اطلاعیه شماره 926 نمایندگی مالزی در خصوص تصادفات رانندگی

رکوردی دیگر به ثبت رسید و:

ایران از نظر تصادفات رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹را کسب کرد.

اعلام آمار  تلفات و تصادفات در جاده‌ های ایران و کشته شدن روزانه ۴۳ نفر، برای کسب ابن رکود حونین کافی بود تا نام ایران به درۀ 189 سقوط نماید.

بگفته سردار تقی مهری فرمانده پلیس راهور ناجا، حوادث رانندگی در ایران پس از آلودگی هوا بیشترین آمار قربانی را بخود اختصاص داده است. طبق آمار پزشکی قانونی در ایران، در10 سال گذشته، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باخته اند و دو میلیون و221 هزار نفر نیز مجروح و معلول گشته اند و این در حالیست که طی این سالها، فقط 986 نفر در سوانح هوایی فوت کرده اند.

یعنی در هر ساعت 3 نفر در اثر تصادفات جاده ای کشته میشوند.

براساس آمارهای جهانی و بطور میانگین به ازای هر۱۰ هزار خودرو ۹ نفر در دنیا کشته می‌شوند، در حالی که بعلت شرایط نامناسب جاده ها، میزان کشته شده گان ناشی از تصادف در ایران، به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ کشته است و به همین دلیل بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، شرایط و موقعیت حوادث در ایران را «بحرانی »عنوان کرده است.

متاسفانه بعلت عدم مدیریت صحیح و ناکار آمدی مسئولان، اکثر جاده‌های ترانزیتی و مسافری ایران نیز از امنیت و ایمنی لازم برخوردار نیستند و در نتیجه هر روز و هر ساعت در اینگونه مسیرها شاهد تعداد زیادی تصادف منجر به فوت هستیم از جمله  جاده غیراستاندارد و بسیار کم عرض «اهر به تبریز» یعنی تنها راه ارتباطی تبریز با ۱۶ شهر شمالی استان که در میان اهالی و رانندگان ترانزِیت جاده مرگ آذربایجان لقب گرفته است و بگفته مسئولان طی ۵ سال گذشته ۸۳۰ نفر در این مسیر جان باخته و این روند خونین همچنان ادامه دارد و این چنین است جاده های: تهران، سمنان، مشهد و یا اتوبان قم،‌ اصفهان، شیراز و جادۀ کوهستانی، باریک و پرتردد چالوس، بویژه در ایام تعطیلات و….

بر اساس اعلامیه رسمی سازمان پزشکی قانونی ،در نیمه اول امسال، ۸ هزار و ۶۹۱ نفر در حوادث رانندگی در ایران کشته شده‌اند که بیشترین تعداد کشته شده گان مربوط به مسیرهای برون شهری بوده است.

۸.۳ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی ۱۰ سال و کمتر،

 ۱۲.۹ درصد ۱۹-۱۱ سال،

 ۲۲.۳ درصد ۲۹-۲۰ سال،

 ۱۶.۲ درصد ۳۹-۳۰ سال،

 ۱۲.۴ درصد ۴۹-۴۰ سال،

 ۱۱.۱ درصد ۵۹-۵۰ سال و ۱۶.۶ درصد ۶۰ سال به بالا داشته‌اند

طبق بند13حقوق شهروندی:هر شهروندی حق دارد از امنیت جانی، مالی، حیثتی، حقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن برخوردار باشد.

اعضای نمایندگی مالزی به استناد اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام میدارند: دولت جمهوری اسلامی ایران  موظف به تامین، حفظ و ارتقای حقوق همه شهروندان خویش است و تامین سلامت افراد جامعه یکی از پایه های اصلی حقوق انسانی است، طبق اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

926

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی مالزی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram