اطلاعیه 846کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

انتخابات پیش رو و استفاده ابزاری از جانبازان معدن یورت

در حادثه معدن زغال‌سنگ در گلستان بیش از 80 کارگر دچار سانحه شدند و در کمتر از چند ساعت بعد  اعلام شد که 35 معدنچی جان خود را ازدست داده اند که تاکنون پیکر حداقل ۴۳ معدنچی  را کشف نموده و همچنان بر این رقم افزوده میشود اما واکنش مسئولان و عدم پاسخگوئی دولتمردان از یک سو و بهره برداری انتخاباتی از مرگ کارگران معدن در کارزار انتخاباتی خود نیز به امری عادی تبدیل گشته است:

حسن روحانی در ادامه سفرهای انتخاباتی خویش به استان گلستان و دیدار با بازماندگان حادثه معدن یورت میرود.

دیگر کمپین‌ انتخاباتی نیز قبل از شروع این دیدار افرادی را با لباس کارگران و معدن چیان گسیل داشته که همزمان با آمدن خودروی رئیس‌ جمهور، ناگهان داد و فریادشان بلند میشود.

ازابتدای بروز این حادثه غمبار تا کنون مسئولین امر در تلاشند تا حادثه را به یک خطای انسانی کاهش دهند.

وزیر کار ابتدا علت این انفجار را  «باتری به باتری» و سپس «تعویض باتری» در فضای داخلی معدن میداند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید: درست است که معدن شرایط خیلی مناسبی نداشته، اما مشکل خاصی هم نداشته و اتفاق رخ‌داده ناشی از یک اشتباه بوده است.

خبرگزاری رسمی دولت ایران نامه‌ای منتشر میکند مبنی براینکه کارگران به دلیل حضور روحانی درمحل حادثه و رسیدگی به مطالبات آنان، از وی تشکر کرده‌اند، و کمپین رقیب وی نیز اعلام میدارد که: چرا دولت به جای پاسخگویی به مطالبات بر حق کارگران، نامه عذرخواهی  و شرمندگی آنها را منتشر می‌کند؟.

علیرضا ابراهیمی  نماینده مردم آزادشهر در مجلس  نیز میگوید:

علاوه بر مطالبات معوقه، متاسفانه حق بیمه این کارگران سخت کوش نیز تحت عنوان آرایشگری و کتابداری رد می شده است!.

او می افزاید: متاسفانه معدن فاقد ابزار و وسایل ایمنی لازم همچون دستگاه هوا ساز، گاز سنج و خود نجات (نوعی کپسول اکسیژن) بوده و اگر این ادوات در تونل ۱۸۰۰ متری از سطح زمین مستقر بود، دیگر نشت گاز نمیتوانست منشا انفجار و خطر بشمار آید.

طبق استانداردها باید هر ۲۰۰ متر یک دستگاه تهویه هوا در معدن نصب می شد که ما آن را مشاهده نکردیم. بعلاوه اینکه دستگاه های خود سنج موجونیز بسیار قدیمی بوده و برای مدت زمان ۴۰ دقیقه نجات مصدومان بکار می آمده، در حالی که استاندارد موجود از زمان ۲ تا ۳ ساعته برای خود نجاتها حکایت دارد.

846

کانون دفاع از حقوق بشر ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام وملل ایرانی

یاد آوری:  

ماده 21 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد که در مدیریت کشور خود مستقیما یا با واسته  انتخاب ازادنه  نمایندگی  شرکت جوید.
ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر:.. هر انسانی حق دارد که صاحب شغل بوده و ازادانه شغل خویش را انتخاب کرده، شرایط کاری منصفانه مورد رضایت خویش را دارا باشد و سزاوار حمایت در برابر بیکاری است.
RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram