اطلاعیه 840 ( قطعنامه میز اعتراضی 26 مای 2017 نمایندگی سوئیس )

آزادی بیان در ایران همراه با نثار جان

با احترام به همه حضار گرامی، اندیشمندان، اگاهان و فعالین باورمند به حق بنیادین آزادی بیان اندیشه

حضور ما در این مکان پژواکی است از صدای درگلو مانده هموطنانمان که در زندانی به وسعت ایران محبوسند، در کشوری که مسئولان و فرمانروایان با نگاهی واپسگرایانه همراه با بی‌درایتی کامل، اساسی ‌ترین حقوق انسان را بی وقفه‌ پایمال میکنند و در نتیجۀ این بی تدبیری و بیعدالتی، همه چیزاز جمله بهره برداری از کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه ملی، حقوق‌های نجومی، دزدی، بی‌سابقه از صندوق ذخیره بازنشتگان و فرهنگیان، اختلاص های میلیاردی  و آزادی کامل در همه امور را از آن خود میدانند و در مقابل بی‌انضباطی‌ های گسترده، بی‌توجهی به وضعیت معیشت و منزلت سایر افراد، فساد اداری، افزایش کودکان کار، پایین آمدن سن فحشا،  پایین آمدن سنِ اعتیاد، فقر، محرومیت های اجتماعی، بازداشت، زندان، شکنجه و اعدام زا از آن ملت ایران.

نا گفته نماند که بارها و بارها همکاران ما هم نوا با  کلیه جوامع بین المللی و حقوق بشری به طریقه های گوناگون همچون: نامه، تذکر، طومار، دیدار با نمایندگان مجلس و مسئولان ، مقالات، اعلامیه  وصدور بیانیه، تلاش کرده اند تا نقض روز افزون حقوق  ایرانیان را به گوش قانون گذاران و مجریان برسانند، اما زهی تاسف که در پاسخ  به این همه تلاش، روز به روز بر تعداد صدور حکم اعدا، لیست آمار منتظرین اعدام و اجرای اینگونه قتل ها با مجوز قانون گذاران دولت جمهوری اسلامی اضافه میشود .

در فضای پسابرجام وفریاد آزادی‌های مدنی، قانون‌مداری، مردمسالاری و ادعای پایبندی به حقوق بشر که گوش جهانیان و بویژه ایرانیان را کر کرده است، دولتمردان بدون توجه به مقاوله ‌نامه‌های بین‌المللی حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وقوانین سازمانهای جهانی که جمهوری اسلامی ایران متعهد به رعایت آنهاست؛ هر روز و هر ساعت میخوانیم، میشنویم و شاهد هستیم از بازداشت های فرا قانونی، دستگیری بدون ابلاغِ، اجرای احکام بدون اثبات جرم، یورش به منازل، محل کار و در میان ترس و بهت اعضای خانواده، تهدید، تهمت و تحقیر بدون نشان دادن کارت شناسایی، نگهداری در زندان بدون دسترسی به وکیل تا روز دادگاه و عدم تمدید بازداشت، حبس، شلاق و در نهایت اعدام های خیابانی، فله ای و بسا مخفی جوانان، بدون تحویل جسد همراه با تهدید خانواده های داغدار بمنظور پیشگیری از برگذاری مراسم فوت عزیزانشان.

جمهوری اسلامی با فرافکنی، قلب واقعیت، اعترافت اجباری و اتهام های واهی پیوسته سعی درعادی جلوه ‌دادن اینگونه قتل های قانونی دارد حال آنکه  این وضعیت اسفبار بسیاری از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زن، دانشجویان، اقوام مختلف و پیروان سایر ادیان در ایران امروز است که، به طور خود سرانه دستگیر و بازداشت می شوند و به خاطر تلاش برای احقاق حقوقشان مورد انواع بد رفتاری مثل شکنجه های روحی و جسمی،  تجاوز جنسی و حتی مرگ  قرار گرفته و می گیرند، از جمله:

مرجان داوری محقق و مترجم علوم باطنی و متافیزیکی ۵۰ ساله ای که نزدیک به دوسال پیش در یک موسسه مطالعات متافیزیکی تنها به جرم عضویت و فعالیت در علم عرفان “اکنکار” دستگیر گردیده و اینک در لیست انتظار اعدام است. یاد آور میشویم که این  موسسه مطالعاتی در صدد تاسیس دانشکده متافیزیک در شمال کشور بود، ساختمان آن نیز ساخته  و تکمیل شده بود اما به همراه مجموعه آثار و نوشته های خانم داوری توسط مسئولین و مامورین توقیف و مصادره گردید.از سایر اتهام  واهی که در پرونده  این محقق50 ساله وجود دارد: رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت و فعالیت و تحقیق در مورد علم عرفانی اکنکار و ترجمه کتاب هایی است که انجام داده است، صدور حکم اعدام  ایشان نیز بر اساس همین موارد و بعنوان « افساد فی الارض» در روز های  اخیر صادر گردیده است.و یا این چگونه قانون عدالت محوری است که  دیوان عالی کشور یعنی در راس هرم قضاوت،  حکم اعدام سینا دهقان جوان ۲۱ ساله تائید میشود و مجریان در صدد اجرای آنند؟

آیا براستی ضرر و زیان نوشتن یک یا چند مطالب انتقادی در شبکه‌های اجتماعی با گرفتن حق زندگی از یک جوان 21 ساله برابر است؟

سینا دهقان، هم او که در آخرین روزهای خدمت سربازی‌اش  توسط سپاه پاسداران و در پادگان بازداشت شد. هم او که در هیچ یک از مراحل بازجویی، بازپرسی و دادگاه به وکیل انتخابی دسترسی نداشت و حتی وکیلی هم که از طرف دادگاه انتخاب شده بود نه تنها از وی دفاع نکرد بلکه در اطلاع‌ رسانی نسبت به وضعیت موکلش هم کوتاهی کرد. هم او که بارها به اشتباه خود اعتراف و ابراز پشیمانی کرده بود، عجبا که بازجویان به یک جوان 19 ساله میگویند :اگر زیر برگه‌ها را امضاء کرده و اتهامات را بپذیری و سپس توبه‌ نامه بنویسی، بخشوده و آزاد خواهی شد. و او بیان مجریان قانون را می پذیرد و هر چه را که خواسته‌اند  یعنی حکم مرگش را امضا میکند، و بازجویان را شاد وسرمست از فریب خود می سازد اگرچه در ماده۲۶۴  قانون مجازات اسلامی آمده است : اگر متهم در دادگاه اقرار کند که حرف‌های توهین‌آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل قول یا بطور سهو نوشته است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می‌شود. اما سینا دهقان با تائید حکمش در دیوان عالی کشور، بزودی اعدام خواهد شد.

محمد نوری هم پرونده ای سینا نیز نوجوان دیگری است که در بیم هراس اجرای همین حکم جوانی خود را سپری میسازد، زمانی که  محمد را به اتهام “توهین به مقدسات” دستگیر کردند ۱۸ ساله بود  و اینک فقط۲۰ سال دارد، محکوم به اعدام و در افسردگی شدید روحی.

محمد نوری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اراک، متهم به سب النبی، محکوم به اعدام و باز هم تائید حکم قتل یک نوجوان 20 ساله توسط قانون گذاران در دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران. محمد نوری اعدام میشود به جرم نقض حق بنیادین آزادی بیان و اندیشه، او اعدام میشود زیرا تصاویری از قران سوخته را در فضای مجازی منتشر کرده است.

جهانیان بدانید و آگاه باشید که دولت جمهوری اسلامی ایران سال جدید را با اعدام های گسترده جوانان میهنمان آغاز کرده است و با این اقدام خود به سازمان های جهانی نشان داده است که به ساده ‌ترین و اولیه ترین حقوق بشر و استانداردهای بشریت پای بند نیست، از ابتدای بهارکه شاهد رقص پیکر بی جان دوجوان بر بالای دار بودیم این حکم هر روز در ایران ما و آنهم به دفعات اجرا میشود .

ما در اینجا هستیم تا صدایشان باشیم و رسای فریادشان، صدای همۀ مرجان ها، سینا ها و محمد های کشورمان، تا جهانیان بداند که جوانان میهن ما چگونه در معرض ظلم و بیدادند و شگفتا که از جانب دولتمردان دولت و قانونی که وظیفه ای جز حمایت از آنان ندارد، تا دنیا بداند که :

        در کشور مدعی حقوق بشر، انتقاد جرم است،

       آزادی بیان و اندیشه جرم است،

       نوشتن حقایقی در مورد فقر جامعه یا دزدی و فساد مسئولین امر جرم است.

       انتقاد از دین و مذهب جرم است،

اما برای آمرین و عاملین دولت:

       ثروت اندوزی. اختلاص، دروغ،  رشوه، فریب، مصادره اموال ملت، تجاوز، قتل، شکنجه، بازداشت، تهمت و…. انجام وظیفه تلفی               میشود.

ما در اینجا گرد آمده ایم با توجه به ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر همانا حق حیات و امنیت زندگی میباشد با شما همصدا خواستار عدم صدور حکم اعدام و لغو احکام اعدام صادره شویم، اعدام بطور کلی و در مورد افراد یاد شده بویژه، تا از جامعه جهانی بخصوص سازمان ملل و اتحادیه اروپا بخواهیم در کنار روابط اقتصادی و منافع مالی، لغو اعدام بخصوص اعدام نوجوانان را در صدر گفتگوهای خود با دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دهند ، تا از کلیه سازمان ها، نهاد های حقوق بشری و بخصوص خانم عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران بخواهیم تا در تلاش برای کسب این حق اولیه انسان با ما هم صدا شده و خواستار احترام به مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر و لغو صدور حکم ضد بشری اعدام گردند.

در پایان نیز از تمام دولت‌ها و کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با ایران می‌خواهیم که به صورت جدی برای آزادی بیان اندیشه و عدم صدور حکم مجازات اعدام در ایران تلاش کنند.

840

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

اعضای نمایندگی سوئیس

   26 مای 2017

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram