اطلاعیه 885 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در مورد کودکان بی هویت

60 هزار کودک بی وطن در ایران، در جستجوی هویت گمشدۀ خویش اند!.

بر اساس بند 2 ماده 976 قانون مدنی ایران تابعیت مادر در تابعیت فرزندش هیچ اثری ندارد و در واقع قانون اساسی ایران برای اینکه جلوی ایجاد تابعیت مضاعف را بگیرد چنین سیستمی را پذیرفته است، این در حالی است که در بسیاری از کشورها هیچ تفاوتی بین تابعیت پدر و مادر وجود نداشته و طفل به محض تولد دارای تابعیت پدر یا مادر خود میشود.

بر مبنای ماده ۸ کنوانسیون حقوق کودک:

1– کشورهای طرف‌ کنوانسیون‌ حق‌ کودک‌ برای‌ حفظ‌ هویت‌ خود، از جمله‌ ملیت‌، نام‌ و روابط‌ خانوادگی را طبق‌ قانون‌ و بدون‌ مداخله‌ تضمین‌ خواهند کرد.

2 در مواردی که‌ کودک‌ به‌ طور غیرقانونی‌ از تمام‌ یا برخی‌ از حقوق‌ مربوط‌ به‌ هویت‌ خود محروم‌ شود، کشورهای‌ عضو حمایت‌ و مساعدتهای‌ لازم‌ را برای‌ استیفای‌ سریع‌ حقوق‌ فوق‌ به‌ عمل‌ خواهند آورد.

جاوید سبحانی فعال حقوق کودکان: بیش از 60 هزار کودک بی هویت و بی شناسنامه، حاصل ازدواج دختران ایرانی با پدران خارجی هستند در ایران امروز، سرگردانند.

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: 1 میلیون بی شناسنامه در کشور وجود دارد، حدود 4500 نفر در استان سیستان و بلوچستانند و بیش از 400 هزار نفر آنها کودک اند.

بی شناسنامه ها از تمام امکانات دولتی، حق بیمه،

یارانه، انشعاب برق، گاز، تلفن و …

و از تمامی حقوق شهروندی، همچون حق آموزش و

پرورش، خدمات عمومی و دیگر امکانات

بی بهره اند.

 اعضای کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان ضمن تلاش برای روشنگری کلیه قوانین جاری در جمهوری اسلامی و باور به کنوانسیونهای سازمان ملل که  آن را حقوق انسانی می دانند  برای دست یابی به حقوق از دست رفته مردم ایران، با استناد به ماده 15 اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام میدارند که این بی هویتی وعدم برخورداری از تمامی امکانات شهروندی سبب رویکرد و ورود آنان به مشاغل کاذب شده مورد انواع سواستفاده ها، بهره کشی ها و نیروی کار ارزان می شوند و در نتیجه انواع آسیب ها و بزهکاری های اجتماعی افزایش می یابد.

885

کانون حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ماده 15 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

1 . هر کس حق دارد که دارای تابعیت باشد

2 . -احدی را نمی‌توان خودسرانه از تابعیت خود یا از حق تغییر تابعیت محروم کرد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram