اطلاعیه 880 کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

هشدار: جان گروگان ها در خطر جدی است.

دوم تیرماه در اثر حمله نیروهای امنیتی در سنندج، سه تن بنام های«صباح حسین پناهی»، «حامد سیف پناهی» و «بهزاد نوری» کشته شده و “رامین حسین پناهی 22 ساله ” در حالی که سه گلوله به ناحیه کمر و پای او اصابت کرده بود دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شده است، پس از آن بازداشت های گسترده در سنندج افزایش یافته و آقایان  افشین حسین پناهی ( برادر)، انور حسین پناهی (پسر عمو)، احمد حسین پناهی و زبیر حسین پناهی (از بستگان)

در همین رابطه 9تیرماه سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای، بازداشت این پنج نفر را به مثابه ” ناپدید شدن اجباری” خوانده  و خواستار روشن شدن سرنوشت و محل نگهداری رامین حسین پناهی و آزادی نزدیکان وی شده است.

بازداشت این افراد همراه با خشونت انجام گردیده، ماموران امنیتی با شکستن درب منزل وارد شده وپدر، خواهر، خانواده و شخص افشین حسین پناهی را مورد ضرب و شتم قرار داده اند، حق برگزاری تجمع (مراسم ختم) و مصاحبه با رسانه ها را ندارند، به رغم گذشت یک هفته از بازداشت این افراد، پیگیری های خانواده تا کنون نتیجه ای در بر نداشته و رامین حسین پناهی نیز به دلیل فشار بازجویی و شدت خونریزی در کما به سر میبرد.

از آنجا که اساساً حقوق انسانی را باید با اجرای قانون حمایت کرد تا بشر بعنوان آخرین علاج به قیام بر ضد ظلم و فشار مجبور نگردد.

از آنجا که یکی از اصول بنیادی حقوق بشر اینست که همه انسانها آزاد زاده می شوند و باید از حرمت و حقوق برابر برخوردار باشند.

از آنجا که طبق ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر : هرکس بدون هیچگونه تمایز، خصوصاً از حیث نژاد رنگ، جنس، زبان و مذهب حق برخورداری از تمام حقوق و آزادیهای مندرج در این بیانیه را دارد.

از آنجا که تبعیض قائل شدن و تعقیب قضایی بر پایه نژاد و قومیت تخطی آشکار از این اصل است و همچنین طبق  مواد 1، 2، 4، 6، 7و 8 مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ما ضمن محکوم نمودن هرگونه شکنجه و رفتارهای خشونت آمیز تحت هر اسم، اتهام وبهانه ای، با توجه به احتمال خطر شکنجه رامین حسین پناهی که دچار مشکلات حاد جسمی است و جان باختن وی، خواهان درمان فوری وآزادی او همراه با سایر بازداشت شدگان بوده، از جامعه جهانی بخصوص تمامی نهاد ها و سازمان های حقوق بشری میخواهیم که به صورت جدی برای عدم اینگونه اعمال در ایران تلاش نموده، رعایت و پایبندی به موازین حقوق بشر در ایران را، صدر گفتگوهای خود با دولت ایران قرار دهند.

 880

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی 

1-حق حیات و ممنوعیت سلب خودسرانه و بدون مجوز زندگی فرد، 2-حق منع شکنجه و مجازات یا رفتارهای ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده، 4-حق آزادی و امنیت افراد، 6- عدم حق دخالت در زندگی خصوصی و خانوادگی افراد، 7- عدم حق تعرض به حیثیت و شرف انسان، 8- حق آزادی عقیده، مذهب و تفکر.

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram