گزارش نقض حقوق محیط زیست ایران در بهمن ماه 1396

گزارش نقض حقوق طبیعی محیط زیست ایران در بهمن ماه 1396

گرداورنده و تحلیل : کاوه شیخ محمدی

این گزارش بصورت خلاصه به ذکر موارد معدودی از نقض و پایمالی حقوق حیات طبیعی در بهمن 1396 پرداخته و ابعاد تخریب فرشایشی محیط زیست در ایران کم کم بصورت جدی پدیدار می شود که خشک شدن تالابها انهم در فصول بارش پاییز و زمستان امری بی سابقه محسوب می شود. از سویی دیگر مدیریت ناکارامد قادر به کنترل و کاستن  الودگی هوا نبوده و ریزگردها بخصوص در استانهای خوزستان و ایلام بیشتر از پیش حیات عادی را تهدید کرده است.

هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای شهر تهران  شرایط ناسالم با شاخص ۱۸۸ قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، شاخص در زمان اعلام ان در واقع میانگین شاخص کیفیت هوا در ۱۲ ساعت بوده است (با تاکید بیشتر بر روی سه ساعت آخر در شرایط جوی متغیر) برای میانگین کل ایستگاه های شهر تهران است.

شاخص کیفیت هوا مابین ۱۵۱ و ۲۰۰ شرایط بسیار ناسالم (وضعیت قرمز) محسوب می شود.

وزارت نیرو طبق قانون مکلف است حقابه مورد نیاز تالاب ها را اختصاص دهد

3 میلیون هکتار از مساحت کشور به تالاب ها اختصاص دارد که ۵۰ درصد آن در حال حاضر خشک شده و یا در معرض خشکی هستند، علت اصلی خشکی تالاب ها عدم تخصیص حقابه های قانونی از سوی وزارت نیرو و ادامه خشکسالی و کمبود شدید بارندگی، همچنین بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیر زمینی است. تالاب ها نقش بسیار مهمی در تعادل بخشی حیات و زندگی موجودات زنده به ویژه انسان ها داشته و ایران هم در حفظ و احیاء‌ تالاب ها باید با اولویت های لازم برنامه ریزی کند، یعنی منابع لازم برای احیاء‌ مجدد تالاب های خشک شده را اختصاص دهد، مهم ترین تالاب های در معرض تهدید کشور در طی سال های اخیر ارومیه، هورالعظیم، هامون، میغان، شادگان و میانکاله است که دولت باید در اختصاص منابع برای احیاء‌ آنها توجه ویژه کند.

وقتی خود سازمان محیط زیست جداسازی زباله ندارد، نمی‌توانیم برای کشور حکم صادر کنیم

در عمل می بینیم که حفاظت از محیط زیست یک مقوله آموزشی برای دولتی‌ها و مدیران کشور در ایران به شمار نمی‌آید، از این نکته بطور حتم اگاهند که برای تحقق هر امر مثبت، ابتدا باید از خودشان شروع کنند.

جداسازی زباله‌ها یک اصل است و نمی‌توانند بدون جداسازی زباله‌ها در سازمان محیط زیست برای مملکت حکم صادر کنند. از طرفی دیگرنقش مردم در بهبود وضعیت محیط زیست غیر قابل کتمان است، حتی اگر تخریب محیط زیست توسط دولت انجام شود، بهبود و احیای آن بدون مشارکت مردم ممکن نیست. 

خشکی تالاب های مهاباد میراث پروژه ستاد احیای دریاچه ارومیه

پروژه های ستاد احیای دریاچه رومیه سه تالاب مهاباد را خشک کرده است.

یک کارشناس محیط زیست از خشک شدن ۳ تلاب مهاباد بر اثر اجرای پروژه ستاد احیا دریاچه ارومیه خبر داد. متاسفانه پروژه انتقال آب و پیوند رودخانه های زرینه، سیمینه، گادر و مهاباد موجب خشک شدن تالاب های گروس، داشخانه و قوپی قازان ودر این شهرستان شده است. این پروژه که به منظور احیای دریاچه رو به موت ارومیه اجرا شده است نه تنها تاثیری در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه نداشته بلکه بسیاری از زیستگاههای جانوری منطقه را با بحران روبه رو کرده است. تالاب بین المللی کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور در تابستان سال جاری با بحران جدی رو به رو بوده است.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصل بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر بوده است که از بین این تالابها، کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالابهای بین المللی به شمار می روند. 

تالاب انزلی رو به نابودی پیش می‌رود

عواملی از قبیل ورود رسوبات، فاضلاب‌های کشاورزی و خانگی، تغییرات اقلیمی، گسترش شهرنشینی و البته دفع پسماند در حاشیه رودخانه‌ها باعث شده که تالاب انزلی رو به نابودی پیش رود. تالاب انزلی با وسعتی تقریبی ۲۵ هزار هکتار یکی از تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی است. اگرچه عواملی از قبیل ورود رسوبات، فاضلاب‌های کشاورزی و خانگی، تغییرات اقلیمی، گسترش شهرنشینی و البته دفع پسماند در حاشیه رودخانه‌ها باعث شده که این تالاب عظیم رو به نابودی پیش رود،اما همیشه عده‌ای دلسوزانه به دنبال راه حل هایی جهت نجات این اکوسیستم طبیعی هستند. همچنین تالاب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود.

تالاب چهل هزار ساله ایران کاملا خشک شد

تالاب “آق گل” در استان همدان “به‌طور کامل” خشک شده است. پیش از خشک شدن وسعت این تالاب بیش از ۸۳۰ هکتار و زیستگاه‌ ۴۶ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی بوده است. که متاسفانه خشک شدن این تالاب که قدمتی 40 هزار ساله داشت باعث تغییر اکو سیستم اب و زمین و همچنین چرخه حیات وحش خواهد شد و اثار غیر قابل جبران بر زندگی ساکنان این منطقه نیر خواهد داشت. از سویی هم اکنون استان همدان در اثر سوئ مدیریت، بیشترین میزان فرونشست خاک و بیابان زایی را در ایران دارد که با کمبود یا نبود بوجه برای پیشگیری مواجه است.

بودجه پیشنهادی برای مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۱۳۹۷ حذف شد

در حالیکه طی روزهای ماه گذشته گرد و غبار در خوزستان و ایلام و تعدادی از شهرهای جنوبی کشور، کاهش کیفیت هوا، تعطیلی مدارس و تهدید سلامت مردم را به همراه داشت، به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ در مجلس حذف شده است. این معاونت با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، امسال پیشنهاد جدیدی در لایحه بودجه دولت گنجانده بود گفته است: ابتکار جدید اختصاص دو میلیارد دلار برای «ساماندهی پسماندهای خانگی، آبخیزداری و بهسازی محیط زیست» گنجانده شده بود که این موضوع، ذیل جدول بند «و» تبصره ۴ لایحه بودجه دیده شده که متاسفانه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را حذف کرد.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از محیط زیست 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram