اطلاعیه شماره 947 کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو در خصوص فریاد حق طلبانه دانشجو

صدای دانشجو، فریاد حق طلبانه ای است که خاموش نمیشود.

به دنبال تجمع دانشجویان دانشگاه های مختلف ایران و با برخورد و ضرب و شتم نیروهای امنیتی که منجر به دستگیری و بازداشت تعداد بیشماری ازآنان شد ۱۵۰۰تن ازدانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در اعتراض به این بازداشت ها و وضعیت تعقیب قضایی آنان بیانیه‌ای صادر نمودند، گزیده هائی برگرفته از متن بیانیه :

فرآیند بازداشت اغلب دانشجویان پر ابهام و ناموجه است. برخی از دانشجویان بدون حضور در تجمعات، و با بهانه‌ی غیرقابل قبول تحت عنوان «پیشگیری» بازداشت شده‌اند. تعداد بسیاری از آن‌ها پس از بازداشت هیچ تماسی با خانواده‌هایشان نداشته اند و این بی‌خبری طولانی از وضعیت دانشجویان بازداشتی، موجب نگرانی شدید حانواده های آنان شده است .

با گذشت روزها، پیگیری خانواده‌های بسیاری از دانشجویان بازداشتی برای دریافت پاسخی مشخص، بی‌ نتیجه است.

از سوی دیگر، به‌رغم تلاش اساتید و مسوولان دانشگاهی، و نیز ضمن وعده‌های صاحب‌منصبان دولتی مبنی بر آزادی هرچه زودترِ همه‌ی دانشجویان، همچنان تعداد قابل توجهی از آن‌ها در بازداشتند.

این فرایند پراشکالِ بازداشت و ادامه‌دار شدن آن، سبب نگرانی شدید و مطالبه‌ی جدی از سوی اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان جهت آزادی هم‌دانشگاهی‌شان گردیده و چنین واکنش و حساسیتی، برخاسته از باور به این مهم است که:

دانشگاه، بستر شکل‌گیری اندیشه و کنش اجتماعی است که حیات جامعه را تأمین نموده و

دانشجو، چشم بیدار و جان هشیارِ جامعه است .

ما در بند کردن دانشجو را دربند کردن اندیشه و آگاهی می‌دانیم.

و نسبت دادن اتهاماتی چون «اغتشاش» به فعالیت‌های دانشجویی، خالی از معنا و به دور از واقعیت است،

ما خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط دانشجویان بازداشت‌شده هستیم،

ما نسبت به صدور احکام قضایی و تشکیل پرونده‌هایی که منجر به هرگونه گرفتاری و محرومیت و حبس برای دانشجویان بازداشت شده شود حساس خواهیم ماند،

ما اعلام می کنیم هر حکمی که به نحوی بر آینده و سرنوشت این دانشجویان تأثیر گذارد و هر پرونده‌ای که وضعیت تحصیلی و شغلی و حقوق انسانی آن‌ها را خدشه‌دار کند ناموجه خواهد بود.

اعضای کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو ضمن محکوم نمودن مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به مطالبۀ نان ،کار و ازادی، بیش از یکصد تن از دانشجویان فعالان صنفی دانشجویی را با ضرب و شتم بازداشت‌ و آنان را به حبس و حصار کشیده اند، ازادی بدون قید و شرط آنان و کلیه زندانیان مدنی، سیاسی، عقیدتی و صنفی را خواهانند واعلام می کنند که اعتراض مسالمت آمیز، آزادی بیان و عقیده حق دانشجو و تمامی اقشار یک ملت است، همانگونه که در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است:

ماده ی 20 : هر انسانی محق به آزادی گردهمایی و تشکیل انجمنهای مسالمت آمیز است.

ماده ی 21 میثاق حقوق مدنی و سیاسی : حق‌ تشکیل‌ مجامع‌ مسالمت‌آمیز …

و اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی: حق‌ تشکیل‌ مجامع‌ مسالمت‌ آمیز…

947

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته ی دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram