اطلاعیه شماره 968 نمایندگی سوئیس در خصوص نقض اولین حقوق انسان ها

کلیه مراحل حکم مجازات اعدام، نمایانگر نقض اولین حقوق انسان هاست

پرونده های فساد مسئولان، اختلاس ها و آمران و عاملان جنایتهای بزرگی نظیر فاجعه تلخ گلستان هفتم، کهریزک، کوی دانشگاه، کوی سبحان، قتل های زنجیره ای، اسیدپاشی و… را باز نشده می بندند اما دست فردی را در ازای دزدیدن گوسفندی قطع می کنند و افراد را با اتهامات واهی و از پیش تعیین شده به چوبه های دار می سپارند؟

مسئولان قوه قضائیه در ایران امروز از حمایت مظلومان به سمت طرفداری از صاحبان قدرت و مکنت چرخش 180درجه ای دارند که با هیچ میزان و معیاری قابل سنجش و یا توجیه نیست و شگفتا که این روند همچنان روز افزون است.

براساس آمار ثبت شده در بهمن ماه گذشته برای 39 نفر حکم اعدام صادر شد از جمله: رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج و زندانی سیاسی عبدالباسط دهانی ۲۵ ساله، که در زندان مرکزی زاهدان است.

32 انسان نیز با اجرای این حکم ضد بشری جان باخته اند از جمله  زندانی سیاسی کریم زرگر مدیر سابق شبکه اول تلویزیون ایران.  طی دوهفته اول اسفند ماه نیز دست‌کم 4 نفر بنامهای حمید ایمانی “، مهدی کاظم نیه “، احسان یعقوبی  “و رحیم سلیمی “ در زندان های مرکزی ایلام، همدان و ارومیه اعدام شدند و این در حالیست که براساس عملکرد نظام جمهوری اسلامی، بطور معمول۶۰ درصد از اعدام‌های صورت گرفته توسط دولت یا نهاد قضایی مخفیانه انجام میشود.

همچنین  طی این  مدت، فرمان  قتل عمد دولتی ( اعدام ) برای 8  نفر بنام های عین الله  قنبرزهی “، کریم “، محمد “، شهروز “، س- الف “و سه نفر با هویت نامشخص در شهرهای شیراز، خرم آباد، تهران، کرج، زاهدان و استان فارس صادر گردیده است.

در دولت کنونی، کماکان افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال بوده اند هم محکوم به اعدامند، بگفته نمایندگان مجلس، در حال حاضر بیش از۵ هزار و ۳۰۰ نفر از متهمین عادی در انتظاراعدامند و این در حالیست که کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد جرائم مربوط به قاچاق مواد مخدر را همردیف با جرائم مستحق اعدام نمی‌شناسد.

ما با استناد به مواد3، 5، 18 و 19اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام میکنیم که روند مجازات اعدام در تمامی مراحل، اعم از اعلام، انتظار و اجرای آن، نوعی شکنجه است و این شکنجه های روحی، روانی و جسمی از ابتدای دستگیری متهم آغاز شده و با انجام شکنجه های فیزیکی در اعتراف گیری بازجویان، تهدیدات، انتظار، صدورحکم، تا مرحلۀ اجرا ادامه می یابد که تمام این مراحل مغایر با حقوق انسانی است، غم انگیزتر آنکه  در دولت جمهوری اسلامی ایران صحبت از رعایت قانون و حقوق بشر نیز جرمی است نابخشودنی.

بنا براین ما از تمام مردم آزاده، دولت‌های دمکراتیک، سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که به صورت جدی برای لغو مجازات اعدام و بویژه اعدام نوجوانان در ایران و جهان تلاش کنند.

968

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی‌ سوئیس

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram