدین خواهد شد.

متاسفانه از هم اکنون مدارس غیرانتفاعی بر این نکته تاکید دارند که « در صورت عدم ثبت نام کودک در این مدارس آنها را در کلاس اول دبستان نیز ثبت نام نخواهند کرد» و همین امر سبب می شود تا والدینی که نمی‌خواهند کودکانشان قبل از ورود به مدرسه در مهد کودک باشند نیز باید در اندیشه معضلی ناخواسته باشند و  والدینی که کودکانشان در مهدهای کودک هستند نیز از حالا باید درگیر انتخاب مدرسه‌ای شوند که مشخص نیست تا چه میزان در پرورش کودکشان تاثیرگذار خواهد بود.

با استناد به کلیه بندهای مواد 23، 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر، ما خواهان رسیدگی فوری به خواسته ها و مطالبات معترضین زنان کار و کارگر بوده، اجرا و برقراری کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر را در تمامی موارد و ارکان جامعه مخصوصا نسبت به زنان ایران خواستاریم.

969

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی هامبورگ

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram