اطلاعیه 856 کمیته دفاع از کودک و نوجوان در خصوص آموزش رایگان

آموزش در مدارس ابتدائی بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون حقوق کودک، الزامی و رایگان است.!!!؟ اما

اصل30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :دولت موظف است وسایل  آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

و براساس ماده ی۱۳ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  اجباری و رایگان بودن آموزش ابتدایی، تعمیم آموزش و پرورش متوسطه، حرکت به سمت مجانی کردن آموزش متوسطه تصریح میکند.

اما. اسکندر لطفی عضو هیات موسس کانون صنفی معلمان کردستان: تمامی مدارس  در مریوان ۲ شیفته هستند، از فضای هر کلاس، برای ۲ کلاس استفاده می‌ شود، کلیه دانش آموزِان پیش دانشگاهی که باید خود را برای کنکور آماده کنند، در شیفت چرخشی قرار می گیرند، یک بچه۶ ساله مجبور است ۲۵ تا ۴۰ دقیقه پیاده راه را طی کند تا به مدرسه برسد، آن هم مدارسی با تراکم ۳۵ یا ۴۰ نفر دانش آموز، چرا؟ چون با وجود توسعه ۲ کیلومتری شهر در راستای شرق، جنوب و غرب، هیچ مدرسه و مکان آموزشی ساخته نشده است، مدارس شبانه روزی نه تنها توسعه پیدا نکرده، بلکه سال به سال از نظر کیفی نیز تنزل یافته و موجب بالا رفتن آمار و میزان ترک تحصیل شده است، در خوابگاه های شبانه روزی یک پسربچه سال اول راهنمایی با یک جوان ۱۸ سالۀ پیش دانشگاهی در یک خوابگاه هستند که قطعا عواقبی را بدنبال خواهد داشت.با توجه به اینکه ۱۰- ۱۲ مدرسه یک خوابگاه مشترک دارند، تمام مدیران با پول اولیاء دانش آموزان مدارس را اداره می کنند، مدیران مدارس به شیوه های مختلف از اولیاء پول دریافت می کنند، عملاً مدارس با پول خانواده دانش آموزان اداره می شود، بیمه‌های تکمیلی فرهنگیان در بسیاری مناطق کاربردی ندارد، درشهر مریوان هیچ،  داروخانه، پزشک و یا حتی بیمارستانی با این بیمه عقد قرارداد ندارد، نیروهای آزاد جامعه فرهنگیان متاسفانه وضعیت بسیار بدی دارند، فردی با فوق لیسانس، با ۱۵ ساعت تدریس در هفته، ماهی ۴۰۰ هزار تومان در مدارس غیرانتفاعی حقوق می گیرد.

 منطقه بروال (علی‌آباد) اهواز، که15چاه نفت دارد فقط  یک مدرسه فرسوده! دارد که بیش از 45 سال ازعمر آن می‌گذرد با وضعیتی بسیار نامناسب، دانش‌ آموزان سه دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با هم در این مدرسه درس می‌خوانند، حسین یکی از ساکنان منطقه به خبرنگار ایسنا میگوید: آموزش و پرورش و هیچ ارگان دیگری حتی یک ریال هم در انجام تعمیرات مدرسه دخترانه بروال کمک نکرده و نمی کنند؛ آموزش و پرورش تنها یک کانکس برای این مدرسه تهیه کرد، بدون پنکه، کولر و نیمکت و سقف‌هایی درحال آوار! تحصیل در کلاس‌هایی مخروبه‌ با نیمکت‌های شکسته و اتاق‌هایی تاریک، که دانش‌آموزان آن در پناه کورسوی نور خورشید که از پنجره یا در کلاس فضا را قدری روشن می‌کند، الفبای زندگی را مشق می‌کنند تا آینده‌سازان فردای کشور باشند؛ اما آیا مشق زندگی در این مخروبه‌های تاریک، فردای این دانش‌ آموزان و آینده آن‌ها را روشن خواهد کرد؟ این معلم با اشاره به کمبود فضای آموزشی مدارس اهواز بیان می‌کند: اکنون یک بخشنامه به مدیران مدارس ابلاغ شده که هر مدرسه باید آزمایشگاه خود را آماده بهره‌برداری کند‌ و این در حالی است که :

خانه از پای بست ویران است          خواجه در بند نقش ایوان است.

سیستان و بلوچستان با 50 مدرسه بیشترین تعداد مدارس کپری در کشور را دارد . مسئولان ایجاد کپری در مناطق گرمسیری را یک روش مناسب با بافت محلی و شرایط  آب و هوایی منطقه میدانند!!! در جائیکه بسیاری از این مدارس فاقد کمترین امکانات آموزشی هستند.

دشت مان گرگ اگر داشت نمی نالیدیم          نیمی از گلّۀ ما را سگ ِ چوپان خوردست

فعالین این کمیته با استناد به پیمان نامه جهانی حقوق کودک: ماده 6 بند 2، ماده 8 بند2و کلیه مندرجات مواد 28 ، 29و همچنین ماه 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر بند 1 و 2،  ضمن تاکید بر تعهد و امضای دولتمردان و التزام آنان به اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی بار دیگر توجه آنان را به حقوق نقض شده کودکان و نونهالان ایران  در تمامی شهرها و روستا ها جلب مینمایند.

856

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram