اطلاعیه 817 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص آزادی عقیده و بیان

حکم اعدام حاصل دگراندیشی و بیان عقاید در دولت جمهوری اسلامی ایرانی

ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی: هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا  نسبت دادن زنا یا لواط دهد( قذف کند)  ساب النبی است و به اعدام محکوم می شود.

با توجه به اینکه مسئولین کنونی در جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند و باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند،  به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با سایر ادیان دیگر قرار داده‌اند.  از اینرو و بر اساس ماده 262 قانون مجازات اسلامی،

دیوان عالی کشورحکم اعدام یک جوان ۲۱ ساله را به اتهام «سب‌النبی» یا توهین به پیامبر تائید کرد.

سینا دهقان، که اکنون ۲۱ سال سن دارد، در ۲۹ مهر ۱۳۹۴  به دلیل «نوشتن مطالب انتقادی در شبکه اجتماعی لاین»دستگیر و در دادگاه کیفری اراک به اعدام محکوم شد

محمد نوری نوجوان 20 ساله  نیز به اتهام سب النبی و همانند سینا دهقان محکوم به اعدام است. زمانی که محمد نوری را به اتهام “توهین به مقدسات” دستگیر کردند تقریبا ۱۸ ساله و اینک با۲۰ سال سن در اراک زندانی است. برای او نیز حکم اعدام صادر شده است.

در اسفند ۱۳۹۴دادگاه تجدید نظر این احکام را تایید نمود و پس از آن سینا دهقان و محمد نوری نسبت به حکم اخود به دیوان عالی کشور اعتراض کرده  و اکنون منتظر رای نهایی هستند

مرجان داوری محقق و مترجمی است که به علت برگزاری کلاس و ترجمه کتاب درباره فرقه « اکنکار » بازداشت و به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده است.او در مهرماه ۹۴ در منزل پدری‌اش در شهر کرج توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران نیزحکم اعدام او را صادر کرده است. یکی از اتهامات خانم داوری عضویت در فرقه عرفانی “ اکنکار” است، اما مصادیق بسیاری همچون رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار به دلیل ترجمه کتاب هایی که انجام داده بود در دادگاه علیه او استفاده شده وصدور حکم اعدام نیز بر اساس همین موارد صادر شده است.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ضمن باور به کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر، هرگونه اعدام و تبعیض های عقیدتی را محکوم دانسته، خواهان برابری حقوق ایرانیان و نوع بشر فارغ از باور های مذهبی آنان می باشند و تمامی وجدان های بیدار جهان و جوامع حقوق بشری را  بمنظور حمایت از لغو حکم اعدام عقیده در ایران  و جهان فرامیخوانند.

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به‌ صورت تنها، چه به‌ صورت جمعی یا به‌ اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

817

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram