اطلاعیه 925 کمیته دفاع از محیط زیست

عدم مسئولیت دولتمردان و ناکارآمدی مدیریت بحران درزلزله اخیر

آری ایران کشوری زلزله خیز است و لذا می باید از قبل آماده گی روبرو با چنین بحرانی را داشت، آقای اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این باره میفرمایند:

دانش امروز، امکان پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله را فراهم کرده است اما،میزان آمادگی ما در برابر آسیب پذیری موجود پذیرفتنی نیست« هر انچه بگندد نمکش میزنند،   وای به روزی که بگندد نمک»

ایران کشوری زلزله خیز بوده و هست و اینک مسئولان سخن از زیر ساخت ها میگویند:

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از طولانی شدن زمان تصویب لایحه قانون مدیریت بحران کشور در مجلس شکایت دارد و از کاستی های حوزه نظارت در امر ساخت و ساز، کمبود نیروی انسانی ماهر در بخش اجرای ساخت و سازها،  توجه به مشکلات در ابعاد کیفیت و عمر مفید ساختمان ها به ویژه ساختمان‌های عمومی مثل مدارس و بیمارستان می پردازد، حال آنکه:

باید مدیریت بحران به دغدغه و باورمسئولان تبدیل شود.

باید به کیفیت و عمر مفید ساختمان ها توجه شود.

 گفتنی است که در حادثه زلزله سرپل ذهاب که در سطح۱۹۳۰ روستا و۷ شهرستان رخ داد بعلت ناکارآمدی وعدم مسئولیت نهاد ها و سازمان های ذی ربط،، یک ایران فارغ از هر دین، مذهب، قوم و زبانی به یاری هم میهنان کردزبان شتافتند و به عملیات امداد و نجات هموطنان پرداخته، چندین برابر مورد نیاز، امکانات لازم را در منطقه توزیع نموده و مصدومین را از زیر خروارها آوار خارج ساختند. آماررسمی بیانگر آنست که ایران طی۵۴ سال، ۲۴ زلزله و۱۱۰ هزار قربانی مستقیم را تجربه کرده است که پیامد آن ده‌ها هزار هموطنی بوده اند که بار سنگین خسارت مالی و جانی را دوش کشیده‌اند   اما

دولتمران همچنان جملۀ « زلزله ما را غافلگیر کرد » را تکرار و تکرار می کنند.

ستاد مدیریت بحران باز هم غافلگیر میشود و فراموش می کند که ۴ سال قبل نیز لرزش‌هایی در همان منطقه موجب تشویش و پریشانی مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب شده بود.

مسئولین شعار می‌دهند و مصاحبه می کنند که رسیدگی می‌شود! تشکر می‌کنند از کسانی که بجای آنان امدادرسان بوده اند!، مرتب از کنترل اوضاع می‌گویند اما حتی آمبولانس هم به میزان کافی نیست، پتو و اقلام حیاتی مانند چادر خواب،آب، کنسرو، شیرخشک، دارو، پوشک، نوار و لوازم بهداشتی را مردم باید تامین کنند، کنترل اوضاع در عمل یعنی سوءمدیریت درخاک برداری، نجات مجروحان، حتی در توزیع اقلام و سایر نیازهای اولیه زلزله‌زدگان غرب ایران که توسط مردم اهدا شده بود، چرا؟ این‌همه کندی در کمک‌رسانی و کمبود و کوتاهی برای چیست؟ مدیر و مسئول انجام اینگونه امور کیست؟ مگر نه اینکه هلال احمر؟ وزارت کشورو ستادهای گوناگون با بودجه های کلان مسئول بوده و هستند؟ اما

جمع آوری زباله و فاضلاب در شهر سرپل ذهاب پس از زلزله تقریبا متوقف شده است، فضای مناسب جهت دفن اجساد وجود ندارد، تأمین آب شرب شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، هرسین و ثلاث باباجانی از سرآب‌های این شهرها تامین میشود که بسیار آلوده است و می تواند زمینه ساز بروز انواع بیماری های عفونی در منطقه شود، در سرمای شدید زمستانی مردم بلا زده شب ها در خیابان می خوابند، مشکلات اسکان، تغذیه و نبود آب آشامیدنی در استان کرمانشاه شرایط سختی را به وجود آورده است، خبرها حاکی از کمبود شدید آب آشامیدنی در میان مردم زلزله زده است، درشرایط سرمای زمستان و بارندگی شدید در منطقه، که مردم امکان زندگی در چادر را هم ندارند، مسئولین حتی از ارسال کانکس نیز خودداری می‌کند.

اعضای کمیته ی دفاع از محیط زیست به استناد ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشربار دیگر عدم توجه مسئولان نسبت وضعیت مردم آسیب دیده در زلزله غرب کشور را محکوم نموده خواستار برقراری کلیه مواد این اعلامیه میباشند.

925

     کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از محیط زیست

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram