اطلاعیه 854 کمیته محیط زیست در خصوص بحران اب

زنگ خطر بحران بی آبی در کشورنواخته شد.

هم اینک1600روستای سیستان و بلوچستان باتانکر آبرسانی سیار می شود، اهالی 130 روستای شهرستان دلفان آب شرب خود را از طریق چشمه و قنوات تأمین می‌کنند، 110 روستای بخش کاکاوند و20 روستای بخش مرکزی در حسرت آب سالم هستند، شهرستان ابرکوه بیش از100رشته قنات داشت و حال به 11 رشته رسیده که آنهم در معرض نابودی است، ساکنین برخی از روستاهای ایران بویژه در مناطق جنوب و جنوب شرقی 38 سال است که از آب شرب محرومند، تمامی منابع آبی در دو روستای شهرستان زرین دشت غیربهداشتی وغیر قابل شرب است وتوسظ 2 تانکر سیاراز دیگر شهرستان ها تامین می شود که جوابگوی230 خانوار نیست، آب آشامیدنی 8 روستای دشتیاری استان  فارس از هوتگ ها و چاه های غیر بهداشتی با کمک چارپایان تامین و به بیماریهای  مختلف منتهی میگردد که برای درمان آن هزینه های گزاف پرداخت می کنند و برغم پیگیری های مداومی که  مردم این روستاها انجام داده اند، تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده اند.                                                                                                              بگفته مسئولان آبرسانی 5هزار روستای کشور بصورت سیار انجام می شود و 6 هزارمیلیارد تومان برای حل مشکل آب در روستاهای کشور مورد نیاز است و این درحالیست که ارقام اختلاس های نجومی مسئولان برابر است با:

1200میلیارد «صندوق ذخیره فرهنگیان»، پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی، بابک زنجانی ها، انتشار فیش حقوقی مدیران با ارقام نجومی، اختلاس۱۲۳ میلیارد تومانی، اختلاس۳ هزار میلیارد تومانی، اختلاس هزار میلیارد تومانی سعید مرتضوی..

علیرضا بزرگزاده، فرزند10ساله خانواده‌ای با دست‌هایی خالی، زندگی در فقر، در روستایی محروم، در منطقه‌ای که آب معادل جان انسان قیمت دارد، اهالی روستای  «آزاتی» در بخش مرکزی شهرستان سرباز هنوز هم با حسرت از مرگ او می‌گویند او که قربانی آب شد، آبی که سال هاست در این روستا گوهر کمیابی است و باید برایش جان بدهی ! رستائی که هر روز بر تعداد مهاجرانش افزوده می‌شود، زندگی علیرضا روایت انسان‌هایی است که زندگی‌شان تحت‌الشعاع آب و کمبود شدید آن قرار گرفته است، آب آشامیدنی سالم در این مناطق حکم طلا را دارد.                                                       داشتن آب سالم تبدیل به آرزویی شده است آبی که دانش‌آموزان با موضوع آن انشا می‌نویسند،همکلاسی علیرضا درحالی که شوکه و  از ترس زبانش بند آمده بود، با کلمات بریده بریده تنها می‌گفت: «گاندو… گاندو»! گاندو علیرضا را گرفته و به زیر آب برده بود. همه به سوی تالاب دویدند. این تالاب تنها منبع تأمین آب آشامیدنی اهالی این روستاست و هر روز زنان و کودکان با دبه برای برداشت آب به این تالاب می‌روند. دوست علیرضا می‌گفت: برای بازی و آب تنی رفتیم و اینکه موقع برگشتن دبه‌های آبمان را هم پر کنیم. علیرضا داخل آب بود که گاندو حمله کرد و پایش را گرفت.

من دست علیرضا را گرفتم و خواستم او را از آب بیرون بکشم اما دندان‌های تمساح علیرضا را زیر آب می‌کشید. ترسیده بودم و علیرضا فریاد می‌کشید. نتوانستم کاری کنم.      

فعالین محیط زیست این کمیته هرگونه بی توجهی مسئولان نسبت به تامین آب مصرفی و بویژه آب آشامیدنی هموطنانمان در سراسر ایران را محکوم کرده و  اعلام میدارند بر اساس مادۀ 25 بند 1 اعلامیه ی جهانی حقوق بشر خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به شرایط نامناسب ساکنین روستاهای ایران می باشیم .

854

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

  کمیته دفاع از محیط زیست

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram