اطلاعیه 863 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص اخراج بهائیان از تحصیل

مسئولین، دولتمردان، و همۀ باورمندان به  حقوق بشر توجه فرمایند:

 طبق مادهٔ 26 اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر:۱- هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره‌مند شود. آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات ابتدائی و اساسی است باید مجانی باشد. آموزش ابتدائی اجباری است. آموزش حرفه‌ای باید با شرایط تساوی کامل به روی همه باز باشد تا همه بنا به استعداد خود بتوانند از آن بهره‌مند گردند.

۲- آموزش و پرورش باید طوری هدایت شود که شخصیت انسانی هر کس را بحد کمال رشد آن برساند و احترام حقوق و آزادی‌های بشر را تقویت کند. آموزش و پرورش باید حسن تفاهم، گذشت و احترام عقاید مخالف و دوستی بین تمام ملل و جمعیتهای نژادی یا مذهبی و همچنین توسعه فعالیتهای ملل متحد را در راه حفظ صلح تسهیل نماید.

اصل30 قانون اساسی جمهوری اسلامی: دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همۀ ملّت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

اخراج مصطفی دانشجو از وکلای دراویش گنابادی، بدون ابلاغیه کتبی‌ و ذکر دلیل مشخص از دانشگاه بدون بر اساس کدام قانون است؟                    آیا در گروه همۀ ملّت نیست؟          اخراج رامتین همّت دانش آموز         بهائی از مدرسه چرا؟                          او نیز فردی از افراد این ملّت  نیست؟                            

           چه کسی پاسخگوست؟

عدم صدور مدرک دانشگاهی و اخراج فرزان معصومی دانشجوی دانشگاه پیام نور کوار در استان فارس در رشته علوم سیاسی و در مقطع کارشناسی، پس از گذراندن ۱۳۷ واحد،

فرزاد صفایی دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته در رشته متالورژی صنعتی دانشگاه آزاد اهواز، پس از گذراندن هشت ترم،

وصال لقایی‌فر دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر تفرش، در آغاز  ترم هفتم

و وفا هویدایی دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته فیزیک دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک در ترم دوم،

با کدام یک از موازین حقوق و یا قانونی منطبق است؟                                           آیا این عزیزان از افراد این ملّت نیستند؟

یاد آوری: حق تحصیل علم و دانش برای تمامی انسانها که بدون هیچگونه شرط و یا تبعیضی در پیمان های بین المللی:

اعلامیه جهانی حقوق بشر،

میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وکنوانسیون یونسکو علیه تبعیض تحصیلی،آمده است،

از جمله معاهده هایی که دولت ایران نسبت به اجرای آن متعهد شده است، چگونه است که مسئولین در دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها در قبال اینگونه بیعدالتی ها و نقض حقوق ملت ایران ساکت مانده اند بلکه، آمران و عاملانی را تائید و تشویق می کنند که به صورت خودسرانه دانشجویان را اخراج و از تحصیل محروم ساخته، مدرسان و استادان آموزش عالی رابه سبب باور های عقیدتی از کار برکنار می سازند؟      

 ما فعالین حقوق بشر در این کمیته، رعایت حقوق برابر، حق تحصیل برای همگان، حفظ حرمت وکرامت انسان ها، فارغ از رنگ, نژاد، باور دینی و منطبق با اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر را برای کلیه ابنای بشر و بویژه برای ملت ایران خواستاریم.

863

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان  

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram