اطلاعیه 865 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان درخصوص اهل سنت

طبق مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر،
با استناد به ماهیت اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر مبنی بر احترام به حقوق اساسی انسانی‌ و کرامت بشری،با در نظر گرفتن اصل ۲۳ قانون اساسی‌ که اشاره به آزادی اندیشه و ممنوعیت تفتیش عقاید دارد،
 و در تضاد با اصل ۲۶ قانون اساسی‌ که اشاره  به آزادی احزاب ، جمعیت‌ها ، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا پیروان سایر ادیان شناخته است،

بازداشت، پلمپ مساجد، بلاتکلیفی و فشارهای امنیتی بر شهروندان اهل سنت ادامه دارد.

 1- در ماه‌های گذشته بیش از ۵۰ نفر از مبلغان و  شهروندان سنی مذهب اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی  به دلیل فعالیت در حوزه مذهبی‌ خود بازداشت شدند .

 2- یکی‌ از مساجد بزرگ اهل سنت در یافت آباد تهران از  سوی وزارت اطلاعات پلمپ، و امام جماعت دستگیر شد.

 3- مأموران امنیتی برای چندمین بار مانع از اقامه نماز  عید اهل سنت در نماز خانه‌های پونک ، یافت آباد و  برخی‌ دیگر از نماز خانه‌های حاشیه تهران شدند.

 

4- فشارهای امنیتی بر زندانیان اهل تسنن در زندانهای  همچنان در حال افزایش است .

و به بهانه وقایع اخیر  تهران، تعداد زیادی از شهروندان سنی مذهب در شهرستان مهاباد دستگیر شده اند.

در 3 مورد جمعیت پرتعدادی از شهروندان حاضر در مساجد و برنامه های مذهبی ویژه ماه رمضان بصورت گروهی دستگیر شده اند.

5- علاوه بر بازداشت های فله ای، “مصطفی شهرزوری” به همراه اعضای خانواده، حتی فرزندان خردسال “محمد معینی” ، “جمال”،” سالار عبداللهی”و “سالار عبداللهی”  نیز توسط نیروهای امنیتی مهاباد بازداشت شدند.

6- گفتنی است سال گذشته نیز شهرداری تهران با حمایت نیروی انتظامی، بخش‌هایی از نمازخانه پونک را با فریادهای یا زهرا،  تخریب کرد.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و با تکیه بر مواد 18 و 19 آن،  ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی خواهان اجرای بی‌ کم و کاست آن در قوانین جاری کشور بوده رعایت حقوق پیروان همۀ ادیان در ایران  را خواهانند.

865

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

مادهٔ 18:هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و همچنین متضمن آزادی اظهار عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هر کس میتواند از این حقوق منفرداً یا مجتمعاً بطور خصوصی یا بطور عمومی برخوردار باشد.
مادهٔ 19:هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آنست که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن بتمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.
RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram