اطلاعیه 833 کمیته دفاع از حقوق زنان با موضوع روز جهانی جاز

30 آپریل روز جهانی جاز،

با هدف ترویج گفتگوی فرهنگی از طریق موسیقی 

در نوامبر 2011 با هدف ترویج گفتگوی فرهنگی از طریق موسیقی و بمنظور از بین بردن تنش های نژادی 30 آپریل بعنوان «روز جاز» نامگذاری شد، یعنی ایجاد برابری جنسیتی و تقویت نقش جوانان در تغییرات اجتماعی، افزایش آگاهی جامعه جهانی از مزایای جاز به عنوان یک وسیله آموزشی و محرکی برای ایجاد صلح، اتحاد و همکاری میان افراد جهان.

و زنان در ایران امروز علیرغم همه مبارزات و تلاش هایشان برای دستیابی به این هدف غائی و ارتقاء موقعیت خود همچنان با موانع بسیاری روبرو هستند، و به عبارتی دیگر:

تبغیض، نابرابری، تفاوت و انواع محدودیت ها و ممنوعیت ها در تمام عرصه های زندگی زنان ایرانی

باید بپذیریم که فقدان صدای زن در موسیقی ایران بمعنای غیبت صدای نیمی از مردم در موسیقی سنتی و امروز ایران است، باید بپذیریم که سانسور و حذف آوای زنان ایرانی نه تنها نقض حقوق آنان محسوب میشود بلکه ضربه ای است به موسیقی اصیل یرانی .

باید بپذیریم که: زن + مرد = فرصتی است برای رشد جامعه و رشد انسانیت

هنرمندان و بویژه زنان هنرمند ایرانی در رشته هنر موسیقی روز جهانی جاز را در حالی گرامی میدارند که اکثر مراجع تقلید گوش دادن به آواز زن را از اساس حرام می دانند و عده ای هم می گویند در صورتی که به قصد شهوت و موجب مفسده باشد حرام است و در غیر آن صورت عیبی ندارد.

فتوای آقای خامنه‌ای  رهبر جمهوری اسلامی ایران:

“گوش دادن به آواز زن اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسی و تهییج شهوت! نشود اشکال ندارد.”

در ماده 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر بند 1آمده است: هر کس حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع شرکت کند، از فنون و هنرها متمتع گردد و در پیشرفت علمی و فواید آن سهیم باشد و بند 2:هر کس حق دارد از حمایت منافع معنوی و مادی آثار علمی، فرهنگی یا هنری خود برخوردار شود.
با استناد به ماده فوق، اعضای کمیته دفاع از حقوق زنان ضمن محکوم نمودن هرگونه تبعیض،محدودیت و ممنوعیت زنان در جامعه و بویژه درعرصه فعالیتهای فرهنگی وهنری،  خواستار آنند که مسئولین امر در رفع اینگونه موانع در قوانین جمهوری اسلامی اقدامات لازم را بعمل آورده و پاسدار حقوق آنان باشند.

833

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 کمیته دفاع از حقوق زنان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram