اطلاعیه شماره 825 کمیته دفاع از محیط زیست در خصوص فروش خاک

تاراج خاک مرغوب ایران با روادید مسئولان

پروژه جزایر«النخیل» یا «پالم آیلند» یا نخل جمیرا (یکی از سه جزیرهٔ نخلی دبی) بابیش از۵۰ میلیون متر مکعب خاک « بنتونیت »از مرغوب‌ترین خاک ایران. در سال ۲۰۰۱ آغاز و در سال ۲۰۰۸ به تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت، یعنی خاک لازم برای بزرگترین جزیرهٔ انسان ساخت را تریلی‌تریلی و کشتی‌کشتی تحویل دادند به اسم «صادرات غیر نفتی »، یعنی فراتر از 16 سال است که خاک حاصلخیز میهنمان را بهثَمَنٍ بخس گذاسته، تقدیم سایرکشورها میکنند، همان خاکی که برای بازسازی دوباره هرسانتیمتر از آن به۷۰۰‌ سال زمان نیاز داریم، همان خاکی که به بهای هر کیلو ۱۰‌هزار‌ تومان فروخته شد و شاید بتوان به ازای هر کیلو تا ۷۰۰‌هزار‌ تومان باز خرید کرد، همان خاکی که بهترین گزینه برای چاه‌های نفت ایران است اما برای ساخت جزایر مصنوعی درکشور همسایه حراج شد.

چگونه باور کنیم کهبا این همه کنترل توسط نیروهای امنیتی،اطلاعاتی، سپاه، پلیس و دیگر ادارات و سازمانهای مسئول از کشوری دیگر بیایند، خاک برداریکرده، بار لنج کنند و بروند ؟؟بیگمان این خاک چه قاچاق باشد و چه صادرات غیر نفتی،به وسیله عوامل داخلی و در امنیت کامل انجام میشود، همانگونه که مجسمه ها و تندیس های چند ده تنی از میادین شهر سرقت شده و به فراموشی سپرده شد.

در قانون برنامه چهارم نیز به ممنوعیت فروش خاک کشاورزیبه‌ صراحت اشاره شده است اما کسی در برابر صادرات این سرمایه ملی از مبادی رسمی، پاسخ قانع‌کننده‌اینمی دهد، چون هیچ نهاد و یا  دستگاه دولتی نمی‌تواند به‌طور رسمی خاک کشاورزی را به کشوری دیگر صادر کند مگر اینکه از مقام عالی وزارت کشاورزی مجوز داشته باشد.

آیا فروش سایرسرمایه‌های کشور اعم از نفت و گاز و… کافی نیست که خاک کشورهم به یغما میرود؟

آیا چندین هزار ایرانی وطنخواه، جان خود را در جنگ با عراق، فدای آب و خاک وطن کردند تا بعد از  دو دهه شاهد صادرات آب کشور بصورت میوه و سبزیجات و خاک آن برای مصارف کشاورزی و ساخت جزایر تفریحی برای بیگانگان در خارج از وطن باشیم؟

چه همایش ها و اجلاس ها که برای حفط آب و خاک برگزار کردیم و چه مقالات و کتبیکه در اینباره نوشتیم و می نویسیم. در مقابل ادعای پوچ امارات مبنی بر حاکمیت سه جزیره تنب بزرگ، کوچک و ابوموسیسفیر احضار میکنیم، هشدار میدهیم و جبهه می گیریم، اماقبال اینکه کامیون کامیونخاک ایرانزمین وکوههای رنگارنگش را به تاراج میبرند نه تنها  ساکت میمانیم، تحت عنوان صادرات غیر نقتی، بدان افتخارهم می کنیم.

نظر به اینکه بیگمان پروژه های جدید و یا ناتمام دیگری در راه است، اعضای کمیته دفاع از محیط زیست ضمن محکوم کردن اینگونه اعمال،  براساس کنوانسیون های بین المللی زیست محیطی و مشارکت ایرانِ،  طبق بند کنوانسیون حمایت از میراث طبیعی، از کلیه هموطنان، فعالین حقوق بشر و حامیان محیط زیست می خواهند که نسبت به حفظ و حراست از این سرمایه ملی، میهنی واکنش نشان داده، با اعتراض به دولتمردان و بویژه  مسئولین در وزارت کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست،  خواهان پیشگیری از تکرار آن شوند.

825

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از محیط زیست

کنوانسیون حمایت از میراث طبیعی : ویرانی یا انهدام هر قسمت از میراث فرهنگی و طبیعی موجب فقر شدید میراث همه جهان می شود و باید به عنوان میراث جهانی بشریت حفظ شود.

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram