فراخوان دبیر کل سازمان ملل جهت آموزش برای صلح

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت شمارش معکوس ۱۰۰ روزه تا روز بین المللی صلح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳ برابر با ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ضمن اشاره به موضوع امسال این روز یعنی “آموزش برای صلح “گفت اجازه دهید در مدت ۱۰۰ روز آینده تصمیم بگیریم به اتفاق بیاموزیم چگونه فرهنگ صلحی جهانی ایجاد کنیم.

متن کامل پیام بان کی مون به نقل از تارنمای مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

امروز (۱۳ ژوئن ۲۰۱۳ برابر با ۲۳ خرداد ۱۳۹۲) شمارش ۱۰۰ روزه تا مناسبت روز بین المللی صلح آغاز می شود, یعنی هنگامی که سازمان ملل متحد تمامی رزمندگان در سراسرجهان را فرا می خواند تا سلاح های خود را زمین بگذارند و به صلح فرصتی حقیقی بدهند.

روز بین المللی صلح که هر ساله در ۲۱ سپتامبر گرامی داشته می شود, به دنیا فرصتی برای ایجاد وقفه, عکس العمل نشان دادن و در نظر گرفتن بهترین راه برای شکستن چرخه شنیع خشونت ناشی از درگیری ارائه می دهد.

امسال موضوع این روز “آموزش برای صلح” است. سازمان ملل متحد نقشی که آموزش می تواند در پرورش شهروندی جهانی ایفا کند را به آزمون می گذارد. این کافی نیست که به کودکان چگونه خواندن, نوشتن و شمردن را آموزش دهیم. آموزش باید احترام متقابل به دیگران و به جهانی را ترویج دهد که درآن زندگی می کنیم و به مردم کمک کند عدالت بیشتر, جوامع فراگیرتر و صلح آمیزتر را به پیش برند.

این شیوه آموزش, تاکیدی محوری در برنامه ام درباره “آموزش جهانی – نخستین ابتکار” دارد که دولت ها را فرا می خواند تا آموزش را در صدر برنامه های خود قرار دهند.

اینجانب همگان را از دولت ها گرفته تا طرف های درگیری ها, نهاد های مذهبی, رهبران جوامع, رسانه ها, دانشگاهیان, یا گروه های جامعه مدنی فرا می خوانم تا نقش خود را ایفا کنند. ما باید برنامه های آموزش صلح را مورد حمایت قرار دهیم, کودکان و معلمان را در برابر درگیری حفاظت کنیم, کمک کنیم مدارس تخریب شده در جنگ دوباره ساخته شوند, و یقین حاصل کنیم تمامی دخترها و پسرها به آموزش با کیفیت شامل فراگیری چگونگی خاتمه دادن به درگیری ها و جلوگیری از آن دسترسی داشته باشند

اجازه دهید در مدت ۱۰۰ روز آینده تصمیم بگیریم به اتفاق بیاموزیم چگونه فرهنگ صلحی جهانی ایجاد کنیم.

 

http://www.unic-ir.org/pr/farsi/882013.html

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram