اطلاعیه 915 کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

وجدان های بیدار و انسان های عدالت خواه بدانند :

قتل با مجوز قانون (اعدام) جان رامین حسین پناهی را تهدید میکند

پس از گذشت بیش از ۴ ماه از بازداشت رامین حسین پناهی توسط نیروهای سپاه پاسداران، بر اساس گزارش های دریافتی ماموران به خانواده حسین‌پناهی اعلام کرده‌اند که اعدام خواهد شد.

این در حالیست که هنوز هیچ دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات او برگزار نشده است و از محل نگهداری وی نیز اطلاعی در دست نیست.

او که یکی از پیشمرگە های حزب کوملە کردستان ایران است در اول تیرماه، طی درگیری با نیروهای سپاه پاسداران و در نزدیکی شهر سنندج از ناحیه کمر و پا مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت و سپس بازداشت شد، همراهان آقای حسین پناهی نیز به اسامی حامد سیف پناهی، بهزاد نوری و صباح حسین پناهی نیز طی تبادل آتش صورت گرفته جان باختند.

خانواده حسین پناهی پس از بازداشت فرزندشان دستگیری و محکومیت تعداد دیگری از اقوام خود را هم تجربه کرده اند، گفتنی است که در همان روز واقعه، افشین حسین پناهی برادر رامین که عضو حزب کومله و هیچ تشکیلات سیاسی نبود، در منزل شخصی خود بازداشت شد و در نهایت به هشت سال زندان محکوم گردید، ۴ تیرماه انور حسین پناهی، دیگر برادر رامین و ۵ تیرماه  زبیر، احمد و انور حسین پناهی از جمله پسرعموهای رامین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تلاش‌های خانواده برای اطلاع از محل نگهداری رامین و حتی زنده بودنش نه تنها تاکنون بی نتیجه مانده و مسئولان حتی زنده بودن او را تائید نمی کنند بلکه در پاسخ به اعتراض های خانم «دایه شریفه»، نیروهای امنیتی مادر سالخورده وی را برای مدتی کوتاه بازداشت کردند، هم چنین ماموران اطلاعات بارها به خانواده حسین پناهی اعلام کرده اند  که وی  در بازداشت وزارات اطلاعات است وبه زودی اعدام خواهد شد، آنان همچنین تهدید کرده اند که:

« رامین را خدا هم نمی‌تواند نجات دهد و اگر ساکت نشوید کل خانواده‌تان را بازداشت و اعدام خواهیم کرد» .

خانواده رامین و افشین حسین پناهی با نگارش دومین نامه خود به اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، به توصیف حقوق پایمال شدۀ خود و فرزندانشان پرداخته و شکنجه های اعمال شده، عدم پاسخگوئی مسئولان، بی خبری مفرط از سرنوشت آنان،  موانع ایجاد شده برای استخدام وکیل و مظالم بر خود رفته را توضیح  داده اند.

ما کلیه اقدامات ضد بشری انجام شده در مورد خانواده حسین پناهی را ناقض مواد 3، 5، 6، 7، 8، 9، 10، و بویژه بند یک از ماده 11 اعلامیه جهانی حقوق بشر دانسته، ضمن محکوم نمودن صدور و اجرای هرگونه حکم اعدام با هرنوع اتهام، اعلام مینمائیم که «رامین حسین‌پناهی» با پذیرش و ارتکاب جرم های احتمالی، حق دسترسی به وکیل، ملاقات با خانواده، دسترسی به درمان، عدم شکنجه و برخورداری از یک دادگاه عادلانه را دارد.

915

کانون دفاع حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

مادهٔ 3هر کس حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

ماده5 احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد.

مادهٔ 6 هر کس حق دارد که شخصیت حقوقی او در همه‌جا بعنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود.

مادهٔ 7 همه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند. همه حق دارند در مقابل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه حاضر باشد و بر علیه هر تحریکی که برای چنین تبعیضی بعمل آید بطور تساوی از حمایت قانون بهره‌مند شوند.

مادهٔ 8 در برابر اعمالی که حقوق اساسی فرد را مورد تجاوز قرار بدهد و آن حقوق بوسیله قانون اساسی یا قانون دیگری برای او شناخته‌شده باشد، هر کس حق رجوع مؤثر بمحاکم ملیِ صالحه دارد.

مادهٔ9 احدی نمیتواند خودسرانه توقیف ‐ حبس یا تبعید بشود.

مادهٔ 10 هر کس با مساوات کامل حق دارد که دعوایش بوسیله دادگاه مستقل و بی‌طرفی، منصفانه و علناً رسیدگی بشود و چنین دادگاهی درباره حقوق و الزامات او یا هر اتهام جزائی که باو توجه پیدا کرده باشد إتخاذ تصمیم بنماید.

مادهٔ 11(۱)هر کس که به بزه‌کاری متهم شده باشد بی‌گناه محسوب خواهد شد تا وقتیکه در جریان یک دعوای عمومی که در آن کلیه تضمین‌های لازم برای دفاع او تأمین شده باشد تقصیر او قانوناً محرز گردد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram