گزارش نقض حقوق دانشجویان خرداد و تیر 92

Ghozaresh 01

گزارش تفصیلی نقض حقوق دانشجویان و جوانان ایران در خردادماه و تیرماه 92 به همراه آمار 3 ماهه نقض حقوق آنها در بهار 92

خرداد ماه سال 92 در حالی سپری شد که در آن شاهد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران بودیم. به همین دلیل تمام فشارهای حکومتی با توجه به تجربه های سال 88 معطوف به برگزاری یک انتخابات با مشارکت حداکثری و حداقل هزینه بود. از همین رو همانند سال های گذشته، در آستانه برگزاری این انتخابات، شاهد افزایش فشارها بر جامعه دانشجویی و افزایش تهدیدها و بازداشت ها و اجرای احکام دانشجویان بودیم. از نشانه های این رفتار آشنای حکومت می توان به بازداشتهای دانشجویان در دانشگاه های شیراز، قزوین، سمنان و تبریز اشاره کرد. باری، پس از انتخابات خردادماه، در تیر ماه شاهد رفتارهای مشابه سال های قبل حکومت بودیم. شناسایی فعالان جدید دانشجویی و احضار آنها به کمیته های انضباطی و دادسراها، درست پس از برگزاری انتخابات، گواه این رویکرد کلیشه ای نظام است. در هر حال سال تحصیلی 91-92 با تمام فراز و نشیب ها و تلخ کامی هایش گذشت. امیدواریم در سال پیش رو، فشارها و تهدیدهای امنیتی بر دانشجویان کمی کمتر از قبل شود.

در هر حال در گزارش زیر به بازگویی مهمترین اخبار حوزه دانشجویان و جوانان در خرداد و تیر 92 پرداخته ایم و در انتها نگاهی آماری به موارد نقض حقوق دانشجویان در سه ماهه نخست سال 92 داریم. البته باید اذعان کنیم که آمار ارایه شده در این گزارش- هرچند از خبرگزاری های معتبر تهیه شده اند- ممکن است کاملا با واقعیت منطبق نباشد. چرا که واضح است بدلیل عدم شفافیت و اطلاع رسانی دقیق، امکان ارایه آمار بدون اشتباه و دقیق از وضعیت حقوق بشر در ایران وجود ندارد.

1-    خبرگزاری هرانا 20تیر: دبیر تشکل دانشجویان اصلاح طلب قزوین به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده است.  ​بنا ​به گزارش ندای سبز آزادی، فرهاد فتحی، دبیر تشکل دانشجویان اصلاح طلب قزوین که در راهپیمایی ۲۵ بهمن ۸۹ بازداشت شده بود، به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

2-    خبرگزاری هرانا 19 تیر: جلسه‌ی محاکمه‌ی آرش محمدی، امیر ناظری و افشین جمشیدی صبح روز 19 تیر ماه در شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست باقرپور برگزار شد. این فعالین دانش‌جویی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، در این دادگاه که به صورت غیرعلنی برگزار شد، محاکمه شده‌اند.

3-    دانشجو نیوز 19 تیر: سمیرا رزاقی فعال دانشجویی که در روز ۵ تیرماه بازداشت شده بود، آزاد شد.وی که پزشک نمونه و دانشجوی رشته تخصصی رادیوتراپی و شیمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، در اداره اطلاعات استان فارس معروف به پلاک ۱۰۰ در بازداشت بود. فعالان دانشجویی به دانشجونیوز گزارش داده بودند شواهدی در دست است که این دستگیری به درخواست رییس دانشگاه و با هماهنگی دکتر ایمانیه انجام شده است.

4-    خبرگزاری هرانا 18 تیر:  دکتر موسی احمدی دانشجوی فوق تخصص “غدد و متابولیسم” اهل سنت و از اعضای “مکتب قرآن” از ادامه تحصیل محروم شد.

5-    برای چندمین بار در تیر ماه با مرخصی مجید توکلی، شرف جنبش دانشجویی، مخالفت شد. منابع خبری علت آن را مخالفت دادستانی اعلام کرده اند.

6-    در اقدامی عجیب، دانشگاه تهران از این پس دانشجویان را ملزم به تعهدنامه کتبی برای رعایت پوشش اسلامی و ضوابط مربوطه کرد. از این پس دانشجویان دانشگاه تهران می بایستی تعهدنامه مربوطه را که در اتوماسیون آموزشی آنها قرار داده شده است را امضا کنند.

7-    دانشجو نیوز 18 تیر: دو دختر دانشجو اهل کردکوی  که با اتوبوس از تهران عازم گرگان بودند، توسط راننده ی اتوبوس و همدستش مورد تجاوز قرار می گیرند. خبر گزاری گلستان در خصوص جزیات حادثه گزارش داده است که این دو دختر با اتوبوس از تهران عازم گرگان بودند، خوابشان می برد و با رسیدن به گرگان راننده اتوبوس به آنها می گوید خودم شما را به کردکوی بر می گردانم ولی متاسفانه در جاده قدیم گرگان کردکوی سر روستای بالاجاده به آنها تجاوز می کنند.

8-    خبرگزاری هرانا 10 تیر: بی خبری از وضعیت احمد عسگری فعال دانشجویی پس از گذشت ده روز از زمان بازداشت وی همچنان ادامه دارد. پس از گذشت ۱۰ روز احمد عسگری اجازه تماس و یا ملاقات با بستگان خود را پیدا نکرده است.

9-    دانشجو نیوز 4 تیر: جمهور غیاثی فعال دانشجویی دانشگاه ارومیه به اتهام “تحریک دانشجویان و اغتشاش” به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شد. این فعال دانشجویی نماینده ی دانشجویان در اعتراض به تغییر زمان امتحانات پایان ترم دانشگاه در ترم گذشته بود که اکنون بنا بر درخواست حراست دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده است.

10-     براساس گزارش منابع خبری، علی نکویی، روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه ۹۲ بازداشت شد. همزمان از بازداشت شدگان اخیر فارس نیز، خبری در دست نمی باشد. بر اساس گزارش ها، این فعال سبز استان فارس، روز پنجشنبه ۳۰ خرداد هنگام خروج از محل کار، توسط چند مامور لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح متوقف شده و بعد از لحظاتی به خودروی آنان منتقل و به محلی نامعلوم برده می شود.

11-     دانشجو نیوز 4 تیر: با گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت محمدرضا واحدی، آزیتا راستی فیروز زاده و مهدی فرمانی، هنوز از وضعیت این سه فعال دانشجویی شیراز که روز سه شنبه ۲۱ خرداد ماه بازداشت شدند، خبری در دست نمی باشد و مراجعات خانواده های این سه فعال دانشجویی به مراجع قضایی و انتظامی نتیجه ای نداشته است.

12-     خبرگزاری هرانا 20خرداد: پنج عضو شورای صنفی دانشگاه عباسپور روز گذشته در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. پنج عضو شورای صنفی دانشگاه عباسپور به نام‌های “صالحی”، “محمودی”، “عبدلی”، “کشاورز” و “یزدی منش” پس از احضار به کمیته‌ی پیگیری در روز دوشنبه بیستم خردادماه، بازداشت شدند.

13-     خبرگزاری هرانا 20خرداد:  امین وطانی٬ فعال دانشجویی در مراسم انتخاباتی حسن روحانی در ورزشگاه شیرودی تهران مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت و بازداشت شد.به گزارش وبسایت ندای سبز آزادی، امین وطانی در سال ۸۸ نیز عضو ستاد میرحسین موسوی بود که بازداشت شد و ۲۰ روز را در زندان به سر برد.

14-     خبرگزاری هرانا 18 خرداد: در آستانه‌ی برگزاری یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، امیر چمنی فعال دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز متحمل ۴۰ ضربه ی شلاق تعزیری شده است. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه پانزده خرداد ماه، امیر چمنی فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد تبریز، در حالی که بیش از ۵ ماه از دوران محکومیت ۹ ماهه‌اش را گذرانده است، بنا بر حکم شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه کیفری تبریز، به اتهام “توهین به رئیس جمهور” متحمل ۴۰ ضربه ی شلاق تعزیری شد.

15-     افشین کشتکاری، از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز، اول خردادماه، برای اجرام حکم شش ماه حبس تعزیری به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است. افشین کشتکاری عضو هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، مدیر مسئول هفته نامه کاغذ اخبار، عضو اولین شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان و دبیر شورای موقت انجمن اسلامی دانشجویان بوده است.

16-     خبرگزاری هرانا 9 خرداد: خبرگزاری هرانا – محسن برزگر فعال دانشجوئی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل جهت اجرای حکم ۲ سال حبس به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رهبری” ، به زندان بابل فراخوانده شد.

17-     دوشنبه 6 خرداد: اشکان ذهابیان فعال دانشجویی و عضو دفتر تحکیم وحدت، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، صبح امروز در منزل شخصی خود بازداشت شد.

18-    نیروی انتظامی اجازه یافت از همه خوابگاه‎های غیردولتی دانشجویی در هر زمانی که تشخیص دهد بازدید کند و خوابگاه‌های غیرمجاز را تعطیل کند. بنا به گزارش روزنامه بهار، نیروی انتظامی و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، دیروز تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که براساس آن نیروهای پلیس اختیارات بیشتری برای کنترل و نظارت بر خوابگاه‌های دانشجویی خواهند داشت؛ البته آن دسته از خوابگاه‌هایی که غیردولتی هستند.

در زیر به بررسی و مقایسه موارد نقض حقوق دانشجویان و جوانان در سه ماهه نخست امسال می پردازیم.

خرداد

اردیبهشت

فروردین

2

3

0

اعزام به زندان

10

0

4

بازداشت دانشجویان

2

2

1

اخراج و تعلیق

1

5

0

محرومیت استفاده از امکانات

8

7

5

دعوت به کمیته انضباطی

0

2

0

اجتماع و تظاهرات

1

0

0

صدور حکم زندان

4

2

2

توقیف نشریه دانشجویی

0

0

4

بازداشت وبلاگ نویسان

2

1

0

برخورد نیروی انتظامی با دانشجویان

 تهیه و تنظیم:

سعید پژوهیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram