اطلاعیه 842 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

در ازای هر کودکی که عاقبت به مقصد می رسد. هزاران کودک دیگر هیچگاه به نتیجه نمی رسند.

نونهالانی آواره و سرگردان: کودکان پناهجوئی که در جستجوی، عدالت اجتماعی، صلح، امکانات رفاهی، و شاید یک زندگی بهتر، خطراتی گوناگون جسم و جانشان راتهدید میکند، کودکانی و نوجوانانی که با امید دستیابی به فرهنگی نوین، آموزش های جدید و فردائی روشن ترک یار و دیار نموده، بدون همراه متحمل شرایط سخت اردوگاه ها و پناه گاه ها در دورافتاده ترین نقاط کشورها میشوند، نوجوانانی که برای یافتن ماوائی امن، جاده های ناامن و خطرناک کشورها و دریاها را پشت سر می گذارنند، کودکانی که والدینشان آنان را به دلایل مختلف از جمله فقر اقتصادی و با امید به آینده ای روشن به دست قاچاقچیان کودک میسپارند و آنان نیز برای کسب درآمد بیشتر به قاچاقچیان انسان می فروشند.

 

طبق گزارش واحد اطلاعاتی پلیس اروپا، حدود۱۰ هزار کودک پناهجو و مهاجری که طی دو سال گذشته بدون والدین یا سرپرست به اروپا آمده اند، گم شده اند واکنون این نگرانی جدی وجود دارد که این کودکان ممکن است به بردگی و فحشا کشیده شوند.

مقامات سازمان‌های خیریه انگلیس می‌گویند: حضور کودکان پناهجویی که حداکثر سنشان ۹ سال است و بدون همراه خود

 را به دست قاچاقچیان انسان می‌سپارند به مرزهشدار رسیده است و بنا بر گزارش جدید یونیسف شمار کودکانی که درسطح

جهان به تنهایی در سفرهستند به بالاترین میزان طی هفت سال اخیر رسیده، ۵ برابر افزایش داشته است.

چرا؟  مگر نه اینکه طبق پیمان نامه جهانی حقوق کودک ماده 3 بند 1 منافع‌ کودک‌ از اهّم‌ ملاحظات‌ می‌باشد؟

و بند 3: کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ تضمین‌ خواهند نمود که‌ مؤسسات‌، خدمات‌ و وسائلی‌ که‌ مسئول‌ مراقبت‌ و حمایت‌ کودکان‌ هستند مطابق‌ با معیارهائی‌ باشند که‌ توسط‌ مقامات‌ ذیصلاحیت‌ در زمینه‌های‌ ایمنی‌، بهداشت‌، تعداد کارکنان‌ آن‌ مؤسسات‌ و نحوه‌ نظارت‌ و بازرسی‌، تعیین‌ شده‌ باشند؟

و بر مبنای ماده 4  کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ با توجه‌ به‌ حقوق‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ اقداماتی‌ را در جهت‌ به‌ کارگیری‌ حداکثر منابع‌ موجود خود و در صورت‌ لزوم‌ در چارچوب‌ همکاریهای‌ بین‌المللی‌ به‌ عمل‌ خواهند آورد؟

و بر اساس ماده 6 بند 1 و 2 کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ حق‌ ذاتی‌ هر کودک‌ را برای‌ زندگی‌ به‌ رسمیت‌ خواهند شناخت‌؟

کشورهای‌ طرف‌ کنواسیون‌ ایجاد حداکثر امکانات‌ را برای‌ بقا و پیشرفت‌ کودک‌ تضمین‌ خواهند نمود.؟

اعضای کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان مصرانه اجرای تمامی قوانین و مقررات مندرج در پیمان نامه جهانی و کنوانسیون های حقوق کودک را که ایران نیز از امضا کنندگان انست، خواستارند.

842

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram