اطلاعیه 876 کمیته دفاع از محیط زیست

سودجویان، تنها پستاندار بزرگترین دریاچه جهان را در خطر انقراض جدی قرار داده اند.

1-تورهای بزرگ ماهیگیری بالا کشیده میشود، آبزیان صید شده تفکیک میشوند و در نهایت دستور قتل عام «فک خزری» هم صادر می شود چون، صیادان می گویند فکها با خوردن ماهیها کسب و کار آنان را از رونق انداخته اند!.

2-صاحبان منابع نیز با ندانم کاری ها و سهل انگاری هایشان به یاری صیادان سودجو شتافته و با تخلیه فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریا، به قتل عام این حیوان کمیاب که نه تنها دشمن انسان نیست بلکه در چرخه حیات آبزیان نقش فعال و سازنده ای را هم ایفا می کند، سرعت می بخشند.

 3-آلوده سازی و انتشار یک نوع ویروس متعلق به سگ سانان در منطقه یخ زده دریای خزر و پخش این ویروس در میان فکهای خزری، یکی دیگر از عوامل کشتار بی رویه این پستاندار کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند.

4- فعالیتهای صنعتی و صید بی رویه ماهی، آبزیان بطور عموم و استفاده از سموم حاوی د.د.ت  نیز از مهمترین عوامل برای سرعت بخشیدن به انقراض نسل فکهای دریای خزر و کاهش جمعیت تنها گونه پستاندار این زیست بوم است

5- صید بی رویه کیلکا توسط صیادان و روی آوری این افراد به روشهای  صنعتی و مکنده ماهی باعث کاهش موادغذایی فکها شده و در نتیجه ضعف فیزیکی تحمل این جانور را برای مقابله با ویروسها کاهش داده که خطر پذیری بیشتر را به وجود آورده است.

6- نوعی شانه‌داران ژله‌ای مهاجم نیز یکی دیگر از عوامل اصلی نابودی فک‌ها ی خزری است که از پلانکتون‌هائی تغدیه می‌کنند که غذای اصلی ماهی‌های کوچک کیلکا است و اینک نه تنها پلانکتون‌های دریای خزر تا ۹۰ درصد کاهش یافته است بلکه، شمار کیلکاها نیز در این دریا کاهشی چشم‌گیری داشته است واین اختلال در زنجیره غذایی آبزیان دریای خزر  سبب کاهش ۱۰ برابری شمار انواع ماهی‌ها و فک‌ها شده است.

اعضای کمیته دفاع از محیط زیست طبق کنوانسیون حمایت از میراث طبیعی ، از کلیه حامیان محیط زیست در کشورهای حاشیه دریای خزر می خواهند که نسبت به حفظ و حراست و نجات گونه بی همتای « فک کاسپین »  تمام امکانات لازم را بکار گرفته  و از انقراض این پستاندار دریای خزر پیشگیری نمایند، موجودی که سمبل خزر است، موجودی که در راس هرم غذایی این اکوسیستم و بهترین گزینه برای کنترل سلامت منطقه خزر قرار دارد.

 876

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از محیط زیست

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram