اطلاعیه 877 کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

روزی نیست که: کولبران جوان کُرد در اثر اصابت گلولۀ نیروهای امنیتی  مجروح، معلول و یا کشته نشوند.

یک روز نشد که: خانواده کولبران داغدار نان آورانشان نباشند، کولبرانی که در اجارۀ سود جویانند، هرکیلو فقط 5 هزارتومان .

بر اساس اصل 19، 22 و 28 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

اصل 19مردم ایران از هر قوم وقبیله ای که باشند ازحقوق مساوی برخوردارند. اصل22: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل  اشخاص مصون از تعرض است مگر! درمواردی که قانون تجویز کند. اصل 28 هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

در آغازسال، خبرگزاری تسنیم ارگان رسمی سپاه پاسداران خبراز طرح « کولبران ساماندهی میشوند » و « ساماندهی گذرگاه های مرزی » داد و این ساماندهی یعنی: به انحصار سپاه درآمدن تردد توسط نیروهای منتخب و قاچاق هرگونه کالا، یعنی اجارۀ کولبران و جوانان نیازمند به تامین هزینه زندگی خود و خانواده، یعنی بیگاری از آن کولبران و درآمد حاصله از آن پول بران، یعنی قاچاق هرنوع کالا، در نهایت امنیت خود و به خطر افکندن جان کولبران، یعنی به رگبار بستن زنان، مردان، جوانان و دانشجویان کولبر در زمان احساس خطر، یعنی توقیف اموال و احشام کولبران در موقع لزوم، یعنی … فقط طی10 روز:

 http://kurdistanhumanrights.net/fa/?p=3331: به دنبال قتل یک کولبر کُرد به نام سیروان عزیزی در روز ۲۴ خردادماه در مناطق مرزی سردشت و اعتراضات گسترده فعالین سیاسی و مدنی به این کشتارها، روند قتل کولبران و کاسبکاران مرزی نه تنها متوقف نشده، بلکه در جدیدترین مورد بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی مناطق مرزی پیرانشهر یک کولبر ه نام “محمد مسائلی‌فرد کشته شده و یک کولبر دیگر به نام” احمد” اهل مهاباد زخمی شده است. 02 تیرماه

 http://kurdistanhumanrights.net/fa/?p=3337

اول تیرماه در منطقه مرزی “وارگه‌نم” ارومیه، نیروهای امنیتی کاروان کولبرانی که عازم ترکیه بودند را مورد تیراندازی مستقیم قرار دادند و بر اثر آن یک کولبر به نام “مراد عربی”، ۳۴ ساله، متاهل و دارای سه فرزند کشته شد و یک کولبر دیگر به نام “کاردین عرب‌پور” به شدت زخمی گردید. 03 تیرماه

http://kurdistanhumanrights.net/fa/?p=3359  بامداد امروز در کانی زرد از توابع سردشت نیروهای انتظامی تعدادی از کولبران مرزی را مورد تیراندازی قرار دادند که کولبری بنام زورار محمدی بر اثراصابت گلوله به سرش، به شدت زخمی شد، نیروهای انتظامی پس از مجروح نمودن زورار محمدی ، از محل گریخته و کولبر مذکور با کمک اهالی به مرکز درمانی سردشت منتقل گردید. ۶ تیرماه

http://kurdistanhumanrights.net/fa/?p=3412 دهم تیرماه کاروانی هشت نفره از کولبران در روستای “کنده سوره” از توابع شهرستان بانه و در کمین نیروهای انتظامی، هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفته و در نتیجه یک کولبر ۱۹ ساله به نام “واحد قادری” فرزند “سلام”  کشته و یک کولبر۲۰ ساله به نام “آرام ناصری” با اصابت گلوله به سرش بشدت زخمی شده است، گفته‌ میشود آن دو  بار شکلات حمل میکرده اند که بار آنان نیز توسط نیروهای انتظامی توقیف گردید. نیروهای انتظامی بهنگام بستری کردن این کولبر، در پرونده پزشکی شغل وی را چوپان درج کرده و هر گونه ملاقات را با وی ممنوع کرده‌اند.

http://kurdistanhumanrights.net/fa/?p=3444   زورار محمدی،۲۰ ساله و ساکن“نلاس” از توابع سردشت که ۶ تیرماه به همراه چندین کولبر دیگر در نزدیکی روستای “کانی زرد”سردشت هدف تیراندازی نیروهای انتظامی قرار گرفته بود به رغم تلاش پزشکان، ظهر امروز در بیمارستان جان باخت.

باردیگر به مسئولین دولت جمهوری اسلامی ایران، یاد آور می شویم که: بنا بر تعهدات خود در قبال حقوق شهروندی و قانون اساسی ایران می باید بر اساس مواد 1، 2، 23 و25 اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصل های 19، 22 و28  قانون اساسی ، به فعالین حقوق بشر و اقوام ایرانی پاسخگو باشید.

877 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram