گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو در اذر ماه 1396

تهیه کننده احمد هاشمی نژاد –AHMAD HASHEMI NEJHAD

آزادی از زندان

آزادی یک مدیر تلگرامی در ارومیه با تودیع وثیقه

به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز ۱۳ آذر ۱۳۹۶، «صلاح‌الدین رنجبر» مدیر کانال تلگرامی «ارومیه دنگ» که چندی پیش در ارومیه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه به صورت موقت آزاد شد.

دو شهروند بهایی دیگر از زندان رشت آزاد شدند

هرانا- کیوان پزشکی و نویده بخشی دو شهروند بهایی ساکن رشت که در آبان ماه امسال پس از احضار توسط اداره اطلاعات رشت دستگیر و به زندان لاکان رشت منتقل‌شده بودند، به ترتیب در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ماه با تودیع قرار وثیقه از محل این زندان آزاد شدند.

احکام صادره

حکم اعدام احمدرضا جلالی در دیوان عالی کشور تایید شد

به نقل از ایران وایر، دبیر دریا بیگی وکیل فعلی احمدرضا جلالی است. او امروز برگه تایید حکم اعدام از سوی دیوان علی کشور را به مادر موکلش نشان داده است.

صدور حکم حبس و ممنوعیت از اقامت برای شکارچی غیرقانونی

به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، صبح روز پنجم آبانماه به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده سه فرد مسلح در حد فاصل منطقه آزاد و شکار ممنوع پایین طالقان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان که در فاصله ۶۰ کیلومتری از محل گزارش در مناطق بالا طالقان (ارتفاعات دیزان) مشغول گشت زنی بودند، عازم محل مورد نظر شدند.

اخبار دانشگاه

دو دانشجوی “ستاره‌دار” برای اعتراض به وزارت علوم ایران رفتند

به نقل از بی بی سی، مجید دری در اعتراض به سخنان اخیر وزیر علوم ایران، با یک تابلوی دست‌نویس اعتراض مقابل وزارت علوم ایران تحصن کرد و مهدیه گلرو، دانشجوی “ستاره‌دار” دیگر هم نامه اعتراضی خود را به وزارت علوم داد.

بیانیه اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد خطاب به ولایتی

به نقل از روزنامه جامعه فردا، در ادامه همین اخبار و اعتراضات جسته و گریخته فعالین دانشجویی،۳۶ تشکل اسلامی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای خطاب به علی اکبر ولایتی، ریاست هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، نسبت به آنچه که «برخی ناملایمات و کج‌سلیقگی‌ها و رویکردهای نامناسب از سوی برخی مدیران و مسئولان ذی‌ربط در سطح دانشگاه‌های آزاد کشور» نامیدند، اعتراض کردند.

اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌های ایران در آستانه روز ۱۶ آذر

به نقل از رادیو فردا، اعتراض‌های دانشجویی که از روز دوشنبه با تجمع و سردادن شعارهایی در دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، شهید بهشتی و علامه طباطبایی آغاز شده بود، روز سه‌شنبه درتعداد دیگری از دانشگاه‌ها از جمله نیشابور و صنعتی شریف تهران ادامه یافت.

اخبار عمومی جوانان

ذوالقدر: مراجع ورود زنان به استادیوم را مشروط به تفکیک جایگاه زنان و مردان کردند

به نقل از خانه ملت، سیده فاطمه ذوالقدر در بیان نتیجه سفری که به تازگی به استان قم داشته‌اند، گفت: “این سفر در اصل به دعوت دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشکده مطالعات زنان و خانواده استان قم صورت گرفته بود، اما در حاشیه این سفر با مراجع قم هم ملاقاتی داشتیم که در آن پیرامون آسیب‌های اجتماعی، ورود زنان به استادیوم و ازدواج دختران زیرسیزده سال مباحثی مطرح شده و از نظر این بزرگان بهره‌مند شدیم”.

تفکیک جنسیتی؛ برخورد با کارگاه آموزش آرایشگری در تهران به دلیل ارائه آموزش مختلط

به نقل از ایلنا، سرهنگ ذوالفقار برفر درباره جزییات این خبر گفت: “در پی وصول خبری مبنی بر برگزاری کلاس‌های مختلط آموزشی آرایشگری زنانه توسط مربیان مرد خارجی و جذب زنان آرایشگر به خارج کشور، شناسایی آنان در دستور کار این پلیس قرار گرفت”.

به مناسبت روز دانشجو 16 آذر

روزت گرامی دانشجوی ستاره دار، کودک دیروز و جوان و دانشجو امروز تویی که سد کنکور را شکستی تا در جایگاه امروزت باشی روزت مبارک.

اعتراض و تجمع

سه تجمع اعتراضی برگزار شد

ماه گذشته، جمعی از مال باختگان موسسه قرض‌الحسنه ولایت اندیشه، تعدادی از صیادان حوزه چابهار و کنارک و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت آبادان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

احمدرضاجلالیمی‌گویداعترافاتتلویزیونیاواعتبارندارد

خبرگزاری هرانا – فایلی صوتی منتسب به احمدرضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام در ایران، منتشر شده که در آن می‌گوید اعترافات تلویزیونی که چند روز پیش از او در تلویزیون ایران پخش شد اعتبار ندارد.

پنچ تجمع اعتراضی برگزار شد

به نقل از ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۲۷، کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریزصبح امروز در سومین روز از اعتراض خواستار رفع مشکلاتشان شدند.

اعتصابیون

موافقت دادگاه با وکیل تعیینی و پایان اعتصاب غذای رامین حسین‌پناهی

به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران، رامین حسین‌ پناهی از روز چهاردهم آذر ماه در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم موافقت دادگاه با وکیل تعیینی‌اش اعتصاب غذا کرد اما روز بیست و سوم آذر ماه پس از ملاقات با برادرش و موافقت دادگاه با وکیل تعیینی به اعتصاب غذای خود پایان داد

تداوم اعتصاب غذای یک زندانی در سقز همزمان با پایان اعتصابی دیگر

به گزارش خبرگزاری هرانا، زندانی شاهین عبیدیان بدلیل تهدید به تبعید توسط مسئولین زندان به اعتصاب غذای خود پایان داد، همچنین گزارش شده هیوا حسینی بیست و ششمین روز اعتصاب غذای خود را در سلول انفرادی میگذراند.

اعدام

پنچ زندانی در کرمانشاه اعدام شدند

سحرگاه دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶، پنچ زندانی که اکثرآ متهم به “قتل” بودند در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شدند.

یک زندانی در بابل اعدام شد

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران گفت: “صبح امروز حکم اعدام قاتل جوان اهل شهرستان آمل در محوطه زندان بابل اجرا شد

بازداشت

فردی در یزد به دلیل تبلیغ برپایی ‘مهمانی’ دستگیر شد

به نقل از ایرنا، سرهنگ مرتضی ابوطالبی افزود: “با توجه به حساسیت موضوع، عملیات شناسایی مدیر کانال در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت”.

دو شهروند ترکمن بازداشت شدند

به نقل از فعالان حقوق بشر ترکمن صحرا، دو تن از شهروندان اهل سنت ترکمن به نام های حاج محمد رحیمی و سعید محمدی طی دوم اه گذشته توسط اداره اطلاعات استان گلستان بازداشت شده اند.

بین المللی

اتحادیه اروپا به حکم اعدام احمدرضا جلالی اعتراض کرد

به نقل از دویچه وله، روزنامه “هایلبرونر اشتیمه” آلمان چاپ شنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) در اواخر ماه اکتبر یادداشت اعتراضی مشترک اعضای اتحادیه اروپا به حکم اعدام احمدرضا جلالی در تهران تقدیم مقام‌های مسئول شد

خودکشی.

خودکشی دو زندانی در زندان رجایی شهر کرج

به گزارش خبرگزاری هرانا، زندانی محمد منبری و میلاد بیگلر بیگی از زندانیان جرائم عادی در زندان رجایی شهر کرج طی روز های گذشته اقدام به خودکشی کردند.

خودکشی یک دختر ۱۶ ساله

به نقل از تابناک، علی ملکی بخشدار مارگون گفت: “در پی گزارشات مردمی مبنی بر خودکشی دختر ۱۶ ساله ای در زیلایی، همراه با نیروی انتظامی بخش مارگون در محل حادثه حاضر شدیم”.

دانشجویان

تحصیلکردگان بیکار

سخنرییس‌جمهور: نمی‌توانیمپاسخگویمتقاضیانکارباشیم/ وزیربهداشت: ازدولتتوقعایجادشغلنداشتهباشید…

سه زندانی سیاسی در تهران مجموعا به ۲۸ سال حبس و تبعید محکوم شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا،سه زندانی سیاسی که از سال گذشته در بازداشت موقت به سر میبردند و آخرین دفاعیات خود را به شعبه ششم دادسرای اوین در ۲۱ تیرماه سال جاری ارائه اداده بودند به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام مجموعا به ۲۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

کارگران

بیشترین شیوع مصرف موادمخدر در جامعه «کارگران» است

به نقل از ایسنا، حمید صرامی در شصت و یکمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، گفت: “در سال ۹۴، ۲.۱ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم از مواد مخدر استفاده کرده‌اند.

مرگ و مصدومیت ۶ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

به نقل از ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۵، دو نفر از کارگران بهره برداری شرکت پالایش نفت آبادان هنگام آماده سازی کارهای تعمیراتی در واحد SRU (واحد گوگرد سازی) دچار گازگرفتگی شدند که یک نفر از آنها جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر دچار صدمات شدید شده است.

مرگ و مصدومیت ۳۶ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مورخ ۰۵ آذر ۱۳۹۶، سرپرست اورژانس اردکان گفت: “حادثه سقوط از ارتفاع در هتل کوشک اردکان یک کشته برجای گذاشت”.

نامه های زندانیان

نامه آتنا دائمی در روز جهانی حقوق بشر؛ فقط زندان هاست که پر میشود و چوبه های دار همچنان فعال

به گزارش خبرگزاری هرانا. آتنا دائمی فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین طی نامه ای سرگشاده ضمن تبریک فرارسیدن روز جهانی حقوق بشر به مدافعان حقوق بشر خواستار اطمینان بخشی دولت نسبت به رعایت حقوق اقلیت های ملی و مذهبی در ایران شده است.

نامه سرگشاده زندانیان سیاسی بلوچ؛ قوه قضاییه پاسخگوی اعمال شکنجه توسط بازجویان

به گزارش خبرگزاری هرانا، جمعی از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان زاهدان که خواستند هویت آنان نزد هرانا محفوظ بماند طی نامه ای سرگشاده از شکنحه شدن خود توسط بازجویان دستگاه امنیتی سخن گفتند. این زندانیان از قوه قضائیه که مدعی عدم وجود شکنجه در بازداشتگاهها است خواستار توضیح درباره رفتار های غیر انسانی بر آنان رفته شدند.

نامه سرگشاده ۴ زندانی سیاسی در پی ضرب و شتم محمدصابر ملک رئیسی در زندان اردبیل

به گزارش خبرگزاری هرانا، محمد صابر ملک رئیسی زندانی سیاسی که در حین گذراندن دوران محکومیت ۱۵ ساله خود در زندان اردبیل است، پس از اعتراض به محدودیت ها و ممنوعیت های اعمال شده نسبت به خود به قرنطینه این زندان منتقل شد،

نامه ای از گلرخ ایرایی؛ صدای قربانیان دهه ۶۰ باشیم

به گزارش هرانا، دادخواهی مریم اکبری منفرد درباره قتل اعضای خانواده اش که از فعالان سیاسی بودند سرانجام با پذیرش شکایت او توسط گروه کاری ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل به موفقیت رسید.

وخامت حال

رضا شهابی در زندان سکته کرده است

در ملاقاتی که خانواده رضا شهابی با این زندانی در روز چهاشنبه داشته است نیمه چپ صورت وی افتادگی داشته و زیر چشمش نیز فرو رفتگی خاص داشته است. آقای شهابی گفته در زندان به پزشک زندان مراجعه کرده است و پزشک به او گفته که سکته خفیف کرده است.

آخرین وضعیت آرش صادقی؛ نگرانی از تداوم محرومیت های پزشکی

به گزارش خبرگزاری هرانا، آرش صادقی زندانی سیاسی که اواخر مهرماه سال جاری از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج بصورت تنبیهی تبعید شد، پس از گذشت دوماه کماکان وضعیت سلامت نگران کننده ای دارد.

فراخوان کمیته :

جلسه کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو روز جمعه 22دسامبر 2017 ساعت 20 بوقت اروپایی مرکزی تشکیل شد

جمع بندی اماری از گزارشات:

آزادی از زندان 2 مورد

احکام صادره 2 مورد

اخبار دانشگاه 3 مورد

اخبارعمومیجوانان 3 مورد

اعتراض و تجمع3 مورد

اعتصابیون 2 مورد

بازداشت2 مورد

اعدام: 2 مورد

دانشجویان 2 مورد

بین المللی: 1 مورد

بازداشت: 2 مورد

خودکشی: 2 مورد

کارگران:3 مورد

نامه های زندانیان:4 مورد

وخامت حال: 2 مورد

کانون دفاع از حقوق بشردر ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram