اطلاعیه 841 کمیته دفاع از حقوق زنان

رهبر جمهوری اسلامی ایران: “سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو” چیزی نیست که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی: این سند با مبانی ارزشی و عقیدتی ما مباینت ناسازگار دارد!.

اهداف اصلی سند 2030:  تا سال ۲۰۳۰ همه ۱۹۲ کشور عضو این سازمان باید “امکانات مساوی، با کیفیت بالا و مادام العمر تحصیل” فراگیر را برای همه ساکنان کشور، فارغ از جنسیت، قوم و قبیله و سن و سال فراهم کنند، از آن جمله :

رایگان بودن آموزش، در دسترس بودن آموزش، اتمام سه دوره تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) با تاکید بر 9 سال آموزش اجباری، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش، پیامد آموزش و یادگیری موثر و… است.

اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:  حدود شش سال پیش رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران از سندی تحت عنوان « تحول بنیادین آموزش و پرورش » رونمایی کرد که اولین هدف آن “تربیت انسانی موحد، مؤمن و معتقد به معاد” بود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، قبل از انتقاد از سند آموزشی یونسکو، از روند کند اجرای “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” انتقاد نموده و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم طی بیانیه ای خوستار “اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” شده است. که بر مبنای مفاد آن نامی از جنسیت و “زن” نیامده است، حال آنکه طبق هدف‌های سازمان ملل، یکی از سرفصل‌ها “برابر سازی فرصتهای آموزشی برای زنان و دختران” است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در قرن 21 برابری وعدالت جنسیتی زنان و مردان را مفهومی غربی خوانده و اداره خانه و تربیت  فرزندان را تنها وظیفه و حق زنان ایرانی می داند!!!

از آنجا که شناسائی حیثیت ذاتی کلیهٔ اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان و انتقال ناپذیر آنان اساس آزادی و عدالت و صلح را در جهان تشکیل میدهد، کمیته دفاع از حقوق زنان، با استناد به مواد 1 و 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر اهداف ارزشمند سند 2030 مبنی بر برابر سازی فرصت‌های آموزشی و اجتماعی برای زنان و دختران  و  دسترسی برابر اقشار آسیب‌ پذیر به آموزش را از حقوق اساسی ملت ایران دانسته و هرگونه بیانیه های غیر مرتبط با اهداف این سند را محکوم و برابر با نقض حقوق بشر میداند.

 

841

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 کمیته دفاع از حقوق زنان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram